گام های شتابان برای توسعه و رفع مشکلات منطقه خیرآباد گچساران +فیلم

گچساران - ایرنا - مسئولان اجرایی گچساران در ادامه بازدید های خود از مناطق روستایی به منطقه خیرآباد گچساران سفر کردند و علاوه بر بازدید میدانی از طرح ها و دیدار چهره به چهره با اقشار مردم، مصوباتی برای حل مشکلات این شهرستان داشتند.

به گزارش ایرنا ،جمعی از مسئولان اجرایی گچساران در بین اهالی روستاهای مناطق خیرآباد گچساران از جمله ده جلیل، کل سیف الله، اشکفت شیری، مردان معصوم، ده ناصر ، ده خلیفه و پادوک حضور یافتند و پای درد دل این اهالی نشستند.

در این سفر یک روزه ، ساکنان روستای منطقه خیرآبادگچساران بصورت رو در رو مشکلات روستاهای خود را با مسوولان گچساران در میان گذاشتند.

مردم منطقه خیرآباد در مورد مشکلاتشان چه می گویند؟

یکی از ساکنان روستای ده جلیل در جمع مسئولان گفت: تامین آب و برق برای اسکان دامداران حوزه ده جلیل، تامین اعتبار لازم برای ساخت کانال اراضی کشاورزی و برنجکاری، نبود سالن ورزشی، اجرای روکش آسفالت برای معابر در سطح روستا، تعیین تکلیف طرح تامین آبرسانی به اراضی کشاورزی منطقه آبرزی را از مهمترین مشکلات این منطقه است.

مرارت با بیان اینکه بیش از یکهزارو ۵۰۰ نفر در این روستا سکونت دارند افزود: انتظار می رود واگذاری زمین برای ساخت مسکن از سوی بنیاد مسکن به افراد بالای ۱۸ سال انجام شود.

اهالی این منطقه تسطیح نبودن محوطه خیرآباد و گلزار شهدا، تکمیل اجرای طرح های عمرانی در روستاها، اصلاح و جابجایی تیرهای برق کنار جاده ورودی ده جلیل، اجرای روشنایی اصلی حد فاصل پل خیرآباد تا تقاطع گچساران- دهدشت، اجرای جاده دسترسی به قبرستان گلزار شهدا، راه اندازی پایگاه آتش نشانی در خیرآباد را از انتظارات و مشکلات خود اعلام کردند.

همچنین جمعی از ساکنان روستای اشکفت شیری نداشتن زمین چمن مصنوعی ، پارک وسایل اسباب بازی برای کودکان و دریافت نکردن تصاویر شبکه تلویزیون را از مهمترین مشکلات این منطقه ذکر کردند .

مردم منطقه خیر آباد تعیین تکلیف اراضی منطقه خیرآباد به سمت رودخانه، تکمیل شبکه آبرسانی اراضی تنگ انگشترک، عدالت در جذب نیرو در دستگاه های اداری و اجرایی، مرمت آثار باستانی و اجرای طرح گردشگری در منطقه پل خیری محمد خان و سد کوثر، تکمیل کانال های آب شالیزارها، تخصیص ماشین آلات کشاورزی به منطقه خیرآباد، افزایش سهمیه نهادهای کشاورزی از جمله کود، عدالت در توزیع بودجه،، تکمیل پل و جاده بین مزارع، استقرار پاسگاه انتظامی، ساخت درمانگاه ، ساماندهی آنتن دهی و اینترنت در منطقه را از مهمترین انتظارات و مشکلات خود بیان کردند.

اهالی این روستا همچنین ساخت پارک و فضای تفریحی از جمله کنار رودخانه، رعایت عدالت در تخصیص وام های خود اشتغالی، راه اندازی پست بانک و عابر بانک، ایجاد موانع در ورودی و خروجی روستاها، ساخت خانه عالم، راه اندازی کانون های قرانی، تامین آب و برق گلزار شهدا، مستهلک شدن شیر الات و خطوط لوله اب کشاورزی ، اعزام پزشک متخصص در برخی مواقع به منطقه، وضعیت نامناسب سیستم گرمایشی مدارس، تکمیل طرح های هادی و گاوبندی مسیر سیلاب را از دیگر مشکلات خود اعلام کردند.

وعده های دلگرم کننده فرماندار و رفع مشکلات

فرماندار گچساران گفت: دولت سیزدهم نسبت به سرنوشت ساکنان روستاها بسیار حساس است و تمام تلاش خود را برای رفع محرومیت از روستاها معطوف کرده است.

روانبخش دیهیم خوب بر اولویت بندی نیازهای روستاییان تاکید کردو گفت: اجرای طرح هادی در روستاها از نیازهای اساسی روستاییان است.

وی ابراز کرد: طبق گفته دهیاران و مشکلات مطرح شده یک حلقه گمشده بین مدیران و دهیاران روستاها وجود دارد که تاکنون این مشکلات حل نشده و لازم است در این زمینه تعامل مناسبی بین مدیران ادارات و دهیاران و شوراها وجود داشته باشد.
دیهم خوب ابراز کرد: تاکنون اقدامات بسیار مناسبی از سوی دولت در نقاط مختلف به ویژه روستاها انجام گرفته که برای برطرف شدن برخی از مسائل مطرح شده از سوی روستاهای خیرآباد و لیشتر باید اعتبار لازم از سوی مدیران دستگاه‌ها پیگیری شود.

وی تصریح کرد: برای برخی طرح‌ها عمران روستاها اعتبارات اختصاص داده شده و باید از سوی مدیران پیگیری و دهیاران نیز ناظر بر اجرای پروژه‌ها و روند آنها شوند.

دیهیم خوب با بیان اینکه متاسفانه در برخی نقاط نظارت بر روی طرح‌ها کم است افزود: در برخی از طرح های عمرانی اعتبار خوبی هزینه می‌شود اما کار اصولی صورت نگرفته است.
وی گفت: زیرساخت آب، برق و آنتن دهی در حوزه روستاهای خیرآباد و لیشتر مشکلات زیادی مطرح شده که باید تمامی مشکلات مطرح شده اولویت بندی گردد و طبق قانون برای رفاه حال مردم اقدامات لازم انجام گیرد.

دیهیم خوب با اشاره به رعایت حقوق بانوان در روستاها گفت: طبق قانون باید حقوق خانم‌ها نیز رعایت، روستاهایی که اطراف آنها زمین‌های منابع طبیعی وجود دارد درخواست الحاق آنها را به روستا از طریق بنیاد مسکن داده تا از زمین خواری جلوگیری گردد و جوانان نیز بتوانند هر چه سریعتر دارای مسکن شوند.

وی ادامه داد: دهیاران و شوراها در زمینه زمین خواری باید ناظر و نماینده مردم باشند و در صورت اجرای طرح در روستا باید بررسی های لازم انجام و اقدامات لازم در این زمینه انجام شود.

ظرفیت منطقه خیرآباد نیاز به توجه دارد

بخشدار مرکزی گچساران با بیان اینکه برطرف کردن مشکلات کشاورزی منطقه خیرآباد و لیشتر نیازمند برنامه ریزی منسجم است گفت: نباید برای استفاده از آب سد کوثر در مناطق خیرآباد و لیشتر مشکلی وجود داشته باشد.
امیدعلی دانا تصریح کرد: اهالی روستاهایی که تاکنون از انشعاب آب غیرمجاز استفاده کرده باید نسبت به پرداخت هزینه آن اقدام و مردم منطقه با ماموران آبفا همکاری کنند.

وی با بیان اینکه ساخت سالن ورزشی در منطقه خیرآباد و حوزه ده جلیل ضروری است گفت: آنتن دهی تلفن همراه در جاده لیشتر و خیرآباد بسیار ضعیف است.

علی دانا بیان کرد: امید می رود روند اجرای پروژه تامین آب اراضی تنگ انگشترک و آبرزی از سوی آب منطقه ای شتاب بیشتری گرفته و تکمیل گردد.

وی افزود: در راستای واگذاری زمین در روستای ده جلیل دهیار و شورای این روستا طی جلسه ای مشترک با مردم افراد دارای واجد شرایط دریافت زمین را طی قرعه کشی معرفی کنند.

بخشدار مرکزی گچساران ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات مطرح شده حوزه خیرآباد و لیشتر حریم جاده روستایی است که متاسفانه این موضوع در تمام روستاهای بخش مرکزی رعایت نشده است.

مشکل اینترنت روستاهای حوزه خیرآباد در دستور کار اداره مخابرات است/ طراحی سایت جدید در روستای مردان معصوم

رئیس شرکت مخابرات شهرستان های گچساران گفت: تاکنون ۹۸ درصد روستاهای این شهرستان ها از خدمات اینترنت برخوردار شده اند.

آرش احمدی افزود: روستاهای مناطق مختلف شهرستان های گچساران به خدمات اینترنت پرسرعت شامل «ای. دی. اس. ال»، «توجی»، «تری جی» و «فورجی » دسترسی دارند.

وی ادامه داد: روستاهای دهستان لیشتر از جمله پادوک، خیرآباد ناصر، خلف آباد، سعادت آباد، لیشتر ، پاسگاه عبدالهی ، ده جلیل و .... از خدمات اینترنت «فورجی » بهره مند هستند.

احمدی تصریح کرد: هم اکنون ۲ سایت همراه اول در روستاهای خیرآباد ناصر و پادوک وجود دارد و در روستای مردان معصوم یک نقطه کور اینترنت وجود دارد که با طراحی سایت جدید این مشکل برطرف خواهد شد.

وی بیان کرد: در حال حاضر روستای اشکفت شیری به دلیل سرقت کابل هشت تا ۹ ماه است با مشکل اینترنت مواجه هستند که شرکت ایرانسل باید نسبت به رفع این مشکل اقدام کنند.

وعده تامین آب به باغداران و کشاورزان

رئیس اداره منابع آب گچساران گفت: خط انتقال اصلی تامین آب اراضی کشاورزی آبرزی به طول پنج هزار و هشتاد با قطر۸۰۰ میلیمتر با اعتباری بیش از ۶۵۰میلیارد ریال حال اجراست.

سید معصوم افضلی تصریح کرد: برای راه اندازی مجدد طرح تامین آب اراضی تنگ انگشترک و آبرزی در سال گذشته چهار پیمانکار در زمینه های تهیه و تولید خطوط انتقال درجه ۱و۲، تهیه و خرید اتصالات و قطعات پلی اتیلن، تهیه و خرید اتصالات فلزی انتخاب شد و هم اکنون این طرح به مساحت یکهزار هکتار و اعتبار ۶۵۰ میلیارد ریال در دست اجراست و امید می ورد در تابستان آب در خط انتقال اصلی آن رهاسازی شده و زمینه اشتغال ۵۰۰ نفر فراهم شود.

وی با بیان اینکه مدیریت جهاد کشاورزی، از امسال باید به فکر اجرای خطوط درجه ۳و۴، در ۷۵۰ هکتار از این اراضی باشد. اظهار کرد: بخشی از این طرح شامل تامین آب اراضی تنگ انگشترک به مساحت ۲۵۰ هکتار تکمیل شده انتظار می‌رود سازمان جهاد کشاورزی با اجرای خط فرعی درجه ۳ آن، شاهد بهره برداری از اراضی تحت پوشش این طرح در منطقه باشیم.

افضلی تصریح کرد: در زمینه درخواست اهالی خیرآباد برای رفع مشکل تامین آب اراضی کشاورزی تراس راست رود خانه نیز با توجه به اینکه بخشی از اراضی، بیش از یکهزارو ۵۰۰ هکتار شبکه آبیاری و ایستگاه پمپاژ آبرسانی آنها اجرا شده ،بدلیل برخی از مشکلات بوجود آمده برای طرح مزبور،مطالعاتی در حال انجام است و در صورتی موانع قانونی و فنی نداشته باشد نسبت به تامین آب این اراضی اقداماتی انجام می شود.

هزینه ۳۰۰ میلیارد ریالی برای تامین زیر ساخت های آب روستایی

رئیس امور آب و فاضلاب گچساران گفت: اصلاح و توسعه آب شبکه روستایی بطول پنج هزارو ۲۹۵ متر با اعتبار ۵۰ میلیارد ریال از سال گذشته تاکنون در این شهرستان اجرا شد که از این میزان سه هزارو ۲۰۰ متر آن در روستاهای دیل، آبریگون، انجیرسیاه، سربیشه و خربل انجام شد.
خسرو افشین پور افزود: همچنین ۲ هزارو ۲۹۵ متر از این میزان عملیات از سوی دهیاران در روستاها مناطق مختلف این شهرستان اجرا شد که از این میزان عملیات ۶۰۰ متر اصلاح شبکه بوده که در روستای آبشیرین انجام شد.

افشین پور با بیان اینکه تعمیر شکستگی های شبکه های توزیع آب در مناطق مختلف شهرستان بر اساس اولویت بندی انجام می شود اظهار کرد: با توجه به هدر رفت آب در شبکه های فرسوده اصلاح و نوسازی زیرساخت های قدیمی بر اساس میزان اعتبار در دستور کار این اداره است.

گام های شتابان برای توسعه و رفع مشکلات منطقه خیرآباد گچساران +فیلم


وی افزود: ماهانه حدود ۱۵۰ مورد شکستگی در شهرستان با هزینه ای بیش از ۱۵ میلیارد ریال اصلاح می شود.

سرپرست امور آب و فاضلاب گچساران فزود: اجرای خط انتقال در روستاهای این شهرستان در این مدت بطول چهار هزارو ۹۰۰ متر مربع با اعتبار ۶۰ میلیارد ریال انجام شد که از این میزان عملیات ۷۰۰ متر مربوط به خط انتقال روستای مکینه آباد و بی بی جان آباد است.

افشین پور تصریح کرد: یکهزارو ۵۸۲ مورد رفع شکستگی و خرید پمپ و تعمیرات ایستگاه های پمپاژ در سطح شهر و روستاها این شهرستان در سال گذشته با اعتبار ۱۷۰ میلیارد ریال انجام شد.

وی میزان شبکه داخلی و خطوط انتقال آب آشامیدنی مناطق روستایی این شهرستان را بیش از ۵۳۱ کیلومتراعلام کرد و افزود: هم اکنون روستای پادوک با مشکل افت فشار اب مواجه است که این مشکل برطرف خواهد شد.

هزینه یکهزارو ۴۹۴ میلیارد ریالی دولت سیزدهم در زمینه عمران روستاهای گچساران

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گچساران گفت: بیش از یکهزارو ۴۹۴ میلیارد ریال اعتبار برای توسعه و عمران روستاهای این شهرستان در قالب ۱۶۰ طرح عمرانی در دولت سیزدهم هزینه شد.

محمد مراد راغ پور افزود: ساخت ۶ پارک، ۲۲۰ هزار متر مربع زیرسازی و بیس، آسفالت،۳۲ هزارو ۸۹متر مربع سنگفرش، ۲ هزارو ۱۶۳ متر طول دیوار حایل، ۲ هزارو ۶۵ متر جدولگذاری، ۱۰ هزار مکعب خاکبرداری، ۱۵ هزارو ۵۷۰ متر مربع ساماندهی و پنج دهنه پل از مهمترین متر انجام شد.

راغ پور اظهار کرد: بیش از ۷۷۰ میلیارد ریال در دولت سیزدهم برای آسفالت معابر روستاهای کم برخوردار این شهرستان هزینه شد و این میزان اعتبار برای زیر سازی، بیس و آسفالت ۲۲۰ هزار متر مریع از معابر بیش از ۲۷روستا این شهرستان هزینه شد.

وی ادامه داد: معابر این تعداد روستا در گچساران با یکهزار و ۴۰۰ تن قیر رایگان آسفالت شد و سالانه برای توسعه روستاهای کم برخوردار این شهرستان بیش از ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه می شود.

واگذاری زمین در مناطق تحت مدیریت محیط زیست ممنوع است

رئیس حفاظت محیط زیست گچساران گفت: هرگونه واگذاری اراضی در مناطق تحت مدیریت اداره محیط زیست شهرستان ممنوع است.

محمد امین حسینی با بیان اینکه مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست تابع قوانین و مقررات ویژه ای است، افزود: متاسفانه ۶ مورد پرونده قضایی در مورد ساخت و ساز غیر مجاز در منطقه کوه سرخ تشکیل شد که این پرونده ها مربوط به اهالی منطقه لیشتر بوده است.

حسینی تصریح کرد: دهیاران و شوراها با حفاظت از محیط زیست روستا از مهاجرت روستاییان، باز شدن میدان برای زمین خوران، تخریب و تصرف کنندگان عرصه های طبیعی جلوگیری می کنند.

دهیاران ، خط مقدم پیشگیری از آتش سوزی در مراتع و جنگلها

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گجساران گفت: دهیاران و شوراهای اسلامی روستایی در خط مقدم پیشگیری و مقابله با آتش سوزی در مراتع و جنگلها قرار دارند.

سید قدرت اله علی پور از مردم و دوست‌داران طبیعت این دهستان انتظار می رود برای جلوگیری از وقوع آتش‌سوزی در عرصه های طبیعی این شهرستان اداره منابع طبیعی را یاری دهند و از تمام ظرفیت های لازم برای حفاظت از منابع طبیعی استفاده و به سودجویان و متخلفان اجازه تصرف و تخریب نخواهیم داد.

شهرستان باشت دارای۱۲۰ روستا است و ۵۲درصد از جمعیت ۲۲ هزار نفری باشت در روستاها زندگی می کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha