استاندار: بارش‌های چند روز گذشته خراسان رضوی بی‌سابقه بوده است

مشهد-ایرنا- استاندار خراسان رضوی گفت: بر اساس گزارش اداره کل هواشناسی، این حجم بارش و بارندگی چند روز گذشته سابقه نداشته و طبیعی است که امکانات و زیرساخت‌ها در استان به چالش کشیده شود.

به گزارش ایرنا، یعقوبعلی نظری روز شنبه در نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی در محل اتاق بازرگانی استان افزود: این‌گونه حوادث در همه جای دنیا به وقوع می‌پیوندد اما موضوع مهم در این میان، مدیریت سریع این حوادث، بسیج همه ظرفیت‌ها و امکانات برای امدادرسانی و تلاش برای بازگشت زندگی مردم به شرایط عادی در کوتاه‌ترین زمان ممکن است.

وی از همراهی نکردن برخی از بانک‌های خصوصی در هزینه کردن سپرده‌ها در این استان و کاهش فاصله بین منابع و مصارف خراسان رضوی انتقاد کرد و ادامه داد: این بانک‌ها در استان فعالیت اقتصادی دارند و نمی‌توانند به صورت جزیره‌ای عمل و منابع را از استان خارج کنند.

استاندار خراسان رضوی به بانک‌های خصوصی استان هشدار داد که اگر با جریان اقتصادی استان همراهی نکنند، بخش اقتصادی استان نیز با آن‌ها همکاری نخواهد کرد.

نظری افزود: بانک‌های خصوصی از جریان اقتصادی استان سود می‌برند و باید این سود را در استان هزینه کنند و در این راستا با کمیسیون‌های تخصصی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی بررسی این موضوع را سرلوحه کار قرار دهند و پیگیری کنند تا بانک‌های خصوصی منابع خود را در همین استان هزینه کنند.

وی اضافه کرد: واحدهای صنعتی که در استان خراسان رضوی فعالیت می‌کنند اما حساب‌های آن‌ها در استان دیگری است نیز باید هر چه زودتر نسبت به انتقال حساب‌های خود به خراسان رضوی اقدام کنند و این موضوع باید توسط دست اندرکاران بخش خصوصی و بخش دولتی تا به دست آوردن نتیجه لازم پیگیری شود.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به تفاهم‌نامه سه جانبه‌ای که امروز در نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان امضا شد گفت: این تفاهم‌نامه در راستای جلوگیری از موازی‌کاری و انجام آزمایش‌های مکرر بین اداره کل استاندارد استان، اداره کل دامپزشکی استان و دانشگاه علوم پزشکی مشهد امضا شده است و انتظار می رود که دیگر شاهد انجام آزمایش‌های تکراری برای کالاهای وارداتی یا صادراتی نباشیم ضمن این که متولیان بر حسن انجام این موضوع نیز نظارت داشته باشند.

نظری در خصوص شیوه‌نامه‌های مربوط به صدور پایان کار صنعتی برای عرصه و اعیان صنایع محور غرب مشهد و توافقات نحوه صدور مفاصا حساب تامین اجتماعی این صنایع اظهار کرد: دریافت هزینه توسط تأمین اجتماعی جهت صدور پایان‌کار یک موضوع قانونی است و منحصر به صنایع محور غرب مشهد نیست با این حال این گونه توافقات برای خروج موضوع از بن‌بست، نیاز است.

رییس اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی نیز در این نشست ضمن ابراز همدردی با خانواده‌های خسارت‌دیدگان حادثه سیل هفته گذشته در این استان گفت: بارندگی‌های اخیر در مشهد و در سطح شهرستان‌های خراسان رضوی، یک هشدار نسبت به تشدید بحران‌های زیست‌محیطی و تغییراتی اقلیم است که البته یک پدیده جهانی است اما اگر با غفلت و خطا و کوتاهی همراه شود، فاجعه‌آفرین خواهد بود.

محمدرضا توکلی زاده نسبت به احتمال بروز این جنس حوادث به واسطه تشدید بحران‌ تغییر اقلیم هشدار داد و بر ضرورت تدبیراندیشی به منظور پیشگیری از خسارات آتی و توجه به راهبردهای لازم به خصوص در زیرساخت های شهری برای پیشگیری از بروز چنین اتفاقات تلخی، تاکید کرد.

وی همچنین از تشکیل ستادی در اتاق بازرگانی خراسان رضوی برای کمک‌رسانی به سیل‌زدگان استان خبر داد و از فعالان اقتصادی این استان دعوت کرد تا در راستای حمایت و کمک به آسیب‌دیدگان این حوادث، مشارکت لازم را به عمل آورند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha