بازدیدکنندگان دقیقه‌نودی، تکذیب یک شایعه و تخفیف‌های دلچسب در آخرین روز نمایشگاه کتاب

تهران- ایرنا- افرادی که روز آخر را برای بازدید از نمایشگاه انتخاب کردند، با تخفیف‌های جذابی مواجه شدند. تکذیب شایعه تمدید، برگزاری ۳۶ نشست فرهنگی و بازدید وزیر علوم و رئیس سازمان صداوسیما از دیگر اتفاقات روز پایانی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، آخرین روز نمایشگاه کتاب با زمزمه‌هایی مبنی بر تمدید یک روزه نمایشگاه آغاز شد؛ زمزمه‌ای که بعدها مشخص شد شایعه‌ای بیش نیست و قرار است پرونده نمایشگاه در زمان موعود یعنی شنبه، ۲۹ اردیبهشت بسته شود. این شایعه برای غرفه‌داران بیشتر از بازدیدکنندگان حائز اهمیت بود. آنها پس از ۱۰ روز تلاش بی‌وقفه، خودشان را برای یک استراحت جانانه آماده کرده بودند و تمدید زمان نمایشگاه می‌توانست این استراحت را یک روز به تاخیر بیندازد.

مساله اسکان بازدیدکنندگان و ناشران شهرستانی به عنوان یکی از دلایل عدم تمدید نمایشگاه کتاب امسال اعلام شد. البته ساعت بازدید آخرین روز نمایشگاه کتاب تهران ساعت ۲۱ تعیین شد که نسبت به روزهای عادی یک ساعت بیشتر بود.

بازدیدکنندگان دقیقه‌نودی

بازدیدکنندگان آخرین روز را می‌توان در چند گروه دسته‌بندی کرد. بعضی اصطلاحا دقیقه نودی هستند و همیشه کارهای‌شان در آخرین روزها و آخرین لحظات انجام می‌دهند. افرادی که از روز اول برای آمدن به نمایشگاه تعلل کرده‌بودند، در آخرین روز بالاخره راهی مصلای امام خمینی(ره) شدند و کتاب‌های مورد علاقه‌شان را خریداری کردند.

گروه دیگر برای دومین بار به نمایشگاه می‌آمدند؛ چون در اولین بازدید نتوانستند از همه غرفه‌ها بازدید کنند و دسته سوم کسانی بودند که صبر کردند تا امتحانات بچه دبستانی‌ها به پایان برسد و بعد از آن با خیال راحت به نمایشگاه بیایند.

افرادی که روز آخر را برای بازدید از نمایشگاه انتخاب کردند، با تخفیف‌های جذابی مواجه شدند. با آن که اعلام شده بود ناشران نباید بیش از حد معمول تخفیف اعمال کنند ولی در روز پایانی قاعده اجرا نشد. برخی ناشران در روز پایانی کتاب‌ها را با ۵۰ درصد تخفیف عرضه می‌کردند. ناشرانی که از شهرستان آمده‌بودند، دوست داشتند کتاب‌های بیشتری بفروشند و سبک‌بارتر به شهرهای‌ خود برگردند. برخی ناشران هم بهانه‌های دیگری برای ارائه تخفیف داشتند. مثلا یکی از ناشران کتاب‌های ورق خورده در این ۱۰ روز را به خاطر این‌که اندکی کهنه شده بودند با ۴۰ درصد تخفیف می‌فروخت.

دروازه بابل و فانوس‌های شرق آسیا در نمایشگاه کتاب

برخی غرفه‌داران بر روی جذابیت بصری غرفه‌شان حسابی کار کرده‌اند. انتشارت «دانش آفرین» غرفه‌اش را با فانوس‌ها و بالن هایی که در شرق آسیا به آن لنترن می‌گویند، تزیین کرده است. این انتشارات کتاب‌هایی درباره فرهنگ شرق آسیا را به فروش می‌رساند و به همین خاطر این فانوس‌ها را از سقف غرفه آویزان کرده است.

بازدیدکنندگان دقیقه‌نودی، تکذیب یک شایعه و تخفیف‌های دلچسب در آخرین روز نمایشگاه کتاب
انتشارت «دانش آفرین» غرفه‌اش را با بالن‌های چینی تزیین کرده است

در این غرفه کتاب‌هایی درباره ادبیات چین، کره جنوبی، ژاپن و دیگر کشورهای شرق آسیا به چشم می‌خورد.

بازدیدکنندگان دقیقه‌نودی، تکذیب یک شایعه و تخفیف‌های دلچسب در آخرین روز نمایشگاه کتاب
دروازه بابل در غرفه یمن

غرفه یمن نیز شکل و شمایل دروازه بابل را که پایتخت این کشور یعنی صنعا قرار دارد، بازآفرینی کرده است. این اثر تاریخی در سازمان یونسکو ثبت جهانی شده‌ است. یمن در سال‌های دور هفت دروازه داشته که امروز از آن هفت دروازه فقط دروازه بابل به‌جامانده‌است.

نشست‌های فرهنگی روز آخر

آخرین روز از سی‌وپنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با ۳۶ نشست فرهنگی همراه بود و با این نشست‌ها تعداد کل نشست‌های برگزار شده به رقم ۳۵۷ رسید. هوش مصنوعی و تاثیر آن بر بازار نشر و چرا بعضی کتاب ها پرخواننده می شوند؟ دو موضوع مهمی بود که در این نشست‌ها درباره اش صحبت شد.

کتاب‌های برگزیده جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران نیز در دهمین روز نمایشگاه معرفی و بررسی شدند. جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران از سال ۱۳۷۲ به همت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاسیس و تا امروز ۳۲ دوره از آن برگزار شده است.

وزیر علوم مهمان نمایشگاه شد

محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، شنبه ۲۹ اردیبهشت‌ مهمان نمایشگاه کتاب تهران شد و از این رویداد بازدید کرد.

بازدیدکنندگان دقیقه‌نودی، تکذیب یک شایعه و تخفیف‌های دلچسب در آخرین روز نمایشگاه کتاب

وی با حضور در شبستان اصلی مصلی به غرفه‌های مختلف سر زد و با ناشران و نویسندگان به گفت‌وگو پرداخت. پیمان جبلی، رییس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نیز در نمایشگاه حضور یافت.

بازدیدکنندگان دقیقه‌نودی، تکذیب یک شایعه و تخفیف‌های دلچسب در آخرین روز نمایشگاه کتاب

از تقویت آنتن‌دهی تا اتمام موجودی

طرح نظرسنجی از بازدیدکنندگان نمایشگاه با هدف رفع مشکلات و بهبود فرایندها براساس نظر مردم در حال اجراست و بر این اساس، ستاد برگزاری نمایشگاه به صورت روزانه برشی از نتایج این پیمایش را منتشر می‌کند. «تخفیف‌های خوب ناشران»، «جذابیت سالن کودک و نوجوان برای بچه‌ها»، «قیمت‌های مناسب در بخش مجازی» از بیشترین نقاط قوت نمایشگاه عنوان شده است. نقاط ضعف از نگاه این مخاطبان «اتمام موجودی برخی کتاب‌ها»، «تهویه نامناسب شبستان» و «ناکافی بودن ون‌های نمایشگاه در روزهای تعطیل» بوده است.

بازدیدکنندگان سه درخواست پرتکرار داشته‌اند که شامل «پوشش گسترده‌تر اطلاعات نمایشگاه در رسانه‌ها»،«تقویت آنتن‌دهی تلفن‌های همراه» و «افزایش تعداد سطل های زباله‌ در داخل نمایشگاه» می‌شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha