۱ خرداد ۱۴۰۳، ۱۲:۱۸
کد خبرنگار: 757
کد خبر: 85483746
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

آیا سامانه جدید ناسا فضانوردان را دو ماهه به مریخ می‌برد؟+ فیلم

تهران- ایرنا- یک سامانه راکتی جدید در حال توسعه توسط اداره کل ملی هوانوردی و فضانو آمریکا (ناسا) می‌تواند ماموریت‌های آینده فضایی به مریخ را متحول کرده و زمان سفر به سیاره سرخ را تا حد چند ماه کاهش دهد.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از پایگاه اطلاع‌رسانی اسپیس، اعزام و فرود آوردن فضانوردان به سیاره مریخ همواره با چالش‌های زیادی روبرو بوده است؛ برای نمونه ارسال سریع محموله‌های بزرگ به مریخ و از مریخ به زمین یکی از این چالش‌هاست. چنین سفر رفت و برگشتی با توجه به موقعیت زمین و مریخ و با استفاده از فناوری‌های موجود، تقریبا دو سال زمان می‌برد.

در این حال سامانه مفهومی جدید «راکت پلاسمای تکانشی/ pulsed plasma rocket (PPR) که توسط شرکت صنایع هووی (Howe Industries) و با کمک مالی ناسا در دست توسعه و ساخت است، یک سامانه پیشران است و طوری طراحی شده که نسبت به سامانه‌های کنونی پیشران اعماق فضا بسیار کارآمدتر باشد. این سامانه می‌تواند زمان مسافرت بین زمین و سیاره سرخ را به تنها دو ماه کاهش دهد.

سامانه راکت پلاسمای تکانشی که از فناوری همجوشی شکاف جهشی (Pulsed Fission Fusion) ناشی شده است، از یک سامانه نیروی هسته‌ای مبتنی بر شکاف هسته‌ای بهره می‌برد و نسبت به مفهوم‌های قبلی کوچک‌تر، ساده‌تر و مقرون‌ به صرفه‌تر است.

سامانه یادشده علاوه بر فراهم کردن امکان ماموریت‌های فضایی در مسافت‌های طولانی‌تر می‌تواند از فضاپیماهای بسیار سنگین‌تر پشتیبانی کند و این یعنی سپرهای محافظتی بیشتری قابل نصب روی فضاپیماها برای کاهش تماس خدمه فضایی با ذرات انرژی بالای زیان‌آور موسوم به پرتوهای کیهانی (Galactic Cosmic Rays) خواهند بود.

مدیران ناسا می‌گویند که سامانه راکت پلاسمای تکانشی امکان آغاز دوران کاملا جدیدی را در حوزه کاوش‌های فضایی فراهم خواهد کرد. بیانیه ناسا در این زمینه می‌افزاید: عملکرد استثنایی و خاص این سامانه در کنار تکانش و نیروی پرتابی بالای موتور، این امکان بالقوه را دارد که کاوش‌های فضایی را متحول سازد. کارآمدی بالایی این سامانه امکان تکمیل ماموریت‌های با خدمه فضایی به مریخ را در مدت ۲ ماه فراهم خواهد کرد.

روند توسعه این سامانه در پی تکمیل مرحله اول که بر جنبه نوترونیک (neutronics) سامانه پرتابی متمرکز بود، اکنون وارد مرحله دوم مطالعات مفهومی نوآورانه پیشرفته ناسا شده است. توسعه دهندگان این سامانه در مرحله دوم بر اساس ارزیابی‌های مرحله اول، برای بهینه‌سازی طراحی موتور محرک و اجرای آزمایش‌های اثبات مفهوم و طراحی یک فضاپیمای مفهومی برای محافظت بهتر از پروازهای با خدمه به مریخ کار خواهند کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha