فراخوان حل مشکلات بهره‌وری به دانشگاه‌ها و دانش‌بنیان‌ها/ انتفاع مردم از منافع بهره‌وری

تهران- ایرنا- رئیس سازمان ملی بهره وری ایران گفت: یکی از ابتکارات ما در دولت سیزدهم، ارائه فراخوان برای حل مسائل و مشکلات بهره‌وری به دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان بود تا همان‌ها به ارائه راهکار بپردازند.

«میر سامان پیشوایی» در جریان برگزاری همایش ملی بهره وری در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار اقتصادی ایرنا با اشاره به لختی موجود در برخی دستگاه‌ها که از توان لازم برای ارائه راهکارهای موثر به‌منظور بهبود بهره‌وری برخوردار نیستند، خاطرنشان‌کرد: در همین راستا دست همکاری به سوی بخش های خصوصی و مردمی و همچنین دانش‌بنیان‌ها دراز می‌کنیم تا به ما کمک کنند.

وی بیان‌داشت:‌ ساز و کار این مشارکت نیز ایجاد شده است، به‌طوری که بخش‌های خصوصی، مردمی و دانش‌بنیان نیز از منافع آن بهره‌مند و منتفع خواهند شد.

استقرار چرخه مدیریت بهره ‌وری در دستگاه‌های اجرایی

این مقام مسئول در ادامه اظهار داشت: ابتکار این سازمان در دستگاه‌های اجرایی، استقرار چرخه مدیریت بهره‌وری است و در دولت سیزدهم نظام‌نامه‌ای را به دستگاه‌های مختلف با همین عنوان ابلاغ کردیم.

وی بیان‌داشت: هرچند این نظام‌نامه در گذشته نیز وجود داشت، اما آن را با تکیه بر آخرین یافته‌های حوزه بهره‌وری اصلاح کردیم که بر همان اساس استان‌ها و دستگاه‌ها شروع به کار کردند.

پیشوایی خاطرنشان‌کرد: اکنون رشد قابل توجهی در استقرار این چرخه در استان‌ها و دستگاه‌ها شاهد هستیم.

وی با اشاره به حوزه آب و انرژی، گفت: وزارت نیرو جزو وزارتخانه‌های فعال در حوزه بهره‌وری است و با تاکید شخص وزیر نیرو اتفاقات خوبی را در این حوزه شاهدیم که خود را در بهبود شاخص شدت مصرف انرژی نشان داده است.

رئیس سازمان ملی بهره وری ایران ادامه‌داد: با وجود بهبود حاصل شده، اما هنوز در این حوزه در وضعیت مطلوب نیستیم و نیازمند ایجاد ساز و کارهای مشترک هستیم.

وی اظهار داشت: در برخی بخش‌ها که ساز و کار لازم ایجاد نشده، شاهد کاهش انگیزه‌های مردمی هستیم که تهدیدی برای حوزه بهره‌وری انرژی کشور است.

پیشوایی ابراز امیدواری کرد با مدل‌هایی که به همین منظور ارائه شده و مدل‌های جدیدی که با دستگاه‌ها به توافق رسیده‌ایم، اتفاقات خوبی را شاهد باشیم.

وی همچنین از برگزاری رویداد «نوآوری بهره‌ور حوزه آب» در سال جاری خبر داد که در این همایش ملی مراسم افتتاح آن را شاهد بودیم.

طرح رضایت سنجی از مردم برای خدمات دولتی

وی در ادامه گفت: یکی از موضوعات مورد تاکید دولت، درخصوص خدمات و فرآیندهایی پرمخاطب است؛ خدماتی که مردم بیشتر با آنها در تماس هستند و عمده عامل نارضایتی‌ها نیز همین ها هستند. معطلی مردم در دستگاه‌ها، موازی‌کاری‌ها، پاسکاری مردم از این اداره به آن اداره و غیره، از جمله دلایل نارضایتی مردم است.

رئیس سازمان ملی بهره وری ایران اظهار داشت: به همین منظور با همراهی سازمان امور اداری و استخدامی کشور تمرکز بر برخی فرآیندها به‌منظور بهبود آنها در دستور کار است و طرح «رضایت سنجی از مردم برای خدمات دولتی» با تاکید رئیس‌جمهور شهید در دستور کار قرار گرفت.

وی اضافه‌کرد: این طرح از سه ماه پیش اجرایی شده است و مردم می‌توانند با مراجعه به دستگاه‌های دولتی، از طریق بارکدهای دوبعدی رضایت خود از خدمات دولتی را اعلام کنند یا برای بهبود فرآیندها اعلام نظر کنند.

به گزارش ایرنا، همایش ملی بهره‌وری ایران دیروز (دوشنبه، ۳۱ اردیبهشت‌ماه) با حضور مسئولان در محل سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی آغاز شد.

در این همایش سخنرانان به بحث و بررسی مسائل مختلف از جمله رشد اقتصادی از محل ارتقای بهره‌وری، ارتقای بهره‌وری مبتنی بر مشارکت مردم و تحقق شعار سال پرداختند.

در حاشیه این همایش دو روزه، نمایشگاهی از آثار و دستاوردهای دستگاه‌ها و شرکت‌ها در موضوع بهره وری برپا شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار اقتصاد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha