جوش و خروش وصف ناپذیر مردم بوشهر برای سید شهیدان خدمت

بوشهر-ایرنا- جوش و خروش مردم قدرشناس بوشهر در اجتماع بزرگ عزاداران سید شهیدان خدمت و یارانش در بوشهر یکی از پرشورترین آیین‌های پاسداشت با نوای چاووش خوانی و سنج و دمام را با خود همراه داشت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، گذر دقایق رفته رفته به ساعت 20 می‌رسد و مردمان مومن، خداجو و قدرشناس دیار دارالحماسه و ولایت مدار بوشهر با قطره قطره حضور خود در جوار خلیج فارس، دریایی دیگر اما از شکل حضور و همدلی را نشان می‌دهند.

این اجتماع مردمی که بدون اطلاع رسانی گسترده و آن هم در گرما و رطوبت نخستین روز از خدادماه آغاز شده بود چنان با سیل جمعیت همراه شده بود که گویی از ماه‌ها قبل برای این مراسم تدارک دیده شده است.

در میان همهمه جمعیتT نوای سنج و دمام به یکباره حزن و اندوهی سترگ را برای حاضران زنده می‌کندT بوشهری‌ها بیشتر به این نوا در محرم و صفر و عزاداری سرور و سالار شهیدان عادت کرده‌اند اما در این شب هم سنج و دما برای سید شهیدان نواخته می‌‎شود اما این بار سید شهدای خدمت...

جوش و خروش وصف ناپذیر مردم بوشهر برای سید شهیدان خدمت

شهید جمهور و یارانش و بویژه حسین امیر عبداللهیان به عنوان صدای رسا و واضح کودکان آن چنان در بین مردم بوشهر محبوبیت دارند که هنوز مراسم رسم و شکل جدی خود را پیدا نکرده عده‌ای در مشاهده این سیل جمعیت و قدرشناسی اشک می‌ریزند و برای شادی روح شهیدان خدمت فاتحه‎‌ای می‌خوانند.

در یکی پرمعناترین صحبت‌های اخیر مسئولان در بوشهر استاندار عنوان کرده بودند " آیت الله رئیسی تنها رئیس جمهور دولت سیزدهم نیست و در قلوب مردم ایران برای همیشه رئیس جمهور می‌ماند.."

با حضور چشمگیر مردم و سیل اشک‌های آنان که می‌نگری می‌شد بیشتر به صحبت احمد محمدی زاده استاندار میدانی و جهادی بوشهری‌ها پی ببریم.

مراسم لحظه به لحظه شلوغ و غیرقابل وصف‌تری بخود می گیرد و در این بین آوای چاووش خوانی ناخدا «علی ستوده »در طلاقی با صدای سنج و دمام به یکبار جوی سنگین و پرسوز و گداز بر محل برگزار مراسم حکمفرما کرد.

در سیل خروشان جمعیت پرچمی بزرگ در ساحل خلیج فارس با عبارت " یا زهرا (س)" به اهتزاز در آمده و در وسط جمعیت نیز علمی بزرگ و سبزرنگ که نشان از عزا برای خادم الرضا است بر دست جوانان به اهتزاز در آمده است.

جوش و خروش وصف ناپذیر مردم بوشهر برای سید شهیدان خدمت

مراسم با تلاوت آیاتی چند از قرآن کریم آغاز و صلوات خاصه امام رضا (ع) و سرود مقدس جمهوری اسلامی ادامه پیدا کرد.

با اتمام صلوات خاصه و سرود جمهوری اسلامی به یک بار موج جمعیتی که به نشانه ابراز ارادات به آقا امام رضا (ع) و سرود جمهوری اسلامی قیام کرده بودند خیلی ساده و بی آلایش و بدون آنکه دنبال صندلی و یا فرشی باشند بر ساحل خاک آلود نشسته و زانوی غم را در بغل گرفته بودند.

جوش و خروش وصف ناپذیر مردم بوشهر برای سید شهیدان خدمت

در ادامه این آیین پرشور نوبت به اجرا ترکیبی شماری از مداحان شاخص شهر بوشهر می رسد تا با صدای گرم خود مراسم بزرگداشت شهادت خادم الرضا و یارانش را حرارت و شور بیشتری ببخشند.

در این میان پوسترهایی نقش بسته از شهید جمهور و سردار شهید قاسم سلیمانی بر دست شمار قابل توجهی از حضار و بویژه مردم و مسئولان نشست در صف‌های اول خودنمایی می کند.

جوش و خروش وصف ناپذیر مردم بوشهر برای سید شهیدان خدمت

یکی از مداحان در حین اجرای مراسم بود که اعلام کرد خوب است مردم قدرشناس ما بدانند این مراسم به طور کامل خود جوش و مردمی بوده و دستگاه‌های اجرایی آن چنان که فکرش را می‌کنیم دخیل و مشارکت کننده نبودند و تنها در بخش‎‌هایی که نیاز بوده به کمک مردم شتافتند تا آیین پاسداشت شهیدان خدمت به باشکوه ترین شکل ممکن برگزار شود.

این مهم در گوشه گوشه مراسم که صندلی و زیراندازی برای نشستن عمده مردم نبود به خوبی نمایان بود و شاید نیازی به گفتنش هم نبود ولی خوب آیین پاسداشت سید شهیدان خدمت بود و نیک است که بدانند مراسم به طور کامل خودجوش و مردمی است.

استان قهرمان پرور بوشهر باید در روزهای آتی برای افتتاح چندین طرح شاخص عمرانی میزبان شهید جمهور و شماری از اعضای هیات دولت ـآماده می‎شد اما مردم خیلی زودتر از انجام سفر به استقبال کاروان خدمت دولت سیزدهم آمدند.

خادم الرضا که در شعار انتخاباتی اش از شعار " تا پای جان برای ایران" استفاده کرده در عالم واقع نیز با نائل شدن به فیض شهات به عنوان شهید خدمت نام گرفت تا بوشهری‌ها سعادت حضور چهارم رئیس جمهور را از دست بدهند.

اما مردم قدرشناس بوشهر با حضور پررنگ و پرحرارت خود نشان دانند که رئیس جمهور دولت سیزدهم همانند شهیدان رجایی و باهنر برای همیشه در اذهان آنان به ماندگار خواهد ماند.

جوش و خروش وصف ناپذیر مردم بوشهر برای سید شهیدان خدمت

همزمان با برگزاری مراسم خروشان بوشهری ها در پاسداشت شهدا خدمت و یاران چنان جو و حرارتی حکمفرما شده که گویی این مردم در آیین وداع با رئیس جمهور در پایتخت هستند و باید دقایقی دیگر با خادم الرضا وداع کنند.

مراسم رفته رفته به دقایق پایانی خود می‎رسد اما سیل اشک‎های بیقرار مردم میلی به بند شدن ندارد تا این حضور هم به مانند کارنامه زرین بوشهری‌ها در تاریخ ماندگار شود.

به گزارش ایرنا، آیت الله سید ابراهیم رییسی خادم‌الرضا(ع) و هشتمین رییس جمهوری اسلامی ایران که عصر یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد قیز قلعه‌سی به سمت شهر تبریز، در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی دچار سانحه هوایی شده بود، به همراه تمامی همراهان، همزمان با شب ولادت امام رئوف علی ابن موسی الرضا (ع) به مقام رفیع شهادت نایل شد.

حجت الاسلام آل هاشم، نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، سردار سید مهدی موسوی فرمانده یگان حفاظت رئیس‌جمهور و تعدادی از محافظین و خدمه بالگرد از سرنشینان بالگرد حامل رییس‌جمهور بودند.

آیت الله رییسی متولد ۲۳ آذر ۱۳۳۹ شهر مقدس مشهد بود و مسوولیت‌هایی چون ریاست قوه قضاییه و معاونت اول این قوه، دادستانی کل کشور، عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام و نائب رئیسی مجلس خبرگان رهبری و تولیت آستان قدس رضوی را در کارنامه داشت.

جوش و خروش وصف ناپذیر مردم بوشهر برای سید شهیدان خدمت

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha