آژانس حق مطالبه نظارت فراپادمانی از تأسیسات هسته‌ای کشورمان را ندارد

تهران - ایرنا - عضو هیأت رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: از نظر مجلس شورای اسلامی هرگونه گفتگو و توافق جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فقط در محدوده پادمان امکان وقوع دارد و موضوعاتی فراپادمانی از جمله پروتکل الحاقی و نظارت‌های برجامی قابلیت اجرا ندارد.

به گزارش حوزه پارلمانی ایرنا، علی خضریان سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی با اشاره به بازدید اعضای کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی از نمایشگاه دستاوردهای صنعت هسته‌ای کشور که با همراهی محمد اسلامی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی صورت گرفت، گفت: نمایندگان مجلس در این بازدید ضمن گفتگو با جمعی از دانشمندان هسته‌ای کشور، در جریان آخرین دستاوردهای فناورانه صنعت هسته‌ای قرار گرفتند.

وی افزود: در این بازدید که جمعی از مدیران ارشد صنعت هسته‌ای نیز حضور داشتند؛ آخرین دستاوردهای سازمان انرژی اتمی ایران در حوزه‌های سوخت هسته‌ای، رادیوداروها، برق هسته‌ای، توسعه کاربرد پرتوها و نیز تجاری سازی این دستاوردها تشریح شد.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون اصل نود مجلس اظهار کرد: در پایان این بازدید، اعضای کمیسیون اصل نود در نشست هم‌اندیشی با رئیس سازمان انرژی اتمی، ضمن قدردانی از اقدامات مهم انجام شده در سازمان انرژی اتمی ایران، بر حمایت مجلس جهت توسعه فناوری صلح آمیز هسته‌ای در کشور تأکید کردند.

رئیس کمیته سیاسی، نظامی و امنیتی کمیسیون اصل نود مجلس با اشاره به پرونده سیاسی جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت: ابهامات غرب بهانه‌ای برای سنگ اندازی در مسیر پیشرفت ایران اسلامی است که به دفعات متعدد در جهت رفع بهانه‌ها اقدام شده است، اما کسی که خودش را به خواب زده، نمی‌شود بیدار کرد.

خضریان گفت: کمیسیون اصل نود مجلس در این نشست پس از دریافت گزارش رئیس سازمان انرژی اتمی در موضوع مذاکرات اخیر با مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد که هر اقدامی که مانع فعالیت جمهوری اسلامی ایران در موضوع هسته‌ای شود را خلاف قانون اقدام راهبردی می‌دانیم و نمی‌پذیریم. و همکاری با آژانس را طبق NPT امری دو طرفه می‌دانیم که ضروری است حقوق ملت ایران از سوی آژانس رعایت شود.

وی با بیان اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طبق قانون فقط حق دارد در چارچوب توافق پادمان با مسئولان سازمان انرژی اتمی مذاکره کند، گفت: این یک واقعیت است که بدانیم کشور ما به واسطه برجام در چاله بسیار بزرگی افتاده است. در واقع مطابق با NPT، هر کشور هسته‌ای با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توافق می‌کند که پادمان را رعایت کند و ایران هم این توافق را امضاء کرده و بر این اساس، نظارت‌های آژانس باید در حد پادمان باشد.

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس افزود: متأسفانه برجام باعث شد تا ایران پروتکل الحاقی را هم بپذیرد که مطابق با آن نظارت‌ها باید در هر مکان و هر زمانی انجام شود و حتی مناطق نظامی و دانشگاهی کشور ما هم تحت نظارت قرار گیرد. البته این مسأله قبل از تصویب قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران بوده است و از افتخارات مجلس یازدهم این است که طبق این قانون و به دلیل بدعهدی کشورهای غربی عضو برجام، دیگر نباید نظارت‌های فراپادمانی آژانس را بپذیریم. و اجرای دقیق این موضوع مورد تأکید کمیسیون اصل نود می‌باشد.

خضریان تأکید کرد: از نظر مجلس شورای اسلامی هرگونه گفتگو و توافق جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فقط در محدوده پادمان امکان وقوع دارد و موضوعاتی فراپادمانی از جمله پروتکل الحاقی و نظارت‌های برجامی، با توجه به عدم انجام تعهدات گروه ۱+۵ در قبال ایران، طبق قانون اقدام راهبردی از سوی جمهوری اسلامی ایران نیز قابلیت اجرا ندارد و از آنجایی که غربی‌ها به تعهدات برجامی خود پایبند نبودند، این توافق از بین رفته و آژانس به لحاظ حقوقی حق ندارد در این خصوص مطالبه‌ای را از ایران در چارچوب نظارت‌های برجامی و پروتکل الحاقی مطرح کند.

آژانس حق مطالبه نظارت فراپادمانی از تأسیسات هسته‌ای کشورمان را ندارد

سرخط اخبار سیاست

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha