۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۴:۲۶
کد خبر: 85482148
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

جان ۲۰ بیمار با پیوند اعضا در آستارا نجات یافت

آستارا - ایرنا - رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان آستارا گفت: ۱۰ مورد اهدای عضو سال گذشته در این شهرستان انجام شد که اهدای این اعضاء موجب نجات جان ۲۰ بیمار شده است.

سید حسین احمدی روز یکشنبه بمناسبت هفته ملی"اهداء عضو اهداء زندگی "در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار کرد: عملیات اهدای عضو بیماران مرگ مغزی یادشده با رضایت خانواده های آنان انجام شد و در این فرایند جان ۲۰ بیمار نیازمند پیوند نجات پیدا کرد.

وی افزود: قبل از اهدای عضو باید در تخصص‌های مختلف درمانی، بحث مرگ مغزی بیمار قطعی شود و تا زمانی که متخصصان این موضوع رو تایید نکنند روند اهدای عضو صورت نمی گیرد.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان بندر مرزی آستارا با بیان این که تیم پزشکی شامل متخصصان نورولوژی و جراح مغز و اعصاب، آی سی یو، ریه، بیهوشی و داخلی، مرگ مغزی بیمار را تایید می کنند، خاطرنشان کرد: حتی در بعضی از تخصص ها در این بخش از ۲ پزشک نظرخواهی می شود.

احمدی با اشاره به فرصت محدود انتقال و اهدای عضو بیان کرد: از خانواده های بیماران تقاضا داریم با سرعت در تصمیم گیری و همکاری با اعضای واحد اهدای عضو، به بیماران چشم انتظار زندگی دوباره ببخشند.

وی تاکید کرد:‌ هر مورد مرگ مغزی می‌تواند یک تا هشت بیمار نیازمند پیوند عضو را از مرگ نجات دهد و به همین دلیل این موضوع از اهمیت خاصی برخوردار است.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان آستارا ادامه داد: در شهرستان بندر مرزی آستارا عملیات اهدای عضو و اقدامات لازم در بیمارستان شهید بهشتی صورت می گیرد؛ آستارا شهر مواصلاتی است، متاسفانه تصادفات زیادی را در جاده های آن شاهد هستیم و از این رو در بعضی از آنها شاهد مرگ مغزی بیماران خواهیم بود که با تصمیم به موقع خانواده ها می توان جان بیماران دیگری را که نیاز به پیوند عضو هستند را نجات داد.

احمدی تصریح کرد: اعضایی مثل قلب، کلیه‌ها، کبد، حتی بخشی از چشم، پوست، اعصاب، عضلات و استخوان‌ها قابل اهدا هستند.

وی اظهارکرد: اطلاع رسانی در رابطه با عدم امکان بازگشت بیماران مرگ مغزی توسط متخصصان، مسئولان و رسانه ها نقش موثری در گسترش این فرهنگ دارد.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان بندر مرزی آستارا تاکید کرد: امید است هیچ فرد و عضو خانواده ای در شرایط اهدای عضو قرار نگیرد، اما باید فرهنگ اهدای اعضا در جامعه گسترش یابد.

وی از جمله روش‌های دریافت کارت اهدای عضو را ارسال کد ملی به شماره ۳۴۳۲، شماره‌گیری #۳ *۳۴۳۲* یا مراجعه به سایت اهدای عضو به آدرس register.ehda.sbmu.ac.ir برای اخذ کارت اهدای عضو اعلام کرد.

۲۵ تا ۳۱ اردیبهشت ماه هفته ملی اهدای عضو، اهدای زندگی است

شهرستان بندری آستارا با جمعیت حدود ۹۵ هزار نفر در غربی‌ترین نقطه استان گیلان در فاصله نزدیک به ۱۷۳ کیلومتری رشت همجوار با استان اردبیل و جمهوری آذربایجان است؛ این شهرستان سه مرز دریایی، ریلی و بزرگراهی و فضای مناسبی برای تجارت در منطقه دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha