۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۵:۰۰
کد خبرنگار: 2581
کد خبر: 85480768
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بازار ثابت فروش تولیدات بانوان روستایی در گلستان راه‌اندازی می‌شود

گنبدکاووس- ایرنا- مدیر هماهنگی ترویج جهادکشاورزی گلستان با اشاره به فعالیت ۸۱ صندوق خرد زنان روستایی در استان، گفت: بازار ثابت برای فروش محصولات زنان عضو این صندوق در تمام شهرستان‌ها راه‌اندازی می‌شود.

شهربانو سلطانعلیان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، توانمندسازی زنان روستایی با افزایش میزان تولید، تنوع بخشی محصولات، ایجاد و تکمیل زنجیره ارزش غذایی از مزرعه تا سفره و شکل‌گیری زنجیره تامین و ایجاد بازارهای دائمی فروش را از مهمترین اهداف این صندوق‌ها برشمرد و اظهار کرد: چهار هزار و ۵۰ نفر از زنان روستایی علاقمند به فعالیت‌های اقتصادی با هدف کمک به معیشت خانواده در گلستان عضو این صندوق‌ها هستند.

وی ادامه داد: سال گذشته ۶ صندوق با ارائه طرح‌های اشتغالزایی موفق از جمله پرورش مرغ بومی و زنبور عسل، تولید گیاهان دارویی و تولید نهال موفق به دریافت ۱۲ میلیارد ریال تسهیلات کم‌بهره برای خریداری دستگاه و توسعه فعالیت خود شدند.

به گفته وی، زنان روستایی عضو این صندوق به گروه‌ها پنج یا ۱۰ نفره تقسیم و براساس ظرفیت‌های روستا فعالیت اقتصادی را در بخش‌هایی مختلف پرورش زنبورعسل، مرغ بومی، گیاهان‌ دارویی، تولید سبزی و صیفی‌جات، نوغان‌داری، خشک کردن میوه، پرورش قارچ و صنایع دستی با دریافت تسهیلات به صورت ضمانت زنجیره‌ای انجام می‌دهند و کلاس‌ها آموزشی هم برای آشنایی بیشتر آنان با روند کار برگزار می‌شود.

مدیر هماهنگی ترویج جهادکشاورزی گلستان با اشاره به عملکرد موفق این صندوق‌ها، گفت: در صورت معرفی روستاهای با بانوان علاقمند مستعد فعالیت‌های اقتصادی از سوی جهاد کشاورزی شهرستان‌ها به طور قطع تعداد صندوق‌های خرد زنان روستایی در سطح استان توسعه خواهد یافت.

سلطانعلیان ادامه داد: برای عرضه محصولات تولیدی بانوان عضو صندوق‌ها خرد زنان روستایی نیازمند بازار فروش هستیم و در نهایت با پیگیری‌های صورت گرفته و همکاری دفتر امور روستایی استانداری گلستان، به غیر از شهرستان علی‌آبادکتول که بازار ثابت فروش محصولات زنان دارد، فرمانداران ۱۳ شهرستان استان مکان‌هایی را برای راه اندازی این بازار معرفی کردند.

وی افزود: تلاش داریم هرچه زودتر با همراهی دستگاه‌های مرتبط بتوانیم برای رسیدن بهتر بانوان فعال به بهره‌وری اقتصادی، بازار ثابت فروش محصولات زنان روستایی در تمام شهرستان‌های استان راه‌اندازی شود.

وی همچنین از آغاز طرح «زنان کارآمد روستای سرآمد» همزمان با سراسر کشور در استان گلستان به محوریت روستای «توتلی کوچک» دهستان «آق آباد» گنبدکاووس خبر داد و گفت: محوریت این طرح رونق اقتصادی خانوارهای روستایی با تمرکز بر بانوان است به این معنا که مادر در خانه علاوه بر رسیدگی به فرزندان بتواند به صورت پاره وقت فعالیت اقتصادی داشته باشد.

مدیر هماهنگی ترویج جهادکشاورزی گلستان بیان کرد: در این طرح نقاط قوت و ضعف در کنار ظرفیت‌های روستاها شناسایی و با ارائه الگوهای موفق کسب و کار و آموزش‌های مرتبط با آن در کنار پرداخت تسهیلات به اشتغالزایی برای بانوان کمک می‌شود.

سلطانعلیان افزود: در مرحله نخست با پرداخت ۳۰۰ میلیون ریال تسهیلات بلاعوض به صندوق اعتباری خرد کوثر واقع در این روستا، دستگاه میوه خشک‌کنی خریداری شد و هماهنگی با مرکز بهداشت برای برگزاری کلاس‌های سیب سلامت برای بسته‌بندی مناسب محصول تولیدی در حال انجام است.

استان گلستان با حدود ۲ میلیون نفر جمعیت در شمال کشور قرار دارد و اقتصاد اصلی ساکنان آن بر پایه کشاورزی استوار است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha