گلستان نیازمند ۷۷۰ میلیارد ریال برای مرتع‌داری و مقابله با بیابان است
بیابان‌زدایی در مراتع شمال استان گلستان

گرگان- ایرنا- رییس امور مراتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: اجرای طرح‌های مرتع‌داری و بیابان‌زدایی، یکی از اهداف مهم استان برای جلوگیری از تخریب عرصه‌های طبیعی است که اجرای طرح‌های مرتبط در سال‌جاری به ۷۷۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

تاج‌قلی فرهنگ‌دوست روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: تولید ۱.۵ میلیون نهال مرتعی و نهالکاری در ۲ هزار و ۱۰۰ هکتار، مراقبت و آبیاری طرح‌های مرتعداری و بیابان‌زدایی در ۲ هزار هکتار و کپه‌کاری و بذرپاشی در هزار و ۸۰۰ هکتار از جمله برنامه‌های اولویت دار این اداره کل در سال ۱۴۰۳ است.

وی گفت: سال قبل برای اجرای طرح‌های مرتعداری و بیابان‌زدایی گلستان از ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار مصوب ملی و استانی، ۲۵۰ میلیارد ریال در قالب اوراق اختصاص داده شد.

فرهنگ‌دوست خاطرنشان کرد: با این اعتبار، تولید حدود سه میلیون نهال مرتعی (عملیات احیا و مقابله با بیابان در حدود سه هزار هکتار) و اجرای طرح‌های مشارکت به ویژه در هزار و ۳۰۰ هکتار بوته‌کاری و طرح‌های ذخیره نزولات آسمانی، کپه کاری و بذرپاشی انجام شده است.

گلستان ۸۶۲ هزار هکتار مرتع دارد که حدود یک سوم آن واقع در مناطق شمالی استان به‌ویژه در آق قلا، گمیشان و گنبدکاووس در معرض بیابانی شدن است که برای جلوگیری از پیامدهای ریزگردهای ناشی از آن باید تدابیر ویژه‌ای اتخاذ شود.

تغییر اقلیم (افزایش میانگین دما و وقوع طولانی مدت خشکسالی)، دام مازاد و چرای بی رویه، نبود مدیریت صحیح اراضی زراعی، افزایش تقاضا و کافی نبودن میزان حق آبه به محیط زیست رودخانه اترک، مجاورت با صحرای «قره قوم» ترکمنستان، بستر قدیمی دریای خزر و بالا بودن سفره های آب شور و نوسانات شدید مویینگی از جمله عوامل مهم بیابان‌زایی و گرد و غبار در استان گلستان از سوی کارشناسان مرتبط اعلام می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha