۳۲۰ میلیارد ریال تسهیلات تبصره ۱۸ به عشایر خراسان شمالی پرداخت شد 

بجنورد-ایرنا- معاون توسعه امور زیربنایی اداره‌ کل امور عشایر خراسان شمالی گفت: تاکنون ۵۷۰ میلیارد ریال از محل تسهیلات تبصره ۱۸ به بانک‌های عامل معرفی و ۳۲۰ میلیارد ریال آن پرداخت شد.

مهدی خانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: ۵۸۳ میلیارد ریال تسهیلات تبصره ۱۸ سال مالی جاری برای عشایر استان ابلاغ شد و با عاملیت چند بانک کشاورزی، رفاه و صادرات پرداخت می شود.

وی تصریح کرد: تسهیلات مزبور با نرخ ارزان قیمت در اختیار عشایر قرار می گیرد و این تولیدکنندگان می توانند برای اجرای طرح های مختلف در بخش های توسعه گردشگری، تکمیل زنجیره تولید گوشت، تولید صنایع دستی و توسعه کشت گیاهان دارویی از مزایای آن بهره مند شوند.

معاون توسعه امور زیربنایی اداره‌ کل امور عشایر خراسان شمالی افزود: تلاش داریم تا عشایر استان از تک محصولی خارج شده و معیشت این قشر تنها به تولید گوشت قرمز متکی نباشد

وی درباره پرداخت تسهیلات بند ب جزء سه تبصره ۱۸ سال جاری گفت: ۱۳۵ طرح در زمینه گیاهان دارویی به ارزش ۱۵۳ میلیارد ریال به بانک معرفی شد که ۸۸ میلیارد ریال برای ۶۸ طرح پرداخت شد.

تسهیلات برای جوان سازی دام

خانی با بیان اینکه در بخش صنایع دستی و دست بافته های عشایری نیز ۲۶۳ طرح به ارزش ۱۳۹ میلیارد ریال به بانک معرفی که ۷۷ میلیارد ریال به ۱۴۹ طرح پرداخت شد اظهار کرد: برای جوان سازی دام مولد عشایر نیز ۲۱۹ طرح به ارزش ۲۳۴ میلیارد ریال به بانک معرفی شد که تا کنون متقاضیان اجرای ۱۱۹ طرح به میزان ۱۲۲ میلیارد ریال تسهیلات دریافت کردند.

وی با اشاره به اینکه در بخش گردشگری نیز یک طرح به ارزش ۶ میلیارد ریال به بانک معرفی شد که هنوز جذب نشده است افزود: طرح یک شرکت تعاونی های عشایری استان به ارزش ۴۰۰ میلیارد ریال به بانک معرفی شد که هنوز جذب نشده است.

به گفته معاون توسعه امور زیربنایی اداره‌ کل امور عشایر خراسان شمالی؛ طرح شرکت تعاونی عشایری در زمینه ذخیره سازی علوفه عشایر است که به بانک معرفی شده و در حال تکمیل پرونده و جذب اعتبار است.

وی خاطرنشان کرد: سهم عشایر استان امسال از دریافت اعتبارات تسهیلات جزء سه بند ب تبصره ۱۸، ۵۸۳ میلیارد ریال است که تلاش داریم این منابع تا پایان خردادماه امسال جذب شود.

به گزارش ایرنا، تبصره ۱۸ قانون بودجه کشور با هدف اجرای برنامه اشتغال گسترده به دولت اجازه می دهد ۱۰۰ درصد منابع حاصله از مابه التفاوت قیمت حامل‌های انرژی را به حساب خاصی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز و منابع حاصله را به شکل وجوه اداره شده و یارانه سود و ترکیب با منابع صندوق توسعه ملی و تسهیلات بانکی در جهت حمایت از طرح‌های تولید، اشتغال و آموزش و کمک به کارورزی جوانان دانش آموخته دانشگاهی پرداخت کند.

خراسان شمالی هفت هزار و ۳۵۲ خانوار عشایری با حدود ۳۰ هزار جمعیت دارد و این قشر ۲۵ درصد گوشت قرمز و ۳۵ درصد از صنایع دستی استان را تولید و تامین می کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha