۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۲۰:۵۶
کد خبرنگار: 909
کد خبر: 85481438
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

یک هزار و ۶۱۰ پروژه گردشگری در کشور بهره‌برداری شد

اصفهان - ایرنا- معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: یکهزار و ۶۱۰ پروژه گردشگری از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم تاکنون در کشور افتتاح شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علی‌اصغر شالبافیان شامگاه شنبه در مراسم بازگشایی کارخانه ریسباف و شروع مرمت و طراحی آن برای تاسیس موزه منطقه ای اصفهان، افزود: ۲ هزار و ۴۰۰ پروژه گردشگری با ارزش ۴۰۰ هزار میلیارد تومان در زمان حاضر در کشور در دست اجراست.

وی با بیان اینکه گردشگری یکی از سه حوزه برتر در اجرای پروژه ها در کشور به‌شمار می آید، اظهار کرد: ۸۱ پروژه گردشگری با حجم سرمایه گذاری ۹۷۰ هزار میلیارد ریال بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امید است تا پایان دولت سیزدهم به بهره برداری برسد.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی اضافه کرد: یکی از مولفه های موثر در اجرای این پروژه ها، مشوق های در نظر گرفته شده توسط دولت یا شوراهای اسلامی شهرهاست.

شالبافیان با بیان اینکه ۲۱ مصوبه حمایتی در دولت در زمینه سرمایه گذاری گردشگری داریم، خاطرنشان کرد: سه مصوبه نیز با حمایت نمایندگان مجلس در برنامه توسعه هفتم اخذ شده که امید است با اجرایی شدن آنها تغییر جدی در جریان سرمایه گذاری گردشگری در سال های آینده ایجاد شود.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی با اشاره به به یکی از مصوبه های حمایتی که توسط شورای اسلامی اصفهان برای ساخت هتل‌ها تصویب شده است، گفت: این کار می تواند به‌عنوان الگو برای سایر شهرها در نظر گرفته شود.

امیدآفرینی ابر پروژه دولت سیزدهم است

شالبافیان با بیان اینکه به دستور رییس جمهور، امیدآفرینی و خوشحال کردن مردم، ابر پروژه دولت سیزدهم است، اظهار کرد: به نتیجه رسیدن پروژه کارخانه ریسباف یکی از کارهایی است که در این زمینه انجام شد.

وی با اشاره به اینکه ۴۷ پروژه بزرگ دیگر مانند ریسباف اصفهان نیز در دولت سیزدهم به نتیجه رسید و از آنها گره گشایی شد، افزود: این پروژه ها در سطح ملی و بین المللی اهمیت ویژه ای دارند و اگر همه آنها را بررسی کنیم به کلیدواژه مشترک « همدلی و همراهی» می رسیم.

معاون وزیر میراث فرهنگی، تصریح کرد: امروز ریسباف علاوه بر شاد کردن مردم، نقش دیگری دارد و می تواند به‌عنوان الگویی برای احیای بناهای هویت ساز در سایر شهرها مطرح شود.

شالبافیان از مسوولان اصفهان خواست تا در کنار مرمت کردن کارخانه ریسباف، امکان بازدید از این مکان را برای مردم فراهم کنند زیرا این میراث، روایت چگونه روی پای خود ایستادن مردم شهر اصفهان است.

وی تاکید کرد: وزارت میراث فرهنگی به جد پیگیر ایجاد و راه اندازی دفتر منطقه ای صنایع دستی و گردشگری در ریسباف اصفهان است تا زمینه ای برای ارتباطات بیشتر فعالان صنایع دستی دنیا با اصفهان و کشورمان فراهم شود.

وی با بیان اینکه همدلی، هم افزایی و تدبیر بین بخش های مختلف سبب به نتیجه رسیدن پروژه احیای کارخانه ریسباف در اصفهان شد، گفت: تجربه ریسباف نشان داد که با همدلی و کنار یکدیگر قرار گرفتن می توان برخی از اختلاف نظرها را برطرف کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان نیز در این مراسم گفت: پروژه ریسباف یکی از گره‌های پیچیده بود که پس از ۲۰ سال و در دولت سیزدهم حل شد.

امیر کرم‌زاده با بیان اینکه به نتیجه رسیدن این پروژه یکی از کارهای بزرگ و جهادی دولت است، افزود: ریسباف یک موضوع حیثیتی است و در تاریخ اصفهان و کشور ماندگار خواهد شد.

وی با اشاره به آغاز شدن مرمت این بنای تاریخی فاخر، خاطرنشان کرد: این کارخانه تاریخی پس از مرمت در سطح جهان معروف می شود و برای شهر رونق اقتصادی به‌همراه خواهد داشت.

کرم زاده اضافه کرد: یک خبر خوب نیز اینکه طی مذاکره هایی که با اوقاف صورت گرفته است، مقرر شد بناهایی که در اختیار این سازمان است در چرخه سرمایه گذاری وارد شود که مزایای زیادی از جمله اشتغال دارد.

به گزارش ایرنا، مجموعه تاریخی کارخانه ریسباف از جمله آخرین بازمانده‌های کارخانه‌های ریسندگی پشم اصفهان است که در مساحتی در حدود ۷۴ هزار مترمربع با زیربنائی در حدود ۵۴ هزار مترمربع در محور تاریخی چهارباغ بالای اصفهان واقع شده است.

این بنا که در سال ۸۱ به ثبت آثار ملی ایران رسید، در اختیار بانک ملی قرار داشت و از دوران دولت دهم به این سو تصمیم بر آن شد که مالکیت آن با رعایت قوانین برای ایجاد موزه منطقه‌ای اصفهان به میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری منتقل شود؛ اما این اتفاق بدلیل آنچه که تحت عنوان «تعلق سرمایه مالی کارخانه ریسباف به سهامداران بانک ملی» خوانده‌ می‌شد، معطل ماند تا اینکه در آذر سال گذشته(۱۴۰۲) برای نجات این کارخانه تاریخی، ریسباف بطور رسمی به اداره کل میراث فرهنگی اصفهان تحویل داده شد.

این بنا برای احیا و نجات بخشی در اختیار شهرداری قرار گرفته است و امروز مراسم آغازِ مرمت آن به مناسبت روز جهانی موزه و میراث فرهنگی در اصفهان برگزار شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha