حمایت حقوق‌دانان لاهه از درخواست برای بازداشت مقام‌های اسرائیل

تهران-ایرنا- کارشناسان و حقوق‌دانان مستقل لاهه با ارایه بیانیه‌ای اعلام کردند که درخواست دادستان ارشد دیوان کیفری بین‌المللی برای بازداشت مقام‌های رژیم اسرائیل منصفانه و دقیق است.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از رویترز، هیاتی از کارشناسان مستقل از جمله امل کلونی، وکیل حقوق بشر، از تصمیم کریم خان دادستان ارشد دیوان بین المللی کیفری برای درخواست حکم بازداشت برای مقام های اسرائیل حمایت کرده اند.

کلونی و پنج کارشناس دیگر، از جمله ۲ قاضی سابق در دادگاه‌های جنایی لاهه، اعلام کردند: هیاتی برای بررسی درخواست دادستان ارشد دیوان کیفری بین المللی در ماه ژانویه (دی و بهمن) برای بررسی اسناد حقوقی درباره این پرونده تشکیل داده‌اند.

این گروه از حقوق‌دانان لاهه دیروز طی گزارشی اعلام کردند که تجزیه و تحلیل‌های گسترده‌ای انجام داده اند که از جمله آنها اظهارات شاهدان و عکس‌های موجود است که در اختیار بازرسان دادگاه قرار گرفت. در نهایت به این نتیجه رسیده اند که روند تحقیقات منصفانه، دقیق و مستقل بوده و درخواست‌ کریم خان برای صدور حکم بازداشت بر اساس قانون و حقایق است.

این هیات طی یادداشتی در روزنامه فایننشال تایمز نوشت: دادستان با صدور درخواست برای حکم بازداشت مقام های اسرائیل گامی تاریخی جهت تضمین عدالت برای قربانیان برداشته است.

دادستان ارشد دیوان کیفری بین‌المللی دیروز درخواستی برای صدور حکم بازداشت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل و چند مقام ارشد صهیونیستی ارایه کرد.

کریم خان در بیانیه‌ای که پس از بیش از هفت ماه جنگ در غزه صادر شده است، گفت: دلایل منطقی نشان می دهد که نتانیاهو و دیگر مقام های ارشد اسرائیل به جنایت علیه بشریت متهم هستند.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در واکنش به این تصمیم دیوان کیفری بین المللی آن را اقدامی ظالمانه نامید. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نیز گفت که این اقدام می‌تواند مذاکرات آتش بس احتمالی در نوار غزه را به خطر بیندازد.

برخی از نمایندگان کنگره آمریکا در واکنش به تصمیم دیوان کیفری بین‌المللی خواستار اعمال تحریم‌های آمریکا علیه این دادگاه شدند. در سال ۲۰۲۰، ایالات متحده یک دادستان این دادگاه را تحریم کرده بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha