بیشترین سهم بازگشت منابع به صندوق توسعه ملی در دولت سیزدهم بود

تهران- ایرنا- رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی ضمن تشریح موضع شهید آیت‌الله رئیسی نسبت به این صندوق گفت: بیشترین سهم بازگشت منابع به صندوق توسعه ملی در خلال دو سال اخیر بود.

به گزارش ایرنا از صندوق توسعه ملی، «مهدی غضنفری» با اشاره به شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، اظهار کرد: شهادت رئیس جمهور باعث ناراحتی همگان شد، آقای رئیسی خود را در یادها جاودانه کرد؛ صحبت کردن در مورد ابعاد شخصیت رئیس جمهور کار سختی است، اما به نظرم ویژگی برجسته شخصیت آقای رئیسی اخلاق و مرام انسانی او بود که حتی نسبت به وجهه سیاسی ایشان برجسته‌تر بود.

وی با تاکید بر اینکه رئیس جمهور شخصیتی متعالی داشت، اظهار کرد: او هم در مقابل ناملایمتی‌ها ایستادگی می‌کرد هم طرفدار حق بود. آقای رئیسی دشمن فساد بود و طمع دنیوی نداشت. با توجه به این ویژگی‌های آقای رئیسی زمانی که هرکدام از اعضای دولت انتقاد یا پیشنهادی را مطرح می‌کرد به این موضوع آگاه بودیم که پیشنهاد یا انتقادی بدون دلیل از سوی رئیس جمهور رد یا قبول نمی‌شود.

بلکه منافع ملی به طور عام مبنای تصمیم قرار می‌داد

رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی ادامه داد: آقای رئیسی در هیات امنای صندوق توسعه ملی تحت عنوان رئیس هیات امنا تشریف داشتند و جلساتی را در محضرشان تشکیل دادیم؛ در مقایسه به دوره‌های قبل، آقای دکتر رئیسی به صندوق توسعه ملی اجازه می‌دادند سخن خود را جاری و مصوبات خود را اخذ کند و همیشه جانب حق را می‌گرفت؛ حتی منافع دولت را به صورت خاص مبنا قرار نمی‌داد، بلکه منافع ملی به طور عام مبنای تصمیم قرار می‌داد.

غضنفری با اشاره به دو مصوبه مهم برای صندوق توسعه ملی عنوان کرد: این مصوبات از پشتیبانی شهید رئیسی برخوردار بود. ایشان این فرصت را به صندوق داد تا بتواند طلب‌ها و منابع خود را در برخی حوزه‌ها وصول و احیا کند. البته این یک جنبه کوچکی از اقدامات رئیس جمهور بود. اقدامات ایشان نشان می‌دهد آقای رئیسی به بازسازی، نوسازی و توسعه کشور همچنین به بهبود معیشت مردم توجه خاصی داشت؛ البته تحقق این موضوعات فقط به شخص رئیس جمهور بستگی ندارد و سایر قوا و بخش‌ها نیز سهم دارند.

وی ادامه داد: زمانی که صندوق توسعه ملی را تحویل گرفتیم دو مشکل بزرگ داشتیم؛ نخست مطالباتی که از بخش خصوصی داشتیم و بانک‌ها قرار بود این مطالبات را وصول کنند؛ اما ناتوان بودند؛ آقای رئیس جمهور شیوه‌نامه‌ای تحت عنوان تملک دارایی از افراد و شرکت‌ها و بانک‌هایی که به صندوق بدهکار بودند به ما دادند و از این طریق توانستیم بیشترین سهم بازگشت منابع به صندوق را در خلال این دو سال داشته باشیم.

غضنفری تاکید کرد: از سوی دیگر از آنجایی که در ۱۰ سال گذشته تسهیلاتی داده شده بود و بازپرداخت تسهیلات به دلیل بالا رفتن نرخ ارز با مشکل مواجه شد و آسیب شناسی گذشته نشان داد که صندوق باید کمی هم به دنبال مشارکت در پروژه‌ها برود و ریسک بیشتری را بردارد؛ اما بالاسر منابع خود نیز باشد که این نیز منجر به صدور یک شیوه‌نامه جدید شد که به آن شیوه‌نامه سرمایه‌گذاری می‌گوییم.

این هم نوعی تأمین مالی جدید بود با عنوان تأمین مالی مشارکتی که از میراث‌های ماندگار و میراث ارزشمند این دوره برای صندوق بین نسلی بود و جناب رئیس جمهور رئیسی بسیار کمک کردند که صندوق توسعه ملی به این موضوع مهم دست پیدا کند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار اقتصاد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha