بارشهای اخیر آب و علوفه حیات وحش خراسان رضوی را تامین کرد

مشهد-ایرنا- مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: بارشهای اخیر نیاز به آب و علوفه حیات وحش استان را تا پایان امسال تامین کرد.

مهدی اله پور روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در سالهای اخیر شاهد آسیب‌های خشکسالی به محیط زیست کشور بودیم، به نحوی که محیط زیست خراسان رضوی را به شدت تحت الشعاع قرار داده بود.

وی اضافه کرد:در حوزه حیات وحش با تشدید وضعیت کم آبی و عدم دسترسی به علوفه، خشک شدن چشمه های تامین کننده آب مورد نیاز حیات وحش، خطر گرسنگی و تشنگی برای جانوران استان به وجود آمده بود و همین وضعیت گونه های حیات وحش را ناچار به ترک زیستگاه‌های خود می کرد.

او یکی دیگر از اثرات خشکسالی در مناطق را کاهش زاد و ولد حیات وحش خواند و افزود: در سالهای تر سالی حیات وحش دو و سه قلو زایی خواهند داشت که این خبر خوبی برای دوستداران محیط زیست و نیز محیط‌بانان و حافظان محیط زیست است.

مدیرکل محیط زیست خراسان رضوی گفت:با توجه به سیراب شدن مناطق تحت حفاظت استان در سال‌جاری امیدها به بهبود وضعیت گرد و غبار خراسان رضوی نیز افزایش یافته است.

اله پور افزود: بارندگی های اخیر در تغذیه آبهای زیر زمینی هم نقش بسیار موثری داشته است و این بارندگی‌ها می‌تواند با آبخیزداری مناسب سبب افزایش حجم آب سفره های آب زیر زمینی شود و آب با کیفیت تری را برای شرب و بهداشت مردم فراهم آورد.

وی ادامه داد: طی چند سال اخیر که خشکسالی در خراسان رضوی تشدید پیدا کرده بود، حفاظت محیط زیست استان با همکاری و مشارکت مردم خیر و نیکوکار استان، در قالب پویش هایی همچون "نذر طبیعت" با همکاری خیرین و علاقه مندان حوزه محیط زیست، اقدام به ساخت آبشخور، تأمین علوفه، درختکاری و بوته کاری می کرد.

او افزود: یکی دیگر از فواید ترسالی و بارش باران برای محیط زیست، افزایش گونه‌های گیاهی است که منجر به افزایش محصولات غذایی برای انسان و حیات وحش و افزایش گونه‌های جانوری می شود.

کاهش بیماری‌های حیات وحش با نزول باران

مدیرکل محیط زیست خراسان رضوی گفت: با خشک شدن چشمه‌های آبی که حیات وحش از آن استفاده می کنند خطر انتقال بیماری در میان حیات وحش افزایش پیدا می‌کند و حیات وحش با روی آوردن به آبشخورهای دام های اهلی، باعث درگیری به بیماری های مشترک همچون طاعون نشخوار کنندگان کوچک شده است و نیز ایجاد تلفات گسترده بین آنان خواهد شد.

اله پور افزود: خوشبختانه با بارش های اخیر شیوع بیماری‌ها در حیات وحش از جمله طاعون نشخوارکنندگان دام‌های کوچک کاهش چشمگیری نسبت به سال‌های گذشته خواهد داشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha