پهنه‌های معدنی کشور به صورت کامل آزادسازی می‌شود

بیرجند - ایرنا - معاون امور معادن و فرآوری مواد وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: امسال پهنه‌های معدنی در اختیار دستگاه‌های حاکمیتی به طور کامل آزاد خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا رضا محتشمی‌ پور روز شنبه در نشست شورای معادن استان خراسان جنوبی اظهار کرد: سال گذشته بیش از ۸۰ تا ۹۰ درصد پهنه‌های معدنی در دست دستگاه‌های حاکمیتی آزاد شد.

وی با اشاره به وجود هفت هزار محدوده معدنی غیر فعال و ۱۳ هزار محدوده معدنی منتظر مزایده در کشور، گفت: تا پایان سال گذشته ۱۲ هزار معدن در سراسر کشور با برگزاری مزایده تعیین تکلیف شدند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره سلب صلاحیت معادن بیان کرد: تعداد پرونده‌های معادن سلب صلاحیت در سال گذشته ۲ برابر سال قبل بوده و امسال نیز در ۲ ماه گذشته معادل کل پرونده‌های معادن سلب صلاحیت، تعیین تکلیف شده است.

وی افزود: خراسان جنوبی پر ظرفیت‌ترین استان معدنی است که در سال‌های اخیر کارهای اکتشافی خوبی انجام شده و این نوید را می‌دهد که در سال آینده جهش معدنی را در این استان شاهد باشیم.

محتشمی پور با بیان اینکه اقدامات اکتشافی معادن با قدرت در استان ادامه دارد گفت: احیای معادن غیر فعال با جدیت پیگیری می‌شود که در سال‌های آینده شاهد معادن راکد و غیر فعال در استان‌ها نباشیم.

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری دولتی در بخش فرآوری معدنی بسیار محدود شده است ادامه داد: در زمینه فرآوری توسط بخش خصوصی در قالب صندوق ضمانت پیگیری می‌شود تا با تامین مالی بتوانیم پروژه‌های بخش خصوصی را در این زمینه داشته باشیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی نیز در این جلسه به تشریح ظرفیت‌های معدنی استان پرداخت. 

علیرضا عباس‌زاده، تسهیل شرایط برای حضور سرمایه گذاران در راستای بهره‌ برداری از ظرفیت‌های معدنی و توسعه صنایع فرآوری را ضروری خواند. 

لزوم آزادسازی پهنه‌های معدنی، بازنگری حقوق دولتی معادن، کمبود و گرانی مواد معدنی، تحویل دیتاهای معادن خراسان جنوبی، عقب ماندگی در زمینه فرآوری سنگ‌های ساختمانی، به روز رسانی فناوری استخراج معادن، معافیت مالیاتی برای مناطق محروم، بومی سازی قوانین، ضرورت تایید فنی و مالی معادن و دلالی معادن از مهمترین مشکلات و درخواست‌های مطرح شده در این نشست بود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha