خطیب جمعه سمنان: همه برای خروج استان از سیاهچال جمعیتی وظیفه دارند

سمنان - ایرنا - نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان گفت: سمنان جزو سه استان دارای بحران جمعیت است و برای خروج از وضعیت سیاهچال جمعیتی همه وظایفی دارند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی مطیعی در خطبه های نماز جمعه این هفته سمنان در مصلای امام علی(ع) با اشاره به ۳۰ اردیبهشت روز جمعیت، گفت: سمنان در سیاهچال کمبود جمعیت قرار دارد.

وی با اشاره به توطئه‌های دشمن و استکبار از گذشته برای کاهش جمعیت در کشورها، تاکید کرد: سال ۱۹۷۴ کسینجر وزیر امور خارجه نیکسون رییس جمهور آمریکا در برنامه‌ای متمرکز بر پیامدهای رشد جمعیت دیگر کشورها برای منافع آمریکا، سندی ارایه کرد که در آن قدرت گرفتن کشورهای رقیب آمریکا از طریق افزایش جمعیت، افزایش بهره‌برداری از منابع خام و رشد اقتصادی اتفاق می‌افتد که به سود آمریکا نبود و دیگر نمی‌توانست به دیگر کشورها مسلط باشد.

امام جمعه سمنان با بیان اینکه این سند تا سال ۲۰۰۰ میلادی مهمترین تهدید فرامرزی آمریکا بود که سه راهبرد برای آن لحاظ شد، ادامه داد: کاهش فرزندآوری دیگر کشورها از راه برنامه تنظیم خانواده، از دسیسه‌های آمریکا برای کاهش جمعیت دیگر کشورها بود. در این سند بر سران کشورها تلقین می‌شد که نیروی انسانی و جمعیتِ بیشتر به‌معنی نیروی بیکارِ بیشتر بود.

وی به ترویج برنامه «۲ فززند کافی است» در پیش از از انقلاب اشاره کرد که اثرگذار نشد اما در دوره ای پس از انقلاب کار خود را کرد، خاطرنشان کرد: در مسیر اجرای سند آمریکا در دیگر کشورها شعارهایی مانند «ارتقای حقوق زنان» و افکار فمینیستی مورد تاکید قرار گرفت که امکان حضور اجتماعی و پیشرفت زنان را دنبال می‌کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مطیعی بیان کرد: افزایش قانون حداقل سن ازدواج که در قوانین بعد از انقلاب گنجانده شد که به ظاهر هدفش حمایت از حقوق کودک بود. سال ۱۳۶۵ به ازای هر زن ۶ و نیم فرزند در کشور وجود داشت و کاهش فرزندآوری به جایی رسید که فرزندآوری به یک و ۶ دهم فرزند به ازای هر زن رسیده است.

وی با اشاره به اینکه در این مسیر جمعیت افراد مسن دارد بیشتر از جوانان می‌شود، ادامه داد: پدیده سالمندی به شدت کشور را تهدید می‌کند.

خطیب جمعه سمنان، ناباروری را از دیگر علت‌های کاهش جمعیت در ایران برشمرد و یادآور شد: میانگین ناباروری ایران سه برابر میانگین جهانی است. سال گذشته سه میلیون و ۶۰۰ هزار زن نابارور در کشور شناسایی شد.

وی بیان کرد: در مجموع چهار عامل آمار بالای طلاق، سونامی سالمندی، ناباروری، و بالابودن حداقل سن ازدواج، از عوامل موثر در کاهش جمعیت است و همه وظیفه داریم این توطئه رژیم صهیونیستی و استکبار را خنثی کنیم که در تولید نسل خود بیشترین اهمیت را می دهند ولی برای کشوری مانند ایران سونامی کمبود جمعیت را هدف قرارداده‌اند.

به گفته نماینده ولی فقیه در سمنان، دولت مشوق هایی قرارداده که باید انجام شود و مسوولان نباید دست‌شان در اجرای آن بلرزد زیرا این مشوق‌ها قانون است.

وی با اشاره به اینکه سمنان در شاخص کمبود جمعیت جزو سه استان بالای کشور است، اضافه کرد: زمینه‌ساز اصلی برای افزایش جمعیت ترویج ازدواج آسان است که با ترویج سن مناسب ازدواج محقق می‌شود.

تعطیلی شنبه‌ها با هویت فرهنگی ما سازگار نیست

خطیب جمعه سمنان با بیان اینکه نمایندگان مجلس شورای اسلامی با رای مردم انتخاب می شوند و وظایفی دارند، گفت: فرایند اضافه شدن تعطیلی یک روز جدید روند قانونی را طی کرد و در صحن علنی مجلس تصویب شد. دولت پنجشنبه را به تعطیلات هفتگی اضافه کرد، اما در مجلس پنجشنبه جایگزین شد که البته این روند قانونی است و حق مجلس بود.

وی با اشاره به اینکه به نظر فرهیختگان دارای دغدغه فرهنگی و اجتماعی روز شنبه تعطیلی یهود است، گفت: اظهار عقیده نخبگان کار پسندیده ای است و انتظار از جامعه پویا این است که با وجود مصوبه مجلس، حرف داشته باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مطیعی با بیان اینکه عصر روز پنجشنبه در فضای دینی و عرفی یک مساله هویتی است که مردم سر خاک درگذشتگان می روند و هویت اجتماعی و عرفی پیدا کرده و روز شنبه هم به عنوان روز کاری پذیرفته شده و جاافتاده است، افزود: کارشناسان اقتصادی بیطرف در پاسخ به برخی که ارتباط اقتصادی با دنیا را برای تعطیلی شنبه‌ها مطرح می کنند، گفته‌اند این دلیل دارای آمار دقیقی نیست و از طرفی مشکلات اقتصادی کشور ارتباطی با تعطیل بودن روز شنبه ندارد.

وی ادامه داد: گمرک های مرزی که محور اصلی ارتباطات تجاری هستند، تعطیلی ندارند و عمده آنها شبانه‌روزی مشغول فعالیتند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مطیعی یادآور شد: آمریکا و چین بیشترین مبادلات تجاری به ارزش یکهزار و ۵۰۰ و میلیارد دلار ارتباط تجاری دارند، از سویی هیج ساعت تعطیلی هماهنگی ندارند و شب و روزشان متفاوت است.

خطیب جمعه سمنان با طرح این مساله که در تعطیلی پنجشنبه‌ها سنت فرهنگی و هویتی جاافتاده وجود دارد که اگر لازم باشد باید برایش هزینه اقتصادی داده شود. آیا باید از سنت چندین ساله خود به خاطر مساله اقتصادی دست برداریم؟

وی تاکید کرد: ایران داعیه تمدن‌سازی در دنیا دارد ،چرا باید خود را هماهنگ کنیم و کوتاه بیاییم، باید طرف مقابل هم یک قدم بردارد ولی این کار را انجام نمی دهند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مطیعی با بیان اینکه در همسان‌سازی با دنیا آیا برای دیگر ایام سال هم برنامه داریم، مانند نوروز که حدود ۲۰ روز تعطیل است و کاری پیش نمی رود، گفت: آیا می‌پذیریم تعطیلات نوروز را برای ارتباط تجاری تغییر دهیم.

نماینده ولی فقیه در سمنان با اشاره به سابقه تاریخی سرکوفت یهودیها به مسلمانان که چرا به سوی قبله یهودها نماز اقامه می‌کردند، خاطرنشان کرد: به دستور خداوند قبله مسلمانان قبله تغییر کرد تا دیگران بهانه ای نداشته باشند.

وی افزود: اکنون هم اگر شنبه تعطیل باشد باید سرکوفت بشنویم که تعطیلی آنها را پذیرفته‌ایم. البته برخی نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی رای مخالف به تعطیلی شنبه دادند.

ترویج کتابخوانی در پایتخت کتاب ایران

وی به هفته کتابخوانی و اهمیت کتاب اشاره و اضافه کرد: مطالعه با خواندن یک صفحه کتاب آغاز شود و مزه آن اگر چشیده شود به فرهنگ عمومی تبدیل می شود؛ به ویژه اینکه سمنان به عنوان «پایتخت کتاب ایران» انتخاب شده است.

خطیب جمعه سمنان، به دهه کرامت نیز اشاره و اضافه کرد: خادمیاران رضوی در طول سال در بخش هایی مانند خدمت‌رسانی و پزشکی در سایه برکات علی ابن موسی الرضا(ع) خادم مردم هستند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha