احیای کارخانه‌های تعطیل و نیمه تعطیل نقش اساسی در مهار تورم دارد

تهران ـ ایرنا ـ کارشناس مسائل سیاسی گفت: دولت تلاش فراوانی برای مهار تورم انجام می‌دهد و ما شاهد تلاش‌های رئیس‌جمهور و دولت، برای شروع‌ به‌کار بسیاری از کارخانجاتی که به دلایل متعدد تعطیل شده بودند هستیم که به نوبه خود در مهار تورم موثر است.

محمدحسن قدیری ابیانه در گفت‌وگو با خبرنگار احزاب ایرنا، با بیان اینکه اگر می‌خواهیم اصلاح اساسی در کشور انجام دهیم باید به سمت واقعی شدن قیمت‌ها برویم، گفت: واقعی شدن قیمت‌ها به معنای شفاف شدن است. باید اجازه دهیم قیمت‌ همه چیز واقعی شود و تولیدکنندگان بتوانند تولیدات خود را به قیمت تمام شده و سود معقول به فروش برسانند.

وی اضافه کرد: از یک طرف، خوراک کارخانجات و تولیدات از قبیل سوخت و غیره را یارانه‌ای پرداخت می‌کنند و از سوی دیگر می‌خواهند مانع از این شوند که قیمت‌ها براساس نرخ واقعی تعیین شود، به این بهانه که مواد مصرفی آنها یارانه‌ای و یا ریالی بوده است، در حالی که باید اجازه دهیم خوراک آنها به قیمت واقعی باشد.

قدیری ابیانه افزود: به محض اینکه در کشور نیازی پیدا می‌شود، صادرات کالا و محصولات تولیدی ممنوع می‌شود و زحماتی را که کشیده شده تا بازاری در خارج از کشور برای محصولاتمان پیدا شود به‌راحتی از بین می‌بریم و این موضوع به تولیدکننده ضربه می‌زند.

وی با بیان اینکه یکی از راه‌های مهار تورم رشد تولید است، می‌گوید: دولت تلاش فراوانی برای مهار تورم انجام می‌دهد و ما شاهد تلاش‌های رئیس‌جمهور و دولت، برای شروع‌ به‌کار بسیاری از کارخانجاتی که به دلایل متعدد تعطیل شده بودند هستیم و شمار این کارخانه‌ها به بیش از ۷ هزار واحد تولیدی رسیده است که به نوبه خود در مهار تورم موثر است.

سفیر اسبق ایران در استرالیا و مکزیک تاکید کرد: علاوه بر دولت و مجلس، خود مردم هم در مهار تورم صاحب نقش‌ هستند. به عنوان مثال یکی از موارد، تورم ناشی از کاهش ارزش پول ملی است. باید ببینیم چه عواملی در کاهش ارزش پول ملی موثر است و آنها را برطرف کنیم.

قدیری ابیانه از دیگر عوامل تورم را ناترازی ارزی توصیف کرد و افزود: هر چقدر که هزینه ارزی ما بیشتر و درآمد ارزی ما کمتر باشد به تورم کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه پرهیز از اسراف در زمینه‌های مختلف هم از سوی دستگاه‌ها و هم از سوی مردم تاثیر زیادی در مهار تورم دارد، گفت: به عنوان مثال اگر در مصرف بنزین، گاز و برق صرفه‌جویی کنیم می‌توانیم مقدار پرهیز شده از اسراف را به ۱۰ برابر قیمت صادر کنیم و درآمد ارزی کشور را بالا ببریم در نتیجه ارزش پول ما افزایش پیدا می‌کند و تاثیر مثبتی بر روی کاهش تورم خواهد داشت.

سرخط اخبار سیاست

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha