۹۹ درصد خدمات ناباروری در گلستان ارائه می‌شود

گرگان- ایرنا- رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان با اشاره به اینکه ۹۹ درصد خدمات مربوط به نازایی در گلستان انجام می‌شود، گفت: آمار موفقیت‌های استان گلستان در بخش درمان ناباروری از متوسط کشوری بالاتر است.

به گزارش ایرنا، سعید گل‌فیروزی روز جمعه در جمع نمازگزاران گرگانی اظهار کرد: بیش از ۵۵ کشورهای دنیا سیاست‌های جامع و کاملی برای افزایش جمعیت جمعیت دارند و ۶۵ درصد کشورها نیز برای حفظ اقتدار درونی جمعیت و تداوم آن برنامه‌های هدفمندی تدارک دیده‌اند.

وی نرخ رشد جمعیت ایران در سال ۱۳۶۵ را ۳.۹ درصد اعلام کرد و افزود: این شاخص در سرشماری سال ۱۳۹۵، از ۳.۹ به ۱.۹ درصد رسیده و کشورمان دو سوم رشد جمعیت را از دست داده‌ است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان متذکر شد: نرخ رشد جمعیت در پایان سال ۱۴۰۰ به ۰.۷۹ درصد رسیده و کشورمان در مقایسه با سال ۱۳۶۵، سه چهارم رشد جمعیت را از دست داده‌ و این مساله یک زنگ خطر جدی محسوب می‌شود.

گل‌فیروزی گفت: همچنین نرخ باروری در سال ۹۹ به ۱.۶ درصد رسیده حال آنکه این شاخص در سال ۱۳۶۵، ۶ بوده که با کاهش بسیار شدید همراه بوده است.

۹۹ درصد خدمات ناباروری در گلستان ارائه می‌شود

وی با بیان اینکه ایران در ۳۰ سال گذشته رکورد سرعت کاهش نرخ باروری را شکست، تصریح کرد: نرخ سالمندی در کشور ۱۰ درصد است و از هر ۱۰ نفر یک نفر سالمند هستند و در صورت ادامه این روند، در ۲۵ سال آینده به ازای هر سه نفر ایرانی یک سالمند بالای ۶۰ سال خواهیم داشت.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان آسیب به اقتصاد، کاهش نیروی کار جوان، تولید ناخالص ملی و افزایش نیاز کشور به واردات را از جمله تبعات کاهش جمعیت برشمرد و خاطرنشان کرد: در حال حاضر کشورمان وضعیت جمعیتی خوبی دارد اما رشد جمعیت ما کم است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

گل‌فیروزی از تامین تجهیزات و نیروی انسانی در مرکز فوق‌تخصصی ناباروری نهال در بیمارستان صیاد شیرازی گرگان خبر داد و گفت: در دولت سیزدهم بیش از ۱۰۰ میلیارد ریال برای این مرکز هزینه شده است.

وی از تجهیز و راه‌اندازی مرکز ناباروری سطح ۲ در گنبدکاووس و مرکز دزیانی گرگان خبر داد و افزود: در راستای اجرای طرح رویش امید و با همکاری سازمان بسیج، بیش از ۴۰۰ زوج نابارور گلستانی تحت درمان قرار گرفتند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان به راه‌اندازی ۵۲ اتاق مادر و کودک در شهرستان‌های استان گلستان اشاره کرد و توضیح داد: همچنین نرخ موالید بر اساس سامانه‌های دانشگاه علوم پزشکی حدود ۵۰۰ مورد افزایش پیدا کرده و از ۳۱ هزار و ۷۱۴ مورد به بالای ۳۲ هزار رسیده است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مذارس استان گلستان نیز در جمع نمازگزاران گرگانی، از ساخت روزانه هشت مدرسه در دولت سیزدهم با مشارکت خیرین در کشور خبر داد و اظهار کرد: سرانه فضای آموزشی گلستان در ابتدای دولت سیزدهم حدود ۴.۶ متر مربع بود که در حال حاضر به حدود ۴.۸۵ مترمربع رسیده است.

وحید فراهی میانگین سرانه آموزشی در کشور را ۵.۲۲ متر مربع اعلام کرد و یادآور شد: پس از استقرار دولت سیزدهم، ۱۰۰ فضای آموزشی و پرورشی در گلستان با ۵۲۰ کلاس درس و اعتباری بالغ بر هفت هزار میلیارد ریال به بهره‌برداری رسیده است.

۹۹ درصد خدمات ناباروری در گلستان ارائه می‌شود

وی با اشاره به اینکه پارسال هر هفته یک مدرسه و در مجموع بیش از ۲۰۰ کلاس درس در استان گلستان احداث و تکمیل شد، افزود: مجموع اعتبارات هزینه شده در این حوزه بالغ بر ۱۳ هزار میلیارد ریال بوده است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان گلستان همچنین از برگزاری بیست و ششمین جشنواره‌ی خیرین مدرسه‌ساز استان روز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ماه سالجاری خبر داد و گفت: این جشنواره با شعار خیرین مدرسه‌ساز، پیشران ایران قوی با حضور مسوولان کشوری و استانی در کانون طه گرگان برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha