خوی در مسیر هوشمندسازی با مولفه ارتباطات و سواد رسانه‌ 

ارومیه - ایرنا - نشست ارتباطات، سواد رسانه‌ و افکار عمومی با مشارکت باشگاه مدیریت رسانه‌ یونسکو در ایران برای مدیران ادارات شهرستان خوی امروز برگزار شد تا خوی در مسیر هوشمند سازی به مولفه‌های شهر هوشمند دست یابد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سالن همایش‌های ۱۰۰ نفری شهرداری خوی امروز میزبان مدیران باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه‌ای یونسکو در ایران بود تا برای مدیران ادارات، مدیران روابط عمومی و ‌روزنامه‌نگاران این شهرستان نشستی در قالب ارتباطات برگزار کند.


این نشست با همکاری خبرگزاری ایرنا، شورای فرهنگ عمومی آذربایجان‌غربی، شورای شهر و شهرداری خوی، باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه‌ای و سازمان مدیریت ارتباطات برگزار شد تا ضمن تاکید بر لزوم رشد سواد رسانه‌ای در شهرستان خوی، موضوعات ارتباطات رسانه‌ای تبیین شود.

خوی در ‌مسیر شهر ‌هوشمند

شهردار خوی در این نشست با تاکید بر لزوم زمینه‌سازی سواد رسانه‌ای در ادارات و میان کارمندان افزود: ارتباطات و سواد رسانه‌ای لایه‌های گسترده‌ای دارد که جهان امروز به مبانی آن آگاه و معتقد است.

حسن نصرالله‌پور گفت: شهر هوشمند شهر ایده‌آل هر جامعه است که شهرستان خوی نیز در تلاش برای گذر از مسیر هوشمندسازی است بنابراین برگزاری چنین نشست‌هایی در این شهرستان‌ از جمله شاخص‌های تبدیل شدن به شهر هوشمند است.

رییس کل باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه‌ای یونسکو ایران در این نشست اظهار کرد: تمامی مدیران امروزه بر شاخص‌های تبدیل به شهر هوشمند را می‌دانند و سعی در جبران عقب‌ماندگی‌های شهرشان در رسیدن به شهر هوشمند هستند.

وی افزود: ارتباطات و سواد رسانه‌ای از علوم روز جهانی است که برگزاری آن در این شهرستان نیاز به پایه‌های استواری داشت تا امروز شاهد برگزاری آن باشیم و این صرفا شروع مسیر برای یک شهر هوشمند است.

مد و سبک زندگی نتیجه علوم ارتباطات در جهان است

رییس کل باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه‌ای یونسکو ایران در این نشست با اشاره به تاریخچه علوم ارتباطات نگاهی به جلوه‌های این حوزه درمیان مردم انداخت و اظهار کرد: اگر مدل‌های مختلف و سبک‌های زندگی گوناگون در جامعه در حال رواج است همه از سرمایه‌گذاری فرهنگی ایرانی یا خارجی است.

علی نوریجانی ادامه داد: اگر سبک زندگی ایرانی در جامعه به چشم آید مسلما نشان از پردازش فرهنگی از سال‌های پیش است اما اگر مد غربی میان جوانان رواج یابد نشان از سلطه رسانه و ارتباطات فرهنگی غربی در مد و سبک زندگی است.

خوی در مسیر هوشمندسازی با مولفه ارتباطات و سواد رسانه‌ 
وی افزود: با اینکه علم ارتباطات و سواد رسانه‌ای در کشورمان عقب ماندگی‌های اجرایی خود را دارد ولی باید توجه ویژه‌ای به این حوزه کرد تا آگاهی مردم در این بخش فراتر از قبل شود.

وی با اشاره به روش و سیاست‌های سبک‌زندگی غربی گفت: سبک زندگی غربی از عریان‌گرایی و عمل بینی و گوش گذشته و امروز شاهد طراحی ستاره یا امثال آن در بخش سفیدی چشم و مدهای دیگری هستیم که متاسفانه آسیب‌های حدی به کالبد انسانی و سبک زندگی صحیح وی می‌زند.

نوریجانی با قدردانی از شهرداری خوی، برگزاری چنین نشستی را برای تمامی ادارات استانی الزامی دانست و خواهان نگاه تخصص گرایی در این زمینه شد.

همه مدیران باید آگاه به سواد رسانه‌ای باشند

عضو هیات علمی دانشگاه صدا و سیما و پیشکسوت عرصه رسانه نیز با ارتباط وبیناری میان حضار آمد و با نگاه تخصصی به علوم ارتباطات از مدیران حاضر در جلسه خواست تا هر مدیر و کارشناسی شمه‌ای از سواد رسانه‌ای را داشته باشد و آگاهی خود در این زمینه را روز به روز ارتقا دهد.

حسن خجسته با اشاره به پوزیشین‌های ارتباطات گفت: ارتباطات رفته رفته به سمت توسعه و مسیر نامشخص عمیقی در حال رهیافت است و نباید از کشتی علوم آن عقب ماند.

اقتصاد و ایدئولوژی رکن ارسال پیام است

دبیرکل باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه‌ای یونسکو ایران نیز با اشاره به تعارف رسانه و سواد رسانه‌ای اظهار کرد: رسانه‌ها از سبد کالای امروز مردم‌ دنیا است و امروز چه کسی خبر را اول‌ انتشار داد مهم نیست بلکه معیارهای دیگری چون عدم تناقض و تثبیت ادامه روند سوژه مهمترین نکته در حوزه رسانه‌ها است.

معصومه نصیری با اشاره به هشتک سازی‌های رسانه‌ای گفت: هشتک‌ها منفی بر اساس کلید واژه‌های عمق فرهنگ جامعه انتخاب می‌شوند تا احساس مردم را تحت تاثیر قرار داده تا به سمت امیال و اهداف خود حرکت کنند.

وی با اشاره به تفکر انتقادی گفت: روحیه نقد پذیری از ملزومات مدیران است و باید نگاه نقد پذیری داشته باشند ولی رسانه‌های نیز این سوی ماجرا هم باید دریچه نقد را پنهان نکنند و ‌ارتباط خود با مردم را حفظ و ‌دروازبانی متعادل و حرفه‌ای داشته باشند.

خوی در مسیر هوشمندسازی با مولفه ارتباطات و سواد رسانه‌ 
وی ادامه داد: سواد رسانه‌ای تاکید بر منفعل نبودن دارد و در همه حال چالش قدرت انتقال قدرت و تلنگر ایجاد سوال درست در اذهان عمومی را دنبال می‌کند.

نصیری، شاخص‌های اقتصاد و ایدئولوژی را مهمترین رکن برای ارسال پیام عنوان کرد و افزود: هدف از ایجاد و انتقال پیام زمانی مسجل می‌شود که به اندازه کافی سواد رسانه‌ای داشته باشیم بنابراین همانند علوم کامپیوتر و کار ‌با گوشی علوم ارتباطات وسواد رسانه‌ای نیز در هر خانواده‌ای باید تعریف شود.

شهرداری‌های در مسیر پژوهش به مقصد سواد رسانه‌ای

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با ارتباط وبیناری با این نشست در خصوص علوم ارتباطات گفت و بر لزوم توجه شهرداری به این موضوع تاکید کرد.

سیدعبدالله ارجایی افزود: وظیفه سازمان شهرداری‌ها ایجاد هماهنگی میان شهرداری‌ها است بنابراین احرای قدرتمند چنین نشست‌ها در میان شهرداری از ملزومات اجرایی است تا با ارتقای سطح دیدگاه بتوانیم خدمات شایسته‌ای به جامعه ارائه دهیم.

وی گفت: با پژوهش در حوزه‌های مختلف ارتباطات و سواد رسانه‌ای می‌توان افکار عمومی را همراه خود ساخت.

امنتیت دیجیتالی حافظ هویت شخصی و سازمانی است

رییس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا نیز با تاکید بر ‌لزوم آگاهی از رموز امنیت سایبری اظهار کرد: هر فردی در زندگی شخص و اجتماعی خود برای دور ماندن از تله‌های هکرها باید از حداقل‌ترین کارها از جمله دو مرحله‌ای کردن رمزها بهره‌مند باشد.

خوی در مسیر هوشمندسازی با مولفه ارتباطات و سواد رسانه‌ 
سرهنگ علی محمدرجبی با عنوان پرسش چرا رسانه باید به امنیت سایبری دقت کند افزود: افراد، کاربران سازمانی و سازمان‌هایی که هدف حملات سایبری قرار می‌گیرند بیشتر است بنابراین دقت عمل در این زمینه جزییات بیشتری می‌طلبد.

وی افزود: رسانه‌ها و ‌خبرنگاران هر سازمان مسلما خبر و داده‌های طبقه‌بندی شده را در اختیار دارند و باید در نحوه بیان و رسانه‌ای کردن آن دقت کند تا امنیت، هویت و شبکه‌ها متصل خبری خود را با مشکلی روبرو نکنند.

خوی در مسیر هوشمندسازی با مولفه ارتباطات و سواد رسانه‌ 
وی‌ مهمترین خطر بر رسانه‌ها را امنیت حریم خصوصی دانست و ‌با تعریف زوایای مختلف حریم خصوص؛ کاربران را به مطالعه نحوه حفاظت از داده‌ها، اطلاعات، هویت و مطالب شخصی سوق داد.

وی همچنین در خصوص اهمیت مراقبت از تصاویر خصوصی، نقض حریم خصوص و اخاذی و علم نوین هکری نکات روز را مطرح کرد.

خوی در مسیر هوشمندسازی با مولفه ارتباطات و سواد رسانه‌ 
به گزارش ایرنا، شهر هوشمند از ایده‌آل‌های هر جامعه است که در صورت ایجاد تناسب میان رسانه و مدیرات با بهره‌گیری از سواد رسانه‌ای می‌توان به این موضوع دست یافت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha