ممبینی: در پرونده فساد ابلاغی دریافت نکرده‌ایم/تشکیل کارگروه تخصصی برای چیدمان داوری

تهران- ایرنا- دبیر کل فدراسیون در خصوص پرونده فساد در فوتبال گفت: پرونده‌ای که گفته می‌شود در یک رکن قضایی خارج از فوتبال تشکیل شده و بازپرس افرادی که در مظان اتهام بودند را خواسته، ولی هنوز آرای قطعی صادر نشده و ابلاغی هم تاکنون به صورت رسمی برای فدراسیون ارسال نشده است.

به گزارش ایرنا، هدایت ممبینی دبیرکل فدراسیون فوتبال روز یکشنبه در نخستین جلسه سمینار آموزش مقدماتی کمک داوران ویدیویی در محل آکادمی ملی فوتبال از رشد چشمگیر فوتبال ایران صحبت کرد و اظهار داشت: فوتبال ایران توجه فیفا را به خود جلب کرده و طی صحبتی که با جیانی اینفانتینو رئیس فدراسیون بین‌المللی فوتبال، داشتیم در چند ماه اخیر عملکرد فوتبال ساحلی، فوتسال و تیم ملی در جام جهانی قطر باعث شد، فوتبال ایران رشد چشم‌گیری داشته باشد.

وی افزود: در بخش داوری مردان و بانوان موفقیت‌های زیادی داشتیم. در سه دوره مختلف جام جهانی داورانی داشتیم که قضاوت کردند. داورانی که در رده‌بندی جام جهانی، فینال المپیک و فینال باشگاه‌های جهان را سوت زدند. در بخش بانوان داورانی مانند زری فتحی و گلاره ناظمی داشتیم که واقعا خوش درخشیدند و حتی در مسابقات مردان هم سوت زدند و قضاوت‌های شایسته‌ای در رقابت‌های المپیک، جام ملت‌های آسیا و زیر ۲۳ سال آسیا داشتند.

وی افزود: این نشان می‌دهد که فوتبال ایران به خصوص در بخش داوری جایگاه خود را در آسیا و دنیا تثبیت کرده است. بخشی از این موفقیت‌ها ناشی از تلاش‌های فردی است و بخش دیگری ناشی از تلاش‌های فدراسیون و در راس آن مهدی تاج است که همیشه پیگیر مشکلات و درخواست‌ها است. از طرفی اعتقاد داریم که استعداد داوری در فوتبال ایران و استعداد فوتبال در این سرزمین وافر است. امیدوارم دوستان قدر خود را بدانند و از موقعیت‌ها استفاده کرده و تلاش کنند که داوری ایران به صورت ویژه ارتقا یابد.

ممبینی گفت: فدراسیون فوتبال، هزینه‌ زیادی را برای تشکیل کلاس‌های داوری پرداخت می‌کند که شاید به چشم نیاید، اما در صدد است تا در راه رشد و توسعه داوری گام‌های موثری بردارد. امیدوارم با تلاش‌های صورت گرفته در مستطیل سبز جواب این زحمات را بدهیم.

داشتن لایسنس برای داوران VAR ضروری است

ممبینی همچنین در جمع خبرنگاران اظهار داشت: داشتن لایسنس برای داوران و اپراتورهایی که باید در اتاق VAR حضور داشته باشند از جمله الزامات است که خوشبختانه هماهنگی‌های لازم در این خصوص با فیفا انجام شده و پروژه VAR در مسیر درستی قرار گرفته است. آغاز کلاس‌های آموزش داوری و اپراتورها را داشتیم و این کلاس‌ها ماهانه برگزار می‌شود تا این دوستان لایسنس VAR را دریافت کنند تا بتوانیم در مسابقات از این افراد استفاده کنیم.

وی یادآور شد: البته به واسطه ضرورت حضور ۷ داور در مسابقات بین‌المللی، فدراسیون فوتبال ایران، آن‌ها را به چند کشور نزدیک از جمله عربستان، ازبکستان و تاجکیستان اعزام و لایسنس خود را دریافت کردند. از بین ۲۵ داور حاضر در کلاس‌های داوری هر کدام که موفق به دریافت لایسنس شوند، تعداد قابل توجهی برای برگزاری مسابقات فصل آینده ما خواهد بود.

مشکلی پیش نیاید تمام دیدارهای فصل جدید با VAR برگزار می‌شود

دبیرکل فدراسیون فوتبال همچنین در واکنش به صحبت مهدی تاج که گفته بود فصل آینده تمام دیدارهای لیگ برتر ایران با VAR برگزار می‌شود، افزود: سیستم VAR به شکلی است که باید گام به گام پیش برویم. اگر مشکلی پیش نیاید ان‌شاالله این اتفاق رخ خواهد داد. طبق برنامه‌ای که به فیفا دادیم پیش می‌رویم و از برنامه‌های خود عقب نیستیم. اگر همه چیز طبق استاندارد پیش برود، فصل آینده می‌توانیم در تمام مسابقات از VAR استفاده کنیم.

VAR در ورزشگاه آزادی و نقش جهان ثابت خواهد بود

وی در پاسخ به این که آیا همه ورزشگاه‌های ما قابلیت استفاده از VAR را دارد، گفت: برنامه ما این است که سیستم VAR در ورزشگاه آزادی و احتمالا نقش جهان به صورت ثابت باشد و در سایر ورزشگاه‌ها به صورت ون (سیار) برگزار کنیم. اگر اشتباه نکنم در لیگ اسپانیا هم در ۷ ورزشگاه از سیستم VAR به صورت ثابت استفاده می‌شود و در سایر ورزشگاه این سیستم به صورت چرخشی است و احتمالا ما هم این برنامه را داشته باشیم. در بازی‌های حساس حتما از VAR استفاده خواهیم کرد.

احتمال خرید تجهیزات VAR از یک شرکت چینی

ممبینی درخصوص خرید تجهیزات VAR هم گفت: دو مسیر را به صورت همزمان پیش ‌می‌بریم؛ یکی از طریق فیفا و دیگری از طریق شرکت‌هایی که با فیفا در ارتباط هستند. ۷ شرکت تائید فیفا را دارند و یک شرکت چینی هم جدیدا تائیدیه فیفا را گرفته است. شاید با توجه به تحریم‌های موجود کار کردن برای ما با شرکت چینی راحت‌تر باشد. اما اگر شرکت توسعه رقمی که دولت برای خرید تجهیزات VAR در نظر گرفته را در اختیار ما قرار دهد، به طور قطع کارها با سرعت بیشتری پیش می‌رود.

تشکیل کارگروه تخصصی برای چیدمان داوری

دبیرکل فدراسیون فوتبال در واکنش به اتفاقات اخیر رخ داده در پرونده فساد در فوتبال و برکناری رئیس کمیته داوران و این که گفته می‌شود قرار است ممبینی چیدمان داوری را انجام دهد، گفت: قبل از به وجود آمدن این داستان‌ها، کمیته صیانت و نظارت بر لیگ در سه هفته گذشته تصمیم گرفت در کارگروهی، لیست چیدمان داوری را کنترل کند. بنده هم در این کارگروه هستم. ما فکر می‌کنیم اگر این کار توسط کارگروه صورت گیرد، چینش داوران بهتر خواهد بود و طی سه هفته اخیر دیدیم که چینش داوران خوب بود.

همه آیین‌نامه‌های فوتبال قابل اصلاح است

ممبینی درخصوص بازبینی آیین‌نامه‌های انضباطی در فصل جدید عنوان کرد: ابتدا از ارکان کمیته انضباطی تشکر می‌کنم که افراد موجهی هستند که شبانه‌روزی روی پرونده‌های انضباطی کار می‌کنند. البته همه آیین‌نامه‌های انضباطی قابلیت اصلاح دارد. هم اساسنامه فیفا اصلاحات زیادی داشته و هم چند بند از اساسنامه AFC. یعنی به خاطر رشد و توسعه فوتبال، قابلیت اصلاح شدن و ادیت شدن آیین‌نامه‌ها و حتی اساسنامه‌ها را داریم و فوتبال دنیا به این شکل پیش می‌رود. به طور قطع اگر ارکان قضایی و کمیته تطبیق و تدوین مقررات تشخیص دهد که آیین‌نامه‌ای اصلاح شود، قطعا این کار را خواهیم کرد.

درخصوص پرونده فساد هیچ ابلاغ قانونی دریافت نکرده‌ایم

وی پاسخ به این سوال که آیا فدراسیون بررسی کرده تا ببینید رشوه‌هایی که سال ۱۴۰۰ در فوتبال ایران پرداخت شده تاثیری در نتایج داشته یا خیر، عنوان کرد: مسائل انضباطی ۲ بخش است. یک بخش شکایاتی است که از طریق شاکیان در مراجع قضایی با تشکیل پرونده مورد بررسی قرار می‌گیرد. بخش دیگر مسائل انضباطی فوتبال است که به ارکان قضایی ارجاع داده می‌شود و ماهم اعتقاد داریم که مسائل فوتبالی باید به ارکان قضایی ارجاع شده و تصمیمات طبق آیین‌نامه‌های انضباطی انجام شود.

ممبینی افزود: به طور قطع هر پرونده‌ای که به ارکان قضایی ما ارجاع داده شود بدون فوت وقت بررسی شده و نتایج را اعلام می‌کنیم. پرونده‌ای که گفته می‌شود در یک رکن قضایی خارج از فوتبال تشکیل شده و بازپرس افرادی که در مظان اتهام بوده‌اند را خواسته ولی هنوز آرای قطعی صادر نشده است. قطعا دادسراها و دادگاه‌ها نظرات خود را به فدراسیون منعکس کرده و برخورد هم خواهد شد، با این وجود ابلاغی تاکنون به صورت رسمی برای فدراسیون ارسال نشده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار ورزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha