شهید جمهور، مردی در کنار ورزش

تهران- ایرنا- اقدامات آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در مسند قوه مجریه از وی الگویی ساخت که به خصوص در بخش ورزش می‌تواند به قطب‌ نمای مدیریت جهادی در میدان عمل تبدیل شود.

به گزارش ایرنا، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی خادم‌الرضا(ع) و هشتمین رئیس جمهوری اسلامی ایران که عصر یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد قیز قلعه‌سی به سمت شهر تبریز، در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی دچار سانحه هوایی شده بود، به همراه تمامی همراهان، همزمان با شب ولادت امام رئوف علی ابن موسی الرضا (ع) به مقام رفیع شهادت نایل شد.

تحولات، اقدامات و تدابیر آیت‌الله رئیسی از وی نامی نیک در بین روسای جمهور ایران ساخته است. اقداماتی و تدابیری که می‌تواند برای آیندگان یک الگوی کاری و همچنین راهبردی در مسیر توسعه کشور و خدمت به مردم باشد، الگویی که سنگ بنای آن بر مبنای تفکر جهادی بود و با حضور شخص رئیس دولت در میدان عمل رنگ واقعیت به خود گرفت.

شهید جمهور، مردی در کنار ورزش

در زیر به بخشی از مهمترین اقدامات دولت آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در ورزش اشاره خواهیم داشت:

شکستن تابوهای ورزش

برگ زرین عملکرد آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، شکستن تابوی واگذاری سرخآبی‌ها بود. ۲۵ خردادماه چند روز پیش از انتخابات ریاست جمهوری در دیدار با جمعی از ورزشکاران و پیشکسوتان رشته‌های مختلف ورزشی در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی (سرچشمه) تأکید کرد که موضوع خصوصی‌سازی ۲ باشگاه استقلال و پرسپولیس را در دولت مردمی با جدیت پیگیری خواهد کرد تا نگرانی هواداران و پیشکسوتان در این رابطه رفع شود.

وعده خصوصی‌سازی در ۲۵ خرداد سال ۱۴۰۰ برای بسیاری از کارشناسان و اهالی فوتبال حرف تازه‌ای نبود زیرا آنان در گذشته نیز این شعارها را درک کرده بودند اما عمل به این وعده در کوتاه مدت توسط دولت یک اتفاق حیرت‌انگیز در ورزش کشور بود تا جایی که وزارت ورزش و جوانان به عنوان مالک ۲ تیم در کمتر از ۶ ماه خصوصی‌سازی را در دستور کار قرار داد و تا فجر انقلاب به این وعده جامع عمل پوشاند.

شکستن تابوی ۶ هزار روزه واگذاری سرخآبی‌ها در ۲۶۵ روز یکی از هنرهای دولتی سیزدهم بود که ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ رنگ واقعیت به خود گرفت و این روز را به یک اتفاق تاریخی در ورزش ایران بدل کرد. در این روز و طبق اعلام سازمان خصوصی‌سازی، پرسپولیس ۳۲۰۰ میلیارد تومان و استقلال ۲۸۰۰ میلیارد تومان ارزش‌گذاری شدند تا به زودی عرضه سهام آنها در بازار پایه فرابورس آغاز شود.

شهید جمهور، مردی در کنار ورزش

اما این پایان کار نبود بلکه گام مهم و اساسی دولت و وزارت ورزش در آغازین ماه‌های سال ۱۴۰۳ برداشته شد جایی که مالکیت این ۲ تیم رسما تغییر پیدا کرده و مشکل مالکیت مشترک آنان را حل کرد. مالکیت مشترکی که در چند سال گذشته استقلال و پرسپولیس را از لیگ قهرمانان محروم کرد.

اتفاق تاریخی تغییر مالکیت ۲ باشگاه در روز پنجم اردیبهشت با حضور کیومرث هاشمی وزیر ورزش و جوانان، سیداحسان خاندوزی وزیر امور اقتصاد و دارایی، سید محمدشروین اسبقیان معاون توسعه ورزش قهرمانی، مدیران عامل، اعضای هیات مدیره دو باشگاه استقلال و پرسپولیس و نمایندگان مالکان جدید سرخابی‌ها برگزار شد.

در این جلسه مشخص شد که ۸۵ درصد از سهام باشگاه استقلال از سوی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، شرکت‌های تابعه آن شامل پتروشیمی بندر امام (ره)، پتروشیمی بوعلی سینا، پتروشیمی شهید تندگویان، پتروشیمی پارس و شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس واگذار شد و همین مقدار از سهام باشگاه پرسپولیس نیز به بانک‌های شهر (۳۰ درصد)، ملت (۲۰ درصد)، تجارت (۲۰ درصد)، صادرات (۵ درصد)، رفاه (۵ درصد) و اقتصاد نوین (۵ درصد) انتقال پیدا کرد.

شهید جمهور، مردی در کنار ورزش

ورزش حیاط خلوت دولت رئیسی نبود

دولت سیزدهم به ورزش نگاه ابزاری نداشت بلکه آن را مدرسه‌ای می‌دانست که می‌تواند در کنار قهرمان پروری به تربیت ذهن افراد نیز کمک کند تا قهرمانان ملی ایران الگوی مرجع نوجوانان و جوانان باشند. همچنین تاکید دولت بر ترویج فرهنگ در ورزش موجب شد تا ورزشکاران ایرانی به سفیران فرهنگی کشور در بزرگترین آوردگاه‌های جهانی تبدیل شوند.

شهید جمهور، مردی در کنار ورزش

آیت‌الله رئیسی که همواره خود را در جایگاه شخصیتی فراجناحی تعریف می‌کرد هیچ‌گاه ورزش را دستمایه سیاست قرار نداد بلکه با انتخاب وزیران و مدیران ورزشی برای سازمان‌های متولی این بخش نشان داد که برخلاف گذشته، ورزش دیگر حیاط خلوت سیاسیون نیست بلکه پهنه‌ای است که باید امور آن در اختیار ورزشکاران قرار داد. انتخاب وزرای ورزشی در دولت سیزدهم و حمایت از قهرمانان برای رسیدن به مدیریت فدراسیون‌ها از مهمترین اقدامات دولت بود.

حسن رنگرز سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی در مراسم تجلیل از قهرمانان و مدال‌آوران سال ۱۴۰۲ با اشاره به اقدامات دولت سیزدهم در حوزه ورزش اظهار داشت: صمیمانه از رئیس جمهور به دلیل انتخاب مدیرانی از جنس ورزش تشکر می‌کنم. این وعده‌ای بود که محقق شد. از وزیر ورزش قدردانی می‌کنم که از زمان حضور او شاهد برگزاری دومین مراسم تجلیل از مدال‌آوران هستیم.

شهید جمهور، مردی در کنار ورزش

حمایت از قهرمانان و محبوبیت خاص سیدمحرومان

دولت سیزدهم در کنار ورزشکاران بود و از افتخارآفرینی آنان حمایت می‌کرد. البته رئیس دولت این مهم را به وزراء یا مدیران ورزشی خود محول نکرد بلکه در چند دوره با حضور در جمع قهرمانان نشان داد که قهرمانان جایگاه بسیار والایی دارند، جایگاهی که رئیس جمهور با علم به آن، همواره قهرمان ایرانی را می‌ستود و حتی برای بدرقه آنان به بازی‌های آسیایی خود پیشقدم می‌شد.

رئیس دولت سیزدهم از ۱۲ مرداد سال ۱۴۰۰ رسما کار خود را در قوه مجریه آغاز و در کمتر از ۲ ماه موفق شد پاداش تمام مدال‌آوران المپیکی و پارالمپیکی را پرداخت کند که در نوع خود یک رکورد بی‌نظیر در ورزش ایران بود.

شهید جمهور، مردی در کنار ورزش

تکریم ورزشکاران و قهرمانان ملی و جهانی ایران تنها به آبان ۱۴۰۰ ختم نشد بلکه دولت سیزدهم پیش از اعزام کاروان ورزشی ایران به بازی‌های آسیایی و پاراآسیایی هانگژو در مراسمی پاداش مدال‌آوران رشته‌های مختلف را پرداخت کرد. این مراسم ۲۰ شهریورماه سال ۱۴۰۲ در سالن اجلاس سران برگزار شد.

کیومرث هاشمی، وزیر ورزش و جوانان در این مراسم گفت: اکنون پس از ۲ سال خدمت صادقانه دولت سیزدهم که بحمدالله مورد عنایت و تأیید مقام معظم رهبری هم قرار گرفته، بر همگان آشکار شده که آیت‌الله رئیسی، دارای نگاهی ویژه و متفاوت به امر ورزش بوده و ضمن تأیید نقش ورزش به عنوان عامل سلامت و نشاط اجتماعی، بارها بر ضرورت عدالت محوری در این حوزه و رفع مشکلات قهرمانان و مدال‌آوران تأکید کرده است. حضور ارزشمند رئیس جمهور در این نشست صمیمانه، مهر تأییدی است بر درایت رئیس جمهور که دوست‌دار ورزش و قدردان قهرمانان بوده و وفای به عهد را سرلوحه اعمال خویش و دولتش قرار داده است.

شهید جمهور، مردی در کنار ورزش

روح‌الله رستمی دارنده مدال طلای پارالمپیک در این دیدار با اشاره به تکریم ورزشکاران از سوی دولت سیزدهم گفت: این چندمین بار است که رئیس دولت سیزدهم در جمع جامعه ورزش شخصا حضور پیدا می‌کند، کنار ما می‌نشیند و سخن ما را می‌شنود. از این بابت از شما سپاسگزاریم. این که ما بی‌واسطه بتوانیم حرف‌ها، خواسته و مطالبات‌مان را با رئیس جمهور در میان بگذاریم، مایه امیدواری و قوت قلب ماست.

آخرین نشست صمیمانه رئیس جمهوری با ورزشکاران در ۱۸ اردیبهشت سال جاری بود. این مراسم با عنوان تجلیل از قهرمانان و مدال‌آوران ورزش کشور سال ۱۴۰۲ در سالن اجلاس سران برگزار شد.

شهید جمهور، مردی در کنار ورزش

کیومرث هاشمی وزیر ورزش و جوانان در مراسم تجلیل از قهرمانان حضور یافت و ضمن تشکر از ریاست محترم جمهور برای برگزاری این مراسم اظهار داشت: خداوند متعال را شاکرم که بار دیگر توفیق دیدار جامعه پرافتخار ورزش با ریاست محترم جمهوری اسلامی فراهم شد تا گواه دیگری باشد از صداقت رئیس‌جمهوری که از نخستین روز فعالیت دولتش، همواره بر ضرورت حمایت خاص و ویژه از قهرمانان و مدال‌آوران تأکید نمود.

شهید جمهور، مردی در کنار ورزش

پرداخت پاداش به مسافران جام جهانی

در سال ۱۴۰۰ تیم ملی فوتبال ایران برای ششمین دوره راهی بزرگترین آوردگاه فوتبال جهان شد. دولت سیزدهم برای تقویت ورزش و حمایت از تیم ملی فوتبال ایران، برنامه‌های گسترده‌ای در راستای تسریع صعود ملی‌پوشان به جام جهانی قطر را در دستور کار قرار داد. ایران در بهمن سال ۱۴۰۰ با برتری برابر عراق مسافر جام جهانی شد تا ششمین صعود خود را به این آوردگاه بزرگ جشن بگیرد.

پیش از آغاز این دیدار علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت، پنجم بهمن‌ ۱۴۰۰ اعلام کرد: با ‌تأکید آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، برای حمایت از تیم ملی فوتبال و به منظور آسودگی خاطر بازیکنان تیم ملی فوتبال، پاداش اعضای تیم ملی ایران پرداخت می‌شود. در این راستا محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهوری به سازمان برنامه و بودجه دستور داد تا پیش از برگزاری بازی تیم ملی ایران با عراق، پاداش‌های معوق بازیکنان تیم ملی تسویه و هزینه‌های جشن صعود مقتدرانه به جام جهانی تامین شود.

شهید جمهور، مردی در کنار ورزش

همچنین بعد از صعود تیم ملی فوتبال ایران به جام جهانی جوایز چشمگیری از سوی دولت برای ملی‌پوشان در نظر گرفته شد. رئیس جمهوری پیش از اعزام تیم ملی به قطر، با یوزهای ایرانی دیدار کرد و دقایقی با آنان گفت‌وگوی صمیمانه داشت.

بازی‌ چشم‌نواز شاگردان کارلوس کی‌روش از چشم رئیس دولت سیزدهم پنهان نماند. بعد از برد تیم ملی برابر ولز، آیت‌الله رئیسی در پیامی خطاب به ملی‌پوشان گفت: بچه‌های پر تلاش و با غیرت تیم ملی فوتبال ایران، از اینکه با همه وجود جنگیدید و شیرینی پیروزی را به کام مردم کشورمان نشاندید، صمیمانه از شما و سرمربی و سایر دست‌اندرکاران تیم ملی تشکر می‌کنم. دعای خیر یک ملت در ادامه این راه نیز بدرقه راهتان است.

شهید جمهور، مردی در کنار ورزش

ورزشگاهی در شان ایران قوی

در سال ۱۴۰۲ دولت یک تفاهم‌نامه بسیار مهم با شرکت‌های چینی امضا کرد که نتیجه آن ساخت یک مجموعه ورزشی مدرن بود. تفاهم‌نامه احداث این مجموعه ورزشی که قرار است در پایتخت ساخته شود روز چهارم دی‌ماه در دفتر محمد مخبر معاون اول رییس جمهور برگزار شد. بعد از امضای این تفاهمنامه مدیران ارشد شرکت IPPR چین به عنوان مجری این طرح با حضور در وزارت ورزش و جوانان با کیومرث هاشمی دیدار کردند.

کیومرث هاشمی وزیر ورزش و جوانان نیز در این دیدار با اشاره به پیگیری‌ها و دستورات رییس جمهور برای ساخت این مجموعه ورزشی گفت: دیروز امضای تفاهم‌نامه احداث این مجموعه با حضور ۵ تن از اعضای کابینه دولت برگزار شد. همواره یکی از دغدغه‌های مدنظر در پیشرفت پروژه‌های ورزشی، مشخص شدن نحوه پرداخت و موضوعات مالی است که خوشبختانه در جلسه روز گذشته به‌صورت رسمی اعلام شد که با تهاتر نفتی و میعانات گازی احداث این پروژه انجام می‌شود.

شهید جمهور، مردی در کنار ورزش

توجه به همه شئون ورزش و موفقیت قهرمانان در میادین

آیت‌الله رئیسی با وجود تمام مشغله‌های کاری هیچ‌گاه از ورزش غافل نبود، بلکه جایگاه ویژه ورزش در تفکر ایشان موجب شد تا تمام موفقیت ورزشکاران ایران را رصد و همواره در کنار آنان قرار گیرد. پیام‌های تبریک آن شهید بزرگوار به مناسبت موفقیت قهرمانان کشور خود گواهی بر این واقعیت است. همچنین ورزش بانوان نیز جایگاه ویژه‌ای در دولت سیزدهم داشت. در این دولت هم قهرمانان زن به بهترین شکل ممکن تکریم شدند و هم دستوراتی در زمینه حفظ کرامت بانوان در ورزشگاه ها صادر شد.

در دولت آیت‌الله رئیسی همچنین مادر قهرمانان به عنوان الگوی موفقیت زن ایرانی و اسلامی معرفی شدند تا جایی که ساره جوانمردی دارنده سه نشان طلای پارالمپیک به عنوان پرچمدار کاروان ایرانی در بازی‌های پاراآسیایی انتخاب و به همراه فرزند خود به چین رفت. حضور وی با کودک چندماهه در سکوی مدالی یکی از زیباترین صحنه های هانگژو بود.

شهید جمهور، مردی در کنار ورزش

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha