۱ خرداد ۱۴۰۳، ۱۳:۰۵
کد خبرنگار: 860
کد خبر: 85484690
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

خداحافظ شهید جمهور، مرد سفر به دورافتاده ترین‌ها

بروجرد - ایرنا - نوای حزن انگیز از شمال تا جنوب و دورافتاده ترین روستاهای ایران این روزها به گوش می‌رسد و هر کدام در خاطرشان روزی و زمانی را ثبت کرده اند که به داد غم مشکلات رسوب شده آنها در طول دوران رسیده ای، لرستان هم سفر استانی رییس جمهور شهید را خوب بخاطر دارد و حالا اما در سوگ رفتنت که به سید محرومان خطابت می کنند به رسم دیرینه در عزاداری‌های خود "نوای چمر" در شهر طنین انداز شده است.

به گزارش ایرنا، بانوان این دیار به خواندن مویه های سوزناک شهرت دارند، در آیین سوگواری که از مهمترین و با اصالت ترین آداب و رسوم آنهاست این مویه ها را می خوانند حالا به رسم و شمایل همان آیین گرد هم آمده اند و مویه های پر از حزن خود را که در موسم رفتن عزیزان خود می خوانند را همخوانی می کنند.

خود را از روستاهای دورافتاده و محروم جدا نمی دانست و مردم هنوز آن جمله " من طعم یتیمی و فقر را چشیده ام" را از سید محرومان خوب به خاطر دارند، قاطعیت در سفرهای استانی را در کلام " تا تمام مشکلات حل نشوند به سفرهای استانی ادامه می دهم" بیان می کرد و این کلام در میدان عمل، خدمت و شهادت معنا گرفت.

لرستان و مردم این دیار هم از سفرهای رییس جمهور بی بهره نبوده اند و در ۱۹ آذرماه ۱۴۰۰ یعنی چند ماه پس از تشکیل دولت سیزدهم رییس جمهور شهید عازم لرستان شد، تلاش برای شنیدن مشکلات مردم از نزدیک اساس و اصالت شخصیت راستینی بود که خود را از مردم جدا نمی دانست در همین سفر بود که با شنیدن صداهای فریاد مانند یک بانوی میانسال رییس‌جمهور دستور توقف سمند مشکی را داد.
رییس‌جمهور وقتی استیصال آن زن میانسال را دید، از محافظانش خواست تا اجازه نزدیک شدن و گفت و گوی رو در رو را به او بدهند تا برای آن زن که گویا دچار مشکلات متعدد معیشتی و مسکن بود، چاره‌ای بیندیشد، در همان سفر در نزدیک ورودی بیمارستان «عمو حشمت» مرد حدود هفتاد ساله ای که از شهرستان «الیگودرز» برای ملاقات با رییس‌جمهور آمده بود و رییس جمهور هم به او آنگونه که باید گوش داد.
در همان سفر جوانان کارآفرین از کسب و کارهایشان برای رییس جمهور گفتند و لبخند رضایت او را هنوز در خاطر دارند، در همان سفر وقتی هم به نخبگان و فعالان اجتماعی و دانشجویی اختصاص داده شده بود هر یک از سخنرانان که از جایگاه پایین می‌آمد، رییس جمهور به احترام ایشان می‌ایستاد و اگر نامه یا حرفی داشت می‌گرفت و می‌شنید.

در دور نخست سفرها احیای کارخانه های راکد در دستور کار بود و دستاورد این رویکرد در سفرهای بعدی به صورت جشن های افتتاح انجام می شد و مردم لرستان قرار بود در این روزها میزبان شهید آیت‌الله «سیدابراهیم رییسی» و جمعی از اعضای هیات دولت در قالب دومین سفر استانی رییس جمهور باشند اما با شنیدن خبر شهادت وی برای همیشه چشم انتظار ورود خادم جمهور به این استان ماندند.

سیدابراهیم رئیسی فرزند حجت‌الاسلام سیدحاجی رئیس‌الساداتی و سیده عصمت خداداد حسینی در آذرماه ۱۳۳۹ در محله نوغان مشهد به دنیا آمد. وی پنج ساله بود که پدر خود را از دست داد.سیدابراهیم رئیسی در سال۱۴۰۰با شعار «دولت مردمی، ایران قوی» در سیزدهمین دوره ریاست جمهوری شرکت کرد و موفق شد با کسب ۱۷ میلیون و ۹۲۶ هزار و ۳۴۵ رای از مجموع ۲۸ میلیون و ۹۳۳ هزار و ۴ رای ماخوذه به عنوان سیزدهمین رییس‌جمهوری ایران انتخاب شود.

وی در ۱۲ مردادماه ۱۴۰۰مراسم تنفیذ حکم خود را به جای آورد و سپس در۱۴مرداد در مراسم تحلیف ریاست جمهوری با حضور مهمانانی از ۷۳ کشور سوگند وفاداری به رأی ملت و پاسداری از قانون اساسی را خواند تا رسما دوره ریاست جمهوری‌اش آغاز شود.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ۶۳ ساله ایران از روز ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ تا ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ به مدت ۱۰۱۹ روز رئیس دولت بود او در آخرین سفر کاری برای افتتاح سد «قیز قلعه‌سی» در مرز ایران و جمهوری آذربایجان با الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان دیدار کرد و هنگام بازگشت به علت سقوط هلی کوپتر به شهادت رسید.

دولتی که عمر کوتاهی داشت اما ؛ مردم بهترین داور هستند همان مردمی که رییس جمهور را از جنس خود می دانند و جملاتی ماندگار را از رییس جمهورشان را خوب بخاطر دارند ؛ "زندگی بنده همراه با چشیدن طعم فقر، یتیمی و کار در کودکی و نوجوانی بوده است." برای بنده طلبه خدمتگزارِ خودتان دعا کنید" یا جمله ای که در یکی از سفرهای استانی خود گفت ؛" برای رفع مشکلات استان اگر نیاز باشد، دهها بار سفر می کنم" و این سفرهای پی در پی استانی. سفرهای عادی شده روستاهای دور افتاده تا آخرین لحظه زندگی ادامه داشت. و البته همه ، آن سکوت انسانی و اصیل را مقابل تخریب ها و حتی جملات تمسخر آمیز را خوب به خاطر داریم آنگاه که ؛ یکی از عقل می لافد یکی طامات می بافد ، بیا کاین داروی ها را به پیش داور اندازیم .

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha