کارکردهای امامزادگان با حضور و نقش‌آفرینی مردم محقق می‌شود

اردبیل - ایرنا - مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل گفت: امامزادگان کارکردهای متنوع فرهنگی، مذهبی، مناسکی، اجتماعی، قرآنی، اقتصادی بر عهده دارند و این کارکردها با حضور مردم محقق می‌شود.

حجت الاسلام مهدی ستوده روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا به مناسبت دهه کرامت، استفاده از ظرفیت مردمی برای زنده نگهداشتن یاد اهل بیت را بسیار حائز اهمیت ارزیابی کرد و اظهار کرد: مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر مسائل اصلی کشور را در سه محور جوانان ، اشتغال و معیشت مردم و خصوصا اقشار کم‌درآمد و تولید داخل عنوان کردند.

وی اضافه کرد: امسال مقام معظم رهبری موضوع ظریف مشارکت مردمی هم در کنار جهش تولید مطرح کردند که نشانگر نوع نگاه ایشان به موضوع حضور مشارکت مردم در عرصه‌های مختلف است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل یادآور شد: امامزادگان کارکردهای متنوع فرهنگی، مذهبی، مناسکی، اجتماعی، قرآنی، اقتصادی و در کنار آن نگاه حکمرانی اسلامی و سیاست اسلامی را بر عهده دارند و این کارکردها با حضور مردم محقق می‌شود.

وی اضافه کرد: ملموس‌ترین نقش مردم در امامزادگان به شکل حضور در هیات امنا، خدام و خادمین ویژه‌ای است که خودشان به صورت کاملا اختیاری و افتخاری در این بقاع حضور دارند، دیده می‌شود.

حجت‌الاسلام ستوده ادامه داد: بر این اساس اگر در امامزادگان، هیات امنا مدیریت مناسب داشته باشد، وقتی تفویض کار از امامزادگان به مردم اتفاق بیفتد به صورت معنوی تمام کارکردها محقق می‌شود.

وی یکی از رویکردهای اداره کل اوقاف را ورود به عرصه تولید عنوان کرد و یادآور شد: طی سال‌های اخیر در سطح استان امامزادگان به سمت کمک به تولید و اشتغال در مناطق مختلف رفته‌اند ، برای مثال فضای موجود در امامزاده قاضیلر خلخال برای تولید لباس در اختیار زنان سرپرست خانوار قرار گرفته و در این مجموعه برای ۶۰ نفر اشتغالزایی مستقیم و برای ۷۰ نفر اشتغالزایی غیرمستقیم ایجاد شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل افزود: از سوی دیگر با هدف استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و فضای امامزادگان برای تولید برق استفاده می‌شود ، در این راستا در بقعه سیداحمد معراجی در مرز آذربایجان شرقی و زنجان (در جنوب استان اردبیل) با نصب پنل‌های خورشیدی برای تولید ۲۵ کیلووات برق ظرفیت‌سازی شده که می‌تواند در صورت قطعی برق نیاز ۱۵۰ خانوار را به انرژی برق تامین کند ، علاوه بر این در بقعه محمد اسماعیل هم با تولید ۳۰ کیلووات به این حوزه ورود شده است.

حجت‌الاسلام ستوده همچنین از ورود اداره کل اوقاف و امور خیریه به حوزه دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: در این زمینه هم در امامزاده سیدصالح با پارک علم و فناوری همکاری می‌کنیم.

وی اضافه کرد: علاوه بر این در زمینه فرشبافی هم پیشنهاد شده است از ظرفیت فضای امامزاده‌ها استفاده کنیم تا از وقف ماندگار برای اشتغالزایی در استان هزینه شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل گفت: ورود به حوزه‌های اقتصادی در هر منطقه و شهرستان بر اساس ظرفیت‌های آن منطقه انجام می‌شود ، برای مثال در شهرستان مشگین‌شهر در حوزه باغبانی و در شهرستان سرعین در حوزه خدمات گردشگری اقدام شده است.

وی ادامه داد: در امامزاده سید صدرالدین اردبیل هم با توجه به قرار داشتن آن در مسیر جاده، بزرگترین مجموعه پخت نان راه‌اندازی شده است که هم برای تامین نان مورد نیاز اهالی محل و مسافران و هم برای اشتغالزایی بسیار مهم بوده است و در حال حاضر هم در این امامزاده به سمت راه ‌ندازی درمانگاه حرکت می‌کنیم.

حجت‌الاسلام ستوده در عین حال یکی از کارکردهای اصلی و محوری امامزادگان را کارکردهای فرهنگی و قرآنی عنوان کرد و اظهار کرد: اصل بر این است در این مکان‌های مقدس عالم دینی حضور داشته و نماز جماعت به طور مرتب برگزار و مسائل دینی تبیین شود و در این راستا در تمام مناسبت‌های دینی و مذهبی در امامزادگان شاخص استان دوره‌های ترتیل خوانی برگزار می‌شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل افزود: همچنین ترویج سبک زندگی ایرانی و اسلامی برای کسانی که تازه ازدواج کرده‌اند از دیگر اقداماتی است که معمولا در این محل‌ها ارائه می‌شود.

وی ترویج و تبیین گفتمام انقلاب و امامین انقلاب را از دیگر کارکردهای امامزدگان عنوان کرد و گفت: بقاع مقدس امامزاده‌ها محل و ظرفیت مناسبی برای نهادها و دستگاه‌های فرهنگی هستند و این برنامه‌ها در چهارچوب مدیریت محیط تعاملی برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام ستوده در ادامه خروج از تصدی‌گری را از رویکردهای اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل ذکر کرد و افزود: با توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری در استفاده از ظرفیت‌های مردم و مشارکت آنها در اداره کشور ، این موضوع در اوقاف استان اردبیل هم مدنظر قرار دارد.

وی اضافه کرد: واقعیت این است که امکان مدیریت متمرکز ۱۷۸ بقاع و امامزاده به صورت متمرکز نیست و باید به سمت استفاده از ظرفیت‌های مردمی حرکت کنیم و اداره کل اوقاف استان اردبیل هم بر چهار اصل استراتژی، برنامه‌ریزی عملیات و پایش و نظارت استوار به این سمت حرکت می‌کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha