۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۷:۲۹
کد خبرنگار: 1796
کد خبر: 85480368
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

افزایش سه برابری خدمات بیمه سلامت قزوین برای درمان ناباروری + فیلم

قزوین - ایرنا - مدیرکل بیمه سلامت قزوین در گفت و گو با ایرنا تشریح کرد که استان سال گذشته با ارایه خدمت به یک هزار و ۸۲۲ مورد درمان ناباروری نسبت به مدت مشابه سال‌های گذشته با افزایش سه برابری خدمات درمانی همراه است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بیمه سلامت یکی از انواع بیمه‌های بهداشت و درمان کشور محسوب می‌شود که کیفیت خدمات درمانی را با توجه به هزینه‌های بالای پزشکی در جامعه ارتقا بخشیده است.

تامین سلامت و امنیت و آرامش لازم در خانواده‌های ایرانی در کنار دسترسی آسان به خدمات سلامت با هزینه کم همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده و مورد توجه مدیران کشور قرار دارد.

هزینه پایین نسبت به سایر بیمه‌ها، دریافت حق بیمه به صورت سالانه، پوشش قرار گرفتن انواع بیماری‌ها به ویژه بیماری‌های صعب العلاج، همکاری با بیمارستان‌ها، مراکز درمانی و داروخانه‌ها از عمده مزایای بیمه سلامت محسوب می‌شود.

افراد تحت پوشش این بیمه می‌توانند در بیمارستان‌های دولتی و مراکز بهداشت، درمان‌های بستری، سرپایی، رادیولوژی و همچنین در داروخانه‌ها و آزمایشگاه‌های طرف قرارداد با این بیمه از خدمات آن استفاده کنند.

یکی از مهم ترین خدمات بیمه سلامت که همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده و همچنین جزو برنامه‌های سند تحول دولت مردمی محسوب می‌شود، ارایه خدمت به درمان ناباروری است که همواره مورد توجه شهروندان استان قزوین قرار دارد.

برای اطلاع از جزییات بیشتر این خدمت و همچنین قرارگیری در هفته جمعیت با دکتر پیمان قجربیگی، مدیرکل بیمه سلامت قزوین به گفت و گو نشستیم:

ایرنا. چه کسانی از خدمات درمان ناباروری برخوردار می‌شوند؟

برای افراد نیازمند این خدمت تا ۹۵ درصد هزینه‌ها در مراکز عمومی پوشش داده می شود، هم اکنون در بیمارستان ولایت قزوین با حضور پزشکان و پرسنل زحمتکش و با تلاش فراوان تمامی خدمات درمان ناباروری ارایه می‌شود و این افراد می‌توانند پس از یک دوره درمانی بالاخره صدای شیرین تولد کودک خود را بشنوند، البته این عملکرد در مراکز دولتی و بخش خصوصی نیز قابل ارایه است که بسته به نوع متقاضی شرایط متفاوتی دارد.

ایرنا. لطفا با ارایه آمار بفرمایید که چه میزان خدمات درمانی در حوزه ناباروری به مردم استان قزوین ارایه شده است؟

۴۱۲ خدمت سرپایی در سال ۱۴۰۱ به یک هزار و ۵۶۲ خدمت در سال گذشته رسید که با افزایش چهار برابری همراه بود، همچنین در بخش بستری نیز میزان خدمات بیمه سلامت از ۸۹ مورد به ۲۰۰ مورد رسید و در بخش مامایی نیز این تعداد خدمات از یک هزار و ۲۰۰ مورد به سه هزار و ۲۰۰ مورد افزایش یافت.

در مجموع یک هزار و ۸۲۲ خدمت در سال ۱۴۰۱ به درمان بیماران ناباروری اختصاص یافت که این رقم در سال ۱۴۰۲ به پنج هزار و ۱۱۴ خدمت رسید، همچنین خوشبختانه با همتی بخش دست اندرکاران حوزه بهداشت و درمان و سیاست‌های دولت وجود دارد، هزینه‌های درمان ناباروری از هفت میلیارد و ۲۲۰ میلیون ریال در سال ۱۴۰۱ به ۲۰ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۲ افزایش یافته است.

تقاضای من از رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها این است که به همه افرادی که خواهان دریافت این نوع خدمات هستند اطلاع رسانی مناسب صورت پذیرد.

ایرنا. چگونه می‌توان تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفت؟

برابر تصمیم دولت سیزدهم و مجلس مقرر شد تا آحادی از جامعه که می‌خواهند از بیمه درمانی رایگان استفاده کنند، بیمه سلامت این خدمات را به جامعه ارایه دهد؛ در گام نخست، سه دهک بر اساس وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و در گام بعدی پنج دهک نخست جامعه ایرانی توانستند از خدمات درمانی رایگان بیمه استفاده کنند؛ بنابراین افراد شمول این دهک می‌توانند به اداره کل بیمه سلامت یا دفاتر پیشخوان و یا در فضای مجازی به سامانه مراجعه کرده و مراحل ثبت نام را انجام دهند.

ایرنا آیا این بیمه برای سایر دهک‌های جامعه نیز قابل استفاده است؟

ضریب نفوذ پوشش بیمه سلامت در استان قزوین ۴۰ درصد است.

دهک‌های بین ۶ تا ۹ نیز می‌توانند از تخفیفات ویژه این بیمه برخوردار شوند و به ترتیب از دهک ۶ به بالا فقط بین ۲۰ تا ۵۰ درصد حق بیمه تکلیفی را پرداخت خواهند کرد، با این حال در استان قزوین، ۵۱۴ هزار نفر تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارند و ضریب نفوذ پوشش ما در استان ۴۰ درصد است.

ما در بیمه سلامت صندوق‌های متعددی داریم، یکی از صندوق‌ها ایرانیان نام دارد که حدود ۱۴۱ هزار و ۳۵۰ نفر را تحت پوشش قرار داده است، با این نکته از این میان، ۸۵ درصد را افراد تحت پوششی تشکیل می‌دهند که بر مبنای دهک بندی جزو پنج دهک ابتدایی جامعه هستند، یعنی نشان از درست بودن عملکرد بیمه سلامت در راستای اهدف تعیین شده دارد.

افزایش سه برابری خدمات بیمه سلامت قزوین برای درمان ناباروری + فیلم

ایرنا. آیا به بیماران صعب العلاج نیز خدمتی ارایه می‌شود؟

از جمله مواردی که به مراتب و دفعات در رسانه ها شنیده می‌شود، صندوق بیماری های صعب العلاج است، این صندوق در راستای منویات رهبر معظم انقلاب و کمک به کاهش آلام و فشار این بیماران در جامعه تشکیل شده است، ما همواره بیماری‌های خاص را می‌شندیدیم که شامل پنج نوع بیماری بود، اما صندوق صعب العلاج این دامنه را بر اساس دسته بندی به ۱۰۷ بیماری توسعه داده است، یعنی سرطان‌ها با وجود تنوع در بیماری‌های صعب العلاج به عنوان یک دسته طبقه بندی می‌شوند.

اگر بخواهیم به نوع و تعداد بیماری اشاره کنیم، هم اکنون ۳۰۰ نوع بیماری تحت پوشش صندوق بیماری‌های صعب العلاج قرار دارند؛ با این نکته که بودجه این صندوق از ۵۰ هزار میلیارد ریال به ۷۰ هزار میلیارد ریال رسیده و قرار است که در سال جاری نیز این این رقم افزایش یابد.

ایرنا. راه استفاده از صندوق بیمه صعب العلاج چگونه است؟

راه استفاده از صندوق بیماری صعب العلاج در ابتدا نشاندار شدن است، یعنی شخص بیمار مدارک مورد نظر خود را به سازمان بیمه سلامت تحویل دهد، این کار از طریق وارد کردن اطلاعات بیماری از سوی پزشک در سامانه و یا از طریق معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی و ادارات کل بیمه سلامت انجام می‌شود.

هم اکنون ۱۲ هزار و ۸۰۰ نفر به عنوان افراد دارای نشان بیماری خاص در بیمه سلامت استان قزوین ثبت شده‌اند و از پوشش بیمه‌ای مناسب بهره مند می‌شوند، به عنوان مثال اگر قرار بود برای یک دارو تا ۶۰ درصد کمک هزینه در نظر گرفته شود، اکنون این رقم پوشش به ۹۰ درصد رسیده که تمامی حوزه‌های آزمایشگاه، ‌معاینه و حتی کارهای بالینی را شامل می‌شود؛ همچنین گفتنی است، چهار هزار و ۴۴۵ نفر از بیماران صعب العلاج از نوع دیابت نوع ۲ بودند که نیازمند انسولین هستند و ۲ هزار و ۹۳۰ نفر کسانی بودند که برای درمان بیماری سرطان خدمت می‌گیرند.

۱۲ هزار و ۸۰۰ نفر به عنوان افراد دارای نشان بیماری خاص در بیمه سلامت استان قزوین ثبت شده‌اند.

ایرنا. لطفا با ذکر مثال توضیح دهید که تعداد خدمات درمانی تا چه اندازه افزایش داشته است؟

مثلا در برخی از موارد تعداد مراجعات ما از ۶ هزار و ۹۸۰ مرتبه به ۴۷ هزار و ۶۸۲ مرتبه رسیده که تقریبا هفت برابر شده است؛ این خدمات حتی در مراکز درمانی دیگر نیز در ارتباط با بیمه سلامت قابل ارایه است؛ در سال ۱۴۰۱ مجموعه هزینه های پرداخت شده استان قزوین ۹۶ میلیارد ریال بود که در سال ۱۴۰۲ این رقم به ۶۷۰ میلیارد ریال رسید.

سال گذشته برای خدمت گیرندگان در بهزیستی ۵۹ خدمت توانبخشی ارایه شد، در حوزه روانشناسی نیز خدماتی ارایه کردیم که در نوع خود بی نظیر بود، همچنین در خصوص بیماران تالاسمی و بیماری های دندانپزشکی رقمی تا ۸۰ میلیون ریال سالانه برای بیمه شونده در نظر گرفته شد.

کلام آخر شما با مخطبان ایرنا:

بیش از ۸۰ درصد بیمه شدگان استان قزوین هیچگونه حق بیمه ای پرداخت نمی کنند و تمام تلاش ما در مجموعه این است که بتوانیم با دسترسی ساده و آسان و همچنین بسترهای بیشتر زمینه ارایه خدمت به بیماران را افزایش دهیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha