کمبود ۵۰۰ واگن مسافری قطار/ تامین واگن با اولویت ساخت داخل و توان بخش خصوصی

تهران- ایرنا- مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به کمبود ۵۰۰ واگن مسافری قطار در کشور از تامین واگن با اولویت ساخت داخل و توان بخش خصوصی خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، "سید میعاد صالحی" امروز یکشنبه در نشست خبری در جریان دومین روز از یازدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت ریلی افزود: همه امکانات موجود از جمله تبصره ۱۸ و ماده ۱۲ قانون را برای سفارش گذاری واگن مسافری انجام خواهیم داد.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: مهمترین مشکل ما کمبود ورود نقدینگی به این حوزه بوده و در این زمینه غفلت و کم‌کاری ۲۰ تا ۳۰ ساله وجود داشته است.

صالحی خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۳ با توجه به شعار سال و احکام برنامه هفتم توسعه تلاش می‌کنیم تا نهضت احیای خطوط متوقف را با کمک مردم به پیش ببریم و در این راستا ۵۰ لکوموتیو متوقف را به مزایده خواهیم گذاشت تا آنها را احیا کنیم.

وی ادامه‌داد: فرایند مزایده به‌طور همزمان اما به صورت یک به یک با حضور بخش خصوصی واقعی انجام می‌شود و مالکیت به طور کامل به آنها منتقل خواهد شد.

رشد ۱۰ درصدی ترانزیت ریلی

وی از ترانزیت یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن کالا در سال گذشته از طریق حمل و نقل ریلی خبر داد و گفت: ترانزیت کالا در مقایسه با سال ۱۴۰۱ رشد ۱۰ درصدی داشته است.

مدیرعامل راه آهن اظهار داشت: برای تامین قطعات لکوموتیوهای سنگین که حمل بار را بر عهده دارند، ۵۰۰ میلیون دلار در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: همچنین ۵۰۰ میلیون دلار دیگر برای تامین کل لکوموتیوهای باری، مسافری، مانوری، نو و بازسازی در نظر گرفته شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین از کمبود ۳۰۰ لکوموتیو باری در کشور خبر داد و گفت: برای رفع کمبود در این زمینه از همه ظرفیت‌های دولتی، خصوصی و خصولتی همچنین تولید داخل استفاده خواهیم کرد که اولویت با بخش خصوصی است.

راه آهن‌ شلمچه- بصره
صالحی در ادامه با بیان اینکه راه آهن شلمچه- بصره در اولویت کشور و وزارت راه و شهرسازی است، افزود: در حال تلاش برای اجرای حلقه مفقوده بیش از ۳۰ کیلومتری این پروژه هستیم.
وی از فائق آمدن بر بروکراسی‌های داخلی و موضوعات مربوط به مرزبانی نیروهای مسلح و مناطق آزاد در ماه‌های گذشته خبر داد و گفت: انتظار می‌رود سازمان مناطق آزاد در بخش داخلی خاک ایران همکاری جدی‌تری داشته باشد.
مدیرعامل راه آهن گفت: انجام ۱.۵ کیلومتر مین روبی در ۲ سال گذشته، احداث سکوهای مسافری و راه اندازی قطار ترکیبی تهران- کربلا تاکنون انجام شده و از نقطه صفر مرزی تا ۲.۵ کیلومتری عمق داخل مرز عراق مین روبی انجام شد.
وی خاطرنشان‌کرد: تاکنون بیش از ۲ هزار انواع مین کشف شده و به زودی عملیات مین یابی به اتمام می‌رسد.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه‌داد: گلوگاه این پروژه بحث احداث پل است که طراحی ویژه‌ای دارد و باید در هفت نقطه تا عمق ۳۰ متر در درون رودخانه حفاری انجام شود.
وی خاطرنشان کرد: اکنون طراحی پل به پایان رسیده و آماده احساس این پل بازشو هستیم و امیدواریم در یک سال و نیم آینده ساخت آن را به پایان برسانیم.

یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل ریلی، صنایع، تجهیزات و خدمات وابسته، از دیروز (شنبه، ۲۹ اردیبهشت) در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران آغاز به‌کار کرد که تا یکم خرداد ادامه دارد.
این نمایشگاه با حضور بیش از ۱۰۰ شرکت داخلی و پنج شرکت خارجی از کشورهای چین، روسیه، هند و جمهوری آذربایجان و بازدیدکنندگان خارجی از ۱۴ کشور خارجی شامل چین، روسیه، ترکیه، هند، قزاقستان، ازبکستان، ویتنام، پاکستان، تاجیکستان، قرقیزستان، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان، امارات و عربستان برگزار می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha