۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۶:۰۳
کد خبر: 85481885
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کودکان ۱۲ ساله قزوینی ۲ دندان پوسیده دارند

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۶:۰۳
کد خبر: 85481885
کودکان ۱۲ ساله قزوینی ۲ دندان پوسیده دارند

قزوین - ایرنا - مدیر گروه واحد سلامت دهان و دندان قزوین گفت: ۱.۸ دهم از دندان‌های دایمی کودکان ۱۲ ساله در سطح استان پوسیده است، یعنی هر کودک این سنی ۲ دندان پوسیده دارد.

سیف الله یوسفی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: وزارتخانه بهداشت و درمان برای نخستین مرتبه یک پویش کشوری دهان و دندان در سطح استان‌ها برگزار کرد که با هدف چاره اندیشی مسوولان برای بیماری دهان و دندان، افزایش سطح سواد سلامت مردم و معرفی مراکز جامع سلامت به شهروندان اجرایی شد.

وی با بیان اینکه ۸۰ درصد مردم به خدمات عمومی دندان نیاز دارند و از خدمات تخصصی بی نیاز هستند. اضافه کرد: گروه هدف این پویش مادران باردار، شیرده و کودکان زیر ۱۴ سال بودند که به صورت رایگان از خدمات درمانی بهره گرفتند و باقی افراد با تعرفه بسیار پایین می توانند خدمات آموزشی - بهداشتی از جمله معاینه دندان، ترمیمی، جرم گیری و کشیدن دندان های عفونی را دریافت کنند.

یوسفی ادامه داد: خدمات بهداشتی دهان و دندان در تمام مراکز جامعه سلامت استان قزوین صورت می گیرد، اما یک مرکز دندان پزشکی دانش آموزشی دیگری به نام شهید سیاهکلی مرادی در مرکز استان فعال است که در اختیار دانش آموزان قرار دارد و از ۶ تا ۱۴ ساله به صورت رایگان با ارجاع دانش آموزان از مدارس یا مراکز جامع دندان پزشکی می توانند از خدمات دندان پزشکی بهره مند شوند.

به گفته وی، خدمات دندان پزشکی علاوه بر اینکه در تمام مراکز جامع سلامت سطح شهر انجام شد، در روستاها نیز با شعار «دهان شاد و سالم، بدن شاد و سالم» صورت گرفت که طبق آمارهای این پویش هر بچه ۶ ساله در استان چهار دندان شیری پوسیده در دهان دارند.

مدیر گروه واحد سلامت دهان و دندان قزوین خاطرنشان کرد: شهروندان باید از ساختار دهان و دندان و روش های پیشگیری از بیماری اطلاع داشته باشند و هر ۶ ماه با مراجعه به دندان پزشک برای معاینه دندان های خود از درمان های پرهزینه جلوگیری به عمل آورند.

یماری دهان و دندان یکی از شایع ترین بیماری های غیرواگیر است که با حداقل وسایل یعنی استفاده از یک مسواک، خمیردادن و نخ دندان در روز می توان از ابتلا به این بیماری پرهزینه پیشگیری کرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha