پیام‌ وزیر علوم،‌ معاون علمی رییس‌جمهور و روسای دانشگاه‌ها در پی شهادت آیت‌الله رئیسی

تهران- ایرنا- وزیر و معاون وزیر علوم، معاون علمی رییس‌جمهور، رییس دانشگاه تهران و شماری دیگر از دانشگاهیان در پی شهادت آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رییس‌جمهور پیام‌هایی صادر کردند.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پیامی درباره شهادت خادم الامام‌الرضا علیه‌السلام و خادم ملت شریف ایران شهید آیت‌الله دکتر سیدابراهیم رئیسی در صفحه شخصی خود در یکی از شبکه های اجتماعی نوشت: چقدر سخت است، باور نبودنت، الحق که سید و سالار اخلاق، ادب و ایمان بودی، امیدوارم با جد خویش و خوبان درگاه ایزدی همنشین و محشور باشید.

روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور نیز در پیامی آورده است: مخلص و مظلوم بود و مخلص و مظلوم شهید شد و انا ان‌شاء‌الله بهم لاحقون…
 

رئیسی مورد احترام نهاد علم و دانشگاهیان بود

محمد مقیمی رییس دانشگاه تهران نیز در پی شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در پیامی بیان کرد: شهادت مزد تشنگان خدمت است. مشیت الهی بر این تعلق گرفت که آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی همزمان با ایام ولادت ثامن‌الائمه حضرت امام رضا (ع) به جمع شهدای خدمت بپیوندند. آیت‌الله رئیسی علاوه بر ویژگی‌های بارز و شاخصه‌های عمومی که در زمینه پرورش گفتمان عدالت‌محوری در سپهر ایران و جهان اسلام داشت، دارای مولفه‌هایی خودویژه و ناب در سبک مدیریتی و همچنین عیار ولایت‌پذیری بود؛ مولفه‌هایی که او را ممتاز و متمایز می‌ساخت.

نشانه‌ها ما را می‌خوانند؛ رییس‌جمهور شهید کشورمان که با نام «سید محرومان» در دل‌ها جای داشت، در مأموریتی به درجه رفیع شهادت نایل آمد که برای پیشرفت و افتتاح طرح‌های توسعه‌ای منطقه‌ای محروم عازم شده بود و در روزی این افتخار نصیبش گشت که متعلق به امام مهربانی است، همان امامی که سید مظلومان با عاشقی برایش خدمت می‌کرد. بنابراین تاریخ از شهید سید ابراهیم رئیسی به عنوان شهید راه مدیریت جهادی، گفتمان عدالت‌خواهی و تلاش برای محرومیت‌زدایی و برافراشتن پرافتخارتر پرچم اسلام نام خواهد برد.

امروز نه تنها یک ایران به سوگ نشسته است بلکه اهالی فضل و علم در حوزه و دانشگاه، ثلمه‌ای را حس می‌کنند. آیت‌الله رئیسی همواره مورد احترام نهاد علم و دانشگاهیان بود، زیرا هماره به دانشگاه و دانشگاهیان احترام می‌کرد و به ظرفیت علمی و انسانی دانشگاه اعتماد داشت. همین که بارها در دانشگاه‌های کشور به ویژه دانشگاه تهران حضور یافت، بارها در سخنان خود دانشگاه را اتاق فکر دولت می‌خواند و مشورت دانشگاهیان را در زمینه امور مختلف طلب می‌کرد، ویژگی برجسته و کم‌نظیر او محسوب می‌شد.

دانشگاه تهران قرار بود روز دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ماه در آئین اختتامیه کنگره بین المللی قرآن و علم میزبان رییس جمهور شهید باشد؛ اما او در پناه قرآن آرام گرفت. آیت‌الله رئیسی را می‌توان به عنوان یک مدیر تراز نظام اسلامی با سبک زندگی قرآنی به جامعه و آیندگان معرفی کرد. الگویی که در دسترس بود اما تحت تاثیر سوگیری‌های جناحی، کمتر به مولفه‌های زندگی قرآنی او توجه شد. هر چند که با صبوری در مواجهه با تخریب‌ها رفتار می‌کرد.

ضمن عرض تسلیت شهادت جانسوز رییس‌جمهور و همراهان خدوم ایشان به ویژه آیت الله سید محمدعلی آل هاشم، دکتر حسین امیرعبداللهیان، دکتر مالک رحمتی و سردار سید مهدی موسوی، این ضایعه را به ساحت مقدس حضرت بقیّة الله (عج)، آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای، دانشگاهیان، مردم قدرشناس ایران و خانواده‌های معزز این شهدای بزرگوار به ویژه همکار دانشگاهی سرکار خانم دکتر علم‌الهدی تسلیت گفته و با استعانت از درگاه حق تعالی برای اعطای درجات عالی به این شهدای عزیز، از درگاه ایزد منان برای او آمرزش و رحمت واسعه الهی و برای بازماندگان معزز و مردم شریف ایران صبر جزیل و شکیبایی مسالت دارم.

آیت الله رئیسی در راه خدمت به مردم به شهادت رسید

امیررضا شاهانی رییس دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی در پی شهادت رییس جمهور و همراهان خدمتگزارش در پیامی نوشت: شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رییس جمهور محبوب و پرتلاش کشور عزیزمان و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و همراهان خدمتگزار ایشان در پی حادثه دلخراش سقوط بالگرد در مسیر سفر استانی به استان آذربایجان شرقی را به محضر مقام معظم رهبری، خانواده این شهیدان، آحاد ملت و دانشگاهیان گرامی تسلیت می‌گویم.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی در مسیر خدمت به مردم سرافراز ایران اسلامی و حراست از جان و مال و عرض میهن عزیزمان و آرمان‌های والای اسلامی به شهادت نائل آمد و نامی ماندگار از خود بر جای گذاشت. بی‌تردید دست توانای الهی و عزم ملت عزتمند ایران اسلامی مسئولانی جهادگر، متعهد، با عزم و اراده ای پولادین در مسیر خدمت به کشور بزرگ و مقتدر ایران اسلامی را جایگزین این شهیدان والاتبار خواهد کرد.

شهادت رییس جمهور ضایعه‌ای عظیم و جبران‌ناپذیر است

علی پورکمالی رییس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، با صدور پیامی، شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌ جمهور محبوب، مردمی و جهادی کشور؛ وزیر امور خارجه، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی، استاندار و دیگر همراهان خدوم ایشان را محضر رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی)، مردم  شریف و قدرشناس ایران عزیز، اعضای هیات دولت جمهوری اسلامی ایران و خانواده داغدار ایشان، «تسلیت و تعزیت» گفت.

بی شک عروج ملکوتی یار وفادار انقلاب، حضرت آیت الله رئیسی و حادثه دلخراش شهادت وزیر امور خارجه، نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی، استاندار و جمعی دیگر از همراهان رییس جمهور، ضایعه ای عظیم و جبران ناپذیر است که داغ آن به آسانی قابل تسلی نیست. صفای باطن، تواضع مثال زدنی و شوق خدمت به محرومان و تلاش شبانه روزی برای حل مشکلات و مسائل کشور، از مهمترین ویژگی رییس جمهور شهید در تمام ادوار مسئولیت و خدمت خالصانه وی بود.

پست و مسئولیت برای آیت الله رئیسی مهم نبود

محمدمهدی طهرانچی رییس دانشگاه آزاد اسلامی در مراسم سالگرد تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی با تسلیت شهادت آیت الله دکتر رئیسی و همراهان ایشان در سانحه سقوط بالگرد، گفت: خداوند را شاکریم که سایه مقام معظم رهبری مانند لنگر کشتی انقلاب اسلامی و نظام اسلامی بر سر ماست وگرنه این روزها، روزهای سخت‌تری بود.

وی با بیان اینکه آیت الله رئیسی خاضع بود و پست و مسوولیت برای او مهم نبود، گفت: امکان نداشت آیت‌الله رئیسی ذره‌ای اظهار وجود و اظهار فضل کند. قلب سلیمی داشت، حرف می‌شنید اما تا خود به یقین نمی‌رسید، اقدام نمی‌کرد.

چشمه جوشان انقلاب فرزندان شایسته خود را تحویل ملت بزرگ ایران می‌دهد

حسن زمانیان معاون وزیر علوم و رییس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران نیز در پیامی بیان کرد: اینجانب با قلبی آکنده از غم، شهادت جانسوز آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رییس جمهور و همراهان‌شان حجت‌الاسلام والمسلمین آل‌هاشم امام جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی را محضر ولی امر مسلمین حضرت آیت الله خامنه‌ای، خاندان مکرم، همسر گرامی و فرزندان و همه وابستگان ایشان و نیز ملت شریف ایران تسلیت می‌گویم و رحمت و مغفرت الهی و علوّ درجات ایشان را از خداوند متعال مسألت می‌دارم.

گرچه سید محرومان و سیدالشهدای خدمت از میان ما رخت بر بست و به ملکوت اعلی پیوست و همنشین سردار دل‌ها سردار شهید قاسم سلیمانی شد، همگان می‌دانیم چشمه جوشان انقلاب همچنان خروشان و بالنده فرزندان شایسته خود را تحویل ملت بزرگ ایران جهت رساندن پرچم انقلاب به دست صاحب اصلی آن حضرت بقیه الله ارواحنا فداه خواهد داد.

آیت الله رئیسی، رییس جمهوری مغتنم، مخلص و مردمی بود

عبدالحسین کلانتری معاون فرهنگی‌ اجتماعی وزیر علوم نیز در پیامی به این مناسبت نوشت: شهادت مظلومانه و مجاهدانه رییس جمهور مغتنم، مخلص، دلسوز، مردمی، خادم الرضا (ع)، آیت الله سیدابراهیم رئیسی و همراهان او دکتر حسین امیرعبداللهیان، آیت الله محمدعلی آل هاشم، امام جمعه تبریز، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی و خدمه پرواز را به جامعه دانشگاهیان کشور تسلیت می‌گویم.

آیت الله دکتر رئیسی که در چند دهه خدمت در همه عرصه های مختلف علمی، فقهی، قضایی و اجرایی، رجایی وار، نمونه بی بدیلی از حکمرانی مردم پایه، صفای باطن و تواضع، خدمت و تلاش جهادی، بی وقفه و شبانه روزی، مبارزه مستمر با فساد و بی عدالتی، پیگیری مجدانه حل مسائل و مشکلات جامعه و دانشگاهیان و همچون شهید سلیمانی خار چشم دشمنان به ویژه صهیونیسم بوده، به فیض شهادت رسید.

بر اساس این خبر از معاونت فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، وی افزود: رفتار، منش و عملکرد مجاهدانه ایشان در چند دهه خدمت، الگوی مناسبی برای مدیران و نظام مدیریتی کشور می باشد. معاونت فرهنگی و اجتماعی، ضمن عرض تسلیت این حادثه تاسف بار، و عرض تبریک و تعزیت شهادت مظلومانه رئیس جمهور، آیت الله رئیسی و همراهان عزیزش، به محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی و مردم ایران و بالاخص دانشگاهیان، از خداوند متعال برایشان علو درجات و صبر جمیل برای خانواده های آنان مسالت داریم. همچنین طبق فرمایش امام بزرگوار در وصیت‌نامه الهی سیاسی، که "دشمنان بدانند که با رفتن یک خدمتگزار در سدّ آهنین ملت خللی حاصل نخواهد شد که خدمتگزاران بالا و والاتر در خدمتند و الله نگهدار این ملت و مظلومان جهان است" و تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بر تداوم خدمت، ما دانشگاهیان بدون لحظه ای توقف برای ادامه خدمت تلاش می کنیم.

آیت‌الله رئیسی دوران ارزشمندی را در مسیر اعتلای اهداف عالیه سپری کرد

رییس دانشگاه اهل بیت نیز در پیامی یادآور شد: مصیبت جانگداز شهادت رییس جمهور مردمی، مجاهد پر تلاش و مفتخر به عنوان خادم آستان مقدس رضوی و امام جمعه‌ مکرم تبریز، وزیر امور خارجه و دیگر همراهان عزیز آن فقیدان را محضر رهبر عظیم الشأن و ملّت فهیم و نجیب ایران اسلامی تسلیت عرض می‌گویم.

سعید جازاری معموئی افزود: گرچه به مصداق تعبیر ادیبانه: «خوش درخشید ولی دولت مستعجل بود»، فرصت لازم و کافی جهت تحقّق جمیع منویات والا فراهم نگردید؛ دوران ارزشمندی را در مسیر اعتلای اهداف عالیه نظام مبارک سپری کرد که منشأ آثار مهم و ارزنده‌ای بود و در خاطر و اندیشه‌ این مردم عزیز، جاودان خواهد ماند. روحشان در پرتو عنایات اهل بیت عصمت علیهم السّلام مستفیض و روانش مشمول الطاف قدسیه آن اولیا باد.

به گزارش ایرنا، آیت الله سید ابراهیم رئیسی خادم‌الرضا (ع) و هشتمین رییس جمهور اسلامی ایران که عصر یکشنبه (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد قیز قلعه‌سی به سمت شهر تبریز، در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی دچار سانحه هوایی شده بود، به همراه تمام همراهان، همزمان با شب ولادت امام رئوف علی ابن موسی الرضا (ع) به مقام رفیع شهادت نایل آمد.

حجت الاسلام سید محمدعلی آل هاشم، نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، سردار سید مهدی موسوی فرمانده یگان حفاظت رییس‌جمهور و تعدادی از محافظان و خدمه بالگرد، از سرنشینان بالگرد حامل رییس‌جمهور بودند.

هیات دولت در پی شهادت رییس جمهور و هیات همراه در بیانیه ای آورد: مسیر پرافتخار و خدمت با تاسی به روحیه خستگی ناپذیر آیت الله رئیسی قهرمان و خادم ملت و یار وفادار رهبری ادامه خواهد داشت و کوچکترین خللی در مدیریت جهادی کشور ایجاد نخواهد شد.

در این بیانیه آمده است: در سالروز میلاد مسعود حضرت علی ابن موسی الرضا علیه السلام روح بلند خادم ملت ایران، خادم الرضا حضرت آیت الله رئیسی، رییس جمهور مردمی و محبوب آسمانی شد. رییس جمهور پرتلاش و خستگی ناپذیر مردم ایران که در راه اعتلا و پیشرفت کشور جز خدمت به مردم بزرگ ایران سر از پا نمی شناخت، بر سر عهد خود ایستاد و جان خود را فدای ملت کرد.

هیات دولت جمهوری اسلامی ایران با عرض تسلیت سانحه جانسوز بالگرد، عروج رییس جمهور محبوب و خدوم و مغتنم حضرت آیت الله رییسی و همراهانش دکتر حسین امیرعبدالهیان وزیر جهادی امور خارجه، حجت الاسلام و المسلمین آل هاشم امام جمعه تبریز، دکتر مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی و سایر همراهان را به محضر امام عصر (عج)، رهبر عظیم الشان انقلاب اسلامی و ملت شریف ایران تسلیت عرض می کند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha