تکمیل زنجیره توسعه استان اردبیل نیازمند تقویت همکاری‌های شبکه‌ای است

اردبیل- ایرنا- رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل گفت: تکمیل زنجیره توسعه و تحقق اهداف آن در استان مستلزم توجه بیشتر به همکاری‌های شبکه‌ای و هم‌افزایی بین سازمانی است.

حسام رسولی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ضمن استقبال از گفتمان و ادبیات زنجیره توسعه استان اظهار کرد: هم‌افزایی و کارهای شبکه‌ای نیازی است که باید در استان اردبیل اتفاق بیافتد و اینکه استاندار اردبیل نیز زنجیره توسعه استان را مطرح کردند، ادبیات و گفتمان خوبی است.

وی افزود: این گفتمان و زنجیره می‌تواند به خوبی در استان اردبیل شکل بگیرد که در راستای آن باید حلقه‌های مفقوده و یا ضعیف شناسایی شود و در این زمینه نیاز به همکاری‌های بین سازمانی بیشتر است و این فرهنگ باید ایجاد شود تا به جای انتشار آمار و گزارش کارنامه‌های فردی، به سمت کارهای جمعی برویم و کارنامه جمعی ارائه دهیم.

رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل بیان کرد: بر همین اساس باید معیارهای ارزیابی دستگاه‌ها تغییر کند و برای مثال اگر تاکنون برای ارزیابی به عملکرد یک سازمان توجه می‌شد، شاخص‌هایی جایگزین شود که همکاری و هم‌افزایی بین سازمانی را ترویج کند.

وی که پیش‌تر مسئول توسعه خوشه فرش استان اردبیل نیز بود، تاکید کرد: به‌جای تمرکز بر عملکرد صرف یک دستگاه می‌توانیم بررسی کنیم که در یک سال گذشته کدام شرکت‌ها و یا سازمان‌ها توانستند برنامه‌ها و پروژه‌های موفقی را به اجرا درآورند.

رسولی ادامه داد: از جمله پروژه‌هایی که در همین راستا در استان اردبیل در حال انجام است و جهاد دانشگاهی نیز در آن با شرکت آب منطقه‌ای و آموزش و پرورش مشارکت دارد، طرح دانش‌آموزی نجات آب است که به اختصار داناب نام‌گذاری شده است.

وی عنوان کرد: هنگامی که سه مجموعه باهم در یک موضوع مشخصی همکاری و هم‌افزایی دارند، خروجی کار و نتیجه بهتر و موفق‌تر خواهد بود، تا اینکه یک مجموعه به تنهایی بخواهد اقدامی را انجام دهد.

طرح داناب نمونه موفق از هم افزایی دستگاه‌های اجرایی است

رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل تشریح کرد: طرح داناب ویژه دانش‌آموزان دوره متوسطه اول است که در آن شرکت آب منطقه‌ای استان کارفرما، جهاد دانشگاهی مجری و آموزش و پرورش همکار اجرایی است، به این صورت که از معلمان مدرسه‌ها برای شرکت در کارگاه‌های آموزشی مرتبط دعوت می‌شود و محتواهای تولیدی با همکاری شرکت آب منطقه‌ای به شرکت‌کنندگان ارایه می‌گردد.

مسئول پیشین توسعه خوش فرش اردبیل: مسئولان و دست‌اندرکاران همکاری‌های شبکه‌ای را در استان توسعه داده و ارزیابی سالانه عملکردها را بر اساس آن انجام دهند

وی اضافه کرد: البته پیش از هر اقدامی پیش‌آزمون گرفته می‌شود تا رفتار و ایده، سطح اطلاعات جامعه هدف در مورد بحث آب، وضعیت منابع آبی استان و کشور و میزان آگاهی آنها از صنعت آب مورد ارزیابی قرار بگیرد و محتواها بر اساس آن تهیه و تدوین گردد.

رسولی گفت: برخی محتواها و اطلاعات در این کارگاه آموزشی در اختیارشان قرار می‌گیرد و سپس معلمان به مدرسه‌ها می‌روند و محتواها و اطلاعات مورد نظر را در قالب کارگاه‌های آموزشی و برنامه‌های جنبی مانند مسابقه و اردوهای کاربردی همچون بازدید از سدها در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دهند.

وی افزود: پس از این مرحله نیز آزمون دیگری برگزار می‌شود تا مشخص شود دانش‌آموزانی که در این طرح مشارکت داشتند، چه میزان سطح اطلاعات و آگاهی‌شان نسبت به بحث آب تغییر کرده و بهبود یافته است.

رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل بیان کرد: در ادامه کارهای ابتکاری که در طول دوره آموزشی در مدرسه‌ها به اجرا درآمده و مستندسازی شده است، جمع‌بندی می‌شود و با برگزاری مسابقه و جشنواره‌ای به فعالیت‌های ابتکاری منتخب معلمان و دانش‌آموزان جایزه‌ای اهدا می‌گردد.

وی اظهار کرد: در مجموع با همکاری این سه مجموعه و برگزاری این طرح نسبت به شناسایی حامیان آب، شبکه‌سازی و ارتقای سطح سواد آبی با هدف فرهنگ‌سازی در سطح جامعه اقدام می‌شود.

رسولی عنوان کرد: داناب یکی از مصدق‌های بارزی است که می‌توان در بحث زنجیره توسعه با اقدامی مشابه هم‌افزایی و هماهنگی بین بخشی انجام داد و هم زنجیره را بهبود بخشید و هم فرهنگ توسعه را جا انداخت.

وی افزود: در بحث ارزیابی‌ها نیز اگر چنین طرح‌ها و پروژه‌های مشترکی مورد توجه بیشتری قرار بگیرد، به نوبه خود می‌تواند به افزایش هم‌افزایی‌ها و همکاری‌های بین بخشی و بهبود زنجیره توسعه استان اردبیل کمک کند ولی وقتی هر سازمانی درون خودش و بر اساس عملکرد درون سازمانی ارزیابی گردد، تنها به یک حلقه از یک زنجیره توجه شده است.

رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل تاکید کرد: برای فکر کردن به توسعه کلی یک زنجیره پیشنهاد می‌شود، مسئولان و دست‌اندرکاران همکاری‌های شبکه‌ای را در استان توسعه دهند که نمونه آن را پیش‌تر نیز شاهد بودیم و ارزیابی سالانه عملکردها را بر اساس آن انجام دهند.

در مجموع ۲ هزار و ۱۵۰ شرکت تعاونی، یک هزار و ۱۲۴ واحد صنعتی، بیش از ۲۰۰ واحد معدنی و نزدیک به ۶۰ هزار واحد صنفی تولیدی، توزیعی و خدماتی دارای پروانه بهره‌برداری در حال حاضر در نقاط مختلف استان اردبیل فعالیت دارند.

استان اردبیل با جمعیت افزون بر یک میلیون و ۲۸۰ هزار نفر در شمال‌غربی ایران همجوار با استان‌های آذربایجان‌شرقی، گیلان، زنجان و در همسایگی کشور جمهوری آذربایجان واقع شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha