۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۷:۴۴
کد خبر: 85481305
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سردار مومنی: آهنگ شیوع مواد مخدر در کشور متوقف شده است

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۷:۴۴
کد خبر: 85481305
سردار مومنی: آهنگ شیوع مواد مخدر در کشور متوقف شده است

همدان- ایرنا- دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: بر اساس آخرین داده های آماری که سال گذشته استخراج شد نرخ و آهنگ شیوع مواد مخدر در کشور متوقف شده و باید به سمت کاهش مصرف و درمان معتادان فعلی پیش رفت.

به گزارش خبرنگار ایرنا سردار اسکندر مومنی روز شنبه در شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر همدان اظهار کرد: همه شاخص ها نشان می دهد در حوزه پیشگیری و مقابله شرایط همدان از میانگین کشوری بالاتر است.

وی افزود: همچنین از نظر نرخ شیوع مواد مخدر در بین جمعیت کارگری، دانش آموزان و کل جمعیت، استان همدان در رتبه ۲۰ به پایین قرار دارد که نشان دهنده تلاش همکاران و فرهنگ بالای مردم این استان است.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور یادآوری کرد: با وجود کاهشی بودن میزان کشفیات مواد مخدر در سال گذشته اما این امار در همدان افزایشی است که موید تلاش حوزه مقابله است.

کشورهای جهان دنبال قانونی کردن تولید و مصرف مواد مخدر

سردار مومنی گفت: شرایط جهانی مواد مخدر و همه آمارهای اعلامی از سوی سازمان ملل نشان دهنده افزایش ۲۰ درصدی تولید، مصرف و قاچاق مواد مخدر در پنج سال گذشته است.

وی از مرگ سالانه ۵۰ هزار نفر در جهان به علت سو مصرف مواد مخدر، کاهش سن اعتیاد، افزایش درصد اعتیاد بانوان و رشد تغییر الگوی مصرف مواد مخدر از سنتی به صنعتی خبر داد.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور تصریح کرد: برخی کشورها دنبال قانونی کردن تولید، کشت و مصرف مواد مخدر با طرح موضوع در سازمان ملل هستند که به رسمیت شناختن این موضوع در کشور ایران نیز تاثیر دارد.

افزایش ۵۰ برابری تولید مواد مخدر در افغانستان

سردار مومنی گفت: با روی کار آمدن طالبان آنها رویکرد خود را کاهش تولید و کشت مواد مخدر اعلام کردند اما تاکنون نشانه هایی از کاهش کشت دیده نشده است.

وی بیان کرد: میزان کشت مواد مخدر در افغانستان در ابتدای روی کار آمدن طالبان ۲۰۰ تن بود که هم اینک با ۵۰ برابر افزایش به ۹ هزار و ۵۰۰ تا ۱۰ هزار تن رسیده است.

ساماندهی معتادان دنبال می شود

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: هدف و رویکرد اصلی اعضای این شورا در گام نخست و کوتاه مدت ساماندهی معتادان متجاهر است.

سردار مومنی افزود: معتادان متجاهر نیز انسان هستند اما به خاطر غفلت و لغزش دچار این بلا شدند بنابراین حق شهروندی نیست که آنها در کوچه و خیابان رها شوند.

وی ادامه داد: مکلف به ساماندهی، تامین سرپناه در قالب مراکز ماده ۱۶، درمان و حرفه آموزی به معتادان متجاهر هستیم تا پس از بهبودی، مشغول به کار شوند.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور افزود: جولان معتادان متجاهر در اماکن عمومی، معابر و تفرجگاه ها و مصرف مواد مخدر در انظار عمومی از منظر اجتماعی ناامنی روانی ایجاد می کند.

سردار مومنی افزود: هر چند اولویت های اصلی ستاد مبارزه با مواد مخدر مقابله و ساماندهی معتادان متجاهر است اما تلاش راهبردی این مجموعه باید بر موضوع پیشگیری معطوف شود چرا که افق روشنی برای جهان در این باره نمی بینیم.

وی احتمال داد که مجامع بین المللی پنج تا ۱۰ سال دیگر کشت و مصرف مواد مخدر را به مثابه سیگار قانونی کند بنابراین باید از هم اکنون در حوزه مقابله و پیشگیری آماده بود.

تاکید بر مردمی سازی مبارزه با مواد مخدر

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: طرح یاریگران زندگی یعنی یاریگر و کمک حال همدیگر بودن برای بهبودی و بازگشت معتادان به جامعه همچنین جلوگیری از گرفتار شدن افراد در معرض خطر در این گرداب است.

سردار مومنی افزود: محقق شدن این هدف مستلزم بهره گیری از ظرفیت نهادهای فرهنگی، آموزشی، دانشگاه ها، آموزش و پرورش و به ویژه خیران و سمن ها به عنوان بازوی دولت است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha