پیام اهالی فرهنگ و هنر: تسلیت باد این سفر آسمانی

تهران- ایرنا- مسئولان و متولیان و اهالی فرهنگ، هنر، رسانه در پی انتشار خبر ضایعه سوزناک شهادت آیت الله رئیسی و هیات همراه با زبان هنر و پیام تسلیت با ملت ابراز همدردی کردند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، آیت الله سید ابراهیم رئیسی خادم‌الرضا(ع) و هشتمین رئیس جمهوری اسلامی ایران که عصر یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد قیز قلعه‌سی به سمت شهر تبریز، در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی دچار سانحه هوایی شده بود، به همراه تمامی همراهان، همزمان با شب ولادت امام رئوف علی ابن موسی الرضا (ع) به مقام رفیع شهادت نایل شد.

در پی شهادت خادم جمهور، شخصیت‌ها، مسئولان کشوری و لشکری و روسای جمهور و مسئولان کشورهای مختلف با صدور پیام های جداگانه ای شهادت رئیس دولت سیزدهم را تسلیت گفتند.

مسئولان و متولیان و اهالی فرهنگ و هنر و رسانه در پی انتشار خبر این ضایعه سوزناک با زبان هنر و پیام تسلیت گفته و با ملت ابراز همدردی کردند.

وزیر فرهنگ: حکمت در تدبیر و درایت در تصمیم از ویژگی‌های بارز آیت‌الله رئیسی بود

محمدمهدی اسماعیلی ضمن تسلیت شهادت رئیس‌جمهور و همراهانش در پیامی نوشت: حکمت در تدبیر و درایت در تصمیم، و ولایتمداری در اوج مسئولیت و مردمداری در عین کسوت، تنها چند خصوصیت بارز از شخصیت والای حضرت آیت‌الله رئیسی بوده که در فقدانش روح و جان همۀ روشن‌اندیشان و عدالت‌شناسان به درد می‌آید.

اینجانب سال‌ها افتخار یادگیری و همکاری صمیمانه با ایشان را در عرصه‌های مختلف داشتم و شاهد جهاد عملی و نظری، و خدمتگزاری صادقانه به مردم عزیز ایران بودم. امروز رئیس عزیز ما سرافرازانه در مهمانی ملکوتیان، امام راحل و حاج قاسم عزیز حاضر شده و مدال پر افتخار شهادت را بر سینه نصب کرده است.

ضرغامی: رئیسی تابلوی زیبایی از خدمت به خلق را به یادگار گذاشت

سیدعزت الله ضرغامی در پیامی شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی خدمتگزار صادق ملت و همراهان عزیز او را تسلیت می‌گویم.

وزیر میراث فرهنگی در این پیام تاکید کرد: ‏ابراهیم رئیسی تابلوی زیبایی از خدمت به خلق را برای همیشه تاریخ ایران به یادگار گذاشت.

وی با اشاره به آیه ‏وللاخره خیر لک من الاولی (ضحی-۴) نوشت: ‏انجام زیباتر از آغاز او موجب غبطه ماست.

جبلی: آیت الله رئیسی توجه خاصی به رسانه ملی داشت/ با قلبی پرخون این واقعه را روایت کردیم

در پی شهادت آیت الله رئیسی و همراهان در واقعه سقوط بالگرد در حوالی ورزقان استان آذربایجان شرقی، پیمان جبلی در پیامی این واقعه را تعزیت و تسلیت گفت.

در این پیام آمده است: شهادت موهبتی است که ایزد منان جز به خاصان خود عرضه نمی‌دارد.

بی شک فقدان آن سید بزرگوار که همواره توجه خاصی به رسانه ملی داشت و دیدار آن شهید عزیز از سازمان صداوسیما در ۱۶ مرداد سال گذشته، خاطرات ماندگاری را ذهن اهالی رسانه به یادگار گذاشت، گواه این توجه خاص بود. از خداوند بزرگ می خواهیم به ما هم چون آن عزیز شهید، توفیق شهادت در راه خدمت به خود و مردم بدهد، شهادت موهبتی است که ایزد منان جز به خاصان خود عرضه نمی‌دارد و خوشا به حال سید محرومان و یارانش که مشمول این موهبت الهی شدند.

قاضی‌زاده هاشمی: رئیسی مزد ولایتمداری خود را مثل «حاج قاسم» گرفت

امیرحسین قاضی زاده هاشمی اظهار داشت: برخوردهای آیت الله رئیسی گرم و صمیمانه بود. یعنی شما احساس غربت و دوگانگی نمی‌کردید و گوش شنوایی داشت. در یک دوره ای من نماینده مجلس خراسان بودم و او در قوه قضائیه مسئولیت داشت و بخصوص وقتی در آستان قدس بود و مسائل مردم را مطرح می کردیم، بدون دریغ همراهی می کرد.

وی افزود: وقتی رئیسی به آستان قدس آمد، رویکرد و نگاه آستان به محرومان و حاشیه نشین‌ها تغییر پیدا کرد. وی برای خود، ماموریت تعریف کرد؛ هر چند ابلاغ مقام معظم رهبری بود اما روحیه آیت الله رئیسی هم این را می طلبید که مانوس با مستضعفان باشد.

خزاعی: آیت‌الله رئیسی لحظه‌ای از عهد صادقانه خود با ملت ایران غافل نشد

رئیس سازمان سینمایی کشور در پیام تسیلتی برای شهادت رئیس جمهور و هیات همراه نوشت: آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، خادم‌الرضا (ع) و خادم ملت ایران و سید محرومان که در تمامی دوران مسیر خدمت، مجاهدانه و خستگی‌ناپذیر لحظه‌ای بر عهد صادقانه خود با خداوند متعال، رهبری انقلاب و ملت بزرگ ایران غافل نشد.

شهید آیت اللّه رئیسی مرد میدان عمل و حامی هنرمندان بود

خواننده و مدرس آواز ایرانی، از شهید آیت اللّه سیدابراهیم رئیسی به عنوان مرد میدان عمل و حامی هنرمندان یاد کرد و گفت: وی انسان شریفی بود و در عین حال نگاهش نسبت به فرهنگ و هنر خوب و مهربان بود.

فاضل جمشیدی ضمن عرض تسلیت شهادت جانگداز آیت الله سیدابراهیم رئیسی به خانواده و جامعه فرهنگ و هنر کشور با ذکر خاطره‌ای از این شهید در زمان قائم مقامی قوه قضائیه اظهارداشت: از مشهد در حال برگشت بودیم قسمت شد در هواپیما تا تهران باهم باشیم. خلبان هواپیما لوح فشرده‌ای را که قبلا با عنوان «این نیز بگذرد» به او داده بودم به یک باره آورد و تقدیم آیت الله رئیسی کرد و گفت که این لوح فشرده را قبلا آقای جمشیدی به من داده بود و من آن را به شما تقدیم می‌کنم و بعدا یکی دیگر از آقای جمشیدی می‌گیرم.

احمدوند: در نظام مقدس جمهوری اسلامی بن‌بست وجود ندارد

یاسر احمدوند معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی ضمن عرض تسلیت شهادت آیت‌الله رئیسی نوشت: شهادت رئیس‌جمهور مکتبی و سیدالشهداء خدمت انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله رئیسی و همراهان گرانقدر ایشان، جلوه‌ای دیگر از وعده‌ی حق تعالی در پذیرش عمل خالصانه و مومنانه بود.

در نظام مقدس جمهوری اسلامی با هدایت مقام معظم رهبری دام‌ظله بن‌بست وجود ندارد و در روند اجرایی امور کشور و آنچه به عهده معاونت فرهنگی در خدمت به اهل فرهنگ است وقفه‌ای نخواهد بود.

پیام تسلیت حجت الاسلام والمسلمین ایمانی پور درپی شهادت وزیر امور خارجه ی جمهوری اسلامی ایران

حجت الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور در پی شهادت دکتر حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان پیام تسلیت صادر کرد.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی: تاثر و اندوهمان وصف ناشدنی است

حجت الاسلام والمسلمین محمدمهدی ایمانی‌پور، در پیامی شهادت آیت الله رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران را تسلیت گفت، متن پیام بدین شرح است :

ولا تحسبنّ الّذین قتلوا فی سبیل اللّه أمواتًا ۚ بل أحیاءٌ عند ربّهم یرزقون/ انالله و اناالیه راجعون/ خبر شهادت  حضرت آیت الله رئیسی، رئیس جمهور مردمی، متعهد و پرتلاش کشورمان و همراهان بزرگوار ایشان واصل و  منجر به تاثر و اندوهی وصف ناشدنی گردید. این پرورش یافته مکتب و گفتمان انقلاب اسلامی ، در مسیر خدمت به مردم جان خود را در طبق اخلاص گذاشت و تا آخرین لحظات حیات بابرکت خویش لحظه ای از این هدف مقدس و خداپسندانه غفلت نورزید. دفاع و صیانت سرسختانه و تحسین برانگیز رئیس جمهور مکتبی و شهیدمان از آرمانها، اصول و مبانی انقلاب اسلامی و تلاش وافر ایشان جهت اتکا به توانایی ها و ظرفیتهای عمیق داخلی در مسیر رشد و شکوفایی فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی کشور، همواره زبانزد خاص و عام بود. 

حمایتهای بی دریغ شهید آیت الله رئیسی از عرصه فرهنگ و دیپلماسی فرهنگی، نام دولت سیزدهم را به عنوان مجموعه ای دغدغه مند در راستای عمل به منویات رهبر حکیم و معظم انقلاب اسلامی در این حوزه مهم ثبت و ضبط نمود. 

بدون شک تحمل این مصیبت سخت و جانکاه، برای دوستداران ایران اسلامی صعب و طاقت فرساست اما در روز ولادت حضرت ثامن الاحجج علیه السلام، در سایه توسل به این امام همام ، در برابر تقدیر و امر مطاع پرورگار عالمیان سر تسلیم و رضا فرود می آوریم. 

بدون شک تلاشهای بی دریغ و خالصانه رئیس جمهور شهیدمان، رهتوشه ای ارزشمند در حیات ابدی و جاوید ایشان خواهد بود.

ایمانی‌پور در پیام تسلیت برای شهادت وزیر امور خارجه  نیز نوشت: انالله و اناالیه راجعون/ خبر شهادت جناب دکتر حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه متعهد و پرتلاش جمهوری اسلامی ایران، موجب تأثر و اندوه وصف ناپذیر اینجانب و همکاران حوزه دیپلماسی فرهنگی کشور شد. عزم و اهتمام ویژه و مثال زدنی این مسئول خدوم در مسیر پیشبرد اهداف و آرمان‌های اصیل انقلاب اسلامی در عرصه دیپلماسی و سیاست خارجی، زبانزد صاحب نظران و دغدغه مندان این عرصه خطیر و سرنوشت ساز بود.

دکتر امیرعبداللهیان نه تنها در عرصه رصد و تحلیل وقایع جاری در منطقه و نظام بین الملل، بلکه در تدوین و پیشبرد عملیاتی طرح‌های موثر و فرصت ساز برای کشور عزیزمان در عرصه جهانی نقش مهم و موثری ایفا کرد. باشد که تلاش‌های بی وقفه و خالصانه ایشان در مسیر عزت و تعالی جایگاه ایران اسلامی، به رهتوشه‌ای ارزشمند در حیات ابدی و اخروی این شهید بزرگوار راه خدمت تبدیل شود. امید است مسیر و رویکرد ایشان در عرصه سیاست خارجی، از سوی دیگر دست اندرکاران محترم عرصه دیپلماسی دنبال شود. 

عروج ناگهانی این مسئول گرانقدر را به رهبر معظم انقلاب اسلامی، خانواده داغدار و شریف ایشان، جناب دکتر مخبر و اعضای محترم هیات دولت و همکاران عزادارشان در وزارت امور خارجه به ویژه جناب دکتر باقری تسلیت عرض می‌کنم و رحمت واسعه و بی انتهای الهی را برای این شهید بزرگوار مسئلت دارم.     

محمود سالاری معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شهادت سید ابراهیم رئیسی (رئیس‌جمهور)، حسین امیرعبداللهیان (وزیر امور خارجه) و هیات همراهش را در سانحه هوایی آذربایجان شرقی تسلیت گفت.

فرهنگستان هنر: کاروان شهید رفت از پیش

فرهنگستان هنر در پیام تسلیتی نوشت: بسم رب الشهدا والصدیقین/ الذین اذا اصابتهم مصیبه قالوا انا لله و انا الیه راجعون

همزمان با میلاد هشتمین اخترآستان ولایت مولا علی ابن موسی الرضا علیه السلام، خبر شهادت خادم آستان رضوی حجه الاسلام دکتر سید ابراهیم رییسی، رییس جمهور فرهیخته دولت سیزدهم و ریاست شورای عالی انقلاب فرهنگی تأسف و تألم عمیق جامعه هنرمندان ایران اسلامی را برانگیخت.

فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران این ضایعه جانگداز را به ساحت ولیعصر عجل‌ الله تعالی فرجه الشریف و نایب نستوه ایشان مقام معظم رهبری، امت قهرمان ایران و خانواده معزز شهیدان این حادثه تسلیت می‌گوید و این دو بیت جاودان هنر پارسی را به قدوم کاروان شهیدان اردیبهشت تقدیم می‌دارد.

کاروان شهید رفت از پیش/ و آن ما رفته گیر و میاندیش

از شمار دو چشم یک تن کم/وز شمار خرد هزاران بیش

مدیرعامل انجمن سوادرسانه ای ایران: درخواشت آرامش ابدی برای روح شهدای مردمی

لیلا وصالی نوشت: شهادت سرافرازانه رئیس جمهور مردمی و دلسوز کشورمان، وزیر امور خارجه شجاعمان و تیم همراه و کوشایشان را خدمت همه مردم شهیدپرور ایران تسلیت می‌گوید و از خداوند متعال برای همه مردم ایران، رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مد ظله العالی و خانواده داغدارشان، طلب صبر و شکیبایی و اجر بر مصیبت می‌کند.

بی‌شک روح پرفتوح همه این عزیزان در جوار امام مهربانی‌ها، هشتمین خورشید آسمان امامت، امام رضا علیه السلام و در کنار امام راحل و همتایان شهیدشان، شهیدان رجایی، شهید باهنر و شهید بهشتی، در جوار رحمت و مغفرت الهی و آرامش ابدی قرار گرفته است.

انجمن مدیران نشریات ایران: این حادثه تأسف برانگیز و جانسوز را به مقام معظم رهبری (مد ظله العالی)، عموم ملت ایران به ویژه خانواده معظم شهدا تسلیت عرض می نماییم. از خداوند متعال برای آن شهدای رحمت و رضوان الهی و برای ملت شریف ایران شکیبایی خواستاریم. برای ارواح مطهر و طیبه این شهدا علو درجات و غفران الهی طلب می‌کنیم.

ساترا: طلب رحمت الهی برای روح شهدای مردمی

متن پیام رئیس، معاونان و مدیران سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا) به شرح زیر است: «انا لله و انا الیه راجعون/ شهادت آیت‌الله دکتر سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور محترم، مغتنم و محبوب جمهوری اسلامی ایران و دیگر همراهان گرامی ایشان را در مسیر خدمت به ملت ایران بر اثر سانحه هوایی تسلیت می‌گوییم و رحمت و مغفرت الهی را برای ایشان از درگاه پروردگار متعال مسئلت داریم».

انجمن هنرهای نمایشی ایران: تسلیت باد این سفر آسمانی

در پی شهادت رئیس جمهور کشورمان آیت الله دکتر ابراهیم رئیسی و همراهان ایشان، انجمن هنرهای نمایشی پیام تسلیتی را صادر کرد.

متن این پیام به این شرح است: «انا للّه و انا الیه راجعون/ سوگ سید رضوان، داغ محرومان است و عزای ایران، چه ناله ها در هجرش و چه یادها از بزرگی اش، خادم حرم که باشی اهل خاک و معرفتی، بی ریا و با خدا، چه دست ها که گرفت، چه داد ها که رسید.

سید رضوان، شهید جمهور، شهید خدمت ایران، خادم الرضا(ع)/ رییس جمهور فقید ایران/ حضرت آیت‌الله حاج شیخ ابراهیم رییسی/ مرد میدان و بی قرار نیازمندان/ محجوب بود و محبوب، اذن آقایش علی ابن موسی الرضا (ع) آذین شال سبزش بود و اصل خدمت چراغ راهش./ سوگ شهادت ایشان و یاران با وفایش عزای هنرمندان تئاتر ایران است و شکوه خدمتش درس و مکتبی برای آیندگان. تسلیت باد این سفر آسمانی.»

مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر: مسیر شهید رئیسی در افق پیشرفت همواره گشوده است

علی‌اکبر ابراهیمی در پی اعلام خبر شهادت رئیس جمهوری اسلامی ایران، هیات همراه پیام تسلیت صادر کرد. متن این پیام به شرح زیر است: «بسم الله الرحمن الرحیم/ من المومنین رجال صدقوا ماعاهدوا الله علیه فمنهم من قضی نحبه ومنهم من ینتظر و ما بدلوا تبدیلاً

فقدان سوگمندانه رئیس جمهور پرتلاش، نستوه، مردمی و مکتبی، حضرت آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی که در مسیر خدمت به جمهور و اعتلای ایران عزیز، به شهادت رسید، اگرچه ناگوار و تلخ است، اما به تأسی از رهنمودهای ارزشمند رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر تداوم خدمت به ملت بدون اختلال در کار کشور، مسیر آن عزیز شهید در افق پیشرفت و تعالی، همواره گشوده است.

اینجانب ضمن عرض تسلیت ضایعه جانگداز شهادت رئیس جمهور محبوب به پیشگاه رهبر فرزانه انقلاب و مردم شریف ایران اسلامی و خانواده بزرگ صنعت چاپ کشور، بر تداوم نهضت خدمت‌رسانی دولت خدوم به ملت عزیز تأکید می‌ورزم. بر این اساس، دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، طبق تأکید مقام معظم رهبری و با سرمشق قرار دادن آموزه جهش تولید با مشارکت مردم به‌عنوان شعار سال، با جدیتی گسترده‌تر در اجرای سیاست‌های حمایتی و نظارتی و هدایتی مبتنی بر ارتقای جایگاه صنعت چاپ کشور و توسعه فرهنگی و فنی آن وفق چشم‌اندازهای ترسیم شده در دولت مردمی به حرکت خود ادامه خواهد داد.

از خداوند متعال برای روح آن شهید سعید و همراهان ارجمندش، علو درجات و برای ملت بزرگ ایران، پیشرفت و سربلندی مسألت دارم.»

دارابی: رئیسی نمونه یک روحانی خدوم و مردمی بود

علی دارابی قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در پیامی ضمن تسلیت شهادت آیت الله سیدابراهیم رئیسی گفت: خبر، بس ناگوار و هولناک بود. در اوج برنامه های هفته میراث فرهنگی مشغول سخنرانی بودم که خبر سقوط و ناپدید شدن بالگرد حامل رئیس جمهور و همراهان را شنیدم. آسمان بر سرم خراب شد.

در دوران ریاست جمهوری، حامی بزرگ میراث فرهنگی بود. از بودجه و اعتبارات مورد نیاز تا دستور قاطع برای « *توسعه موزه ملی ایران* » موسوم به « *میدان مشق* »، از موافقت با اینکه هر شهر یک موزه داشته باشد و این برنامه میراث را در نشست مدیران ارشد وزارت میراث در موزه ملی با حضور خودش تأیید کرد.

قرار بود جلسه شورای عالی میراث فرهنگی بزودی در حضور آیت الله ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور برگزار شود.

رئیسی نمونه یک روحانی خدوم و مردمی، یک مدیر جهادی و خستگی ناپذیر، عاشق و دارای اراده و انگیزه بالا برای اعتلای کشور، سرباز فداکار انقلاب اسلامی و یار و یاور حقیقی رهبر معظم انقلاب بود.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو- ایران: شهادت پاداش مردان خداست

علی اکبر متکان معاون وزیر در پیامی نوشت: ملت شهید ایران در ادوار مختلف از نزدیک شاهد مجاهدت‌ها و از خودگذشتگی‌های رییس جمهور شهید آیت الله رئیسی بوده‌اند، اینجانب با قلبی آکنده از درد و حرمان، این ضایعه بزرگ را به پیشگاه حضرت ولی عصر ارواحنافداه و نایب برحقش امام خامنه‌ای مدظله العالی و خاندان معزز و ارجمندشان آیت الله علم الهدی امام جمعه ارجمند مشهد مقدس، همسر بزرگوار و فرزندان آن شهید سعید تسلیت و تعزیت عرض می‌کنم.

شهادت پاداش مردان خداست، اما آنچه که این شهادت را جاودان و ماندگار می‌سازد، اخلاص عمل و جهاد اکمل در راه خدمت به اسلام و مردم است.

جامعه هنری و انجمن موسیقی ایران: دیده‌ها در طلب لعل یمانی خون‌شد

جامعه هنری و انجمن موسیقی ایران در پیامی نوشت: إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ/ ایران عزیز ما داغدار شهادت خدمتگذار برومند خویش، رئیس‌جمهور محترم آیت‌الله ابراهیم رئیسی(رضوان الله علیه) و همراهان باوفایشان شهید امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه، شهید آل هاشم نماینده ولی فقیه، شهید مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، سردار موسوی فرمانده یگان حفاظت رییس جمهور و گروه حفاظت و خدمه معزز پرواز شده‌است و هم اکنون غرق تاسف و تاثر است.

بی‌شک مجاهدت‌های خالصانه و خستگی‌ناپذیر آیت‌الله رییسی در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در کارنامه انقلاب اسلامی ایران فراموش‌نشدنی و ماندگار خواهد بود.

جامعه هنری و انجمن موسیقی ایران شهادت این بزرگ مرد انقلاب را به پیشگاه مقام معظم رهبری (دام‌ ظله العالی)، ملت شریف ایران و خانواده محترم ایشان تسلیت و تعزیت عرض کرده و از خداوند بزرگ خواستار حشر این شهیدان با اولیاء الهی و علو درجات جمیع شهدای این حادثه تلخ هستیم.

شورای عالی قرآن: واژه‌هایی مانند خدمت، جهاد، شهادت تصادفی کنار هم قرار نمی گیرند

در پیام تسلیت شورای عالی قرآن به‌مناسبت شهادت رییس جمهور و همراهان ایشان آمده است: بسم الله الرحمن الرحیم/ وَالَّذِینَ هَاجَرُوا فی سَبِیلِ اللّهِ ثُمَّ قُتِلُوا أو مَاتُوا لَیَرزُقَنَّهُمُ اللَّهُ رِزقًا حَسَنًا وَ إِنَّ اللّهَ لَهُوَ خَیرُ الرّازِقِینَ/ و کسانی که در راه خدا هجرت کرده سپس کشته شده یا مرده‌اند، به یقین خدا رزقی نیکو به آنان می‌دهد؛ و قطعاً خدا بهترین روزی دهندگان است.
لَیُدخِلَنَّهُم مُدخَلًا یَرضَونَه وَ إنَّ اللّهَ لَعَلِیمٌ حَلِیمٌ/ مسلماً آنان را به جایگاهی که آن را می پسندند وارد می کند؛ و بی تردید خدا دانا و بردبار است.

باور داریم تصادفی نیست که واژه‌هایی مانند خدمت، اخلاص، جهاد، شهادت، ولادت و امام رضا، در کنار هم قرار می‌گیرند و امروز هشتمین رییس جمهور ایران اسلامی که سه سال پیش در ایام ولادت حضرت ثامن الحجج برگزیده ملت شد، در سالروزی دیگر از میلاد نور، به فیض شهادت نائل گردید و در آغوش امام هشتم آرام گرفت.

آیات قرآن کریم، چه زیبا اجر بندگان خدمت‌گزار و صادق را توصیف نموده، آن‌جا که فرمود: رزق حسن (لیرزقنهم الله رزقا حسنا -حج ۵۸)، رضای پروردگار (لیدخلنهم مدخلا یرضونه-حج۵۹)، پاداش الهی (فقد وقع أجره علی الله-نساء۱۰۰)، أجر عظیم (و فضل الله المجاهدین علی القاعدین أجرا عظیما-نساء۹۵) و ...

بدین وسیله ضایعه تلخ و ناگوار شهادت رییس جمهور قرآنی و مکتبی حضرت آیت الله رییسی، وزیر خارجه انقلابی آقای دکتر حسین امیرعبداللهیان، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز حضرت آیت الله سیدمحمدعلی آل‌هاشم، استاندار آذربایجان شرقی آقای دکتر مالک رحمتی و سایر همراهان ایشان را به محضر حضرت بقیة الله الاعظم (عج)، رهبر معظم انقلاب اسلامی (مد ظله العالی)، عموم مردم شریف ایران اسلامی و جامعه قرآنی کشور تبریک و تسلیت می‌گوییم. سَلامٌ عَلی إبراهیمَ کَذلِکَ نَجزِی المُحسِنینَ إنَّه مِن عِبادِنَا المُؤمِنینَ.

مدیرکل دفتر موسیقی: تلاش شبانه روزی سرمنشا خدمات و تحولات زیادی شد

امیرحسین سمیعی با انتشار متنی شهادت جانسوز آیت الله سید ابراهیم رئیسی و هیات همراه در سانحه هوایی را تسلیت گفت.

درمتن این پیام آمده است: «انالله و انا الیه راجعون/ ضایعه جانسوز شهادت «خادم الرضا» شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی رییس جمهورخدمتگزار، خستگی ناپذیرو هیات همراهشان، در سانحه سقوط بالگرد، مصیبتی بزرگ و ناباورانه است که در سالروز ولادت هشتمین امام شیعیان حضرت رضا (ع) دل های ما را داغدار کرد.

بی تردید آنچه از وجود پر از مهر و برکت این شهید بزرگوار عرصه خدمت رسانی در جان و دلمان باقی مانده، تلاش شبانه روزی و خستگی ناپذیرش در عرصه های مختلف خدمتگزاری برای آبادانی و پیشرف ایران اسلامی بوده که زیرسایه پروردگار مهربان و ارادتمندی در آستان عزیز حرم رضوی سرمنشا خدمات و تحولات زیادی شد.

مسیری توقف ناپذیر و خالصانه در نظام جمهوری اسلامی ایران، که دربرگیرنده فعالیت های ارزشمندی نیز در حوزه های مختلف فرهنگ و هنر بود و خالصانه تلاش می کرد تا ایران عزیزمان در همه عرصه ها، جلوه ای با صلابت در عرصه های ملی و بین المللی داشته باشد.

اینجانب ضمن ابراز تاسف و تألم فراوان از سانحه دلخراش سقوط بالگرد، شهادت آیت الله سیدابراهیم رئیسی رییس جمهورمحبوب، مردمی و با اخلاص، آیت‌الله سیدمحمدعلی آل‌هاشم نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز، جناب مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی و دیگر اعضای مجاهد و بزرگوار هیات همراه را به پیشگاه مقام معظم رهبری، ملت شهید پرورایران و خانواده معظم این عزیزان، تسلیت عرض نموده و از درگاه حضرت حق آرزومند رفیع ترین درجات برای این شهیدان گرانقدر میهن اسلامی مان هستم.»

رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات: مشی او مشق ایمان بود

قاسم زائری رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در پی شهادت رئیس‌جمهور نیز در پیامی نوشت: «رئیس‌جمهور مردمی، خادم‌الرضا، آیت‌الله شهید دکتر سید ابراهیم رئیسی، به لقاءالله پیوست. با شهادت او راه روشن خدمتگزاران صادق و حاکمان مردم‌دار، این گمشده‌های تاریخی مظلومان و مستضعفان، درخششی تازه یافت؛ مکتب امام خمینی(س) جلوه‌گر شد و آرمان‌های عدالتخواهی و انقلابی‌گری دوباره بر خاطره‌ها نقش بست.

ظهور و بلوغ او در سپهر سیاست، چیزی از مردم‌داری و محروم‌نوازی «سید محرومان» نکاست، عینِ فروتنی و مثلِ تقوا بود.

در سیاست، راه و رسم صحابه انقلاب اسلامی را زنده کرد و با عروج شگفت‌انگیزش باردیگر قلوب مردم را تسخیر کرد. از میان مردم، و برای مردم و متکی به مردم بود.

آمدنش بارقه‌های امید را در دل‌های مشتاقان خدمت زنده کرد و رفتنش، جان‌های مغموم و در خود فرورفته را احیا و بهم متصل کرد.

مشیِ او مشقِ ایمان بود. «سَلَامٌ عَلَی إِبْرَاهِیمَ»...«وَسَلَامٌ عَلَیْهِ یَوْمَ وُلِدَ وَیَوْمَ یَمُوتُ وَیَوْمَ یُبْعَثُ حَیًّا».»

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه: آیت الله رئیسی شجاعتی مثال زدنی داشت

حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی خاموشی نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در پیامی شهادت رئیس‌جمهور و همراهان ایشان را به مقام معظم رهبری و ملت شریف ایران تسلیت گفت و رئیس جمهور را مجاهد و شهید راه خدمت به مردم دانست.

«بسم الله الرحمن الرحیم/ انا لله و انا الیه راجعون شهادت رئیس جمهور، وزیر امور خارجه و هیئت همراه ایشان آن هم در بحبوحه و گرماگرم عزیمت به نقاطی که حتی شاید تا به حال هیچ مسئولی بدان جا قدم ننهاده بود، خبری ناگوار، اتفاقی بسیار تلخ و مصیبتی بزرگ بود خاصه برای مردم نقاط دوردست کشور که تازه طعم شیرین خدمت را چشیده بودند.

خادم‌الرضا؛ آیت الله سید ابراهیم رئیسی با روحیه‌ای خستگی‌ناپذیر و شجاعتی مثال زدنی مصداق عملی مجاهدت در راه خدمت به مردم بودند و در نهایت در همین مسیر به مقام بلند شهادت نایل شدند.

پیگیری و پیجویی مردم عزیز ایران از حال رئیس جمهور و استغاثه از درگاه باری تعالی در مساجد و امامزادگان برای سلامت ایشان آن هم به صورت خودجوش و برنامه‌ریزی‌نشده نشان‌دهنده محبوبیت زیاد رئیس جمهور و شکل گرفتن وفاق ملی در بزنگاه چنین حوادث تلخ و جانسوزی است.

این جانب شهادت رئیس‌جمهور و همراهان ایشان را به مقام معظم رهبری، ملت شریف ایران و بازماندگان ایشان تسلیت می‌گویم و معتقدم که راه خدمت به مردم بیشتر از گذشته گسترانیده شده و با رفع موانع آن توسط رئیس جمهور خدوم و شهیدمان حتما رهرو خواهد داشت.»

اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران نیز شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهورکشور و هیات همراه را در پی سقوط بالگرد به خانواده‌های محترم ایشان، ملت ایران و اهالی فرهنگ تسلیت گفت.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملّی: شهادت پاداش مجاهدان راستین است

علیرضا مختارپور رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملّی در پیامی شهادت مظلومانه آیت الله سید ابراهیم رئیسی و همراهان ایشان را تسلیت گفت.

متن پیام به شرح زیر است: «انّالِله و اِنّا ِالیه راجعون»/ شهادت پاداش مجاهدان راستین و خدمتگزاران حقیقی دین و آیین و سرزمین است.

شهادت حضرت آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور خادم ملت و همراهان ایشان را به عموم مردم مؤمن ایران و مسلمانان جهان تسلیت می گویم.

نگرانی و دعاهای از عمق جان برآمده در ساعت های سختی که بر ملت ایران گذشت نشان دهنده شناخت و قدرشناسی و قدردانی آحاد ملت شریف از خدمتگزار حقیقی آنها بود.

خدمتگزاری که تمامی دقایق فرصت مسئولیت را به توفیق خدمت خالصانه سپری کرد، خادمی که در شب ولادت حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام که تمام ایران حرم شریف آن حضرت است به ملکوت اعلی پیوست. یادش گرامی و راهش تا ابد سرمشق همه خدمتگزاران این کشور باد.»

نرو که طاقت لبخندهای دشمن نیست

شاعران ایران و افغانستان نیز در پی شهادت آیت الله رئیسی با زبان شعر تسلیت گفتند.

خانه کتاب و ادبیات ایران: آیت الله رئیسی از مجاهدین در راه حق بود

خانه کتاب و ادبیات ایران نیز نوشت: «شهادت سیدالشهدا خدمت، رئیس جمهور آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی و همراهان عزیزشان را به ملت بزرگ ایران تسلیت می‌گوید.

خدای متعال فرموده است: وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْیَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ: کسانی را که در راه خدا کشته شده‌اند، مرده مپندار، بلکه اینان زنده‌اند و نزد پروردگارشان روزی دارند.

شهادت در راه خدا نصیب هر بنده‌ای نمی‌شود و در روایت است که فرشتگان میزان ثواب هر کسی را می‌دانند الا مجاهدین در راه خدا را. آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی از مجاهدین در راه حق بود که هم در این مسیر به شهادت رسید. خدمات ایشان در سمت‌های مختلف به ملت شریف ایران فارغ از شمارش بود و خداوند نیز اجر زحمات ایشان را با پوشاندن لباس عزیز شهادت بر آن تن شریف داد.

خانه کتاب و ادبیات ایران شهادت این بندگان عزیز خداوند متعال را به محضر حضرت ولی عصر (عج)، رهبر معظم انقلاب و ملت بزرگ ایران تسلیت می‌گوید.»

انجمن سینمای جوانان ایران: یک عمر خدمت مخلصانه رئیسی را محبوب قلب‌های مردم ایران کرد

دفاتر انجمن سینمای جوانان ایران در سراسر کشور، با صدور بیانیه مشترکی شهادت ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران را تسلیت گفتند.

در متن این بیانیه آمده است: «یک عمر خدمت مخلصانه و گره‌گشایی از امور مردم با تلاشی مجاهدانه در جایگاه‌های مختلف و در سایه الطاف امام رئوف، علی ابن موسی‌الرضا (علیه السلام)، این مرد خستگی‌ناپذیر را محبوب قلب‌های مردم ایران کرده و پافشاری بر اصول انقلاب اسلامی در دفاع از مستضعفان جهان، خاصه ملت مظلوم فلسطین، او را به شخصیتی برجسته و ممتاز بدل کرده بود.

خادم‌الرضا شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی با آرای مردم، در دهه کرامت رئیس‌جمهور ایران شد و بعد از سه سال خدمت‌گزاری بی‌وقفه در اوج پایبندی بر زیست مومنانه و ساده‌زیستی همراه با روحیه‌ای مردم‌مدارانه، حالا در روز ولادت علی ابن موسی‌الرضا (علیه السلام)، به مقام «شهید جمهور» نائل آمد که پاداش یک عمر مجاهدت و خدمت به مردم شریف ایران چیزی جز شهادت نیست.

دفاتر انجمن سینمای جوانان در سرتاسر ایران عزیز ضمن تجدید پیمان با آرمان‌های بلند انقلاب اسلامی در سایه درایت و دوراندیشی رهبر حکیم انقلاب، شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و هیات همراه از جمله دکتر حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه، آیت‌الله سید محمدعلی آل‌هاشم نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز و دکتر مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی را به محضر مقام معظم رهبری و مردم شریف و شهیدپرور ایران و خانواده‌های داغدار تسلیت می‌گویند.»

مدیرعامل بنیاد رودکی: دغدغه آیت الله رئیسی مایه دلگرمی جامعه هنری بود

محمد اله‌یاری فومنی در پیامی شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان و همراهان ایشان را تسلیت گفت.

متن این پیام بدین شرح است: «إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ‎/به پاسداری این خاک رفته ابراهیم/ شهید راه دفاع از حریم این وطن است

حادثه دلخراش سقوط بالگرد و شهادت ناباورانه رئیس جمهور محترم، وزیر امور خارجه، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی، استاندار آذربایجان شرقی و همراهانشان، غمی بزرگ و عمیق بر دل‌های ما نشاند.

آیت‌الله رئیسی رحمت الله علیه، به عنوان خادم آستان حضرت رضا علیه السلام با قلبی رئوف، نیتی صادقانه و خالصانه، اندیشه‌ای ژرف و اراده‌ای جدی و روحیه جهادگرانه همواره برای حل مشکلات مردم بویژه نقاط دوردست و کمتر برخوردار تلاشی وافر و شبانه‌روزی داشتند.

دغدغه‌ ایشان در مسائل فرهنگی و هنری نیز مایه دلگرمی جامعه هنری بود.

شهادت ایشان در راه خدمت به این مرز و بوم، والاترین درجه‌ای است که هر انسان مومنی به آن می‌رسد. از درگاه ایزد منان، طول عمر با عزت برای رهبر حکیم و فرزانه انقلاب، آرامش و رحمت و علو درجات برای سید الشهدای خدمت و شهدای همراه ایشان و صبر و شکیبایی برای بازماندگان و مردم عزیز و قدردان ایران آرزومندم.»

دبیرکل مجمع جهانی تقریب: آیت الله رئیسی خستگی ناپذیر بود

حجت الاسلام و المسلمین حمید شهریاری طی پیامی شهادت دکتر سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور اسلامی ایران را به ملت شریف ایران و همه ملت های مسلمان تسلیت گفت:

منَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَی نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا

خبر غمبار شهادت خادم الرضا و خادم جمهور، حضرت آیت الله سید ابراهیم رئیسی (رحمة الله علیه) خدمتگزار محبوب ملت ایران و هیات همراه ایشان در میدان خدمت و انجام وظیفه قلب همه ما را به درد آورد.

شخصیت مردمی و ساده زیست ایشان که همواره در عرصه های مختلف خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی با نیتی صادقانه، تواضع، اراده ی جدی و شوق خدمتگزاری و روحیه خستگی ناپذیر برای حل مشکلات مردم تلاشی شبانه روزی داشتند از بارزترین ویژگی‌های این عالم خدمتگزار و کم نظیر نظام اسلامی بود که ثمره خدمات خالصانه‌ خود را در شب میلاد امام رئوف دریافت کردند.

اینجانب شهادت سید الشهدای میدان جهاد خدمت به مردم و همراهان ایشان، دکتر امیرعبداللهیان وزیر انقلابی امور خارجه، آیت الله آل هاشم امام جمعه عزیز تبریز ، دکتر مالک رحمتی استاندار مردمی آذربایجان شرقی و جمعی دیگر از همراهان را به پیشگاه حضرت بقیه الله الاعظم (ارواحنا فداه) و رهبر معظم انقلاب اسلامی، ملت شریف ایران و همه ملت های مسلمان و همچنین بیت مکرم شهدای گرانقدر تبریک و تسلیت عرض می کنم و برای همه درگذشتگان این حادثه جانسوز از درگاه خداوند متعال علو درجات و حشر با اولیاالله را مسئلت دارم.

مجمع ناشران انقلاب اسلامی: روحیهٔ فسادستیزانه از ویژگی‌های برجستۀ رئیسی بود

بسم الله الرحمن الرحیم/ مِنَ المُؤمِنینَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیهِ فَمِنهُم مَن قَضیٰ نَحبَهُ وَمِنهُم مَن یَنتَظِرُ وَما بَدَّلوا تَبدیلا

روح ملکوتی خادم الرضا، حضرت حجت‌ الاسلام والمسلمین دکتر سید ابراهیم رئیسی، از جسم مجاهد و خستگی‌ناپذیرش مفارقت نمود و به ملکوت اعلی پیوست و غم بزرگی را به دل مؤمنین و مجاهدان راه حق سرازیر کرد.

عالمی پارسا، ولایت‌مدار و مجاهد که همواره پرچمدار عدالت و مبارزه با فساد بود و خدمت به مردم دغدغۀ شبانه‌روزی‌اش بود. تفکر دینی و مکتبی، ساده‌زیستی و مردم‌داری، اخلاص و توجه به وحدت ملی، روحیهٔ انقلابی و روحیهٔ فساد ستیزانه از جمله ویژگی‌های برجستۀ این شخصیت مغتنم بود که فقدان شهادت‌گونۀ ایشان باعث خسارت و حسرتی بزرگ برای جامعۀ اسلامی است.

این انسان با اخلاص در مسیر خدمت به مردم بدون واهمه از ملامت ملامتگران و بی‌اعتنا به سختی‌های پیش‌رو تنها یک هدف داشت و آن رضایت الهی بود. این ضایعه گرچه برای کشور عزیزمان، حادثه‌ای بسیار سخت و سنگین است اما اطمینان داریم که با امید به عنایت پرودگار متعال، پشتیبانی ولی عصر(عج) و هدایت مدبرانهٔ مقام معظم رهبری، هیچ گونه خللی در مسیر نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران پیش نخواهد آمد.

مجمع ناشران انقلاب اسلامی رحلت شهادت‌گونۀ ایشان و همراهان گرانقدرشان به‌ویژه حجت الاسلام و المسلمین آل‌هاشم نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، سردار سیدمهدی موسوی فرمانده یگان حفاظت رئیس‌جمهور را خدمت حضرت بقیة‌الله الاعظم(عج)، رهبر معظم انقلاب، خانواده و همکاران این عزیزان و همچنین عموم ملت شریف ایران تسلیت گفته و از خداوند منان علو درجات و حشر با صالحان را برای آنان درخواست کرده و برای بازماندگانشان طلب صبر و پاداش می‌نماید.

رئیس حوزهٔ هنری انقلاب اسلامی: از میان ازدحام میزها شایستۀ خلعت شهادت شدند

محمدمهدی دادمان با صدور پیامی نوشت: «اناللّه و انا الیه راجعون/ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَیٰ نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا

در هنگامه قدسی دیگری امام روح‌الله این رند زمان¬آگاه پرسیده بود: «مگر شهادت ارثی نیست که از موالیان ما که حیات را عقیده و جهاد می¬دانستند و در راه مکتب پر افتخار اسلام با خون خود و جوانان عزیز خود از آن پاسداری می‌کردند به ملت شهید پرور ما رسیده است؟»
اکنون پاسخی تازه به این پرسش از راه رسیده است. مردان مجاهد، این بار از روزنه خدمت مجدّانه بی‌منّت، از همان صف اوّل و از میان ازدحام میزها و صندلی‌ها شایستۀ خلعت شهادت شدند.
‎با اعتماد به قدرت لایزال قادر متعال و قلبی مطمئن از آنچه برای‌مان مقدّر کرده است و با تمسک به نعمت ولایت و موهبت وجود آرامش‌بخش و ره‌نمای رهبر عظیم‌الشأن،‌ دل به ادامهٔ راه می‌بندیم.
‎شهادت رئیس‌جمهور عزیز حضرت آیت الله سید ابراهیم رئیسی، حضرت آیت‌الله سید محمدعلی آل هاشم امام جمعه محبوب تبریز، جناب دکتر حسین امیرعبداللهیان وزیر انقلابی امور خارجه، جناب دکتر مالک رحمتی استاندار مردمی آذربایجان شرقی و هیأت همراه رحمة‌الله‌علیهم در سانحه ناگوار سقوط بالگرد را به حضور حضرت بقیه الله ارواحنا له الفداه، رهبر معظم انقلاب، خانواده محترم ایشان، ملل مظلوم و آزادی‌خواه و ملت صبور و غیور ایران عزیزمان، تبریک و تسلیت عرض می ‌کنم .

‎رحمت خدا و درود بی پایان‌ بر این شهدای عزیز باد.»

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha