ایران در بهت؛ واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی به  سانحه هوایی رئیس‌جمهور

تهران- ایرنا- صبح یکشنبه ۳۰ اردیبهشت‌ماه، «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور ایران برای حضور در مراسم افتتاح مشترک سد «قیز قلعه‌سی» و طرح توسعه و تکمیل سد خداآفرین با همتای جمهوری آذربایجانی خود، به استان آذربایجان شرقی سفر کرد. عصر همان روز در بازگشت از این سفر، بالگرد رئیس‌جمهور دچار سانحه شد و آیت‌الله رئیسی و هیات همراه به شهادت رسیدند که با واکنش گسترده کاربران شبکه‌های اجتماعی همراه بود.

یک ایران در بیم و امید

از ساعات اولیه اعلام خبر ناپدید شدن بالگرد حامل رئیس‌جمهور و تیم همراه کاربران شبکه‌های اجتماعی واکنش متفاوتی به این اخبار داشتند. برخی از کاربران در پست‌های مختلف از مردم خواستند تا برای سلامتی رئیس‌جمهور و تیم همراه شامل امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه، آیت‌الله آل هاشم نماینده ولی‌فقیه در استان آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز، دکتر مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی دعا کنند.

ایران در بهت؛ واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی به  سانحه هوایی رئیس‌جمهور

عده‌ای از کاربران عرب‌زبان با پیگیری اخبار مربوط به این حادثه از رسانه‌ها با انتشار پست‌هایی در مورد وضعیت آیت‌الله رئیسی ابراز نگرانی کرده و برای سلامتی ایشان و تیم همراه دعا کردند

نگرانی در مورد مشخص شدن وضعیت رئیس‌جمهور ایران به قدری زیاد بود که علاوه بر ارسال پیام از سوی مقامات، مسئولین و سران کشورهای مختلف در سراسر دنیا، واکنش کاربران غیرایرانی را نیز به همراه داشت.

عده‌ای از کاربران عرب‌زبان با پیگیری اخبار مربوط به این حادثه از رسانه‌ها با انتشار پست‌هایی در مورد وضعیت آیت‌الله رئیسی ابراز نگرانی کرده و برای سلامتی ایشان و تیم همراه دعا کردند.

ایران در بهت؛ واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی به  سانحه هوایی رئیس‌جمهور


 

دیگر کاربران غیر ایرانی که در مدت جنگ غزه در صفحات مجازی خود از مردم فلسطین حمایت کرده بودند با انتشار تصاویری از رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه ایران از آنها به عنوان کسانی که در طول جنگ غزه،حامی مردم و کودکان غزه بودند یاد کردنددیگر کاربران غیر ایرانی که در مدت جنگ غزه در صفحات مجازی خود از مردم فلسطین حمایت کرده بودند، با انتشار تصاویری از رئیس‌جمهور و امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران از آنها به عنوان کسانی که در طول جنگ در کنار مردم غزه و حامی کودکان غزه بودند یاد کردند.

برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی که در طول فعالیت دولت سیزدهم انتقادات تندی به عملکرد تیم دولت داشته و حتی مخالف آن بودند نیز در این لحظات سخت و طاقت‌فرسا کدورت و تسویه حساب‌های شخصی را کنار گذاشته و برای سلامتی مقامات ایرانی دست به دعا شدند. در حالی که بسیاری از مردم در سراسر کشور در مکان‌های زیارتی برای سلامتی رئیس‌جمهور و تیم همراه دعا می‌کردند اما عده‌ای از کاربران با ابراز شادی از این حادثه با هشتگ‌های توهین‌آمیز برای این مسئولین آرزوی مرگ کردند.

بی‌اطلاعی این کاربران از وضعیت واقعی جامعه در مورد این حادثه تا جایی بود که بعضی از آنها با انتشار تصاویر نورافشانی به مناسبت میلاد امام رضا(ع) این حرکت را به سانحه رخ داده ربط داده و ادعا کردند مردم ایران از این اتفاق تلخ خوشحال بوده و به شادی پرداختند. اگرچه بیشتر این افراد کاربران فارسی‌زبان خارج از ایران و حامی پهلوی و رژیم صهیونیستی بودند اما در میان آنها برخی از کاربران ایرانی و حتی فعالان رسانه‌ای هم دیده می‌شد.

ایران در بهت؛ واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی به  سانحه هوایی رئیس‌جمهور

این واکنش‌ها تا جایی ادامه داشت که دادستانی تهران به برخی از این افراد رسانه‌ای تذکر داد. در ساعات اولیه حادثه و با انتشار اخباری در رابطه با سانحه بالگرد حامل رئیس‌جمهور برخی افراد رسانه‌ای با تولید محتوا درباره وقوع این حادثه اخبار کذبی منتشر کردند. در نتیجه این اتفاق دادستانی تهران با ورود به این موضوع در همان ساعات اولیه به تعدادی از افرادی که تشویش اذهان عمومی کرده بودند تذکر داد.

رئیس جمهوری یا خادم یک ملت

از ساعات اولیه وقوع حادثه اخبار ضد و نقیض در رابطه با این حادثه و سرنوشت افراد حاضر در بالگرد در شبکه‌های اجتماعی و گروه‌ها و کانال‌های مختلف در پیام‌رسان‌های داخلی و خارجی منتشر شد. عده‌ای از همان ساعات اولیه و بدون اطلاعات موثق از اخبار با گمانه‌زنی‌ها شهادت رئیس‌جمهور و تیم همراه را اعلام کرده و تسلیت گفتند.

در ساعات اولیه بامداد روز دوشنبه ۳۱ اردیبهشت و با اعلام خبر پیدا شدن لاشه بالگرد حامل رئیس‌جمهور و هیات همراه و کشف پیکرهای شهدای این حادثه، موج جدیدی از واکنش‌ کاربران در شبکه‌های اجتماعی به راه افتاد.

بسیاری از کاربران پس از اعلام خبر شهادت آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی و افراد حاضر در بالگرد حادثه دیده به این خبر واکنش داده و با انتشار پیام‌هایی با تصاویر این شهدا و با هشتگ‌های #شهید_جمهور، #سیدالشهدای_خدمت و ... به هموطنان خود تسلیت گفتند. همچنین هشتگ #رئیسی نیز به سرعت در رسانه اجتماعی ایکس(توییتر سابق) پربازدید شد.

ایران در بهت؛ واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی به  سانحه هوایی رئیس‌جمهور

تصویر شهید آیت‌الله رئیسی در کنار شهیدان سردار سلیمانی و ابومهدی نیز از تصاویری بود که در بین پست‌های کاربران ایکس فارسی(توییتر فارسی) دیده می‌شد. برخی دیگر از کاربران نیز با اشتراک گذاشتن تصاویری از حرم امام رضا(ع) و نشان خادمی شهید رئیسی اعلام کردند که ولادت حضرت امام رضا(ع) مقارن با نوبت کشیک این خادم شهید شده بود.

برخی دیگر نیز با اشاره به اینکه شهید رئیسی که تا پیش از ریاست قوه قضاییه تولیت آستان قدس رضوی را به عهده داشت و در سال ۱۴۰۰ و درست در روز میلاد امام رضا(ع) به عنوان هشتمین رئیس‌جمهور ایران انتخاب شدند و پس از ۳ سال در همین تاریخ به شهادت رسیدند، تقارن این اتفاقات را به عنوان «خادم‌الرضا» که به او خطاب می‌شد، نسبت دادند.

ویدئویی از درددل پیرمردی با شهید رئیسی در جریان آخرین سفر کاری او که در آن پیرمرد به رئیس‌جمهور شهید می‌گوید که تا پیش از این فرماندار را هم در محل زندگی خود ندیده بود بازتاب گسترده‌ای را در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی داشت. برخی از کاربران هم از تجربه نزدیک یا دور خود با رئیس دولت در ارتباط با حوزه کاری خود خاطراتی را بیان کردند.

ایران در بهت؛ واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی به  سانحه هوایی رئیس‌جمهور


اگرچه رسانه‌های خارجی و برخی از رسانه‌های داخلی با جهت‌گیری‌های مختلف سیاسی در مدت ریاست شهید رئیسی و حتی قبل از آن در رسانه‌های خود و شبکه‌های اجتماعی به سیاه‌نمایی در مورد او و عملکرد دولت پرداخته بودند و سعی در نامحبوب نشان دادن این شهید در بین مردم ایران داشتند اما این حادثه نقشه‌های رسانه‌های معاند را نقش بر آب کرد.
شهادت او و همراهانش حین خدمت به مردم و همدلی ملت ایران در دعا برای سلامتی ایشان و سوگواری مردم بعد از شنیدن خبر شهادت، نشان داد هشتمین رئیس‌جمهور ایران نیز محبوبیت زیادی در بین اقشار مختلف جامعه ایرانی دارد. رئیس‌جمهوری که دفتر کاری به وسعت دل‌های مردم ایران داشت.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار پژوهش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha