عملیات آزادسازی خرمشهر بی‌نظیر و نقطه عطفی در تاریخ دفاع مقدس است

تهران- ایرنا- معاون هماهنگ کننده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: آزادسازی خرمشهر از نظر نظامی نقطه عطفی برای تاریخ دفاع مقدس شناخته می شود، اقدامی که با وحدت فرماندهی و مشارکت نیروهای مسلح تا ابد بر سینه ملت ایران خواهد درخشید.

به گزارش خبرنگار دفاعی ایرنا، علی اصغر جعفری روز یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - در نشست خبری تبیین برنامه های گرامیداشت چهل و دومین سالروز حماسه آزادسازی خرمشهر که در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد، اظهار داشت: آزادسازی خرمشهر از نظر نظامی نقطه عطفی برای تاریخ دفاع مقدس شناخته می شود و عظمت این رویداد موجب شده این روز در تقویم رسمی ایران به عنوان روز مقاومت، ایثار و پیروزی نامگذاری شود.

وی افزود: در این عملیات بیش از ۱۹ هزار نفر به اسارت درآمدند، رزمندگان ما ۶۰ فروند هواپیما را ساقط و ۲۸۵ تانک و نفربر و بالای ۵۰۰ خودرو را نابود کردند و تعداد زیادی از سربازان بعثی را به هلاکت رساندند که نشان دهنده عمق و عظمت عملیات آزادی خرمشهر و در نوع خود بی نظیر است و امام (ره) آن را به معجزه تشبیه کرده و فرمودند خدا خرمشهر را آزاد کرد.

جانشین رئیس ستاد مرکزی گرامیداشت مناسبت‌های ملی دفاع مقدس و مقاومت بیان کرد: بعد از آزادی خرمشهر رسانه‌های بیگانه سکوت اختیار کردند، باورشان نمی‌شد و اظهارنظر نمی‌کردند و شوک بزرگی به استکبار وارد شد.

جعفری با بیان اینکه پیروزی خرمشهر را مدیون شهدا و جانبازان هستیم، گفت: یکی از ویژگی های بزرگ در آزادسازی خرمشهر، وحدت فرماندهی و مشارکت سازمان های نیروهای مسلح بود و همه دست به دست هم دادند تا این عظمت آفریده شود و مدال افتخار آزادسازی خرمشهر تا ابد بر سینه ملت ایران خواهد درخشید.

وی ابراز امیدواری کرد که شرایطی فراهم شود تا مقاومت مردم غزه و فلسطین به پیروزی بینجامد و یکبار دیگر این جمله تکرار شود که قدس را هم خدا آزاد کرد.

اهم برنامه‌های سالروز آزادسازی خرمشهر از زبان معاون هماهنگ‌کننده بنیاد حفظ آثار

معاون هماهنگ کننده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در مورد برنامه ستادهای گرامیداشت مناسبت‌های ملی دفاع مقدس و مقاومت گفت: ملت ما، نیروهای مسلح و تمامی دستگاه‌های لشکری و کشوری هر سال روز سوم و چهارم خرداد را گرامی می‌دارند و از سال ۱۳۹۹ با تدبیر و دستور سردار سرلشکر پاسدار «محمد باقری» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، این ستادها به منظور برگزاری مناسبت های مختلف از جمله روز آزادسازی خرمشهر شکل می گیرد.

جعفری در ادامه درباره برنامه های گرامیداشت سالروز آزادسازی خرمشهر ۱۴۰۳ با شعار "در راه فتح قله‌ایم"، بیان کرد: رونمایی از ۱۵۰ عنوان کتاب، تولید و پخش ۳۲ نماهنگ، برگزاری ۲۵۰ مراسم یادبود شهدا و تکریم رزمندگان و خانواده ایثارگران، برپایی ۹۰ نمایشگاه کتاب و آثار هنری، ۱۰۰ نشست تخصصی در حوزه دفاع مقدس، برگزاری ۴۵ مراسم شب شعر و خاطره و اجرای ۱۰ نمایش و تئاتر خیابانی از جمله مهمترین برنامه های سوم و چهارم خرمشهر است.

وی گفت: اختتامیه ششمین جشنواره ترنم فتح، اختتامیه دومین دوره جشنواره ترنم، برگزاری نشست هم‌اندیشی دختران فعال عرصه دفاع مقدس، برگزاری مراسم تجلیل از بانوان فعال مقاومت دزفول و خرمشهر، رونمایی از کتاب مادر آلاله‌ها، دیدار با خانواده شهید اردستانی منفجر کننده پل آبادان، برگزاری نشست تخصصی تحلیل آزادسازی خرمشهر با حضور فرماندهان قرارگاه‌های دوران جنگ، برگزاری مراسم تقدیر از نویسندگان و راویان کتب تاریخ شفاهی، نمایشگاه عکس روایت حماسه مسجد خرمشهر در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، پخش نماهنگ‌های مرتبط با آزادسازی خرمشهر و اکران فیلم آسمان غرب از جمله برنامه‌های بنیاد حفظ و آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس است.

معاون هماهنگ کننده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس افزود: برگزاری اجلاسیه دو هزار و ۱۴۴ شهید ارتش استان تهران در شهرستان ورامین، بزرگداشت شهدای ارتش در عملیات بیت المقدس در سالن خلیج فارس موزه تهران، مراسم بزرگداشت شهدای نیروی زمینی با عنوان لایه‌داران مقاومت در برج میلاد، رژه موتوری و دریایی و به صدا درآوردن بوق شناورهای سطحی، عطرفشانی و نثار گل به مزار شهدا در سراسر کشور با حضور فرماندهان ارتش استان‌ها از جمله برنامه‌های مهم ارتش جمهوری اسلامی ایران در بزرگداشت مراسم آزادسازی خرمشهر است.

وی عنوان کرد: برگزاری کنگره سرداران و ۱۲ هزار شهید استان تهران در حرم حضرت امام خمینی (ره)، برگزاری مراسم یادواره شهدای عملیات بیت المقدس، برگزاری حلقه صالحین تبیین آثار و دستاوردهای دفاع مقدس و برگزاری مراسم شب خاطره و روایتگری دفاع مقدس مهم‌ترین برنامه‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سالروز گرامیداشت آزادسازی خرمشهر است.

معاون هماهنگ کننده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در ادامه برگزاری مراسم شکرگزاری نیروهای مسلح در مرقد مطهر حضرت امام خمینی(ره)، برگزاری مراسم صبحگاه مشترک نیروی مسلح در استان‌ها، دیدار و تکریم تعدادی از خانواده معظم شهدا و ایثارگران، اجرای نهضت خاطره گویی با حضور فرماندهان نظامی در مراکز آموزشی و یگان‌های ویژه و برپایی نمایشگاه عکس دفاع مقدس به میزبانی فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران را از دیگر برنامه‌های این مناسبت عنوان کرد.

جعفری خاطرنشان کرد: غبارویی و عطرافشانی قبور شهدای گمنام در سازمان‌ها، برگزاری مراسم تجلیل از ایثارگران حاضر در عملیات بیت المقدس و تجلیل از خانواده آنها و برپایی نمایشگاه عکس فتح خرمشهر را از مهم‌ترین برنامه‌های وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح برشمرد.

وی عنوان کرد: رونمایی از کتاب "روایت عدل" گزارشی از عملکرد قوه قضاییه از آغاز جنگ تحمیلی تا سال ۱۳۶۱، جمع آوری و بارگذاری خاطرات دفاع مقدس در سامانه ماوا به مدت یک هفته و سخنرانی امام جماعت و رزمندگان بعدازنماز ظهر عصر روز چهارشنبه دوم خرداد را از برنامه‌های مهم قوه قضاییه همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر اعلام کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha