دستور شهیدجمهور مغفول نماند؛ اختصاص ۱۴۰۰میلیارد ریال برای ایمن سازی جاده ملی پاتاوه-دهدشت

یاسوج- ایرنا- تکمیل جاده پاتاوه به دهدشت، خدمت ماندگار دولت مردمی سیزدهم است که پس از حدود سه دهه انتظار به آن جامه عمل پوشانده شد و این رویا را برای مردم دست‌یافتنی کرد اما رئیس جمهور در حاشیه افتتاح آن، دستور داد تا برخی نواقص ها و کمبودها به ویژه نقاط حادثه خیز این محور مهم و شریانی در اولویت کار قرار گیرد و اکنون با تزریق ۱۴۰۰ میللیارد ریال ایمن سازی و روشنایی تونل ها با قوت در حال انجام است.

به گزارش ایرنا، احداث جاده ملی پاتاوه به دهدشت سال ۷۳ با سفر مقام معظم رهبری به استان مصوب شد که پس از ۲۸ سال، تیرماه سال جاری با حضور رئیس جمهور به بهره برداری رسید.

این جاده ملی بخش مهمی از کریدور شمال – جنوب کشور است که به کوتاه‌تر شدن مسیر اصفهان به بنادر جنوبی کشور کمک شایانی می کند. بهره‌مندی ساکنان بیش از ۴۰۰ روستای محروم در ۲ شهرستان بویراحمد و کهگیلویه با جمعیتی افزون بر ۱۰۰ هزار نفر از نعمت راه مناسب از جمله مزیت های این جاده ملی بشمار می رود.

جاده ترانزیتی پاتاوه به دهدشت پس از س دهه انتظار با تلاش وتزریق اعتبار از سوی دولت سیزدهم و درسفر دور دوم رئیس جمهور به کهگیلویه وبویراحمد به بهره برداری رسید.

۲۷ تیرماه سال ۱۴۰۲ بود که جاده ملی پاتاوه به دهدشت، به عنوان یکی از مهمترین محورهای منطقه و استان در کریدور بزرگراهی شمال- جنوب که اتصال مرکز کشور به استان خوزستان و بنادر جنوبی را فراهم می کند، با حضور رئیس جمهور افتتاح شد.

۱۷ تونل گالری در مسیر پاتاوه به دهدشت قرار دارد و بزرگترین پل استان به طول ۲۳۴ متر در این مسیر قرار گرفته و جاده قابل قبولی است.

این جاده ارتباطی و ملی همچنان کمبودهایی دارد و بر اساس ارزیابی ها حدود چندین نقطه حادثه خیز و پیچ های خطرناک در این محور وجود دارد که بروز تصادفات مرگباری را با افزایش بار ترافیکی به ویژه در بهار و تابستان فراهم می کند.

همچنین تونل های نیمه تاریک و با روشنایی کم این جاده مهم ترانزیتی خود عامل دیگری در افزایش میزان تصادفات خواهد بود.

دستور رئیس جمهور قبل از شهادت چه بود؟

عصر یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ماه، خبر سانحه بالگرد آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در منطقه ورزقان آذربایجان شرقی در فضای مجازی و محافل رسانه‌ای دست‌به‌دست شد و ۱۸ ساعت پس از جستجوی نفس‌گیر برای کسب اطلاع از وضعیت وی و همراهانش، سرانجام ساعت ۸ صبح روز میلاد هشتمین اختر تابناک امامت و ولایت، خبر عروج شهادت‌گونه هشتمین رئیس‌جمهور کشورمان تیتر یک رسانه‌های جهان شد.

رئیس جمهور در آیین بهره برداری این جاده ارتباطی در بیست و هفتم تیرماه سال گذشته، گفت: طولانی شدن روند اجرایی این جاده بیش از این به صلاح نبود و مردم این منطقه باید پس از سال ها انتظار طعم یک جاده مهم و با اهمیت را بچشند و دولت سیزدهم از همان ابتدا نیز این طرح جزو برنامه های ویژه خود قرار داد و از جمله ۱۲ ابرپروژه مورد توجه دولت و وزارت راه و شهرسازی شد.

آیت الله رئیسی در آیین بهره برداری تاکید کرد که برخی نواقص ها و کمبودها به ویژه نقاط حادثه خیز این جاده مهم و شریانی باید در اولویت کار وزارت راه و شهرسازی و مسئولان اجرایی استان کهگیلویه وبویراحمد قرار گیرد.

رئیس جمهور در آن جلسه اشاره ای به وضعیت روشنایی نامناسب برخی تونل ها از جمله تونل بالای ۲ و نیم کیلومتری پات داشت و تصریح کرد که باید در سریعترین زمان ممکن این مشکل رفع شود .

رئیس جمهور تاکید کرد که در طول مسیر برخی رانندگان و مردم نیز تاکید داشتند که این جاده علائم هشداردهنده کم دارد و دارای نقاط حادثه خیز خطرناکی است که باید این مهم هم در دستور جدی مسئولان امر قرار گیرد و رئیس جمهور همچنین خواستار گزارش دقیق کارهای انجام شده برای رفع برخی مشکلات موجود در این جاده ارتباطی شد.

آیت الله شهید سید ابراهیم رئیسی این دستور را داد و از مسئولان خواست که اولویت شان قرار گیرد، اما شهادت او اجازه نداد که اجرای این امور را ببیند با این حال مسئولان به وعده ای که به آیت الله رئیسی داده اند پایبندند و کارهای خوبی در این راستا انجام شده است.

دستور شهیدجمهور مغفول نماند؛ اختصاص ۱۴۰۰میلیارد ریال برای ایمن سازی جاده ملی پاتاوه-دهدشت

اختصاص یک هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال برای روشنایی تونل های پاتاوه به دهدشت

معاون استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به آخرین وضعیت روشنایی تونل های مسیر پاتاوه به دهدشت، گفت: یک هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبارات مصوب نفت برای تونل های محور پاتاوه به دهدشت است.

علی محمد روستا افزود: در حال حاضر کار در تونل چشمه جیوری و میان تنگان در حال انجام بوده و پیش بینی می شود ظرف چهار ماهه آینده روشنایی همه تونل های مسیر پاتاوه به دهدشت انجام شود.

دستور شهیدجمهور مغفول نماند؛ اختصاص ۱۴۰۰میلیارد ریال برای ایمن سازی جاده ملی پاتاوه-دهدشت

حادثه‌خیزترین نقطه جاده‌ ملی پاتاوه به دهدشت وارد فاز اجرایی شد

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: پروژه تقاطع گندی‌خوری محل اتصال جاده پاتاوه - دهدشت به یاسوج - اصفهان به عنوان حادثه‌خیزترین نقطه این جاده ملی، با اعتبار افزون بر یک هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال وارد فاز اجرایی شد.

علی محمد روستا اظهار کرد: تقاطع گندی خوری در محور پاتاوه به دهدشت پرحادثه‌خیزترین تقاطع در سطح استان است که شروع عملیات اجرایی تقاطع گندی‌خوری به‌صورت رسمی آغاز شد.

وی افزود: این پروژه حساس زیرساختی افزون بر یک هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار دارد، بیش از ۲۷۵ هزار متر مکعب خاک‌برداری و بیش از ۲۰ هزار متر مکعب بتن‌ریزی در این پروژه انجام می‌گیرد.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به معارضات این پروژه، تصریح کرد: جابجایی پایه‌های برق فشار قوی باید انجام گیرد، معارضات زمین‌های بالادست این نقطه را داریم که مقداری از این زمین‌ها تملک شده و مقداری هم در دست اقدام است.

وی ادامه داد: با اجرای این تقاطع مسیر ورودی روستای گندی‌خوری با مشکل مواجه می‌شود، باید در نقشه این تقاطع اصلاح صورت بگیرد و مسیر فرعی برای جاده روستا فراهم شود.

روستا گفت: این پروژه در ادامه تکمیل پروژه پاتاوه دهدشت است، همینطور انتهای این پروژه تقاطع سوق را داریم که یک زیرگذر و روگذر برای آن پیش‌بینی شده و به زودی به مناقصه می‌رود.

مزیت های جاده ترانزیتی پاتاوه به دهدشت در یک نگاه

این جاده یک قطعه از جاده شهرضا به بهبهان است و اثر اقتصادی بالایی در سطح ملی خواهد داشت. صادرات و وارد ما از سمت جنوب است و این کوتاه ترین مسیر جنوب به مرکز کشور است و برای حمل کالا بسیار موثر است.

طول مسیر نزدیک به ۲۰۰ کیلومتر کوتاه تر می شود و ۲ ساعت از زمان مسیر کم می شود و امتیاز بسیار بزرگی است. چشم اندازهای طبیعی بسیاری نیز در این جاده وجود دارد و بیش از ۱۰۰ کیلومتر جاده در کنار رودخانه مارون است.

این جاده در همه فصول زیبایی های خاص خودش را دارد و از این حیث هم قابل توجه است.مزیت مهم این جاده برای استان این است که شهرستان های جنوبی همچون لنده، بهمئی، کهگیلویه و چرام به راحتی به مرکز استان ارتباط دارند و به مرکز کشور هم مسیرشان کوتاه تر می شود.

حدود ۶۰۰ روستا و شهر در طول مسیر این جاده وجود دارد که دسترسی بهتری به مرکز استان پیدا می کنند و از بن بست خارج می شوند.

مردم روستاهای لنده، دیشموک و چاروسا در سال های گذشته مجبور بودند حدود ۶ ساعت مسیر را تا مرکز استان بپیمایند اما اکنون مسیر آن ها به حدود ۲ ساعت تقلیل یافته است.

جاده ملی پاتاوه به دهدشت به عنوان بخش مهمی از کریدور شمال - جنوب به طول ۱۳۶کیلومتر با حضور رئیس جمهور رسما افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت.

به گزارش ایرنا، جاده ملی پاتاوه به دهدشت سال ۷۴ کلنگ زنی شد و در این سال ها در سایه کم مهری ها و کمبود منابع کمر خم کرد تا اینکه در دولت سیزدهم با رویکرد تکمیل طرح های نیمه تمام مورد توجه قرار گرفت و با اقدامی جهادی و تزریق اعتبار لازم، طی ۲سال گذشته تکمیل و آماده بهره برداری شد.

این جاده ترانزیتی جزو یکی از پروژه های اولویت دار در دولت سیزدهم تعیین شده بود و در سفر نخست رئیس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد در مهرماه سال ۱۴۰۰ حدود ۵۰۰ میلیارد تومان به تکمیل آن تخصیص یافت.

کوتاه‌تر شدن مسیر اصفهان به بنادر جنوبی کشور و بهره‌مندی ساکنان بیش از ۴۰۰ روستای محروم در ۲ شهرستان بویراحمد و کهگیلویه با جمعیتی افزون بر ۱۰۰ هزار نفر از نعمت راه مناسب از جمله مزیت های این جاده ملی بشمار می رود.

۱۳ تونل به طول هشت هزار و ۲۰۰ متر و ۱۸ دستگاه پل بزرگ بالای دهانه ۱۶ متری در این جاده طراحی شده است و ارتباط استان‌های جنوب کشور از جمله خوزستان را به استان های مرکزی ایران برقرار می کند و نقطه ثقل و میانبر بین استانهای قرارگرفته در کریدور شمال به جنوب کشور به حساب می‌آید.

به گفته وزیر راه و شهرسازی محور به دهدشت به طول ۱۳۶ کیلومتر که از مصوبات سفر سال ۱۳۷۳مقام معظم رهبری به استان کهگیلویه و بویراحمد بوده جزو یکی از ۱۲ پروژه اولویت دار کشور محسوب شده و نقش مهمی در تسهیل ارتباط جاده ای بین استانهای مرکزی کشور دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha