۱ خرداد ۱۴۰۳، ۱۲:۱۴
کد خبر: 85484871
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

درگیری احزاب مخالف در پارلمان تایوان

۱ خرداد ۱۴۰۳، ۱۲:۱۴
کد خبر: 85484871
درگیری احزاب مخالف در پارلمان تایوان

تهران- ایرنا- احزاب مخالف تایوانی بر سر قوانین جدید اصلاحات که نظارت بیشتر بر دولت را شامل می‌شود، با یکدیگر درگیر شدند.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از خبرگزاری رویترز، نمایندگان مجلس تایوان امروز بر سر تلاش‌ها برای گسترش نظارت بر پارلمان توسط حزب حاکم با یکدیگر درگیر شدند.

با وجود این که حزب حاکم تایوان می‌گوید هیچ مناقشه‌ای وجود نداشته است، نمایندگان مجلس با یکدیگر درگیری فیزیکی داشتند و به شدت فریاد زدند.

این نزاع در حالی رخ می دهد که لای چینگ ته دیروز (دوشنبه) به عنوان رئیس جدید تایوان روی کار آمد و نه تنها با چین خشمگین که او را «جدایی طلب» می بیند، بلکه با پارلمانی از هم پاشیده روبرو شد زیرا حزب او یعنی ترقی خواه دمکراتیک (DPP) اکثریت خود را در مجلس از دست داد.

صدها نفر در مقابل پارلمان تجمع کردند تا علیه اصلاحات اعتراض کنند و مخالفان را به همکاری با چین و تلاش برای کشتن دموکراسی متهم کردند.

دو حزب اصلی اپوزیسیون، کومینتانگ (KMT) و حزب مردم تایوان (TPP) که با هم کرسی های کافی برای کسب اکثریت دارند، دست به دست هم داده اند تا از اصلاحاتی حمایت کنند که به پارلمان قدرت نظارت بیشتری بر دولت می دهد.

این اصلاحات یک پیشنهاد بحث برانگیز برای قدرت دادن به نمایندگان برای مجازات مقاماتی را شامل می‌شود که به نظر می رسد با اظهارات نادرست یا «مخفی نگه داشتن اطلاعات»، موجب تحقیر پارلمان شده اند، اما حزب حاکم (DPP) می گوید این قانون تعریف روشنی ندارد.

قانون‌گذاران حزب دموکراتیک خلق با سربندهایی که روی آن نوشته شده بود «دموکراسی مرده» گفت‌وگوی بیشتر در مورد این پیشنهادها را خواستار شدند و خشم خود را نسبت به حزب کومینتانگ ابراز کردند.

کر چین مینگ، نماینده حزب ترقی‌خواه دمکراتیک با اشاره به رئیس جمهور چین در مجلس گفت: در سکوی سخنران امروز کومینتانگ یا حزب مردم تایوان نیست، این شی جین پینگ است که سخن می گوید.

سخنان او با فریادهای «خفه شو!» از سوی احزاب مخالف که برخی از آنها تابلوهایی با مضمون «اصلاح مجلس، بگذار آفتاب بتابد» در دست داشتند، قطع شد.

حزب حاکم تایوان رقبا را متهم کرد در تلاش برای سرکوب اصلاحات، شایعات را پخش می کند.

یانگ چیه یو، سخنگوی حزب کومینتانگ گفت: حزب دموکراتیک خلق، پوپولیسم را تحریک می کند و اقدامات آنها علیه اصلاحات، پایه و اساس ندارد.

چانگ هونگ لین، رئیس دیده‌بان کنگره شهروندی، یک گروه غیردولتی که از نظارت شهروندان بر پارلمان حمایت می‌کند، به رویترز گفت: پیشنهادهای اصلاحی کنونی «بیش از حد» قدرت قانون گذاران را گسترش می دهند، اگرچه این گروه از تلاش های موجود برای نظارت بیشتر دولت توسط مجلس حمایت می کند.

وی افزود: پیشنهادهای فعلی که برخی از آنها روز سه‌شنبه در قرائت دوم به تصویب رسید، به قانون‌گذاران این حق را می‌دهد که از احزاب مانند مقامات دفاعی و شرکت‌های خصوصی بدون بررسی‌ برای ادای شهادت در مجلس درخواست کنند، این برای قدرت اداری ما و قوه قضاییه مضر است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha