توسعه مناسبات فرهنگی: اراده و اهتمام مشترک جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۹:۳۹
کد خبر: 85480729
غلام‌عباس ارباب خالص سفیر پیشین ایران در ترکمنستان
توسعه مناسبات فرهنگی: اراده و اهتمام مشترک جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان

تهران - ایرنا - مقامات عالی جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان همیشه بر گسترش و توسعه تعاملات فرهنگی میان دو ملت و دو دولت تاکید ورزیده و از آن استقبال می‌نمایند و ضمن تائید خطوط مشی فرهنگی طرف مقابل، همواره بر تعامل و تبادل تجارب درحوزه های مورد علایق مشترک و لزوم پیوستگی فرهنگی میان هم، اذعان و اهتمام دارند.

با آغاز روابط سیاسی جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان در سال ۱۹۹۱ میلادی که متعاقب استقلال این کشور در ۲۵ دسامبر ۱۹۹۱ صورت پذیرفت، و با شروع تردد اتباع ایرانی و ترکمنی که سالیان سال، مشتاقانه منتظر دیدار یکدیگر بودند، روند شکل گیری مناسبات فرهنگی میان دو کشور بعنوان حرکت پیشران دیپلماسی عمومی پدیدار گشت، بویژه اینکه ساکنین مناطق دو سوی مرز، با توجه به پیشینه تاریخی مشترک، نسبتهای خویشاوندی نزدیک با یکدیگر داشتند، اما در طول حکومت اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی و اعمال محدودیت شدید توسط این دولت، ارتباط میان ایشان قطع شده بود و از این نعمت انسانی - عاطفی و احساسی محرومشده بودند و اکنون پس از حدود ۸۰ سال توانسته بودند به هم برسند و یکدیگر را در آغوش کشند و یا فرزندان و نوادگان جدید ایشان، همدیگر را پیدا و روابط فامیلی خود را پس از چندین دهه و نزدیک به گذشت یک قرن، احیا نمایند.

از همین رو دولتمردان و مقامات عالی جمهوری اسلامی ایران، همیشه از روابط دو کشور، به روابط خویشاوندی یاد میکنند و آنرا فراتر از همسایگی دانسته و بر این واقعیت موجود تاکید می ورزند، ضمن اینکه دولتمردان ترکمنستان نیز پیوسته بر اعتقاد به حقوق همسایگی در اسلام و تعمیم آن به همسایه خود، ایران، و تداوم آن تا روز قیامت میان دو کشور و مردمان آن دو تاکید داشته و دارند.

بر همین مبنا، به جرات می توان اذعان داشت بستر اصلی ایجاد شده ۳۶ ساله مناسبات سیاسی – فرهنگی – اقتصادی و حقوقی – بین المللی میان طرفین، بر اساس تار و پود روابط همسایگی و خویشاوندی، و نهایتا" روابط فرهنگی بنا شده است. تار و پودهایی همچون تارو پودهای قالی و فرشی که بر روی آن، همکاریهای سیاسی – اقتصادی – حقوقی – کنسولی – بین المللی و ... ، نقش طرح ها، گل ها و نقوش آنرا بازی کرده و هویت و شکل و نمای قالی را پدیدار نموده اند.

بررسی های انجام شده پیرامون چگونگی سیر تکوینی مناسبات فرهنگی میان جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان، حاکی از وجود غنا، عمق، گستردگی و پیوستگی های تاریخی – اعتقادی – تمدنی – مذهبی – نژادی – زبانی مشترکی است که هر یک از آنها، بعنوان شاخصه ها و مولفه های موثر در نزدیکی و قرابت فرهنگی میان دو ملت. عمل کرده و دارای شاخه ها و رشته های مختلف و متنوع می باشند که چسبندگی، درهم تنیدگی، قوام و بقای تار و پود ارتباطات را سبب شده و روند روابط دو دولت و ملت را از حد تقرب فرهنگی، به درجه تکاملی همگرایی فرهنگی، هدایتگری می کنند.


توسعه مناسبات فرهنگی: اراده و اهتمام مشترک جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان

مطابق با ظرفیت های موجود، موضوع همکاری های فرهنگی میان دو طرف از آغاز روابط سیاسی، نقش موثر و تحکیم بخشی را در مسیر تامین نیازمندی های متقابل دو همسایه ایفا کرده است و در همین راستا، تنظیم و تدوین برنامه های جامع همکاری فی مابین، همواره مورد توافق و تاکید طرفین بوده، بطوریکه نماد آنرا در قالب امضای تفاهم نامه های فرهنگی چندین ساله میان مقامات عالی فرهنگی دو کشور و در چارچوب سند راهبردی حوزه فرهنگ و سیاستهای مشترک فرهنگی، شاهدیم. آخرین نسخه برنامه مذکور در جریان سفر رئیس جمهور ترکمنستان به تهران، در تاریخ ۲۵ اردیبهشت سال ۱۴۰۱ و در حضور روسای جمهور محترم دو کشور، جناب آقایان سید ابراهیم رئیسی و سردار بردی محمدوف تحت عنوان " برنامه علمی، فرهنگی و آموزشی" میان جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان به امضاء رسید. این برنامه در چندین بخش، سیاستهای فرهنگی مشترک طرفین را به مدت ۳ سال، تا ۱۴۰۴، ترسیم و طراحی کرده است.

با توجه به تنوع و گستردگی دامنه مشترکات فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان می توان شاخص های عمده ای را در این مقوله و در ۶ موضوع زیر تقسیم بندی نمود. شاخص هایی که پهنه وسیع و افق روشن دور و نزدیک روابط دوجانبه را به تصویر می کشاند و لذا ایجاب می نماید برای رسیدن به اهداف عالی دو کشور و پیشبرد و ارتقاء سطح مراودات همسایگی و خویشاوندی، تمامی ظرفیت های موجود جهت بهره برداری حداکثری از آنها، از سوی طرفین بکار گرفته شود :

۱- مشترکات تاریخی - تمدنی – دینی – جغرافیایی

۲- مشترکات قومی – زبانی و نژادی

۳- مشترکات مربوط به ارزشها، باورها، اعتقادات و سلایق، سنن و آداب و رسوم و رفتارهای اجتماعی

۴- مشترکات مربوط به مفاخر و شخصیتهای تاریخی - معنوی و علمی و همچنین ادبیات و آثار ادبی - نسخ خطی و…

۵- مشترکات مربوط به هنرهای آئینی و سنتی - معماری و ابنیه تاریخی – صنایع دستی – پوشش و لباس – موسیقی – نقاشی، طراحی، آثار تجسمی و …

۶- مشترکات مربوط به مسائل فرهنگی معاصر همچون حوزه زنان - کودکان و نوجوانان – همکاریهای دانشگاهی – جوانان و ورزش - گردشگری فرهنگی - گردشگری سلامت و ....

مقامات عالی جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان همیشه بر گسترش و توسعه تعاملات فرهنگی میان دو ملت و دو دولت تاکید می ورزند و از آن استقبال می نمایند، و ضمن تائید خطوط مشی فرهنگی طرف مقابل، همواره بر تعامل و تبادل تجارب درحوزه های مورد علایق مشترک و لزوم پیوستگی فرهنگی میان هم، اذعان و اهتمام دارند.

در همین راستا در سفر خرداد ماه ۱۴۰۲ آقای قربان قلی بردی محمدوف رئیس مصلحت خلق و رهبر ملی ترکمنستان به جمهوری اسلامی ایران و ملاقات ایشان با مقام معظم رهبری، موضوع همکاری های فرهنگی، مهمترین محور اصلی مذاکرات در ملاقات مذکور بود که ابعاد مختلف آن مورد تبادل نظر و تاکید دو مقام عالی قرار گرفت و خطوط راهبردی جدید و تکمیلی دو کشور را در چارچوب بنیان های فرهنگی مشترک و تاثیرگذاری و نقش آنها در مقوله توسعه همکاری های جامع الاطراف فیمابین، بویژه حوزه سیاسی – اقتصادی و بین المللی ترسیم نمود.

هر یک از شاخصه های ۶ گانه فوق الذکر، در مسیر عملیاتی شدن برنامه جامع همکاری های فرهنگی مشترک، نقش مهمی را ایفا نموده و قالب های ۷ گانه اجرایی زیر را ترسیم و محقق نموده اند :

برگزاری متقابل مناسبت های مختلف در طول سال که اهم آن، برگزاری هفته های فرهنگی میباشد : آخرین اجرای برنامه هفته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بهمن ماه ۱۴۰۱ با حضور آقای اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جمهوری اسلامی ایران و هیات فرهنگی – رسانه ای ۴۰ نفره همراه بمدت ۴ روز در ترکمنستان برگزار شد که طی آن ضمن انجام ملاقاتهای جداگانه میان وزیر طرف ایرانی با معاون رئیس کابینه وزراء وزیر خارجه و همچنین معاون رئیس کابینه وزرا ترکمنستان در امور فرهنگ و رسانه و همچنین ریاست اتحادیه ملی قالی ترکمن، گروههای مختلف هنری - ورزشی ایرانی، به مدت ۳ روز برنامه های مختلف و متنوع خود را در" تالار ملی مقاملر" شهر عشق آباد برای مردم ترکمنستان به نمایش گذاشتند و همزمان نیز نمایشگاه صنایع دستی بهمراه جشنواره غذای ایرانی در تالار هنرهای ملی عشق آباد برگزار و از یک کتاب فارسی ترجمه شده به زبان ترکمنی، رونمایی شد. متقابلا"و در ادامه نیز در آذرماه ۱۴۰۲ با حضور وزرای فرهنگ دو کشور، شاهد برگزاری هفته فرهنگی ترکمنستان در اصفهان و عزیمت هیات ۴۰ نفره فرهنگی - هنری ترکمنستانی به سرپرستی آقای شاهمرادف وزیر فرهنگ ترکمنستان به ایران و اجرای موفق برنامه های متنوع ترکمنی در رشته های مختلف هنرهای تجسمی – موسیقی – صنایع دستی – فیلم و سینما، به مخاطبین ایرانی بودیم که با استقبال بسیار خوب شهروندان ایرانی مواجه شد.

برگزاری مراسم بزرگداشت و نکوداشت شخصیتها و مفاخر معنوی - تاریخی – فرهنگی مشترک در خاک دو کشور : از جمله مهمترین آنها میتوان به اجرای مراسم سالانه بزرگداشت حضرت امام رضا (ع) در محل اقامتگاه تاریخی آن حضرت در شهر قدیم مرو، در سالروز ولادت آن امام همام (ع) با حضور مسئولین دولتی و فرهنگی و مردم ترکمنستان که تعداد آنها در مراسم یادشده به بیش از دو هزار نفر می رسد، اشاره کرد. جشنواره مذکور از سال ۱۳۸۶ بطور منظم در این مکان تاریخی، با حضور یک مقام عالی فرهنگی کشور و همراهی هیات فرهنگی – معنوی کشورمان متشکل از خدام حرم امام رضا (ع) برگزار می شود. در آخرین جشنواره امام رضا (ع) که سال گذشته در شهر مرو برگزار شد، حجت الاسلام قمی معاون محترم بین الملل دفتر مقام معظم رهبری حضور پیدا کردند که طی سخنانی در مراسم مذکور، به جایگاه، مقام و شخصیت معنوی – ارزشی - علمی و عرفانی حضرت رضا (ع) بعنوان فرزند رسول اکرم (س) و امام هشتم شیعیان پرداخنتد و همچنین تعدادی از اندیشمندان و محققین ترکمنستان، طی ارائه و قرائت مقالاتی، جایگاه و مقام شامخ معنوی و علمی حضرت رضا (ع) را مورد شرح و تفصیل قرار دادند و در ادامه آن، خادمین حرم حضرت رضا (ع) با ارائه برنامه های متنوع معنوی همچون قرائت صلوات خاصه – مداحی و رونمایی و گرداندن پرچم مقدس گنبد حرم مطهر امام رضا (ع) در میان جمعیت حاضر و تقدیم هدایای معنوی، شیفتگان و عاشقان ترکمنستانی امام رضا (ع) را متبرک و از ایشان تقدیر بعمل و در بخش پایانی با انجام مراسم ضیافت ناهار، از مهمانان ترکمنی پذیرایی و سپس بهمراه امام جماعت استان مرو و مسئولین استانداری و فرهنگی این استان، از ظرفیت های فرهنگی – تاریخی و همچون موزه مرو و مسجد جامع این شهر، بازدید بعمل آوردند

توسعه مناسبات فرهنگی: اراده و اهتمام مشترک جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان

. این برنامه با همین چارچوب و کیفیت، از سال ۱۳۸۶، هر ساله با همکاری و مساعدتهای بسیار خوب و شایسته دولت محترم ترکمنستان و همراهی شهروندان ترکمنستانی، از سوی جمهوری اسلامی ایران در شهر قدیمی مرو برگزار می گردد که طی سالجاری و مقارن با ایام ولادت آن حضرت نیز، شاهد برگزاری جشنواره مذکور در مرو خواهیم بود. متقابلا نیز هر ساله جمهوری اسلامی ایران در اردیبهشت ماه، میزبان هیات ۳۰ تا ۴۰ نفره ترکمنستان متشکل از مقامات و کارشناسان فرهنگی این کشور جهت حضور در آرامگاه مختومقلی فراغی شاعر بزرگ ترکمنی در مراوه تپه استان گلستان کشورمان برای پاسداشت از این شاعر ترکمنی است. امسال قرار است مراسم سیصدمین سالگرد تولد مختومقلی فراغی به میزبانی ترکمنستان در عشق آباد برگزار شود. هیات عالی فرهنگی کشورمان بنا به دعوت کشور همسایه در این مراسم شرکت خواهند کرد. لازم به ذکر است ساخت مشترک فیلم " مستند مختومقلی " از سوی کشورمان و ترکمنستان، از جمله تفاهماتی است که مورد توافق وزاری فرهنگ دو کشور در سفر سال ۱۴۰۱ آقای اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عشق آباد قرار گرفت و مقرر شد این مستند بمناسبت سیصدمین سالگرد مختومقلی ساخته شود.

اجرای برنامه های متنوع فرهنگی – علمی – ادبی – آموزشی :

برگزاری برنامه های متنوع فرهنگی – علمی – ادبی و آموزشی، بخش دیگری از قالب های ۷ گانه اجرایی ۶ شاخص بر شمرده شده است که معمولا" بطور منظم و به صورت موضوعی و یا مناسبتهای تقویمی، از سوی کشورمان و با هماهنگی و همکاری طرف ترکمنی در اماکن و محافل دانشگاهی و مراکز تحقیقاتی - ادبی و هنری ترکمنستان برگزار می شود، برگزاری مراسم روزهای خاص منتسب به شخصیتهای ادبی و علمی تحت عناوین روزهای حافظ – سعدی – فردوسی – نظامی – ابن سینا – شهریار، ابوسعید ابوالخیر(در ترکمنستان معروف به مهنه بابا)، بززگداشت مختومقلی فراغی، همچنین برگزاری دوره های تخصصی زبان آموزی فارسی و سمینارهای علمی – تخصصی موضوعی در بخش های دانشگاهی و علاوه بر آن، همکاری در خصوص اسناد تاریخی و نسخ خطی و... و. ، از جمله این اقدامات می باشند. شایان ذکر است چندین سال است اقدامات مذکور با همکاری و مساعدتهای خوب دولت ترکمنستان و مدیریت سفارت جمهوری اسلامی ایران در عشق آباد، توسط رایزنی فرهنگی کشورمان در دانشگاههای این کشور همچون دانشگاه مختومقلی، انستیتو ادبیات و زبان های خارجی دولت محمد، آزادی – دانشگاه پزشکی قاریوف در عشق آباد و برخی استانها و شهرهای این کشور از جمله ماری – آزکند – ترکمن آباد – بندر ترکمنباشی، با حضور مسئولین دانشگاهی، اساتید، محققین و دانشجویان ترکمنی و طرفهای ذیربط ایرانی برگزار می گردد که آثار بسیار مثبتی را در نزدیک سازی و شناخت متقابل میان طرفین، بویژه طیف جمعیتی مذکور که عمدتا" جوانان می باشند، بدنبال داشته است.

تبادل گروه ها و هیاتهای مختلف کارشناسی و یا اجرایی فرهنگی – هنری و تحقیقاتی از دیگر مصادیق قالب های اجرایی شاخصهای ظرفیتهای دیپلماسی عمومی میان دو کشور است. این اقدام مشترک یا بر اساس دعوت طرف مقابل برای حضور در مناسبت های خاص فرهنگی – اجتماعی کشور همسایه و یا با ابتکار یکجانبه یک طرف برای اجرای برنامه فرهنگی در خاک کشور مقابل و نتیجتا" برای آگاهی از ظرفیت های فرهنگی – هنری و تبادل تجارب میان طرفین صورت می پذیرد.

توسعه مناسبات فرهنگی: اراده و اهتمام مشترک جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان

برگزاری رویدادهای گردشگری همچون نوروزگاه مشترک – نمایشگاه های صنایع دستی – جشنواره های موسیقی و غذا، یکی دیگر از قالب های عمده اجرایی شاخصهای همکاریهای فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان میباشد که با رویکرد توسعه تعاملات در حوزه گردشگری و میراث تاریخی ملموس و ناملموس مشترک دو کشور، میان طرفین جاری است که معمولا" هر ساله شاهد برگزاری رویدادهای فرهنگی این رویدادها ، هم در نقاط مشترک مرزی و هم در شهرهای مختلف ایران و ترکمنستان هستیم. ظرفیتهای جغرافیایی منحصر به فرد ترکمنستان در حوزه تمدنی – تاریخی منطقه نظیر سابقه و آثار تمدنی مارگیانا یا مارگوش واقع در فاصله ۲۰۰ کیلومتری مرو قدیم و ۵۰۰ کیلومتری شرق عشق آباد، منطقه تاریخی خوارزم در شمال ترکمنستان در استان داشاعوز در ۵۵۰ کیلومتری شمال عشق آباد، شهر تاریخی مرو مرکز حوزه تمدنی خراسان قدیم در ۳۴۰ کیلومتری شرق عشق آباد و شهر قدیمی نساء در کنار عشق آباد جدید مربوط به حوزه تمدنی ساسانیان و اشکانیان، که در گذشته، ادامه حوزه تمدنی ایران و خراسان بزرگ بوده اند، علاوه بر غنا بخشیدن به موضوع همکاریهای دو کشور در بخش معماریهای دوره های اسلامی – ایرانی و هنرها و صنایع دستی مرتبط با آن، حوزه مربوط به مشترکات فکری و سنتهای آئینی را همچون نوروز و نوروزگاه، گرایشات رفتاری، و آداب و رسوم اجتماعی مانند مراسم عروسی و عزا – اعیاد اسلامی (قربان – فطر) ارزش های اجتماعی و رفتاری (احترام ویژه به بزرگترها و ریش سفیدان و حفظ جایگاه ایشان در جامعه)، اهتمام جدی به حفظ و تقویت نهاد خانواده به سبک سنتی و اسلامی و جایگاه حقیقی و ارزشی زنان، به ویژه مادران، بعنوان محور اصلی حفظ و توسعه همه جانبه جامعه مدنی را با فرهنگ و آداب و رسوم ایرانی – اسلامی پیوندهای محکمی داده است که به مانند مغز استخوان، محتوای اصلی استخوانبندی مشترکات فرهنگی دو کشور را سرشار از محتوی و هر نوع توانمندی جهت توسعه سطح و گسترش مناسبات همسایگی و خویشاوندی نموده است.

توسعه مناسبات فرهنگی: اراده و اهتمام مشترک جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان

برگزاری و مشارکت در مسابقات فرهنگی – هنری – ورزشی و ۷- همکاریهای دانشگاهی در موضوعات مختلف علمی – ادبی – تحقیقاتی و پژوهشی، و رسانه ای ، ششمین و هفتمین قالب از قالب های ۷ گانه اجرایی شاخصهای دیپلماسی عمومی دو کشور است که موضوعات آنها نسبت به ۵ قالب بر شمرده شده قبلی، موضوعاتی جدید و متاثر از نیازمندیها و ظرفیتهای نوین فرهنگی میان طرفین است که مدتی است فی مابین دو کشور، شکل گرفته است و به صور مختلف از جمله برگزاری جشنواره های موضوعی در حوزه کودکان – نوجوانان و جوانان، هنر نقاشی – طراحی – فیلم سازی، مجسمه سازی و نمایشنامه و تئاتر؛ مد لباس و ... و یا برگزاری مسابقات و دوره های آموزشی و ورزشی در رشته های مختلف، همکاری در حوزه سینما و تلویزیون و بهره مندی از تولیدات ملی یکدیگر و یا ساخت مستندات تلویزیونی مرتبط با علایق فرهنگی، مورد توجه و اقدام مشترک قرار گرفته است، بطوریکه در سفر اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ رئیس جمهور ترکمنستان به تهران، تعداد ۲ سند همکاری رسانه ای، بطور جداگانه میان سازمان صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران و کمیته دولتی رادیو – تلویزیون و فیلم سازی ترکمنستان، و هچنین سند همکاری میان خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران و خبرگزاری دولتی ترکمنستان در حضور آقایان سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور محترم جمهوری اسلامی ایران و آقای سردار بردی محمدوف رئیس جمهور محترم ترکمنستان در مجموعه سعد آباد تهران به امضاء رسید و همچنین سند دیگری پیرامون همکاریهای ورزشی میان وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران و کمیته ملی ورزشی و المپیک ترکمنستان تهیه شده است که بزودی امضاء خواهد شد. علاوه بر موارد یاد شده، طی چند سال اخیر، روابط و فعالیتهای مستقیم دانشگاهی و موسسات تحقیقاتی ایران و ترکمنستان را در حوزه های مختلف علوم دانشگاهی و تحقیقاتی شاهد هستیم که بر حجم و گستردگی حوزه دیپلماسی عمومی دو کشور افزوده و ظرفیتهای جدیدی را در اشکال نوین همکاری میان طرفین ایجاد کرده است از جمله شرکت فعال در کنفرانس ها و سیمنارهای علمی و فناور یهای نوین بخصوص در بخش های مختلف علوم پزشکی، علوم زیست محیطی و کشاورزی، رشته های مختلف مهندسی، مطالعات سیاسی و بین المللی، و حوزه ادبیات و مطالعات تاریخی – کتابخانه ای و نسخ خطی. در همین راستا نیز شاهد امضای اسناد مختلف همکاری دو جانبه میان دو کشور هستیم از جمله امضای سند همکاری میان کتابخانه ملی ایران و انستیتو ملی نسخ خطی ترکمنستان، امضای سند همکاری میان سازمان محیط زیست جمهوری اسلامی ایران و وزارت کشاورزی و محیط زیست ترکمنستان در سفر اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ رئیس جمهور ترکمنستان به تهران، و علاوه بر آنها امضای ۲ سند همکاری میان دانشگاههای کشاورزی دانشگاه استان گلستان و دانشگاه کشاورزی صفر مراد نیازاف ترکمنستان، دانشگاه علوم پزشکی مشهد و دانشگاه پزشکی قاریوف ترکمنستان در سفر خرداد ماه سال ۱۴۰۲ آقای قربان قلی بردی محمد دوف رهبر ملی و رئیس مصلحت خلق ترکممنستان به تهران در حضور ایشان و جناب آقای سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور محترم کشورمان هستیم و در ادامه نیز سند همکاری میان دانشگاه بجنورد و انستیتو ادبیات و زبانهای خارجی دولت محمد آزادی ترکمنستان که تهیه شده است و قرار است بزودی میان دو دانشگاه به امضاء برسد.

توسعه مناسبات فرهنگی: اراده و اهتمام مشترک جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان

علاوه بر موضوعات یاد شده، ذکر این نکته مهم ضروری است با توجه به ظرفیتهای فرهنگی مشترک برشمرده شده که از یکسو تعاملات و روابط دولتی دو کشور را در این حوزه وسیع و پهناور، به خوبی به هم گره زده و پیوند داده است، و از سوی دیگر شکوفایی علایق و تمایلات بسیار خوب میان مردم دو کشور را سبب گردیده است، راه اندازی رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در عشق آباد، بعنوان بازوی اجرایی سفارت جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان، یکی از ابتکارات و اقدامات اجرایی ویژه فرهنگی ای بود که از سوی دستگاه دیپلماسی کشورمان و موافقت دولت محترم ترکمنستان، در واپسین روزهای برقراری روابط دو کشور، در دستور کار قرار گرفت و تقریبا" از اوایل آغاز روابط دو کشور در این کشور تاسیس شد. این رایزنی در یکی از ساختمان‌های مجزای وابسته به سفارت و با امکانات ویژه ای همچون کلاسهای درس آموزش زبان فارسی، کتابخانه تخصصی، بخش ایرانشناسی، سالن همایش و نمایش، و با هدف اصلی آموزش و گسترش زبان فارسی که بسیار مورد استقبال همسایگان و خویشاوندان ترکمنی قرار گرفته، اقدام به فعالیت نموده است، و در مسیر توسعه بخشیدن به حوزه همکاری های دو جانبه فرهنگی، بخصوص آموزش زبان فارسی و تربیت فارسی آموزان ترکمنستانی (از سطح مبتدی تا سطوح عالی و مترجمی)، برگزاری سیمنارهای ادبی و هنری مشترک و سایر اقدامات فرهنگی – هنری در محل که با همکاری مناسب و شایسته دولت ترکمنستان صورت می پذیرد، عملکرد سازنده و ثمر بخشی را در راستای اهداف عالیه فرهنگی مشترک و پیاده سازی بخش‌های مربوط به تفاهمات دو جانبه در حوزه زبان فارسی، ادبیات و هنر، ایفا مینماید.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha