کره جنوبی: موضع ما درباره احترام به سیاست چین واحد تغییر نکرده است

تهران- ایرنا- سخنگوی وزارت امور خارجه کره جنوبی، گفت: سئول به تعهد خود برای احترام به سیاست چین واحد متعهد است.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از خبرگزاری یونهاپ، وزارت امور خارجه کره جنوبی روز پنجشنبه اعلام کرد که در بحبوحه تنش‌ها در تنگه تایوان پس از مراسم تحلیف لای چینگ-ته، رئیس تایوان، به سیاست «چین واحد» متعهد است.

تنها چند روز پس از مراسم تحلیفی که پکن به شدت آن را محکوم کرد، ارتش آزادی بخش خلق، رزمایش‌ دور روزه «مجازات» را در اطراف جزیره تایوان آغاز کرد.

لیم سو سوک، سخنگوی وزارت امور خارجه در یک نشست مطبوعاتی گفت: در موضع دولت ما برای احترام به سیاست چین واحد تغییری ایجاد نشده است.

مراسم تحلیف روز دوشنبه با حضور بیش از ۵۰۰ تن از مقامات خارجی از ۵۱ کشور جهان از جمله چو کیونگ تائه، نماینده مجلس کره جنوبی از حزب حاکم (قدرت خلق) و لی یون هو، نماینده کره جنوبی در تایوان، برگزار شد.

روز سه‌شنبه، سفارت چین در کره جنوبی حضور نماینده این کشور را در مراسم تحلیف به شدت محکوم و اعلام کرد: حضور این افراد «در تضاد با مشارکت راهبردی چین و کره جنوبی است».

این سفارتخانه همچنین از سئول خواست تا به هیچ وجه در امور داخلی چین دخالت نکند.

لیم گفت: سئول از نزدیک با پکن در مورد مسائل مربوط به تایوان در ارتباط و دولت چین به خوبی از موضع سئول آگاه است.

چو با تاکید بر اینکه کره جنوبی به عنوان یک کشور مستقل نباید بیش از حد نسبت به چین حساس باشد، به خبرگزاری یونهاپ گفت: اقدام چین در توبیخ من برای حضور در مراسم تحلیف به منزله مداخله پکن در امور داخلی کره جنوبی است و دخالت ها بیشتر شده است.

کره جنوبی در اقدامی که به طور گسترده به عنوان تلاشی برای مدیریت روابط با چین تلقی می شود که تایوان را بخشی از قلمرو خود می داند، هیأت رسمی به این مراسم نفرستاد.

چو که ریاست انجمن دوستی پارلمانی کره و تایوان را بر عهده دارد، تأکید کرد سفر او از طریق یک دعوت رسمی و جدا از موضع دولت کره جنوبی انجام شده است.

کره جنوبی در سال ۱۹۹۲ با برقراری روابط دیپلماتیک با چین، روابط دیپلماتیک خود را با تایوان قطع کرد. در سال ۱۹۹۳، کره جنوبی دفتری را در تایپه افتتاح کرد تا روابط دوجانبه غیررسمی را حفظ کند و همکاری ها را ادامه دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha