۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۹:۲۴
کد خبرنگار: 3090
کد خبر: 85480812
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

استاندارد همدان در حوزه اوزان و مقیاس رتبه ششم کشور را دارد

همدان- ایرنا- مدیرکل استاندارد استان همدان گفت: این اداره کل با اجرای ۲۰ هزار و ۷۵۰ مورد توزین در استان رتبه ششم کشوری را کسب کرد.

امیرمسعود مجیدی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار کرد: استان همدان در توزین ترازوهای سبک رتبه پنجم کشوری، در توزین سنگین و باسکول ها رتبه سوم کشوری، در توزین نازل های سوخت رتبه هفتم کشوری و در توزین نازل های CNG رتبه هشتم کشور را کسب کرده است و در کل از نظر انجام برنامه های اوزان رتبه ششم کشوری را دارا است.

این مقام مسوول خاطر نشان کرد: در سال گذشته ۱۵ هزار و ۹۸۰ توزین از واحدهای تولیدی و چهار هزار و ۷۷۰ توزین از نمونه های خریداری شده از بازار در استان انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه سازمان ملی استاندارد در پنج حوزه در بحث اوزان فعالیت دارد گفت: توزین ترازوهای سبک در داد و ستد عمومی، توزین ترازوهای سنگین و باسکول، کنترل نازل های سوخت، کنترل نازل های CNG و نیز خالص فروشی و حذف درج وزن تقریبی یا "وزن رواداری" در دستور کار این اداره کل قرار دارد.

مدیرکل استاندارد استان همدان گفت: به منظور صحت عملکرد وسایل توزین ترازوهای سبک که در صنوف و داد و ستدهای عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرد سال گذشته پنج هزار و ۹۳۹ مورد آزمون برای کنترل و صحت ترازوهای سبک انجام شد.

مجیدی در خصوص توزین ترازوهای سنگین و باسکولهای جاده ای افزود: در سال گذشته ۴۲۴ مورد باسکول مورد آزمون و صحت عملکرد قرار گرفت و عملکرد آنها کنترل شد.

وی ادامه داد: در بحث نازل‌های سوخت در سال گذشته ۲ هزار و ۱۲۷ مورد نازل سوخت شامل نازل سوخت مایع، گازوئیل و بنزین کنترل شد که کم فروشی انجام نشود.

مدیرکل استاندارد استان همدان گفت: ۲۱۵ مورد آزمون CNG در سال گذشته انجام شد تا مقدار گازی که تحویل خودروها می‌شود مطابق با عدد مندرج در دستگاه باشد.

مجیدی با اشاره به موضوع مقابله این اداره با کم فروشی و عرضه محصول با وزن کمتر از میزان درج شده، در طرح «پیش بسته بندی» افزود: مراجعه به کارخانه ها و ارزیابی و مطابقت وزن محصولات با وزن درج شده در روی بسته بندی و نیز خریداری و توزین محصولات توزیع شده در بازار در دستور کار این اداره کل قرار گرفته است.

وی یادآور شد: هدف از اجرای طرح «پیش بسته بندی» را رعایت حق الناس و احقاق حقوق عامه مردم از جمله مصرف کنندگان و تولیدکنندگان مشابهی است که با صحت و صداقت کار انجام می‌دهند، برشمرد.

مدیرکل استاندارد استان همدان با بیان اینکه در طرح پیش بسته بندی وزن خالص واقعی کالا با وزن درج شده در روی بسته بندی کالا مطابقت داده می شود افزود: پس از آزمایش ۳۲۰ نمونه از مواد غذایی بسته بندی سطح بازار و انبارها و مراکز تولید مشخص شد، وزن ۹۶ نمونه با میزان درج شده روی کالا تطابق نداشته و کمبود کمیت مشاهده است که تذکر داده شد و بیشتر آن ها رفع نقص کردند.

مجیدی ادامه داد: به واحدهای تولیدی اطلاع رسانی شده است که فقط وزن خالص را روی بسته بندی تولیدات خود درج کنند و البته این به معنای عدم وقوع خطا در فرایند توزین واحد صنعتی و تولیدی نیست و خطا در حد مورد تایید اداره استاندارد قابل قبول است اما پیش از این با درج وزن رواداری، برخی واحدهای صنعتی توزین خود را مطابق کاهش وزن تنظیم می کردند.

انجام صددرصدی تعهدات اداره کل استاندارد

وی با اشاره به اینکه تمام برنامه ها و تعهدات ابلاغی از سوی سازمان بیش از صددرصد انجام شده است اظهار کرد: در توزین سبک ۳۰۸ درصد، در توزین سنگین ۱۲۱ درصد، در توزین نازلهای سوخت ۱۰۶ درصد و در زمینه توزین نازل های CNG میزان ۱۱۹ درصد تعهدات این اداره کل محقق شده است.

وی یادآور شد: طبق اعلام سازمان ملی استاندارد، مردم در هنگام خرید می‌توانند با ارسال کد ۱۰ رقمی درج شده زیر نشان استاندارد به سامانه پیامکی ۱۰۰۰۱۵۱۷ از صحت علامت استاندارد و کیفیت محصول خریداری شده مطمئن شوند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha