فیلم| سخنان شهید جمهور در مورد واقعه بمباران زمین فوتبال شهر چوار

ایلام - ایرنا - ۲۳ بهمن ۱۳۶۵ هواپیماهای رژیم بعثی در جنایتی وحشتناک و غیرانسانی با پرواز در ارتفاع پایین بر فراز زمین فوتبال چمن شهر چوار از توابع استان ایلام با ریختن بمب تعدادی از نوجوانان و جوانان فوتبالیست ایلامی را که در حال انجام مسابقه بودند به شهادت رساندند.

به گزارش ایرنا، رهبر معظم انقلاب در۳۰ آبان ماه سال ۱۴۰۰ در دیدار دست اندرکاران کنگره شهدای استان ایلام به حادثه بمباران زمین فوتبال چوار اشاره و بر نقش هنرمندان برای بازتاب دادن و شناساندن ابعاد این حادثه تاکید کردند و استفاده از قالب داستان را برای این رویداد یادآور شدند.

بر این اساس، فیلمی با عنوان "مستطیل قرمز" ساخته شد، این فیلم قصه مردم جنگ‌زده‌ای است که حاضر به ترک محل زندگی خود نیستند، آن‌ها در اردوگاه برای نشاط روحی مسابقه فوتبالی برگزار می‌کنند، اما در دقیقه ۵۵ با حمله هواپیماهای دشمن به ناگاه بازی متوقف می‌شود.

داستان این فیلم به یکی از وقایع جنگ تحمیلی بازمی‌گردد که مقام معظم رهبری تاکید کردند که این حادثه باید برای مردم تبیین شود تا آن‌ها با شهدای چوار ایلام، آشنا شوند.

فیلم سینمایی مستطیل قرمز به کارگردانی حسن و حسین صیدخانی و تهیه کنندگی زنده‌یاد سیدعلیرضا سجادپور است.

فیلم| سخنان شهید جمهور در مورد واقعه بمباران زمین فوتبال شهر چوار

شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ در دیدار جمعی از خانواده‌های شهدا و جانبازان حادثه بمباران مسابقه فوتبال "چوار"، ایلام را از جمله استان‌هایی برشمرد که سهم بزرگی در دفاع از کشور، نظام و انقلاب اسلامی دارد.

شهید جمهور در این دیدار با سپاس و قدردانی از رهبر معظم انقلاب بابت زنده کردن یاد شهدای حادثه بمباران مسابقه فوتبال "چوار" ایلام، تاکید کرد: برگزاری آن مسابقه در سال ۱۳۶۵، نشانه‌ای از ایستادگی و مقاومت مردم ایلام بود چرا که آنها با این اقدام، ثابت کردند هیچگاه صحنه را ترک نمی‌کنند.

۲۳ بهمن ماه و بازی نیمه تمام تیم های منتخب چوار و ایلام را باید یکی از تلخ ترین روزهای تاریخ فوتبال جهان و یک جنایت تمام عیار جنگی دانست، در این فاجعه تاریخی ورزشی ۹ بازیکن، یک داور و پنج تماشاگر به شهادت رسیده و ده ها نفر نیز به درجه جانبازی نایل آمدند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha