واکنش مقامات کشورهای جهان به شهادت آیت الله رئیسی در سانحه هوایی

تهران- ایرنا- سران و مقامات ارشد کشورهای جهان در پی اعلام خبر شهادت آیت الله سید ابراهیم رییسی رییس جمهوری اسلامی ایران و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه به همراه جمعی از همراهان که روز گذشته در سانحه هوایی در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی رخ داد، پیام تسلیت و ابراز همبستگی با ملت ایران را منتشر کردند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، آیت الله سید ابراهیم رئیسی خادم‌ الرضا (ع) و هشتمین رئیس جمهوری اسلامی ایران که عصر یکشنبه ۳۰ اردیبهشت در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد قیز قلعه‌سی به سمت شهر تبریز، در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی دچار سانحه هوایی شده بود، به همراه تمامی همراهان، همزمان با شب ولادت امام رئوف علی ابن موسی الرضا (ع) به مقام رفیع شهادت نایل شد.

حجت الاسلام آل هاشم، نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، سردار سید مهدی موسوی فرمانده یگان حفاظت رئیس‌جمهور و تعدادی از محافظین و خدمه بالگرد از سرنشینان بالگرد حامل رئیس‌جمهور بودند.

از نخستین ساعت انتشار خبر رسمی شهادت رئیس جمهوری اسلامی ایران و همران، سیل پیام‌های تسلیت و اعلام همبستگی با ملت ایران منتشر شد و در سرخط اخبار قرار گرفت.

پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان شهادت آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری ایران و همراهان وی را به مقام معظم رهبری تسلیت گفت.

 پاپ فرانسیس دوشنبه در پیامی به زبان انگلیسی خطاب به حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی نوشت: درگذشت ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری، حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران و همه کسانی را که دیروز در سانحه سقوط بالگرد جان باختند، تسلیت می‌گویم.

گروه‌های مقاومت فلسطین دوشنبه شب در بیانیه‌ای ضمن تسلیت شهادت آیت الله «سید ابراهیم رئیسی»، «حسین امیر عبداللهیان» و هیات همراه تأکید کردند:حمایت این دو فقید از طوفان الاقصی و ملت فلسطین را هرگز فراموش نمی‌کنیم.

در این بیانیه آمده است: این دو فقید بزرگوار مواضع روشن و واضحی در حمایت از ملت فلسطین و آرمان عادلانه آن داشتند.

دولت و وزارت خارجه کشورهای اروگوئه، پرو و شیلی روز دوشنبه با انتشار بیانیه ی رسمی شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی و هیات همراه را به دولت و ملت ایران تسلیت گفتند.

رئیس جمهوری ایرلند روز دوشنبه با صدور بیانیه‌ای شهادت آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری ایران و همراهان وی را به مردم ایران تسلیت گفت.

مایکل دی هیگینز در این بیانیه که یک نسخه آن در تارنمای ریاست جمهوری ایرلند منتشر شد، گفت: مایلم به عنوان رئیس جمهور ایرلند ضایعه درگذشت غیرمنتظره رئیس جمهوری اسلامی و وزیر امور خارجه ایران و همه آن‌هایی را که در دیروز در سانحه سقوط هلیکوپتر جان باختند، به ملت ایران تسلیت عرض کنم.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه با اعلام همبستگی با دولت و ملت ایران در پی شهادت آیت الله رئیسی و هیأت همراه در سانحه سقوط بالگرد گفت : در این کشور یک روز عزای عمومی اعلام می شود.

به گزارش ایرنا به نقل از رسانه های ترکیه، رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه اعلام کرد که کشورش به دلیل درگذشت رئیس‌جمهوری ایران یک روز عزای عمومی اعلام می‌کند.

وی که در یک نطق تلویزیونی سخن می‌گفت، افزود: در جلسه کابینه‌ تصمیم گرفتیم برای شریک شدن در درد عمیق مردم ایران یک روز عزای عمومی اعلام کنیم.

جت‌الاسلام‌والمسلمین سیدحسن نصرالله دبیر کل حزب الله در پیامی شهادت آیت الله رئیسی رئیس جمهور و هیات همراه وی را به حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی تسلیت گفت و اظهار کرد : من گرم‌ترین تسلیت‌ها و هم‌دردی‌ها را از سوی حزب الله و مجاهدان، خانواده‌های شهید و جانباز و همه‌ی هواداران مقاومت لبنان به مناسبت شهادت این گروه از سران نیکوکار و در صدر آنان حضرت آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور مجاهد، خدمتگزار و وفادار جمهوری اسلامی و وزیر خارجه‌اش، برادر عزیز دکتر حسین امیرعبداللهیان، پرچم‌دار دفاع از مقاومت در همه‌ی محافل بین‌المللی و حضرت آیت الله آل هاشم، نماینده‌ی حضرتعالی در آذربایجان شرقی و استاندار آن، جناب رحمتی و همراهانشان خدمت شما ابراز می‌کنم.

وی افزود: ما در همه‌ احساسات و پیامدهای از دست دادن این سران بزرگوار در این مرحله‌ حساس که شما در حال رهبری امت اسلامی در نبرد سختش با استکبار، هژمونی و اشغال اماکن مقدس، کشورها و ملت‌هایمان از سوی نیروهای امریکایی صهیونیستی هستید، با شما هم‌دردیم.

محمد شهباز شریف عصر امروز (دوشنبه) در حاشیه امضای دفتر یادبود شهدای سانحه سقوط بالگرد در سفارت ایران در اسلام‌آباد در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا اظهار داشت: رئیس جمهور فقید جناب رئیسی یک دولتمرد سخت‌کوش و محبوب بود و امروز تمام مردم پاکستان در غم شهادت ایشان عزادار هستند.

وی افزود: فقدان درگذشت رئیس جمهور ایران باعث شد تا پاکستان یک برادر و حامی خود را از دست بدهد. حدود یک ماه پیش، این شخصیت فقید ما را مفتخر به میزبانی از خود در پاکستان کرد و گفت وگوهای مثمر ثمری داشتیم.

شهباز شریف تاکید کرد: ما از جناب رئیسی مانند برادر و عضوی از خانواده خود میزبانی کردیم و در اسلام‌آباد مذاکرات گسترده‌ای را انجام دادیم. آقای رئیسی از شهرهای لاهور و کراچی نیز بازدید کردند و طول تمام این سفرها، مذاکرات سازنده‌ای میان ۲ کشور صورت گرفت.

محمد شهباز شریف رئیس جمهور و نخست وزیر پاکستان با ابراز تاسف از شهادت آیت‌الله رئیسی و همراهان ایشان، در غم این ضایعه اسفناک یک روز عزای عمومی در پاکستان اعلام کردند. همچنین مقامات دولتی، سیاسی و مذهبی دیگر پاکستان با ارسال پیام‌های تسلیت به سفارت و دیگر نمایندگی‌های سیاسی ایران، همبستگی و همدردی خود را با ملت ایران ابراز کردند.

شی‌ جین‌پینگ رئیس‌جمهور چین در واکنش به شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری ایران اعلام کرد: یک دوست خوب را از دست دادیم.

نارندرا مودی نخست وزیر هند در واکنش به شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری ایران اعلام کرد که سهم وی در تقویت روابط دو کشور همواره در یادها خواهد ماند.

دولت هند پس از اعلام خبر شهادت آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در سانحه سقوط بالگرد در استان آذربایجان شرقی، روز سه‌شنبه اول خردادماه را عزای عمومی اعلام کرد.

براساس این گزارش، پرچم ملی در سراسر هند مقابل تمام ساختمان‌ها شامل ساختمان‌های دولتی به حالت نیمه افراشته در خواهد آمد و در این روز هیچ برنامه سرگرمی رسمی وجود نخواهد داشت.

محمد مویزو رئیس جمهوری مالدیو شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی و همراهانش در سانحه سقوط بالگرد را تسلیت گفت و افزود: جنت فردوس را برای شهدا از خداوند طلب کرد.

مولوی عبدالکبیر معاون سیاسی حکومت سرپرست افغانستان در پیامی با اعلام تسلیت، عنوان کرد : کابل در این غم در کنار تهران قرار دارد.

محمد حاجی حسن وزیر خارجه مالزی در پیام تسلیت برای شهادت حسین امیرعبداللهیان همتای ایرانی خود به همراه رئیس جمهور، یک تصویر از خود با امیرعبداللهیان به اشتراک گذاشت و نوشت: انا لله و انا الیه راجعون.

انور ابراهیم نخست وزیر مالزی با انتشار تصویری از خود و آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نوامبر گذشته، اعلام کرد که وی الگوی تعهد عمیق به رفاه و عزت مردم بود.

شوکت میرضیایف رئیس جمهوری ازبکستان در پیامی شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی و همراهانش در سانحه سقوط بالگرد را تسلیت گفت و افزود: یاد و خاطره رئیسی در قلب ملت‌های ما می‌ماند.

بختیار سعیدوف وزیر خارجه ازبکستان شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در سانحه بالگرد را تسلیت گفت.

وانگ یی وزیر امورخارجه چین  تصریح کرد: طرف چینی در این زمینه ابراز تاسف عمیق می کند. ما صمیمانه همدردی خود را با خانواده ها، دولت و ملت ایران اعلام می کنیم.  

امامعلی رحمان رئیس‌جمهوری تاجیکستان درگذشت شهادت‌گونه آیت الله سید ابراهیم رئیسی و همراهان وی در سانحه بالگرد در شمال کشور را تسلیت گفت و افزود: رئیسی نقش مهمی در تعمیق روابط ایران و تاجیکستان ایفا کرد.

فردیناند مارکوس جونیور رئیس جمهور فیلیپین شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی همتای ایرانی خود را در سانحه بالگرد در تبریز، تسلیت گفت.

رانیل ویکرم‌سینگه رییس جمهور سری‌لانکا با بیان تسلیت درگذشت شهادت‌گونه رئیس جمهور ایران، گفت: عمیقا با دولت و مردم ایران همدردی می‌کنم.

قاسم ژومارت توکایف رئیس‌جمهوری قزاقستان با تسلیت شهادت آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و تیم همراهش به مقام‌معظم رهبری و معاون اول ریاست‌جمهوری گفت: رئیسی یک دولتمرد برجسته بود که تمام عمر خود برای خدمت به منافع ایران، بهبود رفاه مردم خود و حفظ ثبات در منطقه گذاشت.

یوشیماسا هایاشی سخنگوی دولت ژاپن امروز دوشنبه اعلام کرد که توکیو عمیق‌ترین تسلیت خود را به علت جان باختن رئیس جمهور ابراهیم رئیسی و وزیر خارجه او به دولت و مردم ایران ابراز کرد.

قربانقلی بردی محمداف رهبر ملی مردم جمهوری ترکمنستان در پیام تسلیتی به حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، نوشت: آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی سیاستمدار و دولتمرد برجسته‌ای بود که تلاش‌های شگرف او موجب افزایش رفاه و موفقیت جمهوری اسلامی ایران و مردم این کشور شده بود. 

وزارت امور خارجه کره جنوبی نیز در پیامی ضمن تسلیت به ایرانی ها به علت شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران ابراز امیدواری کرد که مردم ایران بر غم از دست دادن وی فائق آیند.

«رتنو مرسودی» وزیر امور خارجه اندونزی هم گفت: در سوگ درگذشت آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور و حسین عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران عزادار شده‌ایم.

 آرارات میرزویان وزیر امور خارجه ارمنستان در مطلبی که دقایقی پیش در تارنمای شبکه اجتماعی ایکس منتشر شد، با اشاره به اخبار دردناک سانحه بالگرد، از شهادت حسین امیرعبداللهیان، «همکار عزیز»، خود و رئیس دستگاه دیپلماسی ایران ابراز اندوه کرد و به دولت، همکاران خود در وزارت امور خارجه ایران و «مردم مهربان ایران» تسلیت گفت

واهاگن خاچاطوریان رئیس جمهوری ارمنستان نیز در صفحه کاربری خود در تارنمای ایکس ضمن ابراز تسلیت به مناسبت سانحه سقوط بالگرد، به دولت و مردم مهربان ایران تسلیت گفت.  

تارنمای آرمن پرس نیز به نقل از پیام تسلیت نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان خطاب به مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای نوشت: "اینجانب از دریافت خبر شهادت ابراهیم رئیسی؛ رئیس‌جمهوری ایران و هیئت همراهش در پی سقوط بالگرد، بهت‌زده شده‌ام و خواهشمندم مراتب تسلیت و همدردی صمیمانه من، دولت و مردم جمهوری ارمنستان را به مناسبت شهادت جانسوز دوست و همکار عزیزم رئیس جمهوری سید ابراهیم رئیسی، وزیر امور خارجه حسین امیرعبداللهیان و همراهانشان پذیرا باشید.

دولت ونزوئلا نیز در بیانیه‌ای رسمی، مراتب تاسف عمیق و تسلیت خود نسبت به شهادت آیت‌الله سیدابراهیم رییسی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه به همراه جمعی از همراهان که روز گذشته در سانحه هوایی در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی به وقوع پیوست را ابراز کرد.

نیکلاس مادورو رئیس‌جمهوری ونزوئلا نیز در پیامی جداگانه از طریق حساب کاربری خود در شبکه ایکس اعلام کرد: از اخبار سخت در مورد فقدان و درگذشت ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران شوکه شدم. من از وداع با یک انسان نمونه و یک رهبر فوق‌العاده جهان بسیار متاسفم؛ برادر ما ابراهیم، یک انسان عالی، مدافع حاکمیت کشورش و دوستی بی قید و شرط برای کشور ما بود.

«الکساندر لوکاشنکو» رئیس‌جمهوری بلاروس در پیام تسلیتی به مناسبت شهادت همتای ایرانی خود نوشت که نام آیت الله رئیسی برای همیشه در تاریخ روابط تهران و مینسک ثبت خواهد شد.

وزارت امور خارجه بلاروس نیز در شبکه ایکس پیام تسلیتی منتشر کرد و نوشت که «ضایعه جبران ناپذیر» شهادت آیت‌الله رئیسی همراهان وی تنها ایران را متاثر نساخته است.  بلاروس دوستان واقعی خود را از دست داد. به خانواده ها و عزیزان قربانیان تسلیت گفته و برای تمامی مردم ایران رشادت و پایداری آرزومندیم.

همچنین شارل میشل رئیس شورای اروپا در صفحه کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس درگذشت آیت الله رئیسی و وزیر امور خارجه ایران حسین امیرعبداللهیان و دیگر اعضای هیئت و خدمه بالگرد را تسلیت و با خانواده قربانیان ابراز همدردی کرد.

خبرگزاری دولتی آذرتاج خبر داد که الهام علی اف رئیس‌جمهوری جمهوری آذربایجان با ارسال پیام تسلیتی به مقام معظم رهبری، از شهادت آیت‌الله رئیسی و همراهان وی ابراز تاثر شدید کرد.

وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان نیز در شبکه ایکس با ابراز تاسف فراوان از جان باختن رئیس‌جمهوری، وزیر امور خارجه و سایر مقام‌های ایرانی در سانحه سقوط بالگرد، نوشت: صمیمانه تسلیت خود را به خانواده و عزیزان تمامی درگذشتگان ابراز می کنیم.

لوئیس آرسه رئیس‌جمهوری بولیوی هم در پیامی از طریق حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد: با اندوه عمیق خبر درگذشت ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری ایران در سانحه دلخراش هواپیما را به همراه هیات همراه که حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه نیز در آن حضور داشتند، دریافت کردیم.

وی با یادآوری دیدار خود با شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری کشورمان در تاریخ دوم مارس (۱۲ اسفند) در چارچوب مجمع کشورهای صادرکننده گاز در الجزایر گفت: در آن دیدار، رهبری و تعهد عمیق او به مردمش مشهود بود. ایشان آمادگی خود برای همکاری در کنار بولیوی به منظور تقویت حوزه‌های حیاتی مانند بهداشت، آموزش، کشاورزی، مخابرات و غیره را ابراز کردند و این بی نهایت برای ما با ارزش بود.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه نیز در پیامی به رهبر معظم انقلاب، شهادت رئیس‌جمهوری اسلامی ایران را در حادثه بالگرد تسلیت گفت

در پیام او آمده است: صمیمانه‌ترین تسلیت‌های ما را در رابطه با فاجعه عظیمی که بر مردم ایران وارد و منجر به جان باختن سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری و همچنین تعدادی دیگر از شخصیت‌های برجسته ایران شد را بپذیرید.

جنبش حماس شهادت آیت الله رئیسی و هیات همراه را به مقام معظم رهبری و دولت و ملت ایران تسلیت گفت و در بیانیه ای اعلام کرد: خالصانه ترین مراتب تسلیت و تعزیت و همدردی خود را با رهبر معظم انقلاب اسلامی امام خامنه ای (مدظله العالی) و دولت و ملت دوست ایران ابراز می داریم.

این بیانیه افزود: این شهدا، مجموعه ای از بهترین رهبران ایران بودند که در حمایت از مساله فلسطین و یاری و کمک به مبارزه ملت ما پشتیبانی از مقاومت فلسطین مواضع شرافتمندانه و افتخارآمیزی داشتند.

«سید عمار حکیم» رهبر جریان حکمت ملی عراق در پیامی شهادت رئیس جمهوری و همراهان ایشان را در سانحه سقوط بالگرد تسلیت گفت.

وی افزود: نقش پررنگ آن فقید در حیات انقلابی و سیاسی و فرهنگی ایران و منطقه و جهان را گرامی می‌داریم و این سانحه را به رهبر معظم انقلاب امام خامنه‌ای صمیمانه تعزیت می‌گوییم، با ملت و دولت ایران هم‌دردی می‌کنیم و به خانواده و بستگان آن فقید تسلیت می‌گوییم و از خداوند متعال می‌خواهیم که آن فقید عزیز را مشمول رحمت واسعه خویش قرار دهد و در بهشت برین جای دهد.

کمیته های مقاومت فلسطین یاد و خاطره شهیدان آیت الله سید ابراهیم رئیسی و حسین امیر عبداللهیان و همراهان آنها را گرامی داشت و در بیانیه ای اعلام کرد: با حزن و اندوه عمیق، یاد و خاطره آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران و حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران و هیات همراه آنها را که در حادثه دردناک سقوط بالگرد به شهادت رسیدند، گرامی می داریم.

محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق در پیامی شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور و حسین امیر عبداللهیان وزیر خارجه و هیات همراه وی را به مقام معظم رهبری و دولت و ملت ایران تسلیت گفت و در بیانیه ای افزود: با نهایت تاسف و تاثر خبر درگذشت جناب آقای سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران و جناب آقای حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و همراهان ایشان را که بر اثر سقوط تاسف بار بالگرد در شمال ایران به وقوع پیوست، دریافت کردیم.

این بیانیه افزود: ضمن عرض تسلیت و همدردی صمیمانه خود به آیت الله سید علی خامنه ای رهبر معظم جمهوری اسلامی، دولت و ملت ایران، خود را در غم این حادثه غیرمنتظره دردناک با ملت دوست و برادر ایران و با برادران مسئول در جمهوری اسلامی ایران شریک می دانیم.

مهدی المشاط رئیس شورای عالی سیاسی یمن شهادت ـآیت الله سید ابراهیم رئیسی و همراهان وی را تسلیت گفت و افزود: ما بر ایستادن در کنار جمهوری اسلامی ایران و اطمینان کامل به توان آن برای صبر و بردباری و گذر از دشواری ها تاکید می کنیم.

وی ادامه داد: شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی نمونه ای از یک رهبر شجاعِ مسلمان و وفادار به مسائل امت اسلامی و مشتاق رسیدن به آرمان های آنها بود.

ضیف الله الشامی وزیر اطلاع رسانی و سخنگوی دولت پیشبرد امور یمن در صنعا در پیامی اعلام کرد: ما عمیق ترین تسلیت و همدردی خود را با رهبری، دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران و همه مستضعفان جهان به خاطر این مصیبت ابراز می داریم.

شیخ «محمد بن زاید آل نهیان» رئیس کشور امارات در پیامی به مناسبت شهادت رئیس جمهوری و همراهان وی اعلام کرد: خالصانه ترین مراتب تسلیت خود را به دولت و ملت ایران ابراز می داریم و بر همبستگی خود با ایران در این برهه دشوار تاکید می کنیم.

«انور قرقاش» مشاور رئیس امارات در امور دیپلماتیک نیز شهادت آیت الله رئیسی، رئیس جمهور فقید ایران، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه و همراهان آن‌ها در سانحه دردناک سقوط بالگرد را به دولت ایران تسلیت گفت.

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر نیز در پیامی به مناسبت شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی و وزیر خارجه ایران و هیات همراه آنها اعلام کرد: صادقانه ترین مراتب تسلیت و تعزیت را به دولت و ملت ایران به مناسبت درگذشت آیت الله رئیسی رئیس جمهوری و حسین امیر عبداللهیان وزیر خارجه و همراهان آنها عرض می نماییم.

محسن المندلاوی نایب رئیس پارلمان عراق در پیامی، شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری و حسین امیر عبداللهیان وزیر خارجه و هیات همراه وی را به مقام معظم رهبری و دولت و ملت ایران تسلیت گفت و افزود: ملت عراق در غم و اندوه این فاجعه دردناک با جمهوری اسلامی شریک است. شهادت رئیس جمهوری و برخی مسئولان ایرانی، قلب مومنان را جریحه دار کرد.

حزب‌الله لبنان در بیانیه ای شهادت رئیس جمهوری و همراهان وی را تسلیت گفت و افزود: آیت الله رئیسی یار وفادار مقام معظم رهبری و امید بزرگ تمام مظلومان جهان بود.

در این بیانیه آمده است: این ضایعه را به امام عصر(عج)، امام خامنه‌ای، مراجع عظام، مسئولان جمهوری اسلامی، ملت صبور ایران، خانواده شهدا و تمام مسلمانان و آزادگان جهان تسلیت می‌گوییم.

حزب الله اضافه کرد: سید ابراهیم رئیسی، حامی جنبش‌های مقاومت ‌و مجاهدان آن در تمام مسئولیت‌های خود بود، او همچنین خادم مخلص و صادق ملت عزیز ایران و نظام جمهوری اسلامی ایران، یار وفادار مقام معظم رهبری و امید بزرگ تمام مظلومان جهان بود.

بشار اسد رئیس جمهوری سوریه هم ضمن تسلیت شهادت آیت الله رئیسی و هیات همراه، اعلام کرد که اخلاص رئیس جمهوری ایران در کار و مسئولیت پذیری سبب شد تا وی به درجه رفیع شهادت نائل شود و در راه انجام وظیفه و خدمت به شهادت برسد.

وی در پیام خود بر همبستگی سوریه با جمهوری اسلامی ایران و خانواده رئیس جمهور فقید و همراهانش تاکید و اعلام کرد: مراتب حزن و همدردی خود را در این حادثه دردناک و فقدان بزرگ ناشی از آن ابراز می داریم.

در همین حال، دولت سوریه سه روز عزای عمومی در این کشور اعلام کرد.

 عبدالله دوم شاه اردن شهادت رئیس جمهور و وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران را تسلیت گفت و تصریح کرد که کشورش در این شرایط سخت با ایران ابراز همبستگی می‌کند.

عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر در پیامی شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور و حسین امیر عبداللهیان وزیر خارجه و هیات همراه وی را تسلیت گفت و با مسئولان و ملت ایران ابراز همبستگی کرد.

در پیام رئیس جمهور مصر آمده است: به ملت برادر ایران تسلیت می گویم و همبستگی مصر را با مسئولان و ملت ایران در این فاجعه بزرگ اعلام می کنم.

جاسم البدیوی دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس شهادت رئیس جمهور و وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران و هیات همراه را تسلیت گفت و اعلام کرد که این شورا در این شرایط دشوار با دولت و ملت ایران ابراز همبستگی می کند.

فالح الفیاض رئیس سازمان الحشدالشعبی عراق نیز ضمن تسلیت شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی و هیات همراه وی گفت: یاد مردانی را گرامی می‌داریم که خود را فدای حق و حقیقت و حمایت از مظلومان و دفاع از موضوعات امت اسلامی کردند.

وی افزود: آن فقید و بزرگوار، همواره مواضع قاطعانه، محکم و اصولی در قبال مسئله فلسطین و حمایت از مردم این سرزمین در مقابله با ماشین کشتار وحشیانه رژیم صهیونیستی در دفاع از سرزمین و مقدسات آنها اتخاذ کرد.

سیریل رامافوسا رئیس‌جمهوری آفریقای جنوبی در پیام تسلیت به رهبر معظم انقلاب، دولت و ملت ایران، فقدان آیت‌الله سید «ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری اسلامی ایران را یک تراژدی غم‌انگیز عنوان کرد.

وی افزود: این سانحه شخصیتی ممتاز را از ملتی گرفت که با آن رابطه مستحکمی داریم.

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه در پیام تسلیت به مناسبت شهادت رئیس جمهوری ایران گفت که آیت‌الله رئیسی برای ارتقای صلح و دوستی در منطقه تلاش کرد.

وی در این پیام خطاب به رهبری، دولت و ملت ایران گفت: ما مثل گذشته در این شرایط سخت و غم‌انگیز، در کنار ملت ایران هستیم.

عبدالله بوحبیب وزیر خارجه لبنان در پی شهادت حسین امیر عبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: دوستی محترم و شخصیتی متمایز در سیاست خارجی را از دست دادیم.

وی افزود: نسبت به آنچه در ایران رخ داد، ابراز تاسف می‌کنیم. یک شخص و دوست محترم را از دست دادم.

پیش از این نجیب میقاتی نخست وزیر دولت پیشبرد امور لبنان با صدور دستورالعملی، در غم شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی، سه روز عزای عمومی در لبنان اعلام کرد.

جنبش جهاد اسلامی فلسطین هم در پیام تسلیتی به مناسبت شهادت آیت الله رئیسی و حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران و هیات همراه آنها، اعلام کرد که شهادت ایشان ضایعه ای بزرگ برای ایران و ملت فلسطین است.

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شهادت رئیس جمهوری کشورمان و هیات همراه وی را تسلیت گفت

رئیس اداره امور دینی مسلمانان و شورای مفتیان روسیه در پیام تسلیتی با اشاره به اینکه آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی نخستین رئیس‌جمهوری یک کشور خارجی بود که در مسجد جامع مسکو حضور یافت،‌ نوشت:‌ جان باختن غم انگیز رئیس جمهور ایران و همراهانش را تسلیت می گوییم.

محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور و حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران و هیات همراه را به دولت و ملت ایران خالصانه تسلیت گفت و افزود: دولت ‌و ملت فلسطین در این مصیبت دردناک با مسئولان و ملت ایران ابراز همبستگی می‌کنند.

عبداللطیف جمال رشید رئیس جمهور عراق در پیامی شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران و یاران همراهش در سانحه سقوط بالگرد را به رهبری و ملت ایران تسلیت گفت و بر ایستادگی ملت عراق در کنار ملت ایران در شرایط دشوار تاکید کرد.

جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه با صدور بیانیه‌ای شهادت رئیس جمهوری کشورمان و هیات همراه وی را تسلیت گفت.

سید عبدالملک بدرالدین الحوثی، رهبر جنبش انصارالله یمن شهادت آیت الله رئیسی، رئیس جمهوری و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و هیات همراه را تسلیت گفت.

نیچروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق در پیامی با ابراز همدردی با مردم ایران و رهبر معظم انقلاب اسلامی در غم شهادت آیت الله رئیسی، شهادت وی را مصیبتی دردناک و ضایعه ای بزرگ برای ملت ایران دانست.

آیت الله سید علی سیستانی مرجع عالی شیعیان عراق در پیامی شهادت آیت الله رئیسی و هیات همراه را به ملت و مقامات جمهوری اسلامی ایران تسلیت گفت و افزود که خبر درگذشت ریاست جمهوری اسلامی ایران و همراهان ایشان در حادثه سقوط بالگرد، موجب تاثر و تاسف گردید.

وزارت امور خارجه فرانسه با انتشار پیامی رسمی، شهادت آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران را تسلیت گفت.

لوئیجی دی مایو نماینده ویژه اتحادیه اروپا در امور خلیج‌فارس نیز همسو با سایر مقام‌های این اتحادیه، ضایعه شهادت رئیس‌جمهوری ایران و هیات همراه وی را تسلیت گفت.

میگل دیاز کانل رئیس‌جمهوری کوبا نیز در پیامی از طریق حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد: حزب، دولت و ملت کوبا، به دلیل از دست دادن دوست بزرگ، سیاستمدار قابل تحسین و محبوب مردمش عمیقا متاسفند؛ ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه و همراهان ایشان.

برونو رودریگس وزیر امور خارجه کوبا نیز در پیامی جداگانه در شبکه ایکس ضمن ابراز تسلیت و تعزیت شهادت آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهوری و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران، «همه همبستگی و حمایت کوبا با ملت برادر، جمهوری اسلامی ایران» را ابراز کرد.

سخنگوی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) شهادت آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری ایران و همراهان وی را به مردم ایران تسلیت گفت.

سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه امروز (دوشنبه) درگذشت آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهوری اسلامی ایران را تسلیت گفت و تاکید کرد که مسکو به تعمیق روابط خود با تهران ادامه می‌دهد و توافقات قبلی با ایران نیز اجرا خواهد شد.

کمیسر مدیریت بحران اتحادیه اروپا از تصمیم این اتحادیه برای کمک به عملیات جستجوی بالگرد رئیس جمهوری ایران دفاع کرد. یانز لنارچیچ روز دوشنبه با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق)، ادعا کرد که ارائه خدمات نقشه‌برداری ماهواره‌ای «در صورت درخواست برای تسهیل عملیات جستجو و نجات، به منزله حمایت سیاسی» از هیچ دولت یا نهادی به شمار نمی‌رود.

ایویتسا داچیچ معاون نخست وزیر و وزیر کشور صربستان با انتشار پیامی شهادت رئیس جمهوری و وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران را به رهبری و ملت ایران تسلیت گفت. وی در این پیام با بیان اینکه «مردم ایران بدون رئیس جمهوری فداکار، وفادار به کشورش و مقام عالی که داشت، ماندند»، افزود: «صربستان یک دوست ثابت شده و یک شریک مهم را از دست داده است که با او صمیمانه و به نفع نزدیکی سنتی ملت های خود کار می کردیم».

جمعی از مدیران و فعالان رسانه‌ای روسیه با انتشار پیام‌ها و یا ارسال نامه‌های جداگانه‌ای، به مردم ایران به خاطر از دست دادن رئیس‌جمهوری و همراهان وی در سانحه هوایی تسلیت گفتند.

اعضای شورای امنیت سازمان ملل روز دوشنبه به وقت محلی در ابتدای نشست خود یک دقیقه به احترام شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران و همراهان سکوت کردند.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران را به دولت و ملت ایران و خانواده های آنان تسلیت گفت.

آیت الله سید علی سیستانی مرجع عالی شیعیان عراق در پیامی شهادت آیت الله رئیسی و هیات همراه را به ملت و مقامات جمهوری اسلامی ایران تسلیت گفت و افزود که خبر درگذشت ریاست جمهوری اسلامی ایران و همراهان ایشان در حادثه سقوط بالگرد، موجب تاثر و تاسف گردید.

پادشاه و ولیعهد عربستان سعودی با ارسال پیام های جداگانه به «محمد مخبر» مدیر قوه مجریه، شهادت آیت الله رئیسی، رئیس جمهور و هیات همراه وی را به دولت و ملت ایران تسلیت گفتند.

در پیام «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان سعودی خطاب به محمد مخبر آمده است: از خبر درگذشت جناب آقای دکتر ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران و همراهانش مطلع شدیم. ما این حادثه را به شما و ملت برادر ایران صمیمانه تسلیت و تعزیت عرض می‌کنیم و برای آن‌ها از خداوند متعال رحمت واسعه و مغفرت مسئلت داریم.

همچنین «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی نیز در پیامی جداگانه به مدیر قوه مجریه، شهادت رئیس جمهوری اسلامی ایران و همراهانش را تسلیت گفت.

جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز شهادت رئیس جمهوری و وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران و هیات همراه آنها را ضایعه ای بزرگ برای ایران و ملت فلسطین دانست.

«نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان در پیام تسلیت خود به مناسبت شهادت آیت الله رئیسی و همراهان وی، گفت: جمهوری اسلامی ایران و جهان اسلام، مجموعه ای از رهبران پیشرو و انقلابی خود را از دست داد.

«هیثم بن طارق» سلطان عمان در پیامی به مناسبت شهادت آیت الله رئیسی و هیات همراه وی، از خداوند متعال خواست تا رهبر معظم انقلاب و ملت ایران را از بلایا دور کند.

«اکرم الکعبی» دبیرکل جنبش مقاومت اسلامی النجبای عراق، شهید آیت الله رئیسی را از ارکان اصلی و حامیان همیشگی مقاومت و شهادت وی را ضایعه‌ای دردناک برای جهان اسلام دانست.

«حمد بن عیسی آل خلیفه» شاه بحرین با ارسال پیامی به آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران و هیات همراه را به رهبری انقلاب و ملت ایران تسلیت گفت.

وی در این پیام از خداوند متعال رحمت و مغفرت برای جان باختگان حادثه سقوط بالگرد و صبر و شکیبایی برای خانواده ها و بستگان آنها خواستار شد.

هیات ‌رئیسه جنبش امل لبنان با صدور پیامی شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و همراهانش را در حادثه سقوط بالگرد در استان آذربایجان شرقی به رهبر معظم انقلاب اسلامی و ملت ایران تسلیت گفت و تاکید کرد: شهادت آیت‌الله رئیسی، ایران را از مسیر اقتدار و صلابت بازنمی دارد.

«عبدالمجید تبون» رئیس جمهوری الجزایر شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و همراهان وی در سانحه سقوط بالگرد در آذربایجان شرقی را تسلیت گفت و افزود: با شهادت دکتر رئیسی، بنده شخصا برادر و شریکم را در امر خدمت به پیوندهای برادری، همکاری و همبستگی بین دو کشور و دو ملت برادر و یاری مسائل عادله امت اسلامی و دفاع از آن، از دست دادم.

«محمد البریم» (ابومجاهد) سخنگوی کمیته های مقاومت فلسطین گفت: شهیدان رئیسی و امیرعبداللهیان صدای مظلومیت ملت فلسطن در محافل بین المللی بودند. تلاش های آیت الله سید ابراهیم رئیسی و دکتر حسین امیرعبداللهیان، مساله فلسطین را زنده جنایت های دشمن صهیونیستی را افشا و رنج ها و مظلومیت ملت ما را به گوش جهانیان رساند.

«هادی العامری» دبیرکل سازمان «بدر» عراق شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و همراهان وی در سانحه سقوط بالگرد در استان آذربایجان شرقی را تسلیت گفت و تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران با موفقیت از پیامدهای این رخداد گذر می‌کند.

«ابوفدک المحمداوی» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح سازمان الحشد الشعبی عراق با تسلیت شهادت رئیس جمهور کشورمان و همراهانش، از دست دادن آیت‌الله رئیسی را خسارت بزرگی برای عراق دانست و افزود: از دست دادن آیت‌الله رئیسی که از دوست‌داران عراق و ملت آن بوده، پیش از آنکه به ضرر ایران باشد، خسارتی بزرگ برای عراق است.

«کتائب حزب‌الله» عراق در واکنش به شهادت رئیس‌جمهوری ایران، وزیر خارجه و هیأت همراه آنها در سانحه سقوط بالگرد، تاکید کرد که ملت ایران با اتحاد خود این مصیبت وارده را نیز پشت سر خواهند گذاشت.

«سید مقتدی صدر» رهبر جریان صدر عراق با انتشار پیامی درگذشت «آیت الله سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور فقید کشورمان و همراهانشان در سانحه سقوط بالگرد را تسلیت گفت و از خداوند «برادری»، «امنیت» و «ستقلال» را برای ۲ کشور ایران و عراق طلب کرد.

«نوری المالکی» رئیس ائتلاف «دولت قانون» عراق در واکنش به شهادت رئیس‌جمهوری ایران، وزیر امور خارجه و هیأت همراه آنها در سانحه سقوط بالگرد، ضمن دردناک خواندن این مصیبت تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران همواره از تمامی مصیبت‌ها سربلند و قدرتمندتر از گذشته بیرون آمده است.

جنبش المجاهدین فلسطین با انتشار بیانیه ای، شهادت رئیس‌جمهوری و وزیر امور خارجه ایران و هیأت همراهشان را در سانحه سقوط بالگرد به ملت و دولت ایران تسلیت گفت و تاکید کرد مواضع آیت الله رئیسی و امیرعبداللهیان در حمایت از ملت فلسطین را هرگز فراموش نمی‌کنیم.

«ایمن رعد» معاون وزیر امور خارجه سوریه به همراه تعدادی از دیپلمات‌های این کشور به سفارت ایران در دمشق رفتند. مقامات سوری با «حسین اکبری» سفیر جمهوری اسلامی ایران در دمشق دیدار و شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی و حسین امیرعبداللهیان، رئیس جمهور و وزیر امور خارجه ایران را تسلیت گفتند.

«قاسم الأعرجی» مشاور امنیت ملی عراق به شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و همراهان وی در سانحه سقوط بالگرد در استان آذربایجان شرقی واکنش نشان داد و تاثیر آنها را در آرام‌سازی منطقه یادآور شد.

 جمعیت ملی- اسلامی «الوفاق» بحرین نیز شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و همراهان وی در سانحه سقوط بالگرد در استان آذربایجان شرقی را تسلیت گفت و تاکید کرد که آنها اولین مدافعان آرمان فلسطین بودند.

این خبر تکمیل می‌شود ...

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha