طحان‌نظیف: منتخب بعدی برای ۴ سال رئیس‌جمهور کشور خواهد بود

تهران- ایرنا- سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه بر اساس قانون اساسی با موافقت رهبری معاون اول مسئولیت و اختیارات رئیس جمهور را بر عهده می‌گیرد، گفت: رئیس جمهور منتخب مردم رئیس جمهوری است که یک دوره ۴ ساله را آغاز خواهد کرد.

هادی طحان نظیف در گفت و گویی ضمن تسلیت شهادت رئیس جمهوری و هیات همراه اعلام کرد: این عزیزان در شب ولادت امام رضا (ع) مزد سربازی و خدمت بی منت خود را گرفتند و مردم قدردان زحمات آنان هستند.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: قانون اساسی پیش بینی‌های لازم را در نظر گرفته با موافقت رهبری معاون اول مسئولیت و اختیارات رئیس جمهور را بر عهده می‌گیرد و شورایی متشکل از رئیس قوه قضاییه، رئیس قوه مقننه و معاون اول رئیس جمهور موظف هستند تدبیری اتخاذ کنند در ۵۰ روز انتخابات برگزار شود.

وی خاطرنشان کرد: طبق فرموده رهبرمعظم انقلاب هیچ خللی به دلیل ترتیبات قانونی در کشور وجود نخواهد داشت.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: طبق بیاناتی که رهبری معظم انقلاب دیشب داشتند، روز گذشته صحبت‌هایی با معاون اول رئیس جمهور صورت گرفته و کار طبق ترتیبات قانونی طی خواهد شد.

طحان نظیف عنوان کرد: از دیروز که خبر مفقود شدن بالگرد رئیس جمهور و همراهانشان به مسئولان و مردم مخابره شد رهبر معظم انقلاب تاکید فرمودند که در کار مردم و کشور هیچ خللی نباید ایجاد شود و تاکیداتی را نسبت به انجام امور نسبت به معاون اول رئیس جمهور داشتند. 

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: از دیروز با اعلام خبر از دسترس خارج شدن بالگرد تا امروز که خبر قطعی شهادت آیت‌الله رئیسی دریافت شد، کار آغاز و جلسه هیات دولت امروز برگزار شد و کار براساس ترتیبات قانونی از دیروز آغاز شده و امروز پی گرفته خواهد شد.

طحان نظیف بیان کرد: امروز و روزهای آینده جلساتی با وزارت کشور به عنوان دستگاه مجری انتخابات جهت هماهنگی‌های برگزاری انتخابات پیش رو خواهیم داشت.

به گزارش ایرنا، طبق ۱۳۱ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، در صورت فوت، عزل، استعفا، غیبت یا بیماری بیش از ۲ ماه رئیس جمهور و یا در موردی که مدت ریاست جمهوری پایان یافته و رئیس جمهور جدید بر اثر موانعی هنوز انتخاب نشده و یا امور دیگری از این قبیل، معاون اول رئیس جمهور با موافقت رهبری اختیارات و مسئولیت‌های وی را برعهده می‌گیرد و شورایی متشکل از رئیس مجلس و رئیس قوه قضاییه و معاون اول رئیس جمهور موظف است ترتیبی دهد که حداکثر ظرف مدت پنجاه روز رئیس جمهور جدید انتخاب شود، در صورت فوت معاون اول و یا امور دیگری که مانع انجام وظایف وی شود و نیز در صورتی که رئیس جمهور معاون اول نداشته باشد مقام رهبری فرد دیگری را به جای او منصوب می‌کند.

به گزارش ایرنا، آیت الله سید ابراهیم رئیسی خادم‌الرضا (ع) و هشتمین رئیس جمهوری اسلامی ایران که عصر یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد قیز قلعه‌سی به سمت شهر تبریز، در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی دچار سانحه هوایی شده بود، به همراه تمامی همراهان، همزمان با شب ولادت امام رئوف علی ابن موسی الرضا (ع) به مقام رفیع شهادت نایل شد.

حجت الاسلام آل هاشم، نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، سردار سید مهدی موسوی فرمانده یگان حفاظت رئیس‌جمهور و تعدادی از محافظین و خدمه بالگرد از سرنشینان بالگرد حامل رئیس‌جمهور بودند.

آیت الله سیّد ابراهیم رئیس‌الساداتی ۶۴ ساله هشتمین رئیس‌جمهور ایران بود.

وی متولد ۲۳ آذر ۱۳۳۹ شهر مقدس مشهد بود و مسئولیت‌هایی چون ریاست قوه قضاییه و معاونت اول این قوه، دادستانی کل کشور، عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام و نائب رئیسی مجلس خبرگان رهبری و تولیت آستان قدس رضوی را در کارنامه داشت.

رهبر انقلاب شهریور ماه به مناسبت هفته دولت ضمن قدردانی و تمجید از عملکرد خوب و قوی دولت در برخی بخش‌ها از جمله «کارهای زیربنایی»، «رشد شاخص‌های کلان اقتصادی» و «سیاست خارجی»، گفتند: حضور در بین مردم و مواجهه مستقیم و صمیمی و متواضعانه با آن‌ها، بسیار با ارزش است. ساده‌زیستی، ‌ مواضع انقلابی، روحیه جهادی و بکارگیری جوانان در رده‌های گوناگون مدیریتی را از دیگر کارهای تحسین برانگیز دولت خواندند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار سیاست

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha