۹ گونه پرنده خراسان‌شمالی در معرض انقراض است

بجنورد-ایرنا- رییس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: ۹ گونه پرنده که در این استان زیست دارند در فهرست سرخ اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) هستند.

محمد تقدیسی روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: ۲۱ گونه از پرندگان خراسان‌شمالی نیز در فهرست گونه های در خطر انقراض و ۴۱ گونه در فهرست گونه های حمایت شده طبقه بندی حفاظتی کشور قرار دارند.

وی افزود: تاکنون ۱۹۴ گونه پرنده بومی، جوجه آور، مهاجر عبوری، مهاجر زمستان گذران در خراسان شمالی به ثبت رسیده است.

تقدیسی با اشاره به حضور پرندگان مهاجر در خراسان شمالی گفت: در پایش های روزانه سال گذشته کارشناسان در زیستگاه های حیات وحش استان، هفت گونه پرنده شامل پرستوی دریایی نوک کلفت، توکای پشت بلوطی، جغد تالابی، عقاب ماهیگیر، زیر آبروک، اردک دم دراز و زاغ بور مشاهده و ثبت شد.

رییس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی ادامه داد: در این میان گونه اردک دم دراز پرنده ای مهاجر و بسیار کمیاب است که در فهرست سرخ (IUCN) گونه ای آسیب پذیر و در طبقه بندی ملی جزو گونه های در خطر انقراض قلمداد می شود.

وی خاطرنشان کرد: گونه عقاب ماهیگیر در طبقه بندی ملی در فهرست در خطر انقراض و گونه های زاغ بور و جغد تالابی نیز جزو گونه های حمایت شده طبقه بندی ملی محسوب می شوند.

تقدیسی با اشاره به اینکه اردیبهشت ماه نیز پرنده کنار آبزی تلیله (آبچلیک) شکیل در منطقه حفاظت شده گلیل و سرانی مشاهده شد، اظهار کرد: پرندگان به عنوان جزو مهمی از حیات وحش خدمات بی شماری در زیست بوم های طبیعی و منافع نامحدودی برای جوامع انسانی به ارمغان می آورند.

خراسان شمالی زیستگاه دارای ۶۵ گونه پستاندار از ۱۹۷ گونه موجود در کشور است و ۱۴۱ گونه پرنده از ۵۳۲ گونه موجود در کشور، ۶۸ خزنده از ۲۲۸ گونه موجود کشور ، چهار گونه خزنده دوزیست از ۲۰ گونه موجود و هشت گونه ماهی و آبزی از مجموع ۱۶۰ گونه آبزی موجود در این استان زیست می کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha