۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۰:۱۳
کد خبرنگار: 943
کد خبر: 85480547
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اوراسیانت: داده های مالیاتی موید وابستگی اقتصادی ارمنستان به روسیه است

تهران – ایرنا – تارنمای خبری - تحلیلی اوراسیانت در گزارشی با بررسی جدیدترین سوابق مودیان مالیاتی در ارمنستان، نوشت: با توجه به آنکه درصد چشمگیری از سود بزرگترین مودی مالیاتی ارمنستان از صادرات به روسیه نشات می‌گیرد، ایروان کماکان با چالش قطع وابستگی اقتصادی از روسیه روبروست.

به گزارش ایرنا، این تارنمای آمریکایی نوشت: گرچه نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان به سرعت روابط سیاسی کشورش را با اتحادیه اروپا و آمریکا تقویت کرده، با این حال به نظر می رسد که روند تغییرات سیاسی از تغییر جهت‌ اقتصاد ارمنستان از شمال و روسیه سریع‌ تر است.

این تارنما افزود: تجارت با روسیه تحریم ‌شده برای بسیاری از کسب ‌و کارهای ارمنستانی که به واسطه گری برای تامین نیازهای مصرف‌کنندگان روس محروم از دسترسی مستقیم به کالاهای غربی خو گرفته اند، بسیار سودآور بوده است. به نظر می رسد هیچ نهادی بیشتر از "موبایل سنتر" (خرده فروش تلفن همراه و لوازم الکترونیک) از چنین موقعیتی سود نبرده است. درآمد این شرکت که با صادرات به روسیه افزایش یافته، به حدی است که از بزرگترین شرکت معدنی ارمنستان پیشی گرفت و به بزرگترین مالیات دهنده این کشور تبدیل شد.

به گفته "کمیته درآمد دولتی ارمنستان"، این سازمان در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۴ بیش از ۵۱ میلیون دلار مالیات از موبایل سنتر دریافت کسب کرده که سه برابر مالیات پرداخت شده این شرکت در مدت مشابه سال قبل است. پیش از سال ۲۰۲۴، این شرکت در فهرست مالیات‌دهندگان برتر ارمنستان قرار نداشت.

پرداخت‌های مالیاتی "موبایل سنتر" حتی از گازپروم ارمنستان، شرکت روس توزیع‌ کننده گاز سراسری و شرکت مس و مولیبدن زنگزور، یکی دیگر از شرکت های دارای روابط نزدیک با مسکو، بیشتر بوده است.

مبادلات تجاری ارمنستان با روسیه پس از حمله به اوکراین به شدت افزایش یافت و این کشور در مظان اتهام کمک به روسیه در دور زدن تحریم ها قرار گرفت. صادرات ارمنستان به روسیه در سال ۲۰۲۲ سه برابر و در نیمه نخست سال ۲۰۲۳ دو برابر شد. مقامات دولت ارمنستان در پاییز گذشته گفتند که روسیه تقریباً ۴۰ درصد از صادرات سالانه ارمنستان را تشکیل می دهد.

روسیه علاوه بر داشتن بیشترین سهم از تجارت خارجی ارمنستان، از راه های دیگری مانند مالکیت دارایی های راهبردی بر اقتصاد ارمنستان تأثیرگذار بوده است. به عنوان مثال، شرکت "گازپروم ارمنستان" وابسته به غول انرژی روسیه بوده و از انحصار عرضه گاز طبیعی برخوردار است. "راه‌آهن روسیه" نیز خطوط ریلی ارمنستان را در کنترل خود دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha