شهید امیرعبداللهیان پرکارترین و بی ادعاترین دیپلمات ایران بود

قشم - ایرنا - یک دیپلمات با سابقه و پیشکسوت گفت: شهید حسین امیرعبداللهیان مخلص ترین، پرکارترین و بی ادعاترین دیپلمات جهادی و انقلابی جمهوری اسلامی ایران در وزارت امور خارجه بود.

علیرضا سالاری شریف روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، ضمن تسلیت شهادت رئیس جمهوری اسلامی ایران، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و دیگر همراهان ایشان در سانحه سقوط بالگرد، اظهار کرد: شهید حسین امیرعبداللهیان با تاسی به مولای هم نامش امام حسین(ع)، ظلم ستیز و عدالت خواه زندگی کرد و از مولایش امام حسن(ع) کرامت آموخته بود و رافت و مهربانی را از امام رضا (ع) داشت.

وی ادامه داد: این شهید خوش نام وزارت امور خارجه به معنای واقعی کلمه یک کارمند، سپس یک مدیر و سرانجام یک وزیر بسیجی و مومن بود.

سفیر پیشین ایران در سوییس توضیح داد: این دیپلمات تراز ایران بزرگ همواره خود را بدهکار نظام، مردم و دیگر همکاران وزارت امور خارجه می دانست و ذره ای خودستایی، خودخواهی، خودبینی و خودپسندی نداشت و یکپارجه در خدمت اهداف والای نظام و یاری به مردم ایران و مظلومین جهان بود، او پیش از شهادتش به خوبی ندا می داد که شهید است.

سالاری شریف با اشاره به اینکه منش انقلابی و در عین حال مهرورزانه شهید امیرعبداللهیان در تماس با همتایان همیشه اثر گزار و راهگشا بود، اضافه کرد: این شهید والامقام دستگاه دیپلماسی با رفتار منشا گرفته از اخلاق اسلامی و ذکاوت مومنانه و مخلصانه، بی تردید بیش از همتایان بی پروایش در صحنه بین المللی دل می برد و حالت اقناعی فزون تری داشت.

وی با اشاره به اینکه این رفتار هم دلیرانه برای دوستداران و بی طرفان است و هم به سبب پاکی و زلالی و قدرت معنوی، بیم افکن در دل های دشمنان و مخالفان است، گفت: می توان این رفتار را «قدرت نرم پیامبر گونه» نامید که «ساحران» دیپلمات نما را هم به اقرار به صداقت آن وادار می کند.

عضو شورای راهبری(مشورتی) وزارت امور خارجه بیان کرد: در این رفتار وقتی دیپلماتی زبان به تهدید بگشاید، ابرقدرتان را به تامل واقعی وادار می کند و اگر با نرم خویی و صداقت سخن بگوید به دوستان اطمینان بیشتر می دهد.

وی اظهار کرد: با تلاش های این دیپلمات برجسته دستگاه دیپلماسی، جمهوری اسلامی ایران در این دولت، از عنصری دست و پا زننده در تحریم و بن بست ها، به عضوی محوری از قدرتمندترین بلوک اقتصادی - سیاسی جهان مبدل شد و بی گمان علاوه بر قدرت ژئوپلیتیکی و ذاتی جمهوری اسلامی ایران، نقش این دیپلمات با اخلاق و کاربلد در این دگرگونی بسیار مثبت و غیر قابل انکار است.

سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در سوییس افزود: اعتلای بیش از پیش جایگاه ایران در نظام بین‌الملل، تقویت همگرایی و تحکیم پیوندهای دوستی و مودت میان کشورها و ملت های منطقه و نیز شکل گیری مناسباتی سازنده در نظام بین‌المللی و حمایت از استقرار عدالت در سطح منطقه و جهان، بخشی از تلاش‌های خستگی ناپذیر این شهید گرانقدر است.

وی با اشاره به اینکه شهید حسین امیر عبداللهیان نخستین وزیر خارجه شهید جمهوری اسلامی ایران و دومین وزیر خارجه شهید کشور بعد از حسین فاطمی است، گفت: وزیر شهید دولت سیزدهم در شناخت درست از صهیونیزم و مادر آن امپراطوری بریتانیا، از شهید اول پیشی می گیرد و در عمل هم توفیق بیشتری از عملیاتی کردن این شناخت در عرصه بین المللی داشته است.

شهید حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه پرتلاش و جهادگر جمهوری اسلامی ایران که به حق یکی از افراد دغدغه مند حوزه مقاومت بود، در اردیبهشت سال ۱۳۴۳ و در دامغان دیده به جهان گشود.

وی تحصیلات مقطع کارشناسی خود را در رشته روابط دیپلماتیک از دانشکده وزارت امور خارجه اخذ کرد و برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در رشته روابط بین‌الملل وارد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران شد. همچنین، این وزیر والا مقام در ادامه روند تکمیل تحصیلات خود در مقطع دکترای هم رشته روابط بین‌الملل را برگزید و از دانشگاه تهران فارغ التحصیل شد.

عضویت در سازمان همکاری شانگهای، عضویت در گروه بریکس، بهبود قابل توجه روابط با همسایگان از جمله احیای روابط با عربستان، دیپلماسی فعال در جنگ غزه از جمله نقاط قوت و درخشان کارنامه شهید امیرعبداللهیان از زمان برعهده گرفتن سکانداری وزارت امور خارجه بود.

شهید حسین امیرعبداللهیان فردی اخلاق مدار بود و در روابط خود با همکاران، دوستان و حتی کسانی که آنها را نمی شناخت به نحوی متواضعانه، صمیمی و دوستانه برخورد می‌کرد.

امیرعبداللهیان علاوه بر ابتکار عمل‌های سیاسی و روحیه انقلابی در اجرای ماموریت خود و تسلط ویژه بر اوضاع منطقه، ویژگی‌های شخصیتی همچون حضور ذهن و حافظه قوی، خستگی‌ناپذیری و سلافت نفس مثال زدنی داشت.

صحبت‌های روان و حساب شده به هنگام سخنرانی ها و نشست‌ها، از دیگر ویژگی‌های مثبتی بود که شهید امیرعبداللهیان از آن برخورد بود، به نحوی که اهالی رسانه و فعالین حوزه سیاست خارجی همواره از این موضوع به عنوان یکی از مزیت‌های سخنرانی‌های این دیپلمات شهید یاد می‌کردند.

امیرعبداللهیان از سواستفاده از پُست و جایگاه خود به شدت پرهیز داشت و گواه این مساله خاطراتی است که از نزدیکان وی نقل شده است به نحوی که برخی از اطرافیانش گاهاَ از این ویژگی شخصیتی در امیرعبداللهیان شکوه داشتند که چرا برای آنها کاری خارج از ضوابط و قوانین انجام نمی‌دهد.

با توجه به سوابق شهید امیرعبداللهیان و البته رویکرد فکری و شخصیتی وی، در دوره مسئولیت او در وزارت امور خارجه بیش از هر زمان دیگری «پیوند عمیق و معناداری میان میدان و دیپلماسی» رقم خورد که باعث تسهیل و تسریع تحقق اهداف سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران شده بود.

به گزارش ایرنا، بالگرد حامل آیت الله سید ابراهیم رئیسی خادم‌الرضا(ع) و هشتمین رئیس جمهوری اسلامی ایران عصر یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد قیز قلعه‌سی به سمت شهر تبریز، در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی دچار سانحه هوایی شد که در این حادثه رئیس جمهور و همراهان، همزمان با شب ولادت امام رئوف علی ابن موسی الرضا (ع) به مقام رفیع شهادت نایل شدند.

حجت الاسلام آل هاشم، نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، سردار سید مهدی موسوی فرمانده یگان حفاظت رئیس‌جمهور و تعدادی از محافظین و خدمه بالگرد از سرنشینان بالگرد حامل رئیس‌جمهور بودند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha