دانشگاه در سوگ/تعویق نوبت دوم کنکور ۱۴۰۳ و لغو اجلاس روسای دانشگاه‌ها

تهران- ایرنا- جامعه دانشگاهی نیز مانند بقیه بخش‌های جامعه در آخرین روزهای اردیبهشت و اولین روزهای خرداد، لحظات ناگواری را گذراند. در پی حادثه سقوط بالگرد رییس‌جمهور و همراهانش عصر یکشنبه (۳۰ اردیبهشت)، دانشگاهیان سوگوار شدند و بسیاری برنامه‌های آموزش عالی لغو شد و با توجه به همزمانی برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری نوبت دوم کنکور ۱۴۰۳ به تعویق افتاد.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، حال هوای دانشگاه‌ها و کل کشور در روزهای پایانی اردیبهشت و نخستین روزهای خردادماه متفاوت بود و روزهای غمباری را پشت سر گذاشتیم. هشتمین رییس جمهور اسلامی ایران عصر یکشنبه (۳۰ اردیبهشت) در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد قیز قلعه‌سی به سمت تبریز دچار سانحه هوایی شد و با همه همراهان به مقام رفیع شهادت نائل آمد. با توجه به سانحه‌ای که رخ داد مهمترین خبر در هفته گذشته به تعویق افتادن نوبت دوم کنکور سراسری به دلیل همزمانی با انتخابات ریاست‌جمهوری و لغو اجلاس روسای دانشگاه‌ها بود.

بامداد دوشنبه برای مردم ایران با خبر شهادت آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی و همراهانش در سانحه سقوط بالگرد آغاز شد و در پی آن دانشگاهیان عصر همان روز و بعد از اقامه نماز ظهر و عصر در مراسم یابود شهدای خدمت در مسجد دانشگاه تهران به سوگ رییس‌جمهور مردمی و همراهانش نشستند.

دانشگاه‌های تهران با اعلام اطلاعیه‌های جداگانه‌ای اعلام کردند که به مناسب شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی رییس جمهور شهید، امروز قبل و بعد از اقامه نماز ظهر مراسمی را برای زنده نگه داشتن یاد و خاطره ایشان برگزار کرده و میزبان عزاداران هستند.

رییس دانشگاه تهران در جمع دانشگاهیان سوگوار حاضر در مسجد دانشگاه تهران، با آرزوی محشور شدن روح شهدای خدمت و رییس‌جمهور شهید و همراهان ایشان با انبیا و اولیا، گفت: آیت‌الله دکتر رئیسی، نمادی از سیاست‌مدار پرهیزگار بود. ایشان توانست بین ایمان و عمل صالح یک همگرایی واقعی ایجاد کند. دکتر رئیسی نمادی از قرین شدن ایمان و عمل صالح بود.

سید محمد مقیمی افزود: در زمان شهادت دکتر رئیسی، قرین شدن نشانه‌ها هم برای ما پیام دارد. ایشان خود را به عنوان خادم‌الرضا معرفی می‌کرد و در شب ولادت امام رضا (ع) به شهادت رسید. سید محرومان لقب گرفته بود و در یک منطقه محروم، روح مطهرش به آسمان پر کشید.

گزارشی از این مراسم را اینجا بخوانید.

ستاد وزارت علوم نیز میزبان مراسم سوگواری برای رییس‌جمهور شهید و همراهانش بود. وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این مراسم گفت: سید محرومان، شهید خدمت، حضرت آیت‌الله رئیسی و یاران و همراهان صدیق به بزرگمردان شهید رجائی و باهنر پیوستند. خون شهدا تضمین کننده یکپارچگی و اتحاد ملت جمهوری اسلامی ایران است.

محمدعلی زلفی‌گل در این مراسم سوگواری در ستاد وزارت علوم، با گرامیداشت یاد و خاطره همه شهدا به ویژه رییس‌جمهور شهید و یاران همراهش گفت: باور چنین اتفاقی تلخ و سخت است، اما تسلیم حکمت و تقدیر خداوند بزرگ هستیم.

این نظام و این مملکت صاحب دارد، هزاران شهید جان خود را در طبق اخلاص قرار دادند و برای عزت این نظام تقدیم کردند. مسلم است که خون شهدا تضمین کننده یکپارچگی و اتحاد ملت جمهوری اسلامی ایران است.

وزیر علوم ادامه داد: سید محرومان، شهید خدمت، حضرت آیت‌الله رئیسی و یاران و همراهان صدیق به بزرگ‌مردان شهید رجائی و باهنر پیوستند. همه این شهیدان در راه خدمت به کشور سر از پا نمی شناختند. این توفیق نصیبم شد که در خدمت او باشم. شهادت می‌دهم این سید مظلوم همه زندگی خود را وقف خدمت به مردم کرد.

زلفی‌گل افزود: آیت‌الله شهید رئیسی در سفرهای پیاپی استانی همواره دغدغه مردم را داشت و شعارش این بود که مردم به ما اطمینان کردند و ما باید امانتدار اعتماد آنان باشیم.

همراهی جامعه دانشگاهی در مراسم تشییع و تدفین رییس‌جمهور و همراهانش توسط جامعه دانشگاهیان در روزهای سه شنبه (تبریز و قم) و چهارشنبه (تهران) و پنجشنبه (مشهد مقدس) هم مشهود بود و وزیر علوم در مراسم تشییع آیت‌الله رئیسی در تهران که از دانشگاه تهران آغاز شد و تا میدان آزادی ادامه داشت حاضر شد و گفت: درباره آیت الله رئیسی می‌توانم یک جمله بگویم؛ وی نماد تقوای سیاسی و تواضع اجتماعی و فردی بسیار کارآمد، خدوم و خستگی‌ناپذیر بود. در بیش از ۳۰ ماه که دکتر رئیسی ریاست جمهوری را برعهده داشتند، خدمات شایسته‌ای را به نظام و انقلاب ارائه کردند.

آیت الله رئیسی برای خدمت کردن به مردم سر از پا نمی شناخت و خوشبختانه مردم ما قدرشناس هستند و در تشییع پیکر این عزیزان در شهر تبریز، شهر مقدس قم و امروز در تهران خوش ظاهر شدند و پیکرهای پاک را همراهی کردند.

دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز مراسمی به مناسبت شهادت آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی با حضور معاونان، روسای دانشکده‌ها و استادان دانشگاه برگزار کرد و رییس این دانشگاه در این مراسم گفت: نقاط موثر و متنوعی در سه سال خدمت آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی وجود دارد؛ اما شاخص آن دیدگاه قاطع وی برای مبارزه با فساد است.

علیرضا رهایی با اشاره به شهادت رئیس‌جمهور، وزیر امور خارجه، امام جمعه تبریز و همراهان وی گفت: تقدیر این بود که پایان کار سه سال خدمت صادقانه آیت الله رئیسی شهادتی باشد که در مسیر خدمت شکل می‌گیرد.

وی تصریح کرد: اگر سوابق سه سال خدمت صادقه آیت الله رئیسی را در کشور بررسی کنیم، نقاط خیلی موثر و متنوعی را برای بیان می بینیم اما بخش شاخص آن این است که وی دیدگاه قاطعی برای مبارزه با فساد داشت. به طوریکه از دوره مسئولیت خود در قوه قضاییه اقدامات مبارزه با فساد را شروع کرد و در دوره مسئولیت ریاست جمهوری ادامه داد.

دانشگاه در سوگ/ تعویق نوبت دوم کنکور ۱۴۰۳ و لغو اجلاس روسای دانشگاه‌ها

چهارشنبه گذشته (دوم خرداد) نیز به همین دلیل تعطیل رسمی اعلام شد و دانشگاه تهران مانند همیشه به محل اجتماع مردم تهران تبدیل شد که برای خداحافظی و تشییع شهدای خدمت آمده بودند. مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران بر پیکر رییس‌جمهور شهید و همراهانش نماز خواندند و بعد از آن مردم تهران رییس‌جمهور منتخب و محترم خود را تا میدان آزادی بدرقه کردند.

دانشگاه در سوگ/ تعویق نوبت دوم کنکور ۱۴۰۳ و لغو اجلاس روسای دانشگاه‌ها

مسئولیت برای آیت الله رئیسی مهم نبود

مراسم سالگرد تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی هم دوشنبه (۳۱ اردیبهشت) در سازمان مرکزی این دانشگاه برگزار شد. رییس دانشگاه آزاد اسلامی در این مراسم با بیان اینکه آیت الله رئیسی خاضع بود و پست و مسئولیت برای او مهم نبود، گفت: امکان نداشت آیت‌الله رئیسی ذره‌ای اظهار وجود و اظهار فضل کند. قلب سلیمی داشت، حرف می‌شنید اما تا خود به یقین نمی‌رسید، اقدام نمی‌کرد.

محمد مهدی طهرانچی با تسلیت شهادت آیت الله دکتر رئیسی و همراهان ایشان در سانحه سقوط بالگرد، گفت: خداوند را شاکریم که سایه مقام معظم رهبری مانند لنگر کشتی انقلاب اسلامی و نظام اسلامی بر سر ماست وگرنه این روزها، روزهای سخت‌تری بود.

وی افزود: امروز صبح قبل از اعلام خبر رسمی شهادت آیت‌الله رئیسی و همراهان ایشان، تفألی به قرآن کریم زدم و این آیه شریفه آمد: «وَتَرَکْنَا عَلَیْهِمَا فِی الْآخِرِینَ، سَلَامٌ عَلَی نُوحٍ فِی الْعَالَمِینَ، إِنَّا کَذَلِکَ نَجْزِی الْمُحْسِنِینَ» (نامش را جاودان نگاه خواهیم داشت، سلام بر نوح در میان جهانیان، ما نیکوکاران را چنین پاداش می‌دهیم).

کسانی که آیت‌الله رئیسی را تنها از قاب دوربین‌ها می‌دیدند، شاید صفا، معنویت، سادگی و وفای ایشان را درک نکرده باشند اما اگر یک بار چشم در چشم ایشان می‌شدند، مهر ایشان بر اعماق دل‌ها می‌شد.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: مسئولان زیادی را دیده‌ و در محضر بسیاری از آنها بوده‌ام، اما آیت الله رئیسی در مراقبت نفس خیلی جدی بود. نه تنها در دوران ریاست‌جمهوری بلکه در دوران خادمی حضرت امام رضا (ع) وقتی با خانواده و دفتر آیت الله رئیسی صحبت می‌کردیم، همه دغدغه سلامت ایشان را داشتند. نیمه شب می‌خوابید و یک ساعت قبل از اذان صبح به حرم می‌رفت و پس از نماز درس خارج فقه داشت و تا پاسی از شب مشغول کار بود. گاهی ناهار هم نمی‌خورد، سر از پا نمی‌شناخت. برای خود حد قائل نبود و استراحت نداشت.

پایان مسابقات قرآن و عترت دانشجویان

براساس این گزارش ۲۹ اردیبهشت مصادف بود با پایان کار سی‌وهشتمین مسابقه قرآن و عترت دانشجویان دانشگاه‌های دولتی که با حضور ۴۰۰ دانشجو در دانشگاه کردستان آغاز شده بود. رقابت دانشجویان به مدت ۲ روز در ۹ بخش؛ شامل رشته های آوایی، معارفی، پژوهشی، نهج البلاغه، صحیفه سجادیه و نوآوری و ۴۴ رشته آزمون ادامه داشت. برگزیدگان در نهایت شامگاه جمعه (۲۸ اردیبهشت) طی مراسمی ملی معرفی و تجلیل شدند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پیام تلفنی خطاب به دانشجویان با بیان اینکه خداوند علم مطلق، امنیت محض و کتاب وی کلام وحی است، گفت: قطعاً وقتی فردی با عشق با قرآن محشور باشد، روح قرآن در همه ابعاد وجودی وی تجلی خواهد کرد و این گونه افراد، آزاده، حق‌طلب و حق‌جو هستند.

محمدعلی زلفی گل از دانشجویان شرکت‌کننده در سی و هشتمین جشنواره قرآن و عترت خواست هم اکنون که با قرآن محشور هستند، سعی کنند در انجام تکالیف علمی و سایر ساحت‌ها و شئون زندگی نیز سرآمد باشند.

دانشگاه در سوگ/ تعویق نوبت دوم کنکور ۱۴۰۳ و لغو اجلاس روسای دانشگاه‌ها

انتصاب سرپرست دفتر سیاست‌گذاری و توسعه فناوری وزارت علوم

انتصاب خیراله رهسپارفرد به سمت سرپرست دفتر سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و توسعه فناوری و نوآوری از دیگر رویدادهای هفته گذشته بود. خیراله رهسپارفرد دانش آموخته دکترای ریاضی کاربردی و عضو هیات‌علمی گروه مهندسی کامپیوتر دانشگاه قم است و از سوابق اجرایی وی می توان به تصدی مسئولیت معاونت دانشجویی، مدیریت فناوری اطلاعات و معاونت آموزشی و پژوهشی دانشکده فنی و مهندسی و پردیس دانشگاهی قم اشاره کرد. وی مرداد ۱۴۰۱ به عنوان رییس پارک علم و فناوری قم منصوب شده بود. بهنام طالبی پیش از این سرپرست دفتر سیاستگذاری، برنامه ریزی و توسعه فناوری و نوآوری بود.

دانشگاه در سوگ/ تعویق نوبت دوم کنکور ۱۴۰۳ و لغو اجلاس روسای دانشگاه‌ها

لغو امتحانات پایان‌ نیمسال اول دانشگاه پیام نور

دانشگاه پیام نور هم ضمن تسلیت شهادت رییس جمهور و هیات همراه اطلاع داد امتحانات روزهای (سه‌شنبه و چهارشنبه، یکم و دوم خرداد ۱۴۰۳) این دانشگاه لغو و به تاریخ های ۲۹ و ۳۰ خرداد موکول شد.

تاکید وزیر علوم بر تسهیل جذب نخبگان به عنوان عضو هیات‌علمی

نشست سراسری دبیران جذب اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی و پژوهشی کشور روز شنبه (۲۹ اردیبهشت) با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و به میزبانی دانشگاه علامه‌طباطبائی برگزار شد.

در این نشست وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر افزایش جذب هیات‌علمی‌ از مسیر بنیاد ملی نخبگان و کاهش زمان فرایند جذب گفت: عملکرد دانشگاه‌ها در جذب اعضای هیات‌علمی در رتبه‌بندی دانشگاه لحاظ می‌شود، همچنین باید کارنامه هیات‌های اجرایی جذب در گذشته بررسی و در صورت لزوم در ضوابط بازنگری شود.

وی همچنین در خصوص استفاده از ظرفیت نخبگان یادآور شد: نوع نگاه ما به نخبگان و جذب آنها باید تغییر کند. همانگونه که رهبر معظم انقلاب بر استفاده از نخبگان در امور کشور تاکید دارند، ما نیز باید از نخبگان حمایت کنیم.

زلفی گل خاطرنشان کرد: بر اساس قانون، وقتی بنیاد ملی نخبگان فردی را به عنوان نخبه معرفی کرد باید خارج از مصاحبه جذب شود. رعایت قانون، مسیر جذب نخبگان را راحت‌تر می‌کند. باید به سمتی حرکت کنیم که تمام استادان دانشگاه‌ها از نخبگان باشند چون دانشگاه‌های ما شایسته بهترین‌ها هستند، بنابراین موضوع نخبگان در دانشگاه‌ها جدی گرفته شود.

وی به صدور فرنامه برای دانشجویانی که فعالیت‌های فرهنگی انجام می‌دهند، اشاره کرد و گفت: از این به بعد برنامه‌ریزی شود تا در کنار کارنامه علمی، فرنامه افراد هم در هنگام جذب مورد توجه قرار گیرد و امتیازی برای آن در نظر گرفته شود.

وزیر علوم اظهارداشت: اعتراض‌ها را به رسمیت بشناسید و آن اعتراض را بررسی کنید تا حقی ناحق نشود. همچنین اگر زمانی مشخص شد که دو نفر صلاحیت علمی و عمومی لازم را برای عضو هیات علمی شدن دارند، شرایطی مهیا شود که دانشگاه‌ها حق جذب هر دو نفر را داشته باشند.

دانشگاه در سوگ/ تعویق نوبت دوم کنکور ۱۴۰۳ و لغو اجلاس روسای دانشگاه‌ها

واریز ۳۸۰میلیاردتومان به صندوق عتف

در آخرین روز اردیبهشت ماه پیمان صالحی دبیرکل شورای عالی عتف از واریز ۳۸۰ میلیارد تومان به صندوق عالی عتف خبر داد و گفت: دستگاه‌ها باید برای اجرایی شدن «اولویت‌های پژوهش و فناوری کشور» برنامه‌ریزی کنند و این شورا نیز بر روند اجرای این اولویت‌ها نظارت می‌کند.

چندی پیش اولویت‌های حوزه پژوهش و فناوری کشور در بازه زمانی ۱۴۰۷-۱۴۰۳، مصوب شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) برگرفته از منابع مختلف شامل اسناد بالادستی کشور، نظرهای نخبگان و نظرهای دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد.

شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) به عنوان نهادی فرابخشی به ریاست رییس‌جمهور مرجع تصمیم‌گیری در مورد مهم ترین اولویت‌ها و برنامه‌های پژوهش و فناوری کشور است.

در این شورا هفت وزیر، رؤسای سازمان مدیریت و برنامه ریزی، بانک مرکزی، فرهنگستان‌ علوم، نمایندگانی از مجلس شورای اسلامی به عنوان عضو ناظر و نمایندگان رؤسای دانشگاه‌ها، انجمن‌های علمی و تعدادی از صاحب‌نظران بخش‌های تولیدی و خدماتی دولتی و خصوصی عضویت دارند و انجام وظایف دبیرخانه‌ای این شورا طبق قانون به عهده معاونت پژوهش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.

پیش از این نیز شورا اولویت‌های پژوهش و فناوری کشور را در سال‌های ۱۳۸۸، ۱۳۹۱، ۱۳۹۳ ، ۱۳۹۶ و ۱۴۰۳ اعلام کرده است. اولویت‌های پژوهش و فناوری کشور برای بازه زمانی ۱۴۰۷-۱۴۰۳ نیز طی فرایندی تدوین و در بیست و نهمین جلسه شورای عالی عتف مطرح و تصویب شد.

دانشگاه در سوگ/ تعویق نوبت دوم کنکور ۱۴۰۳ و لغو اجلاس روسای دانشگاه‌ها

انتشار کتاب آمار آموزش عالی ایران سال ۱۴۰۲ - ۱۴۰۱

کتاب آمار آموزش عالی ایران سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ به همت گروه پژوهش‌های آماری و فناوری اطلاعات موسسه در ۱۸۷ صفحه، توسط انتشارات موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی راهی بازار منتشر شد. این کتاب شامل ۶ فصل است که در هر فصل آن به بررسی یکی از بخش های نظام آموزش عالی پرداخته شده است. در فصل اول تا فصل سوم آن آمار ثبت نام شدگان، دانشجویان و دانش آموختگان به تفکیک، جنسیت، وابستگی، شیوه آموزشی و غیره ارائه شده است. در فصل چهارم کتاب آمار آموزشگران دانشگاهی به تفکیک نوع خدمت، مرتبه علمی، جنسیت، وابستگی به تصویر کشیده شده است. فصل پنجم کتاب؛ شامل آمار کارکنان غیرآموزشی است که به تفکیک مدرک تحصیلی، جنسیت و وابستگی، ارائه شده است. در فصل ششم یا فصل آخر کتاب روند رشد برخی از اقلام آماری در دوره ۱۰ ساله بررسی شده است.

جامعه آماری این کتاب، شامل تمام موسسات آموزش عالی کشور است که مورد تایید شورای گسترش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی هستند که در سطحی بالاتر از دیپلم متوسطه دانشجو دارند و به دانش آموختگان خود مدرک دانشگاهی مورد قبول مراجع ذی صلاح اعطا می کنند است.

موسسه تحقیقات و برنامه‌ریزی علمی و آموزشی به عنوان یک سازمان مستقل در جهت همکاری و همفکری با وزارت علوم و آموزش عالی در سال ۱۳۴۸ پس از طی مراحل قانونی تاسیس شد، اما با سال ها فعالیت در سال ۱۳۶۰ منحل شد. همزمان با طراحی برنامه اول توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و تدوین برنامه بخش آموزش عالی و تحقیقات، کمبود مطالعات و تحقیقات و اطلاعات مستند علمی و نیروی انسانی متخصص، با تجربه، کاردان و آشنا به امر برنامه ریزی توسعه در آموزش عالی محسوس بود، پس از بررسی های کارشناسی پیشنهاد شد موسسه ای با نام موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی تاسیس شود. اساسنامه موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی در ۲۵ اسفندماه ۱۳۶۹ توسط شورای گسترش آموزش عالی تصویب شد.

این موسسه از سال ۱۳۷۰ با امکانات مرکز آمار و برنامه ریزی آموزشی شروع به کار کرد و با گذشت مدت زمانی در حدود ۲ سال، سرانجام تشکیلات و نمودار سازمانی آن در ۱۲ مردادماه ۱۳۷۲ به تصویب سازمان امور اداری و استخدامی کشور رسید و فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز کرد.

دانشگاه در سوگ/ تعویق نوبت دوم کنکور ۱۴۰۳ و لغو اجلاس روسای دانشگاه‌ها

اجتماع دانشگاهیان در مراسم یادبود شهدای خدمت در مسجد دانشگاه تهران

پس از انتشار خبر سانحه هوایی که برای رییس جمهور و همراهان ایشان رخ داد دانشگاهیان بعد از اقامه نماز ظهر و عصر روز دوشنبه (۳۱ اردیبهشت ماه) در مراسم یابود شهدای خدمت در مسجد دانشگاه تهران به سوگ رییس جمهور مردمی خود و همراهانشان نشستند.

همچنین دانشگاه‌های تهران در اطلاعیه‌های جداگانه‌ای از برگزاری مراسم مختلف به مناسب شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی رییس جمهور شهید کشور برای زنده نگه داشتن یاد و خاطره ایشان خبر دادند.

در ادامه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و شماری از دانشگاه‌های کشور با انتشار پیام‌های تسلیت شهادت آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رییس‌جمهور، اعلام کردند؛ جامعه دانشگاهی کشور با تاسی از رییس جمهور شهید قهرمانشان مسیر پیشرفت ایران قوی را محکم و استوار طی خواهد کرد و در راه خدمت به مردم از مجاهدت باز نخواهد ایستاد.

دانشگاه در سوگ/ تعویق نوبت دوم کنکور ۱۴۰۳ و لغو اجلاس روسای دانشگاه‌ها

تعویق نوبت دوم کنکور ۱۴۰۳ به ۲۱ و ۲۲ تیر

سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور، در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: نوبت دوم کنکور ۱۴۰۳ به دلیل همزمانی با انتخابات ریاست‌جمهوری به تعویق افتاد و به جای روزهای ۷ و ۸ تیر روزهای ۲۱ و ۲۲ تیر برگزار می‌شود.

ثبت‌نام برای شرکت در نوبت دوم آزمون سراسری ۱۴۰۳ و پذیرش در رشته‌های با آزمون دوره‌های روزانه، نوبت دوم (شبانه)، نیمه‌حضوری، مجازی، پردیس خودگردان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، دانشگاه پیام‌نور و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی همچنین رشته‌های تحصیلی با آزمون دانشگاه آزاد اسلامی از روز ۷ فروردین ۱۴۰۳ از طریق درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش آموزش کشور آغاز شد و بعد از چند بار تمدید روز اول اردیبهشت پایان یافت.

آزمون نوبت دوم برای داوطلبان قرار بود در روزهای پنجشنبه و جمعه ۷ و ۸ تیر ماه ۱۴۰۳ برگزار شود که به دلیل برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری به روزهای ۲۱ و ۲۲ تیر موکول شد. نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ روزهای پنجشنبه و جمعه ۶ و ۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ برگزار شد.

دانشگاه در سوگ/ تعویق نوبت دوم کنکور ۱۴۰۳ و لغو اجلاس روسای دانشگاه‌ها

تعویق در اجلاس روسای دانشگاه‌ها

اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری کشور که مقرر بود ۲ تا ۴ خرداد در دانشگاه تهران برگزار شود، درپی شهادت آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی لغو و به زمان دیگری موکول شد. این نشست به صورت فصلی (هر سه ماه یک بار) با حضور روسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری سراسر کشور، وزیر علوم و سایر مسئولان این وزارتخانه برگزار می‌شود.

موضوع اجلاس خرداد ماه روسای دانشگاه‌ها «مرجعیت علمی، فناوری و نوآوری» بود که بر اساس برنامه ریزی قرار بود ۲ تا ۴ خرداد برگزار شود و در پی شهادت رییس جمهور و همراهانش در سانحه بالگرد، این اجلاس لغو و به زمان دیگری موکول شد که زمان بعدی آن اطلاع‌رسانی خواهد شد.

اجلاس پیشین با موضوع نظام ارتقا بهره‌وری در آموزش عالی (ناب) چهارم تا ششم بهمن ماه سال ۱۴۰۲ در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در اجلاس پیشین روسای دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری بر ارتقای بهره‌وری آموزش عالی تاکید کرد و از معرفی ۱۰ رییس برتر دانشگاه‌های کشور در اجلاس آینده خبر داد و گفت: در اجلاس بعدی که ۱۰ نفر از رؤسای برتر دانشگاه‌ها معرفی می‌شوند، موضوع بهره‌وری حتماً لحاظ شود.

دانشگاه در سوگ/ تعویق نوبت دوم کنکور ۱۴۰۳ و لغو اجلاس روسای دانشگاه‌ها

مهلت شرکت در جشنواره دانشگاهی «جریان» تا ۲۰ خرداد تمدید شد

مهلت شرکت در اولین دوره جشنواره رویدادهای برتر یاوران علمی، اعضای هیات‌علمی نمونه فرهنگی‌اجتماعی دانشگاه‌ها با نام «جریان» که پیش از این تا ۳۰ اردیبهشت بود تا ۲۰ خرداد ماه ۱۴۰۳ تمدید شد.

جشنواره ملی «جریان»؛ اولین جشنواره ویدادهای برترِ یاوران علمی و اعضای هیات علمی نمونه فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ها است که به همت دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی در راستای تحقق اولویت های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در حوزه فرهنگی نوآوری فرهنگی و فرهنگی نوآوری و راهبرد ۴ سند دانشگاه اسلامی مبنی بر معرفی و تجلیل از کارگزاران علمی، فرهنگی و سیاسی دانشگاه ها برگزار می‌شود.

این جشنواره برای شناسایی و به اشتراک‌گذاری تجارب موفق و هویت‌بخشی به کنش گری فرهنگی و اجتماعی اعضای هیات علمی، مدیران و یاوران علمی طرح‌ریزی شده است، برای اولین بار توسط معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم برگزار می‌شود.

ثبت نام شرکت کنندگان و بارگذاری مستندات توسط رابط سامانه فرنما در آن دانشگاه انجام می‌شود. سهمیه دانشگاه‌ها مطابق جدول شماره یک مندرج در آئین نامه جشنواره جریان تعیین شده است.

بر اساس اعلام دبیرخانه مرکزی این جشنواره مستقر در دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی فرهنگی و اجتماعی، جشنواره ملی جریان با رویکرد اشتراک گذاری تجربه‌های موفق کنش فرهنگی و اجتماعی در نظام دانشگاهی، ایجاد تعامل مؤثر میان کنش گران و شکل گیری جریان نوین فرهنگی و اجتماعی در فضای آموزش عالی با ایجاد جذبه‌های رقابتی برگزار می‌شود.

بر همین اساس، بخش‌های مختلف این جشنواره شامل رویدادها و فعالیت‌های برتر فرهنگی و اجتماعی، فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی برتر بین‌المللی، اعضای هیات علمی سرآمد فرهنگی و اجتماعی، یاوران علمی نمونه فرهنگی و اجتماعی و دانشگاه‌های برتر فرهنگی و اجتماعی است.

طبق آیین‌نامه این جشنواره علاوه بر اعضای هیات علمی همکار فرهنگی، مدیران و کارگزاران فرهنگی و اجتماعی، کنش‌گران فعال فرهنگی و اجتماعی غیرشاغل در حوزه معاونت‌های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها امکان شرکت در این رقابت را دارند.

علاقه‌مندان می‌توانند با مطالعه ضوابط مندرج در شیوه‌نامه و تهیه مستندات لازم، حداکثر تا پایان اردیبهشت‌ماه سال جاری نسبت به ثبت نام و شرکت در این رویداد ملی از طریق سامانه jarayan.dmsrt.ir اقدام کنند.

دانشگاه در سوگ/ تعویق نوبت دوم کنکور ۱۴۰۳ و لغو اجلاس روسای دانشگاه‌ها

نحوه اعمال حدنصاب مرحله دوم مصاحبه دانشگاه‌ها در آزمون دکتری اعلام شد

سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور نحوه اعمال حدنصاب نمره مرحله دوم مصاحبه دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی را اعلام کرد. مطابق این مصوبه دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور در پذیرش آزمون ورودی دوره دکتری نیمه‌متمرکز از سال ۱۴۰۳ به بعد برای نمره نهایی پذیرش (شامل مجموع نمرات آزمون متمرکز، سوابق آموزشی، پژوهشی، فناوری و مصاحبه و همچنین طرح‌واره در رشته‌محل‌های پژوهش‌محور)، همچنین مطابق ماده پنج قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور مصوب ۱۸ اسفندماه ۱۳۹۴ مجلس شورای اسلامی، می‌توانند حدنصاب نمره برای هر کد رشته‌ محل تعیین کنند و سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور مکلف است در پذیرش نهایی حدنصاب مذکور را اعمال کند.

بنابراین با وجود توضیحات مندرج در دفترچه‌های آزمون مذکور، نحوه اعمال حدنصاب مرحله دوم بر اساس مصوبه جدید صورت خواهد گرفت.

آزمون مقطع دکتری نیمه‌متمرکز ۱۴۰۳، چهارم اسفند ۱۴۰۲ در ۱۵۴ شهر کشور؛ شامل ۱۸۶ حوزه اصلی و ۵۶۸ حوزه فرعی در هفت گروه امتحانی شامل علوم انسانی، علوم پایه، فنی و مهندسی، کشاورزی و منابع طبیعی، هنر، دامپزشکی و زبان برگزار شد.

همچنین در این آزمون بر اساس آمار سازمان سنجش آموزش کشور ۱۵۱ هزار و ۶۴۱ نفر داوطلب شرکت کردند که از این تعداد ۶۷ هزار و ۵۶۴ نفر (۴۵ درصد) زن و ۸۴ هزار و ۷۹ نفر (۵۵ درصد) مرد بودند. افزون بر این، بر اساس آخرین آمار سازمان سنجش حدود ۱۲۸ هزار نفر از این افراد برای شرکت در آزمون کارت دریافت کردند.

کارنامه نتایج اولیه آزمون ورودی دوره دکتری ۱۴۰۳، ۲۸ فروردین منتشر شد و روی درگاه اطلاع‌رسانی این سازمان قرار گرفت. بر اساس اطلاعات سازمان سنجش از مجموع ۱۵۱ هزار و ۶۴۳ داوطلب شرکت کننده در آزمون دکتری ۱۴۰۳ تعداد ۱۲۵ هزار و ۱۷۴ نفر مجاز به انتخاب رشته شدند. افراد واجد شرایط از اول تا ۱۲ اردیبهشت برای انتخاب رشته وقت داشتند.

دانشگاه در سوگ/ تعویق نوبت دوم کنکور ۱۴۰۳ و لغو اجلاس روسای دانشگاه‌ها

وزیر علوم بر استمرار برنامه‌های دولت سیزدهم در آموزش عالی تاکید کرد

محمدعلی زلفی‌گل عصر سه شنبه یکم خرداد ۱۴۰۳ در جلسه شورای معاونان این وزارتخانه و با حضور معاونان، مشاوران، رؤسای مراکز و سازمان‌های تابعه، از اینکه قطار انقلاب با تکیه بر رهنمودهای رهبر انقلاب اسلامی از گذرگاه‌های سخت عبور می‌کند، مراتب سپاس خود را به درگاه الهی ابراز داشت و نعمت ولایت را تکیه‌گاه ملت و دولت جمهوری اسلامی در شرایط سخت دانست.

وی ضمن ادای احترام به مقام رییس جمهور شهید و همراهان شهیدش، اخلاق، تواضع، صداقت و جدیت اورا در کار موجب افتخار هر دولتمردی دانست و بر قرار دادن روش و منش این شخصیت بزرگ به عنوان الگو تاکید کرد.

تکمیل طرح‌های در حال اجرای دولت سیزدهم در زمینه آموزش عالی و استمرار این طرح‌ها از دیگر موارد مصوب اعضای شورای معاونین در جلسه امروز بود که وزیر علوم نیز بر آن تاکید کرد.

همچنین در پایان این جلسه مقرر شد اجلاس روسای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری کشور که به علت برگزاری آیین تشییع شهدای خدمت به تعویق افتاده است، به زودی طی هفته‌های آتی برگزار شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha