۱ خرداد ۱۴۰۳، ۱۵:۱۸
کد خبر: 85485210
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

چین: جامعه جهانی در مورد پایان جنگ غزه اجماع قاطع دارد

تهران- ایرنا- سخنگوی وزارت امور خارجه چین در رابطه با درخواست دادستان دیوان کیفری بین‌المللی برای صدور قرار بازداشت برای ۲ مقام اسرائیلی، اظهار داشت: جامعه بین‌المللی در مورد توقف فوری جنگ در غزه و پایان دادن به بحران انسانی که مردم فلسطین از آن رنج می‌برند، اجماع قاطع دارد.

به گزارش ایرنا از شبکه تلویزیونی چین، وانگ ونبین سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز (سه‌شنبه/ اول خرداد) در رابطه با درخواست دادستان دیوان کیفری بین‌المللی برای صدور قرار بازداشت ۲ مقام ارشد رژیم صهیونیستی از جمله بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم، اظهار داشت: ما متوجه‌شدیم که جامعه جهانی در مورد توقف فوری جنگ در غزه و پایان دادن به بحران انسانی که مردم فلسطین از آن رنج می‌برند، اجماع قاطع دارند و مجازات دسته جمعی مردم فلسطین دیگر نباید ادامه یابد.

وی با بیان اینکه پکن همیشه با رعایت انصاف و عدالت در کنار قوانین بین‌المللی در مورد مساله فلسطین ایستاده است، افزود:‌ امیدواریم دیوان کیفری بین‌المللی موضعی عینی و عادلانه اتخاذ کند و مطابق با قوانین از اختیارات خود استفاده کند.

چین از تقویت وحدت و ایفای نقش بیشتر کشورهای عربی در مساله فلسطین حمایت می‌کند

وانگ ونبین در رابطه با اینکه چین از موضع کشورهای عربی در مساله فلسطین حمایت می‌کند، گفت: ما از اینکه شورای اتحادیه عرب بر مساله فلسطین-اسرائیل تمرکز کرده و خواهان نشستی برای اجرای «راه‌حل ۲ کشور» هستند، تشکر می‌کنیم.

این سخنگوی دستگاه دیپلماسی چین بر تشکیل کنفرانس صلح و حمایت از جناح‌های فلسطینی برای دستیابی به آشتی ملی تاکید و از قدرت‌های با نفوذ خواست «محاسبات سیاسی» و «استانداردهای ۲گانه» در بحران‌های بین‌المللی را کنار بگذارند.

وی با بیان اینکه پکن از تقویت وحدت و ایفای نقش بیشتر کشورهای عربی در مساله فلسطین حمایت می‌کند، افزود: ما به همکاری با کشورهای عربی برای تقویت هماهنگی، همکاری و کمک به کاهش تنش‌های کنونی بین فلسطین- اسرائیل و برگردان مساله فلسطین به مسیر خود ادامه خواهیم داد.

چین: «دموکراسی» و «حقوق بشر» ابزاری برای سرکوب مخالفان در آمریکا

وانگ همچنین در رابطه با اینکه دادگاه عالی بریتانیا به جولیان آسانژ بنیان‌گذار سایت افشاگر «ویکی‌لیکس» اجازه داد تا به پرونده استرداد خود به آمریکا اعتراض کند، تاکید کرد: مردم جهان نگران سرنوشت آسانژ هستند زیرا پرونده او به وضوح به جهان می‌گوید که «آزادی مطبوعات آمریکایی» چیست. کسانی که مسائل کشورهای دیگر را افشا می‌کنند باید پاداش بگیرند اما کسانی که در مورد ایالات متحده افشاگری می‌کنند باید مجازات شوند.

وی تصریح کرد: «آزادی مطبوعات» مانند «دموکراسی» و «حقوق بشر» چیزی نیست جز ابزاری که آمریکا برای سرکوب مخالفان و حفظ هژمونی خود از آن استفاده می‌کند.

وانگ خاطرنشان کرد که آسانژ در مبارزه خود با هژمونی آمریکا یک دور پیروز شده است، اما باید دید آیا وی می‌تواند در این مسابقه به پیروزی نهایی دست یابد یا خیر.

پکن: تایوان، اولین خط قرمز غیرقابل عبور در روابط چین و آمریکا است

وانگ‌ونبین در رابطه با تبریک آنتونی بلینکن وزیر امورخارجه آمریکا به لای‌چینگ ته رئیس جدید تایوان، خاطرنشان کرد که واشنگتن به طور جدی سیاست «اصل چین واحد»، سه‌ بیانیه «مشترک چین-آمریکا» و تعهد سیاسی ایالات متحده برای محدود کردن روابط با منطقه تایوان به مناسبات فرهنگی، تجاری و سایر روابط غیر رسمی، را به شدت نقض می‌کند.

وی افزود: چین به شدت از این امر ناراضی است و قاطعانه مخالفت خود را با آمریکا اعلام کرده است.

این سخنگو با بیان اینکه « در جهان فقط یک چین وجود دارد و تایوان بخشی جدایی‌ناپذیر جز قلمرو ما محسوب ‌می‌شود»، تصریح کرد: تایوان، اولین خط قرمز غیرقابل عبور در روابط چین و آمریکا است.

وانگ خاطرنشان کرد پکن همواره با هرگونه مبادلات رسمی بین واشنگتن و تایپه مخالف است و دخالت آمریکا در امور تایوان را به هر شکل و به هر بهانه ای قاطعانه محکوم می کند.

این دیپلمات ارشد چینی حضور قانون‌گذاران کره‌جنوبی و ژاپن را در شرکت در مراسم تحلیف رئیس تایوان، مورد سرزنش قرار داد.

وانگ ونبین همچنین در خصوص صدور بیانیه‌ تایوان مبنی بر اینکه چین برای برخورداری از حمایت سیاستمداران گواتمالایی رشوه داده است، اظهار داشت: حقایق و شواهد قطعی در مورد سوء استفاده مقامات تایوانی از «دیپلماسی با دلار- طلا» در گواتمالا روشن است.

وی افزود: اقدامات بی‌شماری توسط مقامات تایوان از جمله رشوه به رئیس‌جمهور سابق گواتمالا وجود دارد.

وانگ با بیان اینکه ۱۸۳ کشور جهان با چین روابط دیپلماتیک داشته و به سیاست‌های «اصل چین واحد» پایبند هستند، افزود:‌ تلاش‌های مقامات تایوان برای جدایی‌طلبی بیهوده است و ما امیدواریم که تعداد انگشت شماری از کشورها، از جمله گواتمالا، راه درست را انتخاب کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha