۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۰:۱۷
کد خبرنگار: 1540
کد خبر: 85480592
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

استاندار سمنان: کشت گلخانه‌ای و آبیاری نوین جایگزین روش‌های سنتی شود

سمنان - ایرنا - استاندار سمنان با اشاره به خشکسالی‌های چندساله گفت: توسعه آبیاری‌های نوین و کشت گلخانه‌ای جایگزین روش‌های سنتی آبیاری شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سیدمحمدرضا هاشمی روز شنبه در دومین نشست کارگروه سازگاری با کم‌آبی استان سمنان در سالن غدیر استانداری افزود: ضرورت دارد برای بهبود مدیریت مصرف آب سامانه‌های نوین آبیاری جایگزین روش‌های سنتی شود.

وی با اشاره به بارش‌های مطلوب هفته‌های اخیر در استان، یادآور شد: با وجود این بارش‌ها، به دلیل خشکسالی‌های چندسال گذشته، استان همچنان با مشکل کم‌آبی مواجه است و لازم است توجه بیشتری به این مساله شود.

وی به ضرورت تمام امکانات برای آبرسانی در مواقع ضروری تاکید و تصریح کرد: تمام امکانات استان از قبیل تانکرها، چاه‌ها و نیروی انسانی برای آبرسانی به مردم در مواقع مورد نیاز در اختیار دستگاه‌های متولی قرار گیرد.

به گفته استاندار سمنان، برای مدیریت بهتر مصرف آب، دهیاران و بخشداران با همکاری عوامل انتظامی انشعاب‌های غیرمجاز را شناسایی، کنترل و مدیریت کنند.

وی بیان کرد: اصلاح و یا رفع نقاطی که هدررفت آب دارند در اولویت کار قرار گیرد و تیم‌های این حوزه فعالیت خود را افزایش دهند.

استاندار سمنان گفت که با توجه به نزدیکی فصل تابستان و گرمای هوا، تا مهرماه نشست‌های مقابله با کم‌آبی استان هر ۲ هفته یکبار برگزار شود و در شهرستان‌ها نیز جلسات به صورت منظم برگزار شود.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه آبرسانی به اراضی کشاورزی با هدف مدیریت بهتر مصرف آب سامانه‌های نوین آبیاری جایگزین روش های سنتی شود و برای پساب نیز با استفاده از چاه‌های موجود، اصلاح لازم انجام شود تا از آن در چرخه واحدهای تولیدی استفاده شود.

هاشمی با بیان اینکه شهرداری های استان برای آبیاری فضای سبز از آب غیرآشامیدنی استفاده کنند تا استان در این حوزه با مشکلی مواجه نشود، افزود: این آمادگی وجود دارد اراضی لازم برای کشت گلخانه ای در اختیار متقاضیان واجد شرایط قرار گیرد.

استاندار سمنان: کشت گلخانه‌ای و آبیاری نوین جایگزین روش‌های سنتی شود

وضعیت کم آبی استان سمنان

۲۱ درصد آب مورد نیاز استان سمنان از منبع چشمه و قنات، ۱۷ درصد از محل آب‌های سطحی و ۶۲ درصد از محل حفر چاه‌های عمیق و نیمه عمیق تامین می‌شود و به بیانی دیگر ۸۰ درصد نیاز آبی استان سمنان را منابع زیرزمینی تامین می‌کنند و تنها هفت و هفت دهم درصد مساحت استان قابلیت تغذیه سفره های آب‌ زیرزمینی دارد.

استان سمنان سالانه ۱۳۳ میلیون متر مکعب کسری آب‌های زیرزمینی و سه و ۲ دهم میلیارد مترمکعب کسری مخزن انباشته دارد و صرفه‌جویی ۱۷۸ میلیون مترمکعبی آب در سند سازگاری با کم‌آبی استان تا سال ۱۴۰۵ هدفگذاری شده است.

سمنان که به دارالمرحمه معروف است با مساحت نزدیک به ۹۷ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع یکی از پهناورترین استان‌های کشور ایران است و با پنج و ۹ دهم درصد مساحت کل کشور، از این نظر هفتمین استان ایران محسوب می‌شود.

این خطه از جانب شمال به استان‌های خراسان شمالی، گلستان و مازندران، از جنوب به استان‌های خراسان جنوبی و اصفهان، از شرق به استان خراسان رضوی و از غرب به استان‌های تهران و قم محدود است؛ بر این پایه و به دلیل موقعیت جغرافیایی همجواری با پایتخت و هفت استان مهم کشور، این استان از اهمیت زیادی برخوردار است.

بر پایه برآورد مرکز آمار ایران در سال ۱۴۰۰، استان سمنان با هشت شهرستان در مجموع ۷۵۷ هزار و ۲۰۰ نفر جمعیت دارد که از این شمار، بیش از ۲۰۰ هزار نفر ساکن مرکز استان هستند.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha