معادن خراسان جنوبی منجر به اشتغال و خلق ثروت نشده است

بیرجند - ایرنا - نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی گفت: معدن در خراسان جنوبی هنوز به جایگاه دقیق خود در زمینه اشتغال و خلق ثروت نرسیده است و معادن به عنوان پیشران اقتصاد کشور باید بیش از گذشته کارآیی خود را در توسعه اقتصادی داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایرنا مصطفی نخعی روز شنبه در نشست شورای معادن استان خراسان جنوبی که با حضور معاون امور معادن و فرآوری مواد وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، گفت: نقشه راه واحد و دقیقی باید برای توسعه اقتصادی معادن خراسان جنوبی تدوین شود و باید در این خصوص شورای معادن هم اختیارات لازم را بدهد.

وی عنوان کرد: یکی از چالش‌های معادن این است که یک نظام تنظیم گری واحد در زمینه معدن نداریم و این ثروت ملی ما به صورت جزیره‌ای مدیریت می‌شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: باید یک نظام تنظیم گری واحد داشته باشیم که به پیشرفت بهتر، مدیریت واحد و تنظیم گری واحد در زمینه معدن کمک کند.

وی ادامه داد: مانند خرده مالکی در بخش کشاورزی، در بخش معدن هم معادن خرد و کوچک را داریم که خیلی نمی‌تواند ارزش آفرین باشد و به پیشرفت اقتصادی در کشور کمک کند که باید این مشکل رفع شود.

نخعی با انتقاد از اینکه در زمینه اکتشافات معدنی زیاد کار نشده و در این خصوص از دنیا عقب هستیم، گفت: عمق اکتشافات معدنی در کشور کمتر از ۱۰۰ متر است و در دنیا عمق‌های بالاتر از هزار متر کار می‌شود.

وی بیان کرد: سال گذشته با وارد کردن ماشین آلات معدنی به اکتشاف این بخش کمک شده اما باید ادامه دار باشد.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بسیاری از پهنه‌های معدنی خراسان جنوبی بلوکه است که باید برای آزادسازی آن تدبیر ویژه شود.

وی با تاکید بر اصلاح قوانین معادن، بیان کرد: فناوری و شرایط قابل تغییر است که باید قوانین معادن هم تغییر کند.

این نماینده مجلس ادامه داد: همچنین نیاز است برخی قوانین حوزه معادن در استان‌ها بومی سازی شود.

وی گفت: حقوق دولتی معادن ۱۵ درصد است که سازمان برنامه و بودجه کامل به استان اختصاص نمی‌دهد که باید این حقوق دولتی در مناطقی که معادن تخریب و آسیب دارند، صرف زیرساخت‌ها شود.

نخعی افزود: معادن از زیرساخت‌های استان استفاده می‌کنند و آنها را تخریب می‌کنند ولی به هیچ وجه پاسخ گو نیستند، سازمان برنامه و بودجه باید مقید باشد که حقوق دولتی معادن را کامل پرداخت کند تا صرف زیرساخت‌ها شود این شرایط شامل مسئولیت اجتماعی معادن هم می‌شود.

وی با اشاره به مرغوبیت، تنوع رنگ و کیفیت و کمیت سنگ‌های گرانیت خراسان جنوبی، گفت: در خصوص این معادن نیاز به سیاست گذاری داریم و در لایحه برنامه هفتم که به مجلس آمد یک کلمه در خصوص سنگ‌های ساختمانی نبود و در مجموع با این شرایط در زمینه سنگ‌های ساختمانی هیچ هدف گذاری نشده است.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی افزود: درخواست ما این است که در خصوص گرانیت خراسان جنوبی برنامه منسجم و نقشه راه تدوین شود تا نقش بیشتری از بازار این سنگ داشته باشیم.

لزوم آزادسازی پهنه‌های معدنی، لزوم بازنگری حقوق دولتی معادن، کمبود و گرانی مواد معدنی، لزوم تحویل دیتاهای معادن خراسان جنوبی، عقب ماندگی در زمینه فرآوری سنگ‌های ساختمانی، بروزرسانی تکنولوژی استخراج معادن، معافیت مالیاتی برای مناطق محروم، بومی سازی قوانین، ضرورت تایید فنی و مالی معادن و دلالی معادن از مهمترین مشکلات و درخواست‌های مطرح شده در این نشست بود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha