۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۲۱:۳۹
کد خبرنگار: 909
کد خبر: 85481474
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

استاندار: کارخانه ریسباف اصفهان به موزه بین‌المللی تبدیل شود

اصفهان - ایرنا - استاندار اصفهان گفت: کارخانه تاریخی ریسباف با ویژگی‌های منحصر بفردی که دارد باید به موزه بین‌المللی تبدیل شود تا معرف فضائل کشورمان با تمرکز بر اصفهان باشد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سیدرضا مرتضوی شامگاه شنبه در مراسم بازگشایی کارخانه ریسباف و شروع مرمت و طراحی برای تاسیس موزه منطقه ای اصفهان، افزود: لازم است از مشاور توانمند برای احیا و مرمت این کارخانه با افق تبدیل شدن آن به موزه بین المللی استفاده شود.

وی اظهار کرد: امروز برای مردم اصفهان روز خوبی است و همه بویژه اصحاب فرهنگ و هنر از بازگشایی کارخانه ریسباف و تصمیمی که برای تبدیل شدن این مجموعه به موزه منطقه‌ای اصفهان گرفته شده است، شاد هستند.

استاندار اصفهان با بیان اینکه جای خالی یک موزه متفاوت با وجود همه ظرفیت های اصفهان احساس می شد، اضافه کرد: موزه مولفه‌های هویتی یک نسل را به آن معرفی می‌کند و با وجود ظرفیت های زیادی که در اصفهان وجود دارد هنوز مکان خوب و قدرتمندی برای این موضوع نداشتیم.
مرتضوی با اشاره به اینکه کارکرد موزه فقط بازدید تفننی و تفریحی نیست، گفت: موزه علاوه بر کارکرد حفظ و نگهداری میراث پیشین، دارای ظرفیت های زیادی در زمینه علم آموزی، پژوهش و ارج نهادن به هنر و هنرمند است.

وی با اشاره به بازگشایی کارخانه ریسباف و آغاز مرمت آن، افزود: با کار مستمر و پیگیری های مجدانه دولت و بخش های دیگر در استان و کشور، مصوبه‌ای توسط دولت برای موضوع کارخانه ریسباف صادر شد که اجرای آن میراثی ارزشمند را در دسترس همگان قرار می‌دهد.‌
استاندار اصفهان با قدردانی از بخش های مختلف همکار برای تعیین تکلیف کارخانه ریسباف از جمله وزارت میراث فرهنگی، بانک ملی، شورای شهر و شهرداری اصفهان و برخی از نمایندگان اصفهان در مجلس تاکید کرد: لازم است این همراهی و هم افزایی همچنان ادامه داشته باشد.

صیانت از هویت شهر، دغدغه همگان است

شهردار اصفهان نیز در این مراسم گفت: همه ما دغدغه مشترکی داریم که شامل « صیانت و حفاظت از هویت شهر» است.

علی قاسم‌زاده با بیان اینکه تاریخ، ادبیات، هنر، طبیعت و بزرگان فرهنگی و ادبی از عناصر هویتی شهر محسوب می شوند، افزود: از بین رفتن این عناصر سبب بی هویت شدن شهر می شود.

وی با تاکید بر اینکه حیات و تمدن شهر اصفهان به زاینده رود وابسته است، تصریح کرد: اگر زاینده رود از ما گرفته شود یکی از مولفه های هویتی در زمینه طبیعت و باغ‌شهر اصفهان از بین می رود بنابراین باید به جد از این عنصر هویتی محافظت کنیم.

شهردار اصفهان همچنین معماری را یکی از عناصر هویتی این شهر خواند و گفت: کارخانه ریسباف یکی از مکان هایی است که آیینه معماری اصفهان را می توان در آن دید، تلاش بسیاری برای احیای آن صورت گرفت و امروز درهای آن برای مردم بازگشایی شد.

قاسم‌زاده افزود: کنار هم قرار گرفتن دولت، مدیریت شهری و مردم برای صیانت و حفاظت از این مولفه های هویتی شهر اصفهان ضروری است.

ریسباف، نقطه عطف مرمت بناهای تاریخی

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم خاطرنشان کرد: ریسباف تنها بازمانده ۱۳ کارخانه نساجی در شهر اصفهان است که با ۲ سال تلاش جمعی و همکاری بین بخشی امروز کار بزرگی صورت گرفت و پروژه احیای آن به نتیجه رسید.

مهدی طغیانی افزود: ریسباف، نقطه عطفی برای مرمت بناهای تاریخی در کشور و اصفهان است و لازم است که درباره تک تک این بناها، مطالبه گر باشیم.

به گفته وی، کاروانسراهای متعددی در اصفهان وجود دارند که اماکن بی نظیر و از عناصر هویتی شهر به‌شمار می آیند و باید برای مرمت و احیای آنها اقدام شود.

به گزارش ایرنا، مجموعه تاریخی کارخانه ریسباف از جمله آخرین بازمانده‌های کارخانه‌های ریسندگی پشم اصفهان است که در مساحتی در حدود ۷۴ هزار مترمربع با زیربنائی در حدود ۵۴ هزار مترمربع در محور تاریخی چهارباغ بالای اصفهان واقع شده است.

این بنا که در سال ۸۱ به ثبت آثار ملی ایران رسید، در اختیار بانک ملی قرار داشت و از دوران دولت دهم به این سو تصمیم بر آن شد که مالکیت آن با رعایت قوانین برای ایجاد موزه منطقه‌ای اصفهان به میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری منتقل شود؛ اما این اتفاق بدلیل آنچه که تحت عنوان «تعلق سرمایه مالی کارخانه ریسباف به سهامداران بانک ملی» خوانده‌ می‌شد، معطل ماند تا اینکه در آذر سال گذشته(۱۴۰۲) برای نجات این کارخانه تاریخی، ریسباف بطور رسمی به اداره کل میراث فرهنگی اصفهان تحویل داده شد.

این بنا برای احیا و نجات بخشی در اختیار شهرداری قرار گرفته است و امروز مراسم آغازِ مرمت آن به مناسبت روز جهانی موزه و میراث فرهنگی در اصفهان برگزار شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha