۱ خرداد ۱۴۰۳، ۱۱:۳۶
کد خبرنگار: 832
کد خبر: 85484856
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

حضور صفری در نشست سازمان همکاری شانگهای در فقدان وزیرخارجه شهید

تهران- ایرنا- نشست شورای وزیران امور خارجه سازمان همکاری شانگهای امروز سه‌شنبه در آستانه پایتخت قزاقستان آغاز شد و در این نشست مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه ایران به جای حسین امیرعبداللهیان وزیر فقید وزارت امور خارجه ایران، شرکت کرده است.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا، قرار بود در این نشست حسین امیرعبداللهیان برای نخستین بار به عنوان عضو اصلی این سازمان شرکت نماید.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران قرار بود عصر روز دوشنبه عازم آستانه شده تا در نشست شورای وزرای خارجه شانگهای شرکت کند اما حادثه سقوط بالگرد، او را به دوستان شهیدش ملحق کرد.

این دیدار با یک دقیقه سکوت به یادآیت الله ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران که در سانحه هوایی جان باختند آغاز شد.

به گزارش وزارت امورخارجه قزاقستان، مراد نورتلئو معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه جمهوری قزاقستان از روسای هیات‌های شرکت‌کننده در شورای وزیران سازمان همکاری شانگهای استقبال کرد.

در این نشست مشترک که به ریاست طرف قزاقستان برگزار می‌شود، سران هیأت‌ها در مورد اوضاع بین المللی و منطقه ای، مسائل امنیتی و توسعه همکاری‌ها در چارچوب سازمان همکاری شانگهای در زمینه‌های سیاسی، تجاری، اقتصادی، فرهنگی و بشردوستانه تبادل نظر خواهند کرد.

وزرای خارجه کشورهای سازمان همکاری شانگهای قبل از این دیدار عکس مشترکی گرفتند. ایران در این نشست به جای وزیر فقید امور خارجه، معاون معاونت دیپلماسی ایران، مهدی صفری حضور دارد.

در این نشست سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه، وانگ یی وزیر امور خارجه چین، محمد اسحاق دار معاون نخست وزیر پاکستان، مراد نورتلئو معاون نخست وزیر قزاقستان، جن بیک کولوبایف وزیر امور خارجه قرقیزستان، سراج‌الدین مهرالدین وزیرخارجه تاجیکستان، بختیار سعیدوف وزیر امور خارجه ازبکستان، سرگئی علینیک وزیر امور خارجه بلاروس، راوی دامو معاون وزیر امور خارجه هند، مهدی صفری معاون وزیر امور خارجه ایران، ژانگ مینگ دبیرکل سازمان همکاری شانگهای و همچنین روسلان میرزایف مدیر کمیته اجرایی سازمان همکاری شانگهای حضور دارند.

قزاقستان از ۵ ژوئن ۲۰۲۳ تاکنون ریاست سازمان همکاری شانگهای را بر عهده دارد. اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای برای ۳ تا ۴ ژوئیه ۱۳ و ۱۴ تیر) در آستانه برنامه‌ریزی شده است.

به گزارش ایرنا، سرویس مطبوعاتی وزارت خارجه قزاقستان در بیانیه‌ای، اعلام کرد: مراد نورتلو معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه قزاقستان ریاست نشست عادی شورای وزیران خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای (SCO) را در ۲۱ ماه مه (۱ خرداد) در آستانه برعهده خواهد داشت.

شانگهای، سازمانی با عضویت نصف جمعیت جهان، توان امنیتی و اقتصادی قابل توجه و آینده‌ای قابل تأمل در نظم نوین جهانی، ۱۳ تیرماه ۱۴۰۲ عضو جدید خود را به جهان معرفی کرد و بدین ترتیب، انتظاری ۱۰ ساله برای پیوستن جمهوری اسلامی ایران به یکی از مهمترین سازمان‌های منطقه‌ای نتیجه داد و تهران به عضویت رسمی سازمان همکاری‌های شانگهای درآمد.

هسته ابتدایی سازمان همکاری‌های شانگهای در آوریل ۱۹۹۶ در حالی شکل گرفت که چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان در تکاپو بودند تا تنش‌های مرزی و دخالت‌ها در امور داخلی را به حداقل ممکن برسانند و امضای معاهده‌ «تعمیق اعتماد نظامی» را هم می‌توان در همین راستا ارزیابی کرد؛ ائتلاف پنج کشور در ۱۵ ژوئن ۲۰۰۱ (۲۵ خرداد ۱۳۸۰) با نام شانگهای پنج شناخته می‌شد اما از این تاریخ کشورهای مذکور در بیانیه‌ای مشترک به‌صورت رسمی از تأسیس سازمان همکاری شانگهای (Shanghai Cooperation Organisation) با اهداف امنیتی، اقتصادی و دفاعی خبر دادند.

اگرچه مهمترین هدف از تأسیس این سازمان، ایجاد ساختاری بود که بتواند امنیت را در مرزهای روسیه و چین تأمین کند اما آرام‌ آرام نام شانگهای به‌ دلیل حضور ابرقدرت‌های اقتصادی چون چین و روسیه با اقتصاد و توسعه و تجارت آمیخته شد و امروز این نهاد در عرصه اقتصاد و نیز سایر حوزه‌ها حرفی برای گفتن دارد.

فرایند عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای از سال ۱۳۹۴ آغاز شد و سال ۱۴۰۰ همزمان با سفر آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران به تاجیکستان پیگیری و سال ۱۴۰۱ در نشست بیست‌ودوم این سازمان، فرایند عضویت رسمی ایران کلید خورد و تیر ماه سال ۱۴۰۲ به تکامل رسید و تحقق یافت.


آیت الله سید ابراهیم رئیسی خادم‌الرضا (ع) و هشتمین رئیس جمهوری اسلامی ایران که عصر یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد قیز قلعه‌سی به سمت شهر تبریز، در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی دچار سانحه هوایی شده بود، به همراه تمامی همراهان، همزمان با شب ولادت امام رئوف علی ابن موسی الرضا (ع) به مقام رفیع شهادت نایل شد.

حجت الاسلام آل هاشم، نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، سردار سید مهدی موسوی فرمانده یگان حفاظت رئیس‌جمهور و تعدادی از محافظین و خدمه بالگرد از سرنشینان بالگرد حامل رئیس‌جمهور بودند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha